Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Land use suitability analysis of rural tourism activities: Yenice, Turkey(Elsevier Sci Ltd, 2020) Kaptan Ayhan, Çiğdem; Cengiz Taşlı, Tülay; Özkök, Ferah; Tatlı, HasanIn this study, a land use suitability analysis was conducted for rural tourism in the Yenice district, located in the north-west of Turkey. As part of the research process involved dividing the area in question into landscape units using GIS and RS techniques. A suitability rating for tourism activities in each landscape unit was obtained by following through the steps of the ELECTRE method, individually repeated for each landscape unit. It is considered that the 1st-, 2nd- and 3rd-degree suitable activities were most relevant in the rating of the nine different tourism activities. Therefore assessments were made on the basis of these first three ranks. As a result of the analysis, from the 1st-degree suitable activities identified, the first three were found to be mountaineering, trekking and wildlife observation. From the 2nd-degree suitable activities, the first three were flora observation, trekking and hiking, and from the 3rd-degree suitable activities, the first three trekking, orienteering and mountaineering.Öğe Sosyalizasyon Sürecinde Türk Mutfak Kültürü(2017) Karakas, Ezgi; Sünnetçioğlu, Serdar; Sünnetçioğlu, Ayşe; Özkök, FerahSosyalizasyon, kültürel unsurları geçmişten günümüze, günümüzden de geleceğe aktaran süreç olarak tanımlanabilir. Sosyalizasyon süreci kültürel unsurları geçmişten günümüze, günümüzden de geleceğe aktarırken bir yandan yemek kültürü için bir sınır çizmekte (din kuralları, örf ve adetler, gelenekler gibi), bununla birlikte diğer taraftan her yeni açılımla bir dönüşüm sürecine girerek kendini yeniden üretmektedir. Bu çalışmayla Türk mutfak kültürünün nesilden nesile nasıl aktarıldığı sosyalizasyon olgusu ile açıklanmaya çalışılmış, Türk mutfağının sosyalizasyon süreci içerisinde nasıl şekillendiği, Türk mutfağı ile ilgili yapılan çalışmalar incelenerek ele alınmıştır. Çalışma kavramsal bir çalışma olup, ampirik veriler ile desteklenememesi çalışmanın önemli bir sınırlılığını oluşturmaktadır. Yapılan literatür taraması sonucunda kavramsal bir model sunulmuştur. Bu modele göre Türk Mutfağı, çözümsel boyut, betimsel boyut ve tarihsel boyut olmak üzere üç boyutta ele alınmıştırÖğe GELECEĞİN ŞEF ADAYLARININ GIDA İSRAFINA İLİŞKİN DAVRANIŞSAL BELİRLEYİCİLERİ(2022) Korkmaz, Müesser; Sünnetçioğlu, Serdar; Özkök, FerahBu çalışmanın amacı yiyecek içecek sektörünün çeşitli alanlarında gelecekte istihdam edilmesi beklenen Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü öğrencilerinin gıda israfı konusundaki davranışsal belirleyicilerinin araştırılmasıdır. Çalışma kapsamında ayrıca öğrencilerin hangi gıda ürünlerini ne oranda israf ettiklerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Nicel araştırma yöntemi altında ilişkisel tarama modeline sahip olan bu çalışmada veriler yüz yüze anket tekniği ile toplanmış olup, çalışma kapsamında toplam 146 öğrenciye ulaşılmıştır. Çalışmada elde edilen verilerin analizinde sırasıyla doğrulayıcı faktör analizi, korelasyon analizi, yol analizi ve frekans analizi kullanılmıştır. Çalışma sonucunda ahlaki normların öğrencilerinin gıda israfına yönelik tutumları üzerinde etkisinin olmadığı, algılanan davranışsal kontrol ve tedbir normlarının ise anlamlı etkiye sahibi olduğu belirlenmiştir. Çalışmada öğrencilerin en çok ekmek ve unlu mamul kategorisi ile meyve ve sebze kategorisindeki yiyecekleri israf ettikleri tespit edilmiştir. Öğrencilerin en az israf ettikleri yiyecek grubu ise et ve et ürünleri olarak belirlenmiştir.Öğe Cinsiyetlendirilmiş Yiyecek Adlarına İlişkin Bakış Açısının Değerlendirilmesi(2021) Özkök, Ferah; Korkmaz, Müesser; Tarhan, NebahatYiyecekler sosyal yaşamla güçlü bir şekilde ilişkilidir. Yiyeceklerin cinsiyetlendirilmiş\rsöylemleri ise bir toplumda cinsiyetlere biçilen rollerin sosyal kabulünü artırmak için\rkullanılabilir ya da erkeklerin ve kadınların gıda tüketim kalıplarının çerçevelenmesinde\retkili olabilir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı kadınlık ve erkeklik göstergeleri üzerinden\risimlendirilmiş bazı yiyecek adlarının toplumda yarattığı bakış açısının belirlenmesidir.\rÇalışmanın verileri çevrimiçi ortamda yüz yüze görüşme ve form doldurma tekniği ile elde\redilmiştir. Çalışmada 40’ı kadın ve 35’i erkek olmak üzere toplamda 75 katılımcıya\rulaşılmıştır. Çalışmada ulaşılan verilerin analizinde “Tema Analizi ve Betimsel Analiz”\rkullanılmıştır. Çalışma sonucunda cinsiyetlere özgü anlamları olan bazı isimlerin\ryiyeceklerin adlandırılmasında kullanılmasının insanlarda bazı çağrışımlara sebep olduğu\rbelirlenmiştir Bu çağrışımlar insanların olumlu veya olumsuz duygu ve düşüncelerini\retkilemekle birlikte bu durum tüketime de yansımaktadır. Toplumsal cinsiyete, Türk\rkültürüne has yiyecek adları çerçevesinde bakıldığında, katılımcıların çoğunun özellikle\rkadınlara vurgu yaparak, belirlenen yiyecek adlarında cinsiyetçilik kategorisini ön plana\rçıkardıkları görülmüştür. Bu adlandırmaların toplumda, cinsiyet ayrımcılığı şeklinde bir\ralgı oluşturduğu söylenebilir. Çalışmada ulaşılan sonuçlar kapsamında yemeğin fizyolojik\rihtiyacın ötesinde sembolik bir anlama sahip olduğu ifade edilebilir.Öğe Yiyecek-İçecek İşletmelerinde Tür İsimleri: Teori ve Uygulamadaki Farklılıklar Üzerine Bir Araştırma(2018) Çarbuğa, Ümit; Sünnetçioğlu, Serdar; Mercan, Şefik Okan; Özkök, Ferahİnsanların çalışma şartlarının iyileşmesi, kişisel gelirin ve boş zamanın artması sonucunda dışarıda yemek yeme aktiviteleri artmıştır ve farklı yiyecek içecek işletme türleri ortaya çıkmıştır. Bu çalışmanın amacı; alanyazında yer alan yiyecek ve içecek işletmesi isimlerini belirleyerek bu isimlerin ne kadar doğru kullanıldığını ortaya çıkarmaktır. Bu amaç doğrultusunda araştırma verileri, Çanakkale ilinde bulunan farklı türlerdeki yiyecek içecek işletmelerinden gözlem tekniği kullanılarak elde edilmiştir. Ayrıca, işletmelerden elde edilen menü kartları ve broşürler gibi materyaller de veri olarak değerlendirilmiştir. Çalışma sonucunda işletmelerin bu kriterlerin ne kadarını karşıladığı ve hangi özellikleri karşılayıp hangilerini karşılayamadıkları ortaya koyulmuştur. Buna göre işletmelerin referansta bulunduğu bazı tür adlarının sahip olması gerektiği özellikleri karşılamadıkları görülmektedir. Çalışmanın gelecekte yiyecek içecek alanındaki girişimcilere işletme isimlerinin belirlenmesinde de faydalanılabilecek bir kaynak olacağı öngörülmektedir.Öğe KAZ DAĞLARI’NIN TURİZMDEKİ EKONOMİK DEĞERİNİN SEYAHAT MALİYET YÖNTEMİ İLE BELİRLENMESİ(2019) Özkök, Ferah; Mercan, Şefik Okan; Yıldırım, Hacı Mehmet; Korkmaz, Halil; Sünnetçioğlu, Serdar; Ayhan, Çiğdem KaptanKaz Dağları, mitolojik, doğal, kültürel ve tarihsel açıdan önemli değerlere sahiptir. 1993 yılında Kaz Dağları’nın bir kısmı milli park ilan edilmiş ve böylece koruma altına alınmıştır. Ancak milli park alanı dışında kalan bölgede madencilik gibi üretim faaliyetlerinin gerçekleştirilmesiyle turizm faaliyetlerinin gerçekleştirilebileceği alanlarda tahribatlar ve onarılamaz zararlar oluşmaktadır. Bu kaynakların korunması ve gelecek nesillere aktarılması sürdürülebilir bir bakış açısı ile mümkün olacaktır. Çalışmada, Kaz Dağları’nın turizm kaynaklarının ekonomik değerini seyahat maliyet yöntemi ile hesaplamak amaçlanmıştır. Bölgenin, turizm amaçlı kullanımının seyahat maliyet yöntemiyle ekonomik değerini belirlemek üzere soru formları hazırlanmış ve bölgeye gelen turistlerle yüz yüze görüşmeler yapılarak veriler toplanmıştır. Daha sonra kurulan regresyon modelinde Kaz Dağları bölgesi için yıllık bireysel tüketici rantı ve toplam tüketici rantı hesaplanmış ve bu rakamlar sırasıyla 3.959,46 TL ve 384.958.445,95 TL bulunmuştur. Elde edilen bu bulgulara göre ziyaretçiler Kaz Dağları bölgesini ziyaret etmek için oldukça yüksek bir maliyete katlanmaktadır ve bölgenin doğal yapısının korunması ile her geçen yıl bu miktarın daha da artacağı düşünülmektedir.Öğe Demystifying destination attachment, self-congruity and revisiting intention in dark tourism destinations through the gender-based lens(Taylor and Francis Ltd., 2023) Çifci, İbrahim; Rather, Raouf Ahmad; Taşpınar, Oğuz; Kandemir Altunel, GizemDrawing on self-congruity theory, we construct and examine a theoretical model that explores the effect of destination attachment on revisiting intention via ideal and actual self-congruity through a gender-based lens. We gathered data from 301 travellers visiting the Çanakkale dark destination in Türkiye and empirically analysed it by adopting PLS-Henseler’s multigroup and PLS-permutation analysis. Our results confirm significant differences between the effects of destination attachment and self-congruity dimensions (e.g. ideal and actual self-congruity) on travellers’ revisit intention. However, only ideal self-congruity mediates the relationships of attachment towards revisit intention, with this intervention effect being positive for males whereas negative for females. This study offers prominent theoretical and practical contributions to the gender-based destination-marketing research agenda with reliable suggestions for dark-destination authorities and marketers.Öğe Vocational Commitment and Postgraduate Intentions of Gastronomy Students: Mediating Role of Robotics, Artificial Intelligence, and Service Automation (RAISA)-based Economy Concerns(Routledge, 2023) Çifci, İbrahim; Taşpınar, Oğuz; Rather, Raouf AhmadThis study developed a model that examines the nexus between gastronomy students’ vocational commitment, postgraduate intentions, and level of concern regarding how RAISA can replace their profession. We adopted a survey to collect data from undergraduate gastronomy students in Turkey to measure the association between the designed constructs by adopting PLS-SEM (partial least squares-structural equation modeling) approach. The results revealed that vocational commitment influences RAISA-based economy concerns and students’ intention to join the food industry and academia (i.e., postgraduate study). In contrast, RAISA-based economy concerns did not influence students’ intention to join the food industry but directly influenced their intention to join academia. Furthermore, RAISA-based economy concern only mediated the link between vocational commitment and students’ intention to join academia. Following the results, we suggested imperative implications that transpired from the analyses and proffer directions for future research.Öğe Overtourism perception in the islands: the case of Bozcaada and Gokceada(Univ Federal Juiz Fora, 2021) Sünnetçioğlu, Serdar; Mercan, Şefik Okan; Özkök, Ferah; Sünnetçioğlu, AyşeIn this study, it is aimed to evaluate the effects of over tourism on the two touristic islands in Çanakkale, Bozcaada and Gökçeada, from the eyes of the local people. Overtourism emphasizes that an excessive number of tourists in a particular destination can have negative effects on society. In this study, the phenomenon of overtourism has been discussed on the basis of social carrying capacity and Doxey's irridex-tolarate model. In line with this purpose, the perception of the local people about the effects of tourism, problems caused by tourists and their attitudes towards tourists were evaluated with 260 data using the survey method. The data were analyzed by performing T-Test and regression analysis in the statistical package program. According to the research findings, although there is a positive perception towards tourism in the islands, there are also problems caused by tourism. It can be said that Bozcaada is experiencing an overtourism problem due to reasons such as being a small island compared to Gökçeada. It can be said that Gökçeada is at the first stage, at the satisfaction level, although it is thought Bozcaada is the satisfaction level of Doxey’s model. With this study, the social carrying capacity of the two islands in Çanakkale has been put forward theoretically, and the local people's perception of overtourism has been discussed on the basis of the Doxey theory. So, in practice, sustainable tourism planning on the islands can be done by taking these findings into consideration.Öğe Turkish anime viewers’ approach to Japanese cuisine culture(BioMed Central Ltd, 2021) Başaran, Güliz; Sünnetçioğlu, SerdarIt is seen that anime, which is a Japanese animation type, with the food scenes in it, cause the curiosity and interest of the anime viewers from different cultures towards Japanese cuisine. It is thought to contribute to Japan in terms of gastronomy. Accordingly, although there are many promotional and marketing tools to spread the products of Japanese cuisine culture to the world, the idea that anime with a large global viewers also have a share in this promotion is the starting point of this study. Within this context, in this study, it was aimed to research how animes affect the perception of Japanese cuisine culture in individuals. At the same time, informations about the foods they prefer belonging to this culture have been obtained. Interview technique which is one of the qualitative research methods was used for data collection. The interview questions were sent to 31 anime viewers by selecting the snowball sample method, through Google Forms, and the answers were collected between 2 February 2021 and 16 February 2021. Descriptive and content analysis was applied to the obtained data. According to the results of the research, it is seen that animes have a serious contribution to the reflection of the Japanese cuisine culture. While the interesting scenes in the food-themed animes enable the viewers to try Japanese food, it has been determined that they encourage to buy Japanese cuisine products and use them at home. In general, it was observed that animes made nearly half of the participants curious about Japanese cuisine and animes directed them to experience it.Öğe “Hypermetropia” in Tourism(Peter Lang AG, 2021) Sünnetçioğlu, Serdar; Özkök, Ferah; Sünnetçioğlu, AyşeThis book has been prepared by pursuing a scientic goal in the eld of tourism and hotel management in order to create a resource for the academicians and sector representatives who conduct studies on the subject. Within this context, the book ‘Dynamics of International Tourism: Contemporary Issues and Problems’, with a focus on tourism and hotel management terminology, is expected to be a source book for the theoretical and practical scientic studies in the elds with which tourism is in close relationship such as gastronomy, recreation and marketing.Öğe Türk Mutfağının Otel İşletmelerinin Örgütsel Yapısındaki Yeri Ve Önemi(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2017-12-27) Taşpınar, OğuzBir toplumun mutfak kültürünün oluşmasında en önemli faktörlerden biri, mevcut örgütsel mutfak yapısıdır. Toplumların mutfak kültüründen bahsedebilmemiz için öncelikle mutfakta örgütsel bir yapının bulunması gerekmektedir. Bu bağlamda, Türk mutfağında örgütsel bir yapının oluşması, Osmanlı’nın çok geniş bir coğrafyada uzun süre boyunca yaşamını sürdürmesinden sonra gerçekleşmiştir. Günümüz Türk mutfağı, Osmanlı mutfağının mirasçısı konumundadır. Bu da Türk mutfağının zenginliğini ve dünya mutfakları arasında ilk sıralarda yer almasına katkı sağlamaktadır. Ayrıca Osmanlı mutfağının örgütsel yapısının Türk mutfağına yansıması, Türk mutfağının düzenli ve sürdürülebilir bir mutfak olarak ön plana çıkan mutfaklar arasında bulunmasını sağlamaktadır. Bu çalışmada, örgütsel Türk mutfağı yapısının tarihten günümüze nasıl şekillendiği ve ne gibi boyutlar kazandırdığı araştırılmıştır. Türk mutfağındaki örgütsel yapısının işleyişi, hangi birimlerden oluştuğu, ne tür özelliklere sahip olduğu konuları üzerinde durulmuştur. Çalışma, Türkiye’de en fazla yabancı misafir ağırlayan ikinci il olan İstanbul’un Taksim semtindeki 5 yıldızlı otellerde yapılmıştır. Böylelikle bu çalışmayla, köklü bir geçmişe sahip Türk Mutfağında örgütsel yapının Türkiye’de farklı bir görünüme büründüğü ve diğer mutfakların özelliklerine sahip bir biçimde geliştiği anlaşılmaktadır.Öğe Botanik Bahçeleri ve Turizm(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2017-12-27) Çarbuğa, Ümit; Pekerşen, YelizBotanik bahçeleri; yüz yıllar önce kentlerde yaşamaya başlamış olan toplumların doğaya duyduğu özlemin bir simgesi olarak yorumlanabilir. Rönesans döneminde Avrupa’da ortaya çıkmaya başlayan botanik bahçeleri, sanayi devrimi sonrasında kent nüfusunun artışıyla kentlerde daha yaygın hale gelmiştir. Turistik aktiviteler içerisinde doğaya verilen zararın en az olduğu alanlardan birisi olarak değerlendirilen botanik turizmine verilen değer gün geçtikçe artmaktadır. Sadece turistik faaliyetler için değil; günlük yaşam, eğitim ve halka açık etkinlikler için de ideal alanlar olarak botanik bahçeleri önem kazanmaktadır. Uluslararası Botanik Bahçeleri Birliği (BGCI) verilerine göre Almanya’da; 109, Fransa’da; 96, İtalya’da 120 ve İngiltere’de; 199 botanik bahçesi bulunmaktadır. Türkiye’de ise 9 botanik bahçesi bulunmaktadır. Diğer taraftan, Türkiye’nin sahip olduğu endemik bitki çeşitliliği oldukça yüksektir. Dünya’da bulunan 126 bin endemik bitki türünden 3090 türü ülkemizde bulunmaktadır. Ülkemizde bulunan botanik bahçeleri sayısı ve mevcut bitkisel çeşitliliğinden hareketle; henüz değerlendirilmemiş bir potansiyelin olduğu düşünülmektedir. Bu araştırma; botanik bahçelerinin gelişimi, aktivite alanı olarak kullanımı ve Anadolu’da var olan spesifik potansiyellerin incelendiği derleme bir çalışmadır.