Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Uzun, Yasemin" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 9 / 9
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    Akademisyenlerin Okuryazarlık Algısındaki Değişimler
    (2020) Uzun, Yasemin; Çelik, Gamze
    Okuryazarlık kavramı başlangıçta okuma ve yazma becerisi olarak tanımlanmıştır. Teknolojiningelişmesi, toplum gereksinimleri ve çoklu ortamın kullanımı ile birlikte kavramın içeriği dedeğişmiştir. Okuryazarlık genel olarak iyi okuma, yazma, konuşma ve dinleme yeteneği; başkalarıylaetkili iletişim kurabilme ve yazılı bilgileri anlayabilmedir. Yirmi birinci yüzyılda, okuryazarlıkkavramı teknoloji kullanımını, problem çözmeyi, işbirliğini ve bilginin sunumunda gerekli olanyetenekleri de içermektedir. Okuryazarlık süreç odaklıdır ve yaşam boyu sürekliliği gerektirir. Bilgiokuryazarlığı, medya okuryazarlığı, dijital okuryazarlık, görsel okuryazarlık, çevre okuryazarlığı,politik okuryazarlık ve kültürel okuryazarlık en sık görülen okuryazarlık türleridir. Bu çalışmanınamacı, akademisyenlerin okuryazarlık algılarındaki değişimi ve okuryazarlık türlerini derslerindekullanıp kullanmadıklarını tespit etmektir. Bu amaç doğrultusunda Çanakkale Onsekiz MartÜniversitesi Eğitim Fakültesi’nde 2018-2019 yılında görev yapan 4 erkek ve 4 kadın akademisyen ilegörüşmeler yapılmıştır. Nitel yöntemin kullanıldığı bu çalışmada akademisyenlerin algılarının zamaniçinde değiştiği tespit edilmiştir. Akademisyenler okuryazarlık türlerini hem kendi yaşantılarında hemde derslerinde uygulamaktadırlar. Bilgi okuryazarlığı ve görsel okuryazarlık ise derslerde en fazlatercih edilen okuryazarlık türleridir
  • [ X ]
    Öğe
    BOSNA HERSEK TARİHİNDE TÜRKÇENİN ETKİSİ
    (2021) Solak, Edina; Uzun, Yasemin
    Bosna Hersek tarih boyunca Roma İmparatorluğu, Bizanslılar, HunTürkleri, Osmanlı İmparatorluğu gibi pek çok medeniyete ev sahipliğiyapmıştır. Osmanlı Devleti’nin 1463 yılında bu coğrafyaya gelmesiylehalk İslamiyet ile Türkçeyi ve Türk kültürünü benimsemiştir. Osmanlıhâkimiyetinden 1878 yılına kadar olan dönemde, birçok okulda Türkçedersleri yer almıştır. Bu dönemde Türkçeye duyulan ilginin bir sonucuolarak sözlük çalışmaları da yapılmıştır. Zamanla Türkçe gazeteler çıka rılmış, Bosna edebiyatında Türkçeye yer verilmiş ve okullarda Türkçeokutulmaya başlanmıştır. Bosna Hersek’in Osmanlı idaresinden çıktığısüreçte de Türkçe kullanılmaya devam etmiştir. Yugoslavya dönemindeTürkçenin hâkimiyeti devam etmiş, Türkçe eserler yazılmıştır. 116 Bos na Hersekli şair şiirlerini Türkçe yazmıştır, Bosna divan edebiyatı ortayaçıkmıştır. Sevdalinkalar, destanlar, fıkralar ve Karagöz-Hacivat gibi Bos na edebiyatı ürünlerinde de Türk Dili ve kültürünün etkisi görülmektedir.1992-1995 yılları arasında gerçekleşen savaştan sonraki dönem Türkçeiçin yeni bir devrin başlangıcı olmuştur. Pek çok üniversitede Türk Dilive Edebiyatı bölümleri açılmıştır. Türkçe, Bosna Hersek’te zorunlu / seç meli ders olarak okutulmaya başlanmıştır. Türkçe kursları açılmış, aynızamanda Türkçe yayın yapan basın-yayın organları da Bosna Hersek’te yeni bir dönemin başlangıcı olmuştur. Bosna Hersek’te lisansüstü Türk çe öğretimi faaliyetleri Saraybosna, Zenica, Tuzla, Mostar D?emal Bije di? ve Uluslararası Saraybosna üniversitelerinin Türkoloji bölümlerindeyapılmaktadır. Türkiye’den her yıl bu kurumlara Millî Eğitim Bakanlığıtarafından okutman ve Maarif Vakfı okuluna öğretmen görevlendirilmesiyapılmaktadır. Bu çalışmada Bosna Hersek’te geçmişten günümüze TürkDili ve Edebiyatı öğretimi ile bunun Bosna Hersek dil ve edebiyatına et kisi değerlendirilecektir.
  • [ X ]
    Öğe
    DEYİMLERE GÖRE BOŞNAKÇA VE TÜRKÇE HAYVAN ALGISI
    (2020) Uzun, Yasemin; Türksever, Zeynep
    Deyimler ve atasözleri yabancılara Türkçe öğretiminde özellikle B1 seviyesinden itibarenönemli yer tutmaktadır. Soyut düşünmeyi gerektiren üst düzey beceri kazanımlarında deyimve atasözlerinin payı büyüktür. Deyimler bir milletin düşünme sisteminin, duygularının vedünyaya bakış açısının en somut göstergesidir. Deyimlere yüklenen anlamlar toplumlarındünyayı anlamlandırış şeklini de göstermektedir. Bu çalışmada Boşnakça ve Türkçedeyimlerde hayvan algısı tespit edilmeye çalışılmıştır. Özellikle hayvan adının geçtiğideyimlerde çok fazla benzerlik tespit edilmiştir. Bazı hayvanlara yüklenen özelliklerbenzerken bazı hayvanlara zıt anlamlar yüklenmiştir. Boşnakçada at, eşek veya boğayaolumsuz anlamlar da yüklenmiştir. Türkçede eşeğe olumsuz anlam yüklenmesine rağmen atayüklenen olumsuz anlam bulunmamaktadır. Bu da atın Türk toplumundaki öneminigöstermektedir. Fare, hindi, horoz, papağan, panter, salyangoz gibi hayvanlar Boşnakçadeyimlerde yer alırken Türkçe deyimlerde yer almamaktadır. Çalışmada öncelikle Boşnakçadeyimler sözlüğü taranmış, hayvan adının geçtiği deyimler tespit edilmiş, daha sonra buhayvan isimleri Türkçe deyimler sözlüğünde aranmıştır. Bu çalışmanın Boşnaklara Türkçeöğretiminde yararlı olacağı düşünülmektedir. Nitel araştırma olan bu çalışmada dokümananalizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada kullanılan veriler Şakir Bayhan tarafındanhazırlanan Boşnakça ve Ömer Asım Aksoy tarafından hazırlanan Türkçe deyimlersözlüğünden elde edilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    Özbek Türkçesinin kuruluş dönemindeki ses bilgisi özelliklerinin karşılaştırılması
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2002) Uzun, Yasemin; Avcı, Yusuf
    ÖZET Çalışmanın temelini geçiş dönemi ve günümüz Özbek Türkçesi şekil bilgisi öğretimi genel özelliklerinin ve ad türünün karşılaştırılması oluşturur. "Türk dilinin lehçe, şive ve ağızlarındaki farklılık ve benzerliklerin ortaya çıkarılması Türk dilinin birliğini güçlendirecek, zenginliğini arttıracaktır." düşüncesi bu çalışmanın temel dayanağıdır. Bu temel dayanaktan hareketle günümüzde üniversitelerde okutulan şekil bilgisi kitapları incelenmiştir ve içeriği bakımından geneli temsil eden "Hazirgi Özbek Edebiy Tili" kitabı seçilmiştir. Bu kitabın şekil bilgisi genel özellikleri ve ad türü, geçiş dönemi şekil bilgisi özelliklerini içeren "Sarf m kelime ve türlerinin genel özellikleri ve ad türü ile karşılaştırılmıştır. Karşılaştırmalarda bir dilin yapışım terimlerin, tanımların, sınıflandırmaların ve yaklaşımların belirlediği düşüncesinden hareket edilmiştir. Karşılaştırma bölümünü şekil bilgisinin genel özelliklerinin ve ad türünün terimlerinin, tanımlarının, sınıflandırma ve yaklaşımlarının karşılaştırılması oluşturur. Karşılaştırmaların sonuçlan geçiş dönemine nazaran günümüz şekil bilgisi genel özelliklerinin ve ad türünün, yine anlam temelinde, geliştiği düşüncesini ortaya çıkarmıştır. Geçiş dönemi Özbek Türkçesinde ad türünün işlenmesinde anlamı ön plana çıkaran üretken / dönüşümcü dil biliminin izleri görülür. Günümüz Özbek Türkçesi ad türünde ise üretken / dönüşümcü dil biliminden çok yapısalcılığın izleri görülür.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Recaizade Mahmut Ekrem ve Edebiyat Öğretimi
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2019-12-30) Yüksel, Seçil; Uzun, Yasemin
    Bu çalışmada öğretmenliğini hayatının her kademesine yayan, giyim-kuşam, konuşma, hal ve tavırla, eğitime verdiği değerle ön plana çıkan Recaizade Mahmut Ekrem’in Ta’lim-i Edebiyat (1911), Takdir-i Elhan (1886), Takrizat (1898), Kudemadan Birkaç Şair (1887) adlı ders kitapları günümüz Türk Eğitim sistemi açısından değerlendirilmiştir. Araştırmanın amacı, Recaizade Mahmut Ekrem’in incelenen edebiyat ders kitaplarındaki strateji, yöntem ve teknikleri günümüz eğitim sistemi ile karşılaştırıp tespit etmek ve ortaya çıkarmaktır. Ta’lim-i Edebiyat, Mekteb-i Mülkiye’de öğretmenliği sırasında yazdığı edebiyat ders kitabıdır. Takdir-i Elhan’ı, öğrencisi Menemenlizade Mehmet Tahir’in Elhan adlı şiir kitabına yazdığı edebi eleştiriden yola çıkarak yazmıştır. Takrizat adlı eseri Recaizade Mahmut Ekrem’e gönderilen, o dönemin genç şair ve yazarlarının eserlerine yaptığı edebi eleştiri mektuplarından oluşmuştur. Kudemadan Birkaç Şair adlı kitap ise edebiyat ders notlarıdır. Bu araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden, doküman analizi kullanılmıştır. İncelenen edebiyat ders kitapları, günümüz eğitim sistemi ile karşılaştırıldığında, benzerlik gösteren eğitim strateji, yöntem ve teknikleri ile eğitim ilkelerini barındırmaktadır. Diğer disiplinlerle ilişki kurma, hedef kitleye görelik, hayatilik, yakından uzağa, kolaydan zora, buluş yolu ile öğrenme stratejisi, tümevarım, örneklendirme (tanık gösterme), soru-cevap şeklindeki günümüz eğitim sisteminin eğitim ilke, strateji, yöntem ve tekniklerine dair örnekler tespit edilmiştir. Bu benzerliklerin Tanzimat döneminde görülmesi ise ayrıca önem taşımaktadır. Edebiyat öğretiminin Tanzimat döneminde batılı yöntem ve tekniklere göre yapıldığı tespit edilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    Tartışmacı Metin Yazmanın Öğrencilerin Yazma Becerilerine, Eleştirel Düşünmelerine, Yazmaya Yönelik Tutumlarına ve Kalıcılığa Etkisi
    (2020) Uzun, Yasemin; Sünter, Merve
    Bu araştırmanın amacı 6. sınıf Türkçe dersinde süreç temelli hazırlanan tartışmacı metin yazmaöğretiminin öğrencilerin eleştirel düşünmelerine, tartışmacı metin yazma becerilerine, yazmayayönelik tutumlarına ve kalıcılığa etkisini araştırmaktır. Bu araştırma, deneysel modele dayalı olarakön test-son test kontrol gruplu desene göre yapılmıştır. Araştırmanın çalışma grubu, 2015-2016eğitim öğretim yılında İstanbul ili, Sultangazi ilçesinde İsmetpaşa Ortaokulu’ nda öğrenim gören 6/Bsınıfına (deney grubuna) devam eden 32 ve 6/D sınıfına (kontrol grubuna) devam eden 32 öğrenciolmak üzere 64 katılımcıdan oluşmaktadır. Araştırma verileri TRÖP (2012) tarafından önerilenTartışmacı Yazmaya Yönelik Açık Uçlu Soru/ Kompozisyon Konusu, Tiryaki (2011) tarafındangeliştirilen Tartışmacı Metin Elementleri Dereceli Puanlama Anahtarı, P.A Facione, tarafındangeliştirilen, Kökdemir (2003) tarafından Türkçe’ ye uyarlanan California Eleştirel Düşünme EğilimiÖlçeği (The California Critical Thinking Disposition Inventory / CCTDI), Bacanlı (1997) tarafındangeliştirilen ve araştırmanın amaçları doğrultusunda bazı maddelerin düzenlenmesi ve eklenmesi ile25 maddeden oluşan Kişisel Bilgiler Formu, ve Uygun (2012) tarafından geliştirilen Yazmaya YönelikTutum Ölçeği ile toplanmıştır. Ayrıca okuduğunu anlama becerileri araştırmacı tarafındanhazırlanan Okuduğunu Anlama Testi ile elde edilmiştir. Araştırmanın sonunda, süreç temellieleştirel düşünmeye dayalı tartışmacı metin yazma öğretiminin ürün temelli tartışmacı metinyazma öğretimine kıyasla tartışmacı metin yazma becerilerinin ve eleştirel düşünme becerileriningelişimi üzerinde daha etkili olduğu belirlenirken, yazmaya yönelik tutumun gelişimi üzerinde dahaetkili olmadığı saptanmıştır. Süreç temelli eleştirel düşünmeye dayalı tartışmacı metin yazmaöğretiminin ürün temelli tartışmacı metin yazma öğretimine kıyasla tartışmacı metin yazmabecerilerinin kalıcılığı üzerinde daha etkili olduğu belirlenirken, eleştirel düşünme becerisininkalıcılığı ve yazmaya yönelik tutumun kalıcılığı üzerinde daha etkili olmadığı saptanmıştır.
  • [ X ]
    Öğe
    Türk Edebiyatı Öğretiminde Geleneksel Hikâye Anlatıcılığından Medyatik Hikâye Anlatıcılığına: Heredot Cevdet
    (2020) Uzun, Yasemin; Türksever, Zeynep
    Medyanın kullanımının yaygınlaşmaya başlaması ile edebi türlerin kullanımı da farklılaşmıştır. Kitaplar elektronik olarak okunmaya başlanmıştır, mektubun yerini elektronik mektup almıştır. Bazı edebi türler de medyakullanımıilegüncelleştirilereksunulmuştur.Edebikitaplardizilereaktarılırkengünümüz dünyasındaki görüntülerle karşımıza çıkmaktadır. Bir edebi tür olan meddahlık da medya ile hayatımıza farklı türde girmeye başlamıştır. Bazen tiyatro bazen stand up şeklinde karşımıza çıkan meddahlık bazen de dizilerin içindekarşımıza çıkar. Ekmek Teknesi dizisi içindeki Heredot Cevdet bu örneklerden biridir. Bu çalışmada, meddahlık bağlamında Ekmek Teknesi dizisindeki Heredot Cevdet anlatıları ele alınmıştır. Ekmek Teknesi dizisi 2002-2005 yılları arasında üç sezon, yüz altı bölüm olarak yayınlanmıştır. Heredot Cevdet karakteri, geleneksel hikâye anlatma geleneği olan meddahlığın elektronik kültür ortamında güncellenmiş bir yorumudur. Dizinin her bölümünde, Heredot Cevdet genellikle sona doğru halk hikâyesi, destan, otobiyografik hikâye, tarihi hikâye gibi türlerde dinleyici kitlesine bir hikâye anlatır. Bu çalışmada meddahkavramıetrafındaHeredotCevdetanlatılarıveTürkEdebiyatıeğitimindebuanlatıların kullanılabilme durumu incelenmiştir. Araştırma nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi ile hazırlanmıştır. Yüz altı bölüm olan dizide bu araştırmanın içeriği ile uyumlu on iki bölüm tespit edilmiştir: Leyla ile Mecnun (4. bölüm), Köktürk Yazıtları (6. bölüm), Ferhat ile Şirin (19. bölüm), Evliya Çelebi (22. bölüm), Çanakkale Şehitleri’ne (25. bölüm), Yusuf ile Züleyha (28. bölüm), Bülbülün Aşkı (31. bölüm), Kerem ile Aslı (48. bölüm), Mehmetoğlu Mehmet (53. bölüm), Kırklar Dağı ve Suzan Suzi (54. bölüm), Oğuz Kağan Destanı(79. bölüm), Tıkandı Baba (104. bölüm). Tespit edilen bölümlerdeki anlatılar öncelikle meddahlık geleneği ile karşılaştırmalı olarak incelenmiştir. Daha sonra anlatıların Türk edebiyatı öğretiminde kullanım durumu değerlendirilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    Türkiye ve Bosna Hersek'te Ana Dili Öğretimi
    (2020) Uzun, Yasemin; Ibrica, Amina
    Ders kitapları eğitim ve öğretim sürecinin yıllardır en önemli materyalidir. Kolay ulaşılabilir olması, planagöre hazırlanması, içeriğinin zengin olması gibi nedenlerden dolayı eğitim öğretim faaliyetleri genellikle derskitabı ekseninde gerçekleştirilmektedir. Yapılandırmacı yaklaşım öncesinde daha etkili olan bu materyalyapılandırmacı yaklaşımda da önemini korumuştur. Bu çalışmada Türkiye ve Bosna Hersek'te ana dili öğretimi,ders kitabından hareketle metin seçimi, tema, metin öncesi ve sonrası soruları bakımından incelenmiştir. Heriki ülkede metin seçimi ve ders işleyiş süreci kitaplardan hareketle karşılaştırılmaya çalışılmıştır. Bu çalışmabelge incelemeye dayanan nitel bir çalışmadır. Çalışmada doküman analizi kullanılmıştır. Veriler içerik analiziyöntemi ile incelenmiştir. Dokümanlara ulaşılıp orijinalliğin kontrol edilmesinden sonra verilerin anlaşılmasıiçin Boşnakça 6. sınıf ana dili ders kitabı Türkçeye çevrilmiştir. Daha sonra tema, metin seçimi, metin öncesive sonrası sorularla ilgili analizler yapılmıştır. Örneklem olarak 2019-2020 eğitim öğretim yılında kullanılanilköğretim 6. sınıf Türkçe ve ilköğretim 6. Sınıf Boşnakça kitapları seçilmiştir. Yapılan incelemeler sonucundametin seçiminde Türkçe ders kitabı sadece Türk yazar ve şairlerin metinlerini içerirken Boşnakça kitabındaBoşnak yazar ve şairlerin metinlerinin dışında başka uluslara ait olan metinler de tespit edilmiştir. Yaklaşımaçısından incelendiğinde her iki kitap da metin merkezli öğretime göre planlanmıştır. Üst düzey bilişselbecerilerin kazandırılması yolunda Türkçe ders kitabında yöntem ve tekniklerde daha fazla çeşitlilikgörülmektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Konuşma Yanlışları: Bosna-Hersek Örneği
    (Bilim Eğitim Kültür Akademi Derneği, 2020) Uzun, Yasemin
    İnsanların kendilerini ifade etmesi konuşma ile başlar. Dinleme becerisinden sonra gelişen bu beceri günlük hayatta da en çok kullanılan beceridir. Yabancı dil öğreniminde de üzerinde en çok durulan beceri konuşma becerisidir. Konuşma, bir dili öğrenmenin en somut göstergesidir. Bu nedenle üzerinde en fazla durulması gereken beceridir. Geleneksel dil öğretim yaklaşımlarında fazla öneme sahip olmayan bu beceri, günümüz dil öğretim yaklaşımlarında ön plana alınmıştır. Bu çalışmada Bosna-Hersek Zenica Üniversitesi Felsefe Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı bölümü öğrencilerinin yabancı dil olarak Türkçeyi öğrenme sürecinde ortaya çıkan konuşma yanlışları değerlendirilmiştir. Araştırmada şu sorulara cevap aranmıştır: “Türkçe öğrenen Bosnalı öğrencilerin konuşma sırasında yaptıkları yanlışlar nelerdir?”, “Yapılan yanlışların nedenleri neler olabilir?”, “Bu yanlışları düzeltmek için neler önerilebilir?”. Örneklem olarak 2., 3. ve 4. sınıflardan 30 öğrenci seçilmiştir. 8 hafta boyunca toplam 32 saat öğrencilerle hazırlıklı ve hazırlıksız konuşma çalışmaları yapılmıştır. Sağlıklı beslenme, Türk kültürü, dans ve futbol konuları hakkında hazırlıklı konuşmalar; okudukları bir kitap, izledikleri bir film, kültür ve Bosna Hersek konuları ile ilgili hazırlıksız konuşmalar yapılmıştır. Yapılan konuşmalarda tespit edilen yanlışlar başlıklar halinde gruplanarak ve örneklendirilerek değerlendirilmiş, yanlışların nedenleri hakkında yorum yapılmıştır. Yapılan değerlendirmeler sonucunda dilbilgisi yanlışlarının fazla olmadığı görülmüştür. Bunda, derslerde dilbilgisi-çeviri yönteminin kullanılıyor olması da etkili olmuştur. Yapılan yanlışlar daha çok ünlü kullanımında ve tutarlılıkta yoğunlaşmaktadır

| Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim