Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Girgin, Derya" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 20 / 32
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    21. YÜZYILIN ÖĞRENME DENEYİMİ: ÖĞRETMENLERİN TASARIM ODAKLI DÜŞÜNME EĞİTİMİNE İLİŞKİN GÖRÜŞLERİ
    (2020) Girgin, Derya
    Bu araştırmada günümüz eğitim yaklaşımlarından biri olan tasarım odaklı düşünme yapısına ilişkin farklı branşlardaki öğretmenleringörüşlerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç çerçevesinde araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden biri olan durum çalışması yöntemi kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu ilkokul, ortaokul veliselerde görev yapan 15 farklı branştan 32 öğretmen oluşturmaktadır.Araştırmanın uygulama süreci 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz döneminde 3 gün (günde 4 saat) olmak üzere 12 saat sürmüştür. Araştırmakapsamında öğretmenlerle tasarım odaklı düşünme eğitimine ilişkinyarı-yapılandırılmış görüşmeler yapılmıştır. Araştırmanın güvenirliğiMiles ve Huberman’ın (2015) formülünden yararlanılarak yapılmış vearaştırmacı ve uzman görüşleri arasındaki uzlaşma (güvenirlik) %92 ve%95 olarak bulunmuştur. Araştırma sonucunda öğretmenlerin meslekigelişimlerine katkı sağlamak ve tasarım sürecini öğrenmek istedikleriiçin eğitime katıldıkları tespit edilmiştir. Öğretmenler eğitim sonundaderslerde öğrencilerine tasarım düşüncesi yaklaşımını nasıl uygulayacaklarını, tasarım odaklı düşünme aşamalarını, sürecini ve tasarım mantığını öğrendiklerini ifade ederken; en çok empati kurma, fikir üretmeaşamalarında ve zaman planlaması konusunda zorlandıklarını belirtmişlerdir.
  • [ X ]
    Öğe
    AN INVESTIGATION OF THE SONGS CREATED BY STUDENT-TEACHERS IN MUSIC VIA AN INTERDISCIPLINARY APPROACH BASED ON THE RASCH MEASUREMENT MODEL AND THE MAXQDA ANALYSIS PROGRAM
    (2020) Girgin, Derya
    The study aimed to investigate the songs created by the student teachers in music in thefocus of special education through an interdisciplinary approach based on the Rashmeasurement model and the Maxqda analysis program. This case study adopted the mixedresearch design. The participants consisted of 12 student teachers in music and 10 jurymembers in 2018-2019 academic year. In the quantitative analysis of the study, 10 expert jurymembers in the field of Music Education evaluated 12 songs using an evaluation formconsisting of 8 items via the Rasch measurement model, and in the qualitative context, theviews of the jury members on the songs were examined through the Maxqda analysis program.The jury members were selected in accordance with the maximum diversity sampling modelon voluntary basis. All the songs focused on the achievements in the special education course.The results revealed that the most difficult item was the 'musical creativity level', whereas theeasiest item was ‘the degree of suitability for purpose in the creation of lyrics’. In the study, itwas recommended that field courses and didactic courses should be integrated in the field ofmusic education.
  • [ X ]
    Öğe
    Development of Elementary School Teacher's Professional Identity Scale: Validity and Reliability Studies of the Context of Constructing/Configuration of Professional Identity
    (2019) Girgin, Derya; Şahin, Çavuş
    Professional identity of an elementary school teacher emerges from the interaction ofthe teacher’s personal and social context and professional values, beliefs, andemotions allowing for reconstructing it. The professional internalization andrepresentation and identity construction lay the groundwork for theprofessionalization of elementary school teachers. The aim of the present study is todevelop a valid and reliable measurement tool to identify the characteristic structuresoperational in the formation/construction of the professional identities of elementaryschool teachers. In the validity and reliability studies of the scale, which wasdeveloped to determine the formation / configuration context of the elementaryteacher's professional identity, exploratory factor analysis (EFA) was applied to the381 classroom teachers working in Çanakkale province (including the center anddistricts).The factor loadings of the items in the scale range between .331 and .822.EFA revealed a five-factor construct and a total variance of 42.332%. The Cronbach’sAlpha reliability coefficient was calculated to be .64 for the entire scale. Confirmatoryfactor analysis (CFA) analysis of the scale was performed by applying to 447elementary teachers working in Çanakkale province (including center anddistricts).The CFA revealed that the ratio of the chi-square fit index to the degree offreedom was x2/sd =3.41. A value less than 5.00 signifies that the used model isacceptable. The values from the CFA (RMSEA= 0.074) showed that the modelproduced a good fit. GFI=0.85, AGFI=0.82, CFI=0.87, and NFI=0.85 show that thegoodness-of-fit is within the acceptable range. The scale for development/constructioncontext of elementary school teachers’ professional identities is a 5-level Likert scaleconsisting of 5 factors and 27 items.
  • [ X ]
    Öğe
    DYSCALCULIA: THE HIDDEN BARRIER OF MATHEMATICS TEACHERS' AWARENESS, EXPERIENCES AND SUGGESTIONS
    (Erzurum Kültür Eğitim Vakfı, 2025) Karademir, Aysu; Girgin, Derya
    Dyscalculia is a learning disorder that affects students' ability to understand mathematical concepts and acquire mathematical skills. This study investigates elementary mathematics teachers' awareness, experiences, and suggestions regarding dyscalculia. The research employed a phenomenology design with purposive sampling, focusing on elementary mathematics teachers as participants. The researchers conducted online semi-structured interviews with 15 elementary mathematics teachers from different schools. The study explored teachers' knowledge of dyscalculia, their exposure to the concept during undergraduate education, and strategies for supporting students with dyscalculia. Data analysis was performed using content analysis methods, following validity and reliability strategies that included credibility, transferability, consistency, and confirmability criteria. The findings revealed that while most teachers possessed general knowledge about dyscalculia, they struggled to identify and support students diagnosed with the condition in their classrooms. The study concluded with recommendations for educational policies to improve academic outcomes for students with dyscalculia
  • [ X ]
    Öğe
    Eğitimde Araştırma ve Uygulamanın Buluşması: Tasarım Tabanlı Araştırmaya Kuramsal Bir Bakış
    (2024) Karademir, Aysu; Girgin, Derya
    Eğitim ve öğretim süreçlerinin kalitesini arttırmaya yönelik öğrenme alanlarında yenilikçi çözümlerin geliştirmesi için tasarım tabanlı araştırmadan yararlanılmaktadır. Bu çalışma, tasarım tabanlı araştırmanın (TTA) temel ilkelerinden, yöntemlerinden bahsederek TTA ile ilgili genel bir izlenim ortaya koymayı amaçlayan derleme bir çalışmadır. Çalışmada alanyazın incelemesi çeşitlerinden anlatı alanyazın incelemesi tekniği kullanılmaktadır. Bu çalışmanın TTA çalışmak isteyen araştırmacılara, çalışmalarının yöntem kısımları için yol gösteri olacağı düşünülmektedir. Bu bağlamda çalışmada eğitimde araştırma ve uygulamanın iyi örneklerinden olan teori ve pratiği birleştiren TTA detaylandırılarak sunulmaktadır.
  • [ X ]
    Öğe
    EĞİTİMDE YENİLİKÇİ BİR ÖĞRENME YAKLAŞIMI:İŞBİRLİKLİ YARATICILIK MODELİ
    (2021) Girgin, Derya; Akcanca, Nur
    21. yüzyılda yaşanan değişimler, eğitim ve öğretim faaliyetlerinin yapısınıdeğiştirmekte ve eğitim-öğretim sürecine farklı bir bakış açısı geliştirilmesinigerektirmektedir. Bu noktada eğitim programları, bireylerin gerçek yaşamda karşılaştığıproblemleri çok yönlü ve yaratıcı şekilde değerlendirebilmelerine, iş birliği içerisindeuyumlu çalışabilmelerine ve üst düzey düşünme becerilerini kullanabilmelerine vurguyapmaktadır. Bireylerdeki yaratıcılık becerisinin geliştirilmesi, yenilikçi çözümlerinüretilmesi, değerlendirilmesi ve uygulanması için, bireysel çabalardan çok sosyal süreçlereönem verilmesi gerekmektedir. Değişen şartlara uygun, yaratıcı eğitim ekosisteminioluşturmak için atılacak en önemli adım işbirlikli yaratıcılığın eğitim odağınayerleştirilmesidir. Bu nedenle özellikle eğitim ortamlarında işbirlikli yaratıcılığın nasılkavramsallaştırıldığının ortaya koyulması önemli görülmektedir. Bu araştırmanın amacı,işbirlikli yaratıcılığı ve bunun eğitim bağlamındaki teorik temelinin, yapısının, bileşenlerinin,model ve uygulamalarının alan yazın incelemelerinden hareketle teorik düzeyde ortaya koymaktır. Araştırmada işbirlikli yaratıcılığa ilişkin eğitim odağında bir derleme yapılarakkonuya ilişkin bilimsel çalışmalar alan yazın taraması yöntemiyle incelenmiştir. Böylelikleeğitimde yenilikçi bir öğrenme modeli olan işbirlikçi yaratıcılık ve bunun eğitimeyansımaları hakkında bilgiler toplanmış, farklı bakış açılarından konu ele alınmayaçalışılmıştır. Çalışmanın işbirlikli yaratıcılığın, temel öğeleri ve bileşenleri hakkındaaçıklayıcı olmasının yanı sıra eğitimde özgün bir ürün elde etmedeki rolünündeğerlendirilmesi açısından oldukça önemli olduğu söylenebilir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Examining the Effects of Science Curriculum and Activities Developed for Gifted Students in Türkiye
    (STAR Scholars Network, 2025) Ayverdi, Leyla; Girgin, Derya; Satmaz, İsmail; Yalçınkaya Önder, Eylem
    This study employed a mixed-methods design to investigate the impact of activities developed by the Ministry of National Education (MoNE) on the scientific creativity and scientist perceptions of gifted 5th-grade students. The research used a one-group pretest-posttest design with a sample of 22 students from a Science and Art Education Centre in a northwestern province of Türkiye. Quantitative data were collected using the "Scientific Creativity Test" and "Draw a Scientist Test", while qualitative data were gathered through an opinion form and a metaphor generation task. Results indicated that the activities significantly enhanced scientific creativity but did not alter scientist perceptions. Qualitative findings revealed that students developed more positive views of science and scientists, finding the activities both engaging and informative. © 2025, STAR Scholars Network. All rights reserved.
  • [ X ]
    Öğe
    Integration of Virtual Reality (VR) Technology into Vocabulary Teaching in Primary School English Lessons
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2022) Uygun, Emre; Girgin, Derya
    Language consists of words, so it is important to increase the level of vocabulary in any foreign language learning to a certain extent in order to be able to communicate in that language. As for VR, it is seen that this technology is a new research field in education, the use of which in language teaching is closely related to the principle of proximity to life, one of teaching principles. While learning a foreign language, learners should experience situational learning experiences, recognize real-life contexts, and be able to use the language communicatively in these environments, which is a difficult goal to be attained by 2nd-grade primary school students who have not yet reached full proficiency in their native language but started learning a foreign one. In this direction, this study, a pre-test – post-test research with the control group, examined VR’s effect on vocabulary levels and student engagement. The study was conducted in the English lessons of 2nd-grade students from six of the state primary schools in the central district of Çanakkale, Turkey. The results indicated that instruction with VR did not show any significant difference in vocabulary levels compared to current teaching method but encouraged more student engagement in the classroom. Although more extensive research into the topic is essential, it is hoped that the study will shed light on future research on the use of VR technology, which still has leeway to progress and may form the basis of future education in the coming years
  • [ X ]
    Öğe
    Investigation of Pre-service Teachers' Self-Efficacy Levels of Gifted Students in Terms of Some Variables
    (Sınırsız Eğitim ve Araştırma Derneği, 2019) Girgin, Derya; Şahin, Çavuş
    Teachers’ qualifications are an important aspect in the education of gifted individuals.  The primary concern of the present study is to determine the self-efficacy levels of the preservice teachers in relation to gifted students in the fourth year of their undergraduate education in the departments of Early Childhood Education, Elementary Education, Turkish Language, and Science Teaching in the College of Education at Çanakkale Onsekiz Mart University in the 2017-2018 academic year. This is a correlational study based on the quantitative research model. Data were collected using a Demographic Information Form, created by the researchers, and “Gifted Education Self-Efficacy Scale for Teachers”, developed by Tortop (2014). Data were analyzed using SPSS 21.0. Percentages, frequencies, and mean scores were considered and Independent samples t-test and One-Way Analysis of Variance (ANOVA) were employed for the analyses of the data. The results revealed a significant department-based difference in the domains “Academic Qualification", “Mentorship (Advisorship) Qualification”, "Responsibility", “Personality Traits”, and "Creativity Fostering Qualification”.  [TR] Öğretmen nitelikleri üstün yetenekli bireylerin eğitiminde önemli bir unsurdur. Bu çalışmanın amacı, 2017-2018 öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Sınıf Eğitimi, Türkçe Eğitimi, Fen Bilgisi Eğitimi ve Okul Öncesi Eğitimi Anabilim Dalı 4. Sınıf öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilerin eğitimine ilişkin öz yeterlilik düzeylerinin bazı değişkenler açısından tespit etmektir. Araştırmada nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada araştırmacılar tarafından hazırlanan Kişisel Bilgi Formu ve Tortop (2014) tarafından geliştirilen “Öğretmenler İçin Üstün Yetenekli Bireylerin Eğitimine İlişkin Öz Yeterlik Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 21.0 programı ile analiz edilmiştir Araştırma verilerinin analizinin yüzde, frekans, aritmetik ortalama, bağımsız örneklemler için t-testi ve tek yönlü varyans analizi (ANOVA) kullanılmıştır. Araştırma sonucunda öğretmen adaylarının üstün yetenekli öğrencilerin eğitimine ilişkin öz yeterlilik ölçeğinin “Akademik Yeterlik”,“Mentörlük (Danışmanlık) Yeterlik” “Sorumluluk”, “Uygun Kişilik Özellik Yeterlik” ve “Yaratıcılığı Teşvik Etme” boyutlarında öğrenim görülen anabilim dalı değişkenine göre anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Üstün yetenekli öğrenci, Öğretmen adayı, Üstün yetenekliler eğitimine ilişkin öz-yeterlik
  • [ X ]
    Öğe
    Investigation of Professional Identity Formation Processes of Primary Teachers: A Case Study
    (Ani Publishing, 2019) Girgin, Derya; Sahin, Cavus
    The aim of this study is to examine the formation process of the professional identities of primary teachers. The research was designed in the case study design from qualitative research patterns.In this study, a holistic multi-state pattern is used, where multiple situations are present and each situation is handled and compared. The study group consisted of 12 primary teachers (6 females, 6 males) who work in Canakkale city center and districts in the 2015-2016 academic year. The criterion sampling type, which is one of the purposive sampling types, was used to determine the study group. In order to examine the identity formation processes in the research, various activities were applied. The data obtained in the research were analyzed by content analysis method. According to the results obtained from the research, many themes and sub themes have been identified which point to different structures of professional identity. Finally, the discussion and suggestions for the formation of the professional identity of the primary teachers are presented according to the findings.
  • [ X ]
    Öğe
    Lise Öğrencilerine Yönelik Kutup Araştırmaları Farkındalık Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması
    (2024) Girgin, Derya; Satmaz, İsmail; Önder, Eylem Yalçınkaya; Ayverdi, Leyla
    Bu çalışmada, lise öğrencilerinin kutup araştırmaları konusundaki farkındalığını ölçmek için Likert tipi bir ölçek geliştirilmiştir. Kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile seçilen 665 lise öğrencisi çalışmaya katılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi için 300 öğrenciden, doğrulayıcı faktör analizi için 365 öğrenciden veri toplanmıştır. Gerçekleştirilen analiz sonucu dört alt boyuttan oluşan toplam 28 maddeli kabul edilebilir bir uyuma sahip bir ölçek elde edilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    Öğrencilerin Sosyal Bilgiler Dersindeki Girişimcilik Becerileri: BİLSEM ve İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Karşılaştırılması
    (2017) Girgin, Derya; Arcagök, Serdar; Mertol, Hüseyin; Şahin, Çavuş; Çetin, Şirin
    Bu araştırmanın amacı BİLSEM 'de ve ilkokul dördüncü sınıflarda öğrenimlerini sürdüren öğrencilerin Sosyal Bilgiler dersindeki girişimcilik becerilerini belirlemektir. Araştırmanın evrenini Samsun il merkezindeki BİLSEM' de ve ilkokul dördüncü sınıflarda öğrenimlerini sürdüren öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunu BİLSEM'de ve ilkokul dördüncü sınıflarda öğrenimlerini sürdüren 20 (10 BILSEM, 10 İlkokul) öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmada açımlayıcı sıralı karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma nicel verileri \"Dördüncü Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Girişimcilik Ölçeği\" kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın nitel verileri ise yarı yapılandırılmış ve yönlendirici olmayan görüşme tekniğiyle toplanmıştır. Araştırma nicel verilerin analizinde SPSS paket programı kullanılmıştır. Nitel veri analizinde ise N-Vivo programı kullanılmıştır. Araştırma sonucunda cinsiyetin öğrencilerin dersteki girişimcilik becerilerini belirlemede etkili bir değişken olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Buna karşın okul türünün öğrencilerin dersteki girişimcilik becerilerini belirlemede etkili bir değişken olduğu bulunmuştur. Ayrıca öğrencilerin derste girişimcilik becerileriyle ilgili çeşitli kavramları öğrendiklerini belirttikleri ortaya çıkmıştır
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Öğrenme ve öğretme dünyasını oluşturan sınıf öğretmeninin mesleki kimliği
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2016-07-01) Girgin, Derya; Şahin, Çavuş
    Bu araştırma öğrenme ve öğretme dünyasını oluşturan sınıf öğretmeninin mesleki kimliğini incelemeyi amaçlamaktadır. Sınıf öğretmenlerinin mesleki kimliklerini kavramsallaştırma biçimlerini bütün olarak ele alınması sebebiyle bu araştırma kritik bir önem taşımaktadır. Araştırmada açımlayıcı sıralı karma yöntem kullanılmıştır. Bu yöntem; araştırmacının öncelikle nicel çalışmayı yürütüp elde ettiği sonuçları nitel araştırmayla daha detaylı bir şekilde açıklamak için tekrar yapılandırmasını içermektedir. Araştırmanın birinci aşamasındaki nicel boyutun örneklemine 381 sınıf öğretmeni katılmıştır. Araştırmanın ikinci aşamasını oluşturan nitel boyutun çalışma grubuna ise; bireysel görüşmelerde 24 sınıf öğretmeni, odak grup görüşmelerinde 12 sınıf öğretmeni, sınıf içi gözlemlerinde 20 sınıf öğretmeni, mesleki kimlik ile ilgili etkinliklerde ise 12 sınıf öğretmeni gönüllü olarak katılmıştır. Araştırmada sınıf öğretmeninin mesleki kimliğinin bireysel bağlam ölçeği, sınıf öğretmeninin mesleki kimliğinin sosyal bağlam ölçeği, sınıf öğretmeninin mesleki kimliğinin oluşum/yapılandırma bağlam ölçeği, yarı yapılandırılmış görüşme formu, odak grup görüşme formu, gözlem ve etkinlik formu araştırmanın veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen nicel veriler; yüzde ve frekans, t-testi, tek yönlü varyans analizi, LSD testi, yapısal eşitlik modeli ile yol analizi tekniğiyle incelenmiştir. Araştırmanın nitel verilerinin analizinde ise içerik analizi tekniği kullanılmıştır. Nicel verilerin analizinde SPSS paket programından, yol analizinde ise LISREL programından yararlanılmıştır. Nitel verilerin analizinde ise N-Vivo programı kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre, sınıf öğretmenlerinin mesleki kimliğinin bireysel bağlamdaki algılarında; sınıf öğretmenlerin bir takım kritik bilgi ve becerilere sahip olması; sosyal bağlamında; öğretim sürecindeki etkileşimleri, öğretmenlerin kişisel anlamdaki hedefleri, bu mesleğin başkaları tarafından tanımlanma biçimleri öne çıkmıştır. Oluşum/yapılandırma bağlamında; kimlik oluşum süreci ve buna etki eden faktörler önemli birer unsur olarak ortaya konmuştur. Sınıf öğretmenlerinin mesleki kimliklerinin bireysel bağlamının; sınıf öğretmeninin sahip olması gereken bilgi ve beceriler ile sınıf öğretmenliğini seçme nedenleri alt boyutlarında cinsiyete göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Sosyal bağlamda ise öğretim süreci etkileşimleri ile öğretim sürecinde yaşanan sorunlar alt boyutlarında cinsiyete göre anlamlı farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin mesleki kimliklerinin oluşum/yapılandırma bağlamında ise cinsiyetlerine göre farklılaşmadığı belirlenmiştir. Sınıf öğretmenlerinin mesleki kimliklerinin bağlamlarında kıdemin, eğitim durumunun, öğretmenlik yapılan sınıf düzeyinin ve sınıf mevcudunun da etkili bir değişken olduğu ortaya çıkmıştır. Araştırmanın yol analizi sonuçlarında ise; sınıf öğretmenlerinin sahip olması gereken bilgi ve becerileri ile öğretmenlik mesleğini seçme nedenlerinin; öğretim süreci etkileşimleri ve öğretim sürecindeki hedefleri üzerinden kimlik oluşum sürecini dolaylı olarak etkilediğini ve yordadığını göstermektedir. Bunun yanı sıra üniversite öğretmen yetiştirme programlarının öğretim süreci etkileşimleri üzerinden kimlik oluşum sürecine dolaylı olarak etkisi olduğunu ortaya çıkarmaktadır. Araştırmada mesleki kimliğin farklı değişkenler açısından ele alınarak boylamsal bir çalışmada incelenmesi, nicel yöntemin yanı sıra nitel yöntem ve verilerinden de yararlanılarak yapılan bütüncül çalışmaların yaygınlaştırılması öneri olarak sunulmuştur. Mesleki kimliğinin gelişimi üzerine bütünsel bir anlayış kazandırmak amacıyla öğretmen kimliği ve öğretim uygulamalarıyla ilgili öğretmenlerin bilinçlendirilmesi için mesleki gelişim programı tasarımı ve bir dizi atölye çalışması için bir model oluşturulması araştırmanın önerileri arasında yer almaktadır. Anahtar Kelimeler: Sınıf öğretmeni, açımlayıcı sıralı karma yöntem, etkinlik, gözlem formu, içerik analizi, mesleki kimlik, yarı yapılandırılmış görüşme, yol analizi tekniği
  • [ X ]
    Öğe
    Öğretmen Adaylarının Topluma Hizmet Uygulamalarına İlişkin Algılarının Hizmet Ederek Öğrenme Düzeylerini Yordama Gücü
    (2020) Akcanca, Nur; Girgin, Derya
    Günümüzün hizmet-öğrenme hareketi, geleneksel hizmet yorumlarındanfarklılaşarak toplum temelli bir katılımı içerecek şekilde genişlemektedir. Öğretmeneğitiminde hizmet ederek öğrenme, öğretmen adaylarının öğretmen olmaanlayışlarını arttırmaktadır. Bu kapsamda araştırmada, öğretmen adaylarınıntopluma hizmet uygulamalarına ilişkin algılarının hizmet ederek öğrenme düzeyleriüzerindeki yordayıcı rolü incelenmiştir. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerindenilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Amaçlı örneklem yöntemi ile belirlenenörneklem grubunu, temel eğitim bölümünde öğrenim gören toplam 170 öğretmenadayı oluşturmaktadır. Öğretmen adaylarının hizmet ederek öğrenme düzeylerinibelirlemek için orjinali Olney ve Grande (1995) tarafından geliştirilen, Türkçe’yeuyarlaması ise Küçükoğlu ve Ozan (2015) tarafından gerçekleştirilen “Hizmet EderekÖğrenme” ölçeği kullanılmıştır. Öğretmen adaylarının topluma hizmetuygulamalarına ilişkin algılarının belirlenmesinde ise Demir, Kaya ve Taşdan (2014)tarafından geliştirilen “Topluma Hizmet Uygulamaları Ölçeği” kullanılmıştır.Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde betimsel istatiksel analizlerin(aritmetik ortalama, standart sapma, minimum, maksimum değerleri) yanı sıra, basitdoğrusal regresyon analizi ile çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır.Araştırma sonuçlarına bakıldığında öğretmen adaylarının topluma hizmetuygulamalarına yönelik algılarının, hizmet ederek öğrenme düzeylerini yordayan birdeğişken olduğu belirlenmiştir. Ayrıca öğretmen adaylarının topluma hizmetuygulamalarına ilişkin algılarının alt boyutlarının, hizmet ederek öğrenmenin altboyutu olan gerçekleştirme düzeylerinin anlamlı bir yordayıcısı olduğugörülmektedir. Topluma hizmet uygulamaları dersinin değerlendirilmesinin not ileyapılması, hizmet ederek öğrenme yaklaşımından uzaklaşılmasına neden olduğuiçin yükseköğretimde değerlendirmelerin adayların hizmet odaklı olarak gerçekleşenetkinliklerin ve projelerin değerlendirilmesi sağlanabilir. Bununla birlikte ilerideyapılacak araştırmalar için topluma hizmet uygulamaları dersini alan öğretmenadaylarının problem çözme, yansıtıcı ve empatik düşünme gibi üst düzey düşünmebecerilerinin yanı sıra liderlik, sorumluluk alma, iletişim gibi sosyal becerileri gibifarklı değişkenlerin de hizmet ederek öğrenmelerini yordama gücüne bakılabilir.
  • [ X ]
    Öğe
    Öğretmenlerin Tasarım Odaklı Düşünmeye İlişkin Bilişsel Yapıları ve Kavramsal Değişimleri
    (2019) Girgin, Derya
    Bu araştırmanın amacı öğretmenlerin tasarım odaklı düşünme eğitimine ilişkin bilişsel yapılarını ve kavramsal değişimlerini ortaya koymaktır. Bu amaç çerçevesinde araştırma tarama modelinde gerçekleştirilmiştir. Araştırma, 2018-2019 eğitim-öğretim yılı güz döneminde Rize il merkezinde ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan farklı branşlardaki 32 (16 erkek, 16 kadın) öğretmen ile gerçekleştirilmiştir. Veri toplama aracı olarak kelime ilişkilendirme testi kullanılmıştır. Araştrımada öğretmenlere, 3 gün boyunca (günde 4 saat) olmak üzere toplam 12 saat tasarım odaklı düşünme eğitimi verilmiş, bu eğitimin öncesinde ve sonrasında kelime ilişkilendirme testi uygulanmıştır. Öğretmenlerin bilişsel yapıları belirlenmiş, kavram yanılgıları ortaya konmuş ve kavramsal değişim süreçleri irdelenmiştir. Öğretmenlerin kelime ilişkilendirme testine ilişkin ön test ve son test verileri karşılaştırılmıştır. Son test verilerinde anahtar kavrama yönelik üretilen kelime sayısı artış göstermiştir. Araştırmada öğretmenlerin anahtar kavram ile ilgili kurdukları cümleler incelendiğinde kavramsal değişim noktasında olumlu anlamda değişim gösterdiği, son testte anahtar kavramla ilgili bilimsel bilgi içeren cümlelerin sayısında artış olduğu, bilimsel olmayan ve yüzeysel bilgi içeren cümlelerin sayısında da azalma olduğu görülmüştür. Kavram yanılgılarının sayısı da ön testten son testte doğru azalmaktadır. Araştırma sonucunda kavramsal yapıyı ortaya koymada ve kavramsal değişimi belirlemede uygulanabilecek önemli bir yaklaşım olarak kelime ilişkilendirme testlerinin kullanılabilirliğine ilişkin önerilere yer verilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    Ortaokul öğrencilerine yönelik küresel iklim değişikliği farkındalık ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması
    (Burdur Mehmet Akif Ersoy University, 2025) Satmaz, İsmail; Girgin, Derya; Ayverdi, Leyla; Önder, Eylem Yalçınkaya
    Bu çalışmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin küresel iklim değişikliği farkındalık düzeylerini ölçmek için geçerli ve güvenilir bir Likert tipi ölçek geliştirmektir. Araştırmada, kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle toplam 555 ortaokul öğrencisinden veri toplanmıştır. Açımlayıcı faktör analizi (AFA) için 300, doğrulayıcı faktör analizi (DFA) için 255 öğrenciden veri elde edilmiştir. AFA sonuçları, küresel iklim değişikliğinin etkileri, bilgi farkındalığı ve nedenleri olmak üzere üç alt boyuttan oluşan 19 maddelik bir ölçeğin geliştirilmesini sağlamıştır. DFA sonuçları, bu üç boyutlu yapının model uyum değerlerinin kabul edilebilir olduğunu göstermiştir. Ölçeğin geçerlik ve güvenilirlik analizleri de olumlu sonuçlar vermiştir. Geliştirilen ölçek, öğrencilerin küresel iklim değişikliği konusundaki farkındalık düzeylerini ölçmede etkili bir araç olarak değerlendirilmektedir
  • [ X ]
    Öğe
    ÖZEL YETENEKLİ ÖĞRENCİLERİN DESTEKLENMESİ İÇİN GEREKEN YETERLİLİKLER: SINIF ÖĞRETMENLERİNİN GÖRÜŞLERİ
    (2020) Girgin, Derya
    Öğrenci gelişiminin olumlu yönde gerçekleşmesi için öğretmenlerin bir dizi yeterliklere sahip olmalarıgerekmektedir. Bu araştırmanın amacı, örgün eğitim kurumlarında özel yetenekli öğrencisi olan sınıföğretmenlerinin sahip olması gereken yeterliliklerinin belirlenmesidir. Ülkemizde özel yetenekli öğrencilerleilgili yapılan çalışmalar genellikle bu öğrencilerin tanılanarak devam ettikleri Bilim ve Sanat Merkezleri(BİLSEM) üzerinden gerçekleştirilmektedir. Ancak, özel yetenekli öğrencilerin örgün eğitim kurumunda kendisınıf ortamlarında desteklenmeleri de gerekmektedir. Bu çalışmada örgün eğitim kurumlarının 2., 3. ve 4.sınıflarına devam eden aynı zamanda yapılanan tanılama süreci sonrasında Bilim ve Sanat Merkezi’ne de devameden öğrencilerin desteklenmesi için sınıf öğretmenlerinin sahip olması gereken yeterliliklerin belirlenmesiamaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda araştırmanın çalışma grubunu 2017-2018 öğretim yılında Çanakkale ilmerkezinde çalışan ve sınıfında farklı alanlarda özel yetenekli öğrencisi olan sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır.Araştırmanın örneklemini, amaçlı örnekleme yoluyla belirlenen 28 sınıf öğretmenioluşturmaktadır. Araştırmada nitel araştırma desenlerinden fenemoloji (olgu bilim) desenikullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış ve yönlendirici olmayan görüşme tekniği iletoplanmıştır. Araştırma verilerinin analizi iki veri kodlayıcısı tarafından gerçekleştirmiştir. Verilerin analizindeCohen Kappa uyum değerleri kullanılmıştır. Araştırmada özel yetenekli öğrencilerin desteklenmesi için sınıföğretmenlerinin mesleki ve kişisel yeterliliklerin önemi ortaya konmuştur. Araştırma bulguları ışığında sınıföğretmenleri için uygulama ağırlıklı hizmet içi eğitim programlarının geliştirilmesi, öğretmenlerin işbirliğiiçinde olacakları çalıştayların yapılması, uygulamalı örnek olay temelli öğretmen eğitimlerinin gerçekleştirilmesiöneri olarak sunulmuştur.
  • [ X ]
    Öğe
    SINIF ÖĞRETMENİ ADAYLARININ GİRİŞİMCİLİK BECERİLERİNİN İNCELENMESİ: BİR KARMA YÖNTEM ARAŞTIRMASI
    (2023) Kaya, Aslıhan; Girgin, Derya
    Bu araştırma sınıf öğretmeni adaylarının girişimcilik beceri düzeylerini çeşitli değişkenler bağlamında inceleyerek aralarındaki ilişkiyi belirlemeyi ve öğretmen adaylarının bu becerilere ilişkin görüşlerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda araştırma, karma yöntem desenlerinden eş zamanlı karma desen kullanılarak yürütülmüştür. Araştırmanın örneklem ve çalışma grubunu Çanakkale On Sekiz Mart Üniversitesinde öğrenim gören sınıf öğretmeni adayları oluşturmaktadır. Araştırmanın nicel verileri Deveci ve Çepni (2015) tarafından geliştirilen “Girişimcilik Ölçeği” kullanılarak toplanırken, nitel veriler ise araştırmacı tarafından geliştirilen görüşme formu ile toplanmıştır. Araştırmanın nicel sonuçlarına göre, öğretmen adaylarının kendilerine yönelik girişimcilik beceri düzeylerinin hem ölçek bütününde hem alt boyutlarda orta değerlerin üzerinde olduğunu sonucuna ulaşılmıştır. Nitel sonuçlara dayalı olarak girişimcilik becerilerine ilişkin oluşturulan tema ve kodlar dikkate alındığında her iki türdeki verinin birbirini desteklediği görülürken, nitel bölümdeki girişimcilik öz yeterliği teması, düşük düzey öz yeterlik sonucu ile nicel bölümdeki sonuçtan farklılaşmıştır. Araştırmadan elde edilen sonuçlar bağlamında uygulayıcılar ile araştırmacılara yönelik öneriler geliştirilmiştir. Anahtar Kelimeler: Girişimcilik becerileri, sınıf öğretmeni adayı, karma yöntem.
  • [ X ]
    Öğe
    Sosyal Girişimcilik Becerilerinin Kazandırılmasında Bir Araç Olarak Yaratıcı Dramaya Yönelik Algılar 1 *
    (2020) Girgin, Derya; Akcanca, Nur
    Öğretmen adaylarının sosyal girişimcilik becerilerinin kazandırılmasında biraraç olarak yaratıcı dramaya ilişkin analojiler geliştirmeleri amaçlanan buaraştırmada nitel araştırma yöntemlerinden bütüncül tek durum desenikullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler, Temel Eğitim Bölümü’ne devameden amaçlı örneklem yöntemiyle belirlenen 90 öğretmen adayından analojigeliştirme formu aracılığıyla toplanmıştır. Adayların geliştirmiş olduğuanalojiler; kaynak kavram ve hedef kavram arasındaki ilişki, sunum şekli,soyutlanma düzeyi, zenginlik durumu bakımından sınıflandırılmıştır.Araştırmada güvenirliğin sağlanması için veriler arası karşılaştırma yapılmış,araştırmacılar arasındaki güvenirlik oranı %88 olarak tespit edilmiştir. Öğretmenadaylarının sosyal girişimcilik becerilerinin kazandırılmasında bir araç olarakyaratıcı drama kavramına yönelik geliştirdikleri analojilerin sınıflamabiçimlerine göre tamamının sözel analojiler olduğu, basit analoji, yapısal analojive somut-soyut analojilerin sayıca fazla olduğu belirlenmiştir. Araştırmadaöğretmen adaylarının sınırlı çeşitlilikte geliştirmiş oldukları analojiler irdelendiğinde, soyut bir kavram olan sosyal girişimcilik kavramını aktif biryöntem olan yaratıcı drama ile ilişkilendirme noktasında sorun yaşadıklarını,sosyal girişimciliğin çok boyutlu yapısını tam olarak kavrayamadıklarıgörülmektedir. Araştırma sonuçları çerçevesinde hizmet öncesinde öğretmenadaylarının sosyal girişimcilik konusunda donanımlı yetiştirilmesi için yaratıcıdrama gibi etkileşimli tekniklerin kullanımının yaygınlaştırılması ve uygulamalıeğitimler ile farkındalık oluşturulması önerilmektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları Bağlamında STREAM Yaklaşımına Yönelik Öğretim Tasarımlarının Geliştirilmesinde Fen Bilimleri Öğretmenlerinin Görüşleri
    (2024) Ayverdi, Leyla; Börekci, Caner; Avcu, Yunus Emre; Girgin, Derya; Özatlı, Nuriye Sibel; Satmaz, İsmail; Yalçınkaya Önder, Eylem
    Bu çalışmanın amacı, Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları (SKA) kapsamında STREAM (Fen, Teknoloji, Okuma-Anlama, Sanat ve Matematik) yaklaşımına yönelik bir öğretim tasarımı geliştirmek için fen bilimleri öğretmenlerinin görüşlerini belirlemektir. Çalışma, temel yorumlayıcı nitel araştırma desenine uygun olarak yürütülmüştür. Çalışma grubu, amaçlı örnekleme yöntemlerinden biri olan kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemi ile belirlenen 27 fen bilimleri öğretmeninden oluşmaktadır. Veri toplama sürecinde “Fen Bilimleri Öğretmenleri Görüş Formu” kullanılmıştır. Toplanan veriler, içerik analizi yöntemiyle MAXQDA programında analiz edilmiştir. Verilerin geçerlik ve güvenirliği için katılımcı teyidi, üçüncü bir uzman tarafından incelenme, veri toplamak için uygun ortam oluşturma, veri toplama süreçlerinin detaylı anlatımı ve doğrudan alıntılara yer verme gibi önlemler alınmıştır. Bulgular incelendiğinde, öğretmenlerin sürdürülebilir kalkınmaya ilişkin görüşlerinin \"sürdürülebilir kalkınmanın tanımı\", \"sürdürülebilir kalkınma amaçları\", \"sürdürülebilir kaynak kullanımı\" ve \"sürdürülebilir kalkınma hedeflerinin önemi\" olmak üzere dört temada toplandığı belirlenmiştir. STREAM yaklaşımına ilişkin öğretmen görüşleri “disiplinler arası yaklaşım”, “genişletilmiş STEM/STEAM yaklaşımı”, “disiplinler üstü yaklaşım” ve “beceriler” temalarında toplanmıştır. Sürdürülebilir kalkınma amaçları ve STREAM yaklaşımı arasındaki ilişki hakkında öğretmen görüşleri incelendiğinde “eğitim ortamında birleştirme”, “farkındalık” ve “uygulama ve projeler” temaları ortaya çıkmıştır. Sürdürülebilir kalkınma hedefleri kapsamında STREAM yaklaşımına yönelik bir öğretim tasarımı geliştirme hakkında öğretmen görüşleri incelendiğinde ise “dikkat edilecek noktalar”, “model, konular, disiplinler ve beceriler”, “katkı ve zorluklar” temaları ortaya çıkmıştır. Fen bilimleri öğretmenlerinin sürdürülebilirliğin önemini vurgulamaları, SKA'nin eğitim sürecine entegrasyonunun gerekliliğini göstermektedir. Araştırma sonuçları, öğretmenlerin SKA ve STREAM yaklaşımının entegrasyonuna olumlu baktıklarını ve bu entegrasyonun öğrencilerin çok yönlü gelişimine katkı sağlayabileceğini ortaya koymuştur. Ayrıca, STREAM yaklaşımının fen bilimleri derslerinde nasıl kullanılabileceği konusunda öğretmenlerin görüşleri, öğrenme deneyimlerini zenginleştirecek ve öğrencilerin çok yönlü gelişimini destekleyecek önemli ipuçları sunmaktadır. Öğretmen eğitimi programları, fen bilimleri öğretmenlerine sürdürülebilirlik ve STREAM konularında daha kapsamlı bir eğitim sağlayacak şekilde gözden geçirilmelidir.
  • «
  • 1 (current)
  • 2
  • »

| Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim