Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Tüzel, Sait" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 13 / 13
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    21. yüzyıl okuryazarlık türleri, değişen metin algısı ve Türkçe eğitimi
    (2010) Kurudayıoğlu, Mehmet; Tüzel, Sait
    Çağımızda geleneksel okuryazarlığın yanı sıra, teknolojik gelişmeler doğrultusunda, görsel okuryazarlık, medya okuryazarlığı, bilgi okuryazarlığı, e-okuryazarlık ve bilgisayar okuryazarlığı gibi okuryazarlık türleri ortaya çıkmıştır. Bu doğrultuda bireye anlama ve anlatma becerisi kazandırma amacında olan Türkçe derslerinin ortaya çıkan yeni okurya-zarlık türlerini de içerisine alacak etkinlik ve metinlerle zenginleştirilmesi gereği ön plana çıkmaktadır. Bu noktadan hareketle çalışmada, görsel okuryazarlık, medya okuryazarlığı, bilgi okuryazarlığı ve e-okuryazarlık türleri ilköğretim Türkçe dersleri bağlamında ele alınarak değerlendiril-miştir.
  • [ X ]
    Öğe
    Alımlama Estetiği Kuramı Doğrultusunda Okurun Beklenti Ufkunun Tespit Edilmesi Üzerine Uygulamalı Bir Çalışma
    (2013) Tüzel, Sait; Kurudayıoğlu, Mehmet
    XX. yüzyıl'ın ikinci yarısında ortaya atılan alımlama estetiği kuramı, \"yazar\" ve \"metin\" arasında gelip giden eleştiri kuramlarına \"okur\" halkasını ekleyerek göreceli olarak önemli bir açılım yapmıştır. Genel amacını, okurların edebî eseri alımlama sürecini açıklama ve bu süreci etkileyen faktörleri belirleme olarak belirtebileceğimiz bu çalışma alımlama estetiği kuramı doğrultusunda yapılmış olup uygulamalı bir çalışmadır. 38 okurun yer aldığı çalışmada, Memduh Şevket Esendal'ın \"Bir Kucak Çiçek\" adlı hikâyesi \"yarım hikâye tekniği\" kullanılarak okura sunulmuş ve katılımcılara yöneltilen sorular ile hikâyeye ilişkin alımlamalarının ve beklentilerinin tespit edilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada aynı anda aynı hikâye metni ile karşılaşan okurların alımlamalarının ve beklentilerinin birbirinden farklı olduğu tespit edilmiştir. Cinsiyet değişkeninin okurların metinden beklentilerini etkilediği de araştırmanın bulguları arasındadır. Bu bulgular doğrultusunda kuramsal açıklamalar yapılmış ve öneriler geliştirilmiştir
  • [ X ]
    Öğe
    Animasyon film ve Türk masal kahramanlarının özelliklerinin çocuk eğitimi açısından karşılaştırılması
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2009) Tüzel, Sait; Yüce, Kemal
    Animasyon Film ve Türk Masal Kahramanlarının Özelliklerinin Çocuk Eğitimi Açısından Karşılaştırılması/ Sait TÜZELBu tezde animasyon filmler ile Türk halk masalları karşılaştırılmıştır. Karşılaştırma yapılırken bu iki tür; ?temalar?, ?kahramanlar?, ?çevre?, ?yaşayış, gelenek ve inançlar? ve ?formeller? açısından ele alınmıştır. İki türün karşılaştırılması sonucunda elde edilen veriler çocuk eğitimi açısından değerlendirilmiştir.Çalışmanın ana amacı, görselliğin kuşattığı XXI. Yüzyıl'da çocuklar tarafından en çok tercih edilen sinema ürünlerinden biri olan Animasyon Filmlerin, kültürel temelini ortaya koymak ve bu türün iletilerinin çocuklar üzerindeki etkisini saptayabilmektir.
  • [ X ]
    Öğe
    Arka Sıradakiler Dizisinde Yansıtılan Öğretmen, Öğrenci, Ebeveyn Kimlikleri Ve Şiddet Unsurlarının Çözümlenmesi
    (2012) Kıncal, Y. Remzi; Şahin, Çavuş; Tüzel, Sait
    Araştırmanın amacı, Arka Sıradakiler” adlı televizyon dizisinde yer alan öğretmen, öğrenci, ebeveyn (veli) kimliklerinin çözümlenmesi ve şiddet içerikli sahnelerin tespit edilmesidir. Bu amaç doğrultusunda elde edilen bul- gular ışığında dizinin izleyici kitle üzerindeki muhtemel etkilerinin ortaya konulabilmesi çalışmanın bir diğer amacını oluşturmaktadır. Nitel araştırma yöntemlerinden “durum çalışması” yaklaşımı kullanılarak gerçekleştirilen çalış- mada, ilgili dizi bölümleri “önceden hazırlanmış kod listesi” kullanılarak “içerik analizi” tekniğiyle çözümlenmiştir. Çalışma grubu, amaçlı örneklem belirleme yaklaşımlarından tipik durum örneklemesi yöntemi kullanılarak seçilmiş 9 bölümden oluşmaktadır. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre; “Arka Sıradakiler” dizisi, karakterler arasında zıtlıklardan yararlanarak iletilerini pekiştirmeyi amaçlayan bir anlatıdır. İncelenen 9 bölümde, 27 farklı türden suç ve şiddet olayı 111 kez ekrana yansıtılmıştır. Bu şiddet ve suç olayları karşısında yalnızca 3 kez hukukî bir uygulamaya gidilmiş; geri kalanlar ise karakterlerin kendi içlerindeki mücadeleleri ile çözümlenmiştir. Böylece suç ve şiddet hukukî bir yaptırımdan ziyade intikam ile sonuçlanan bir bağlamda ele alınmıştır. Ayrıca dizide uyuş- turucu madde kullanımı, sterotipsel gösterimler ve değer yargılarına da geniş yer verildiği tespit edilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    DİNLEME ÖNCESİ VE DİNLEME SONRASI VERİLEN SORULARIN 5. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN DİNLEDİĞİNİ ANLAMA BECERİ DÜZEYİNE ETKİSİ
    (2013) Tüzel, Sait; Keleş, Erdal
    Dinleme becerisi ilk edinilen dil becerisi olmasına karşın hem batılı kaynaklarda hem de ulusal kaynaklarda \"ihmal edilen\" dil becerisi olarak adlandırılmaktadır. Türkçe eğitimi alan yazını incelendiğinde dinleme becerisinin üzerinde en az araştırma yapılan temel dil becerisi olduğu görülmektedir. Dinleme öncesi ve dinleme sonrası verilen soruların 5. sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama beceri düzeyine etkisini ortaya koymayı amaçlayan bu çalışmada nicel araştırma yaklaşımlarından karşılaştırma modelinden yararlanılmıştır. Karşılaştırma durumları ise (1) dinleme öncesi sorular verilerek yapılan dinleme etkinliği ile (2) dinleme sonrası sorular verilerek yapılan dinleme etkinliği şeklinde belirlenmiştir. Araştırmanın çalışma grubu, İstanbul'un Ümraniye ilçesine bağlı bir ortaokulda öğrenim görmekte olan 5. Sınıf (n=68) öğrencileridir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, dinleme metinlerinden önce sorular verildiğinde, bilgi tipi sorulara cevap verme oranı yükselmiş eleştirel düşünme tipi sorulara cevap verme oranı düşmüştür. Dinleme metinlerinden sonra sorular verildiğinde ise eleştirel düşünme tipi sorulara cevap verme oranı yükselmiş bilgi tipi sorulara cevap verme oranı düşmüştür. Ayrıca metin öncesinde verilen soruların dinlediğini anlama beceri düzeyine olan etkisinin, metni dinledikten sonra verilen sorulara göre öyküleyici metinlerde daha küçük; bilgilendirici metinlerde ise daha büyük olduğu bulgusuna ulaşılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulardan hareketle, soruların dinleme etkinliğinden önce veya sonra verilmesinin, öğrencilerin dinlediğini anlama düzeylerini metin türü ve soru tipi değişkenleriyle birlikte etkilediği sonucuna ulaşılmıştır
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    İlköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinde medya okuryazarlığı eğitimi : bir eylem araştırması
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012) Tüzel, Sait; Yüce, Kemal
    Medya okuryazarlığının eğitim sistemlerine yansıtılmasına ilişkin alan yazın ve uygulamalar incelendiğinde, iki tip uygulamanın ön plana çıktığı görülmektedir. Birinci tip uygulama, medya okuryazarlığı eğitiminin, eğitim sitemleri içerisine müstakil bir ders kapsamında yerleştirilmesidir. İkinci tip uygulama ise medya okuryazarlığı eğitiminin, halihazırda yürütülmekte olan mevcut bir ders(ler)in müfredatına entegre edilerek verilmesidir. Son 20 yıllık süreçte medya okuryazarlığı eğitiminde lider olarak tanımlanan ülkelerin birinci yaklaşımı terk ederek medya okuryazarlığı eğitimini, başta ana dili eğitimi, sosyal bilgiler eğitimi, sağlık bilgisi ve vatandaşlık dersleriyle ilişkilendirerek verdikleri görülmektedir. İlgili ülkelerin bu uygulamalarından yola çıkılarak bu çalışmada; ilköğretim ikinci kademe Türkçe derslerinin medya okuryazarlığı eğitimi ile ilişkilendirilmesine yönelik bir model önerisi geliştirilmesi ve geliştirilen modelin eylem araştırması yaklaşımı doğrultusunda uygulanması amaçlanmıştır. Çalışma iki kısımdan oluşmaktadır. İlk kısım, medya okuryazarlığı alanında lider olarak tanımlanan ülkelerin ana dili eğitim müfredatlarında yer alan kazanımların tespit edilmesi ve ilgili kazanımlardan hareketle Türkçe derslerinin medya okuryazarlığı eğitimiyle ilişkilendirilmesine yönelik bir model önerisi geliştirilmesi aşamalarından oluşmaktadır. Bu aşamada, doküman incelemesi yöntemi kullanılarak ilgili müfredatlarda tanımlanan kazanımlar, içerik analizine tabî tutulmuştur. İçerik analizinin gerçekleştirilme sürecinde verilerin kodlanması, temaların bulunması, temaların düzenlenmesi, bulguların tanımlanması ve yorumlanmasında MAXQDA© adlı nitel veri analizi programından yararlanılmıştır. Analiz sonucunda, Kanada (Ontario Eyaleti), ABD, Avustralya ve İngiltere ana dili eğitimi müfredatlarının yüksek düzeyde medya okuryazarlığı eğitimiyle ilişkilendirildiği bulgusuna ulaşılmıştır. Daha sonra, medya okuryazarlığıyla ilgili bulunan bu kazanımlar, MAXQDA©`da yeniden analiz edilmiş ve oluşturdukları ortak temalar bulunmuştur. Bulunan ortak temalardan hareketle, ?İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6, 7, 8. Sınıflar)?na yönelik medya okuryazarlığı kazanımları önerilmiştir. Bu kazanımlara, uzman görüşleri doğrultusunda uygulama öncesindeki son şekilleri verilmiştir. Araştırmanın ikinci kısmı ise eylem araştırmasının gerçekleştirilme aşamasıdır. Araştırmanın uygulaması, Çanakkale il merkezinde bulunan ve yüksek sosyo-ekonomik düzey ailelerin çocuklarının öğrenim gördüğü bir ilköğretim okulunun 8/C sınıfında 6 haftalık sürede (28 ders saatinde) gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın uygulama sürecinde 8/C sınıfının 5 saatlik Türkçe derslerinin tamamı, önerilen model doğrultusunda hazırlanan paket programa göre ve araştırmacının yürütücülüğünde işlenmiştir. Uygulama sürecinde verilerin toplanması amacıyla nitel ve nicel 13 farklı veri toplama aracı kullanılmıştır. Bu araçlar aracılığıyla, 1900 sayfaya yakın doküman ve 25 saate yakın ses ve görüntü kaydı toplanmıştır. Toplanan verilerin analizinde SPSS© ve MAXQDA© adlı bilgisayar tabanlı veri analiz programlarından yararlanılmıştır. Eylem araştırması sürecinde, önerilen modele göre gerçekleştirilen öğretimin öğrencilerin medya okuryazarlık düzeylerini arttırdığı, dersleri daha eğlenceli hale getirdiği ve öğrencilerin Türkçe dersine yönelik tutumlarına olumlu yönde etki ettiği sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca uygulamanın, Türkçe derslerinde kullanılan metin algısını genişletmenin yanı sıra geleneksel olarak süregelen alfabeye dayalı okuryazarlık sürecini çok katmanlı okuryazarlık sürecine taşıdığı bulgusuna ulaşılmıştır. Medya okuryazarlığı eğitimi, birçok ülkede ana dili eğitimi ile ilişkilendirilerek verilmektedir. Bu yaklaşım, ülkemizdeki 13 milyon ilköğretim öğrencisinin medya okuryazarlığı eğitimi alabilmesi adına önemli bir alternatif oluşturmaktadır. Medya okuryazarlığının seçmeli olarak müstakil bir ders altında verilmesine oranla çok daha düşük bir maliyete sahiptir. Önerilen modelle verilecek eğitimin, Türkçe dersleri açısından da önemli açılımlar sağlayabileceği düşünülmektedir. Günümüz bireyinin etrafını kuşatan medya iletilerinin anlamlandırılması ve üretilmesi sürecinde, Türkçe derslerinin üzerine düşen görevi yerine getirebilmesi adına önemli bir fırsatı beraberinde getirmektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    İngiltere, Kanada, ABD ve Avustralya Ana dili öğretim programlarının medya okuryazarlığı bağlamında incelenmesi ve Türkçe öğretimi açısından değerlendirilmesi
    (2013) Tüzel, Sait
    Medya okuryazarlığı eğitiminde müstakil ders yaklaşımı ve ilişkilendirme yaklaşımı olmak üzere iki temel yaklaşım bulunmaktadır. Müstakil ders yaklaşımında, medya okuryazarlığı eğitimi, tıpkı matematik, sosyal bilgiler gibi ayrı bir ders olarak eğitim sisteminin içerisinde yer alır. İlişkilendirme yaklaşımında ise, medya okuryazarlığına ilişkin aktiviteler ve kazanımlar, mevcut bir dersin içerisine entegre edilir. Medya araçlarının ve iletilerinin toplum yaşamında 1990lı yıllardan itibaren etkisini arttırmasıyla birlikte gelişmiş ülkelerin med- ya okuryazarlığı eğitiminde ilişkilendirme yaklaşımını benimsemeye başladıkları görülmektedir. Bu ülkelerde medya okuryazarlığının ilişkilendirildiği başlıca ders ise ana dili eğitimi dersleri olmaktadır. Çalışmada, medya okuryazarlığı öğretim konusunda lider olarak gösterilen İngiltere, Kanada (Onatario Eyaleti), ABD ve Avustralya ana dili öğretim programlarının medya okuryazarlığı eğitimiyle ilişkilendirme durumlarının tespit edilerek med- ya okuryazarlığı ile ana dili derslerinin ilişkilendirilmesinde ortaya çıkan ortak temaların belirlenmesi amaç- lanmıştır. İlgili ülkelerin ana dili öğretim programlarına ait toplam 487 sayfa doküman ve 497 adet kazanım, doküman incelemesi yöntemi kullanılarak incelenmiştir. Çalışmada veri analizi yöntemi olarak içerik analizi kullanılmıştır. Bu doğrultuda ilk olarak ülkeler bazında analiz gerçekleştirilmiş ardından da ülkelerin ana dili öğretim programlarındaki medya okuryazarlığı kazanımlarının oluşturduğu ortak temalar ortaya konulmuştur. Veri analizinde MAXQDA® adlı nitel veri analizi programından yararlanılmıştır. Çalışma sonucunda, incelenen öğretim programlarında medya okuryazarlığı eğitimine yönelik kazanım ve etkinliklerin önemli görülebilecek bir düzeyde (%37,2) yer aldığı görülmüştür. Medya okuryazarlığı ile ilişkili kazanımların yaklaşık 3te 2lik kıs- mı medya okuryazarlığının anlama boyutuyla ilişkiliyken kalan kısmı üretim boyutuyla ilişkilidir. Anlamaboyutunda yer alan kazanımlar; metnin teknik yapısını anlama , metni sorgulama , metinde yer alan bilgi ve görüşleri ayırt etme ve medya iletilerinin diğer insanlar üzerindeki etkisi üzerine düşünme olmak üzere 4 ana tema altında yer alan 21 alt tema şeklinde ortaya konulmuştur. Üretim boyutunda yer alan kazanımlar ise;içerik oluşturma , üretimde teknik bilgiyi kullanma , ortak üretim ve etkileşim ve ürettiği iletiyi değerlen- dirme olmak üzere 4 ana tema altında 14 alt tema şeklinde ortaya konulmuştur.
  • [ X ]
    Öğe
    Medya dünyasının gerçek dünyayı yansıtma düzeyinin öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda belirlenmesi
    (2011) Şahin, Çavuş; Tüzel, Sait
    Araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının görüşleri doğrultusunda medya dünyasının gerçek dünyayı yansıtma düzeyini ortaya koymaktır. Araştırma, betimsel nitelikte olup tarama modeli kullanılmıştır. 376 öğretmen adayına, araştırmacılar tarafından geliştirilerek geçerlik ve güvenilirlik çalışması yapılan \"Medya Dünyasının Gerçek Dünyayı Yansıtma Düzeyi Ölçeği\" uygulanmış ve elde edilen veriler frekans, t-testi ve tek yönlü Anova testleriyle SPSS kullanılarak analiz edilmiştir. Araşürmada, öğretmen adaylarının genelinin medya dünyasının gerçek dünyayı yansıtması konusunda kararsız kaldıkları görülmüştür. Öğretmen adaylarının en sık kullandıkları ve en güvenilir buldukları medya aracı ile medya dünyasının gerçek dünyayı yansıtma düzeyi ölçeğine ilişkin ortalamaları arasında anlamlı bir farkın olduğu tespit edilmiştir. Öğrenim gördükleri bölüm ve cinsiyet değişkeni ile medyanın gerçek dünyayı yansıtmasına yönelik görüşleri arasında ise anlamlı bir farkın olmadığı tespit edilmiştir. Elde edilen bu sonuçlar doğrultusunda öneriler geliştirilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    Medya okuryazarlığı eğitiminin Türkçe dersleriyle ilişkilendirilmesi
    (2012) Tüzel, Sait
    Medya okuryazarlığı eğitimine yönelik dünya üzerindeki uygulamalar incelendiğinde “Müstakil Ders Yaklaşımı” ve “İlişkilendirme Yaklaşımı” olmak üzere iki tip uygulamanın ön plana çıktığı görülmektedir. “Müstakil Ders Yaklaşımı”, medya okuryazarlığının eğitim sistemi içerisine ayrı bir ders olarak yerleştirilmesini ifade etmektedir. “İlişkilendirme Yaklaşımı” ise medya okuryazarlığı eğitiminin hâlihazırda eğitim sistemi içerisinde var olan bir ders ile ilişkilendirilerek verilmesini ifade etmektedir. İlişkilendirme yaklaşımı doğrultusunda medya okuryazarlığı eğitiminin ilişkilendirildiği başlıca dersin anadili eğitimi dersleri olduğu görülmektedir. Bu çalışmanın amacı, Türkçe dersleriyle medya okuryazarlığı eğitiminin ilişkilendirilerek verilmesinin nedenlerini ortaya koymaktır. Çalışma iki bölümden oluşmaktadır. Birinci bölümde, XXI. yüzyılın gerektirdiği yaşam becerileri doğrultusunda anadili eğitiminin amaç, uygulama ve kazanımlarında yaşanan değişim ortaya konulmaya çalışılmıştır. İkinci bölümde ise medya okuryazarlığı eğitiminin Türkçe dersleriyle ilişkilendirilmesinin sağlayacağı avantajlar, altı temel neden etrafında ele alınmıştır. Türkçe derslerinin medya okuryazarlığı eğitimi ile ilişkilendirilmesi, basılı metinlerin hâkimiyetindeki derslerin günümüz öğrencilerinin etrafını saran görsel ve işitsel medya iletilerini de kapsayacak şekilde genişlemesi adına önemli görülebilir. Ayrıca, bu yaklaşım doğrultusunda gerçekleştirilen Türkçe derslerinin, öğrencilerin yaşamlarına daha yakın hale gelerek Türkçe eğitiminin “hayatilik” ilkesini yerine getirebileceği düşünülebilir.
  • [ X ]
    Öğe
    Meslek liselerinde Türk dili ve edebiyatı eğitimi: Bir durum çalışması
    (2013) Tüzel, Sait
    Eğitimde fırsat eşitliğini ortadan kaldıran dezavantajları; sosyo-ekonomik düzey, aile, cinsiyet, yaşanılan coğrafibölgenin özellikleri ve eğitim sisteminden kaynaklanan eşitsizlikler şeklinde sıralamak mümkündür. AncakTürkiyede, eğitim sisteminin bu dezavantajları ortadan kaldırma görevini yerine getiremediği dile getirilmektedir.Hatta eğitim sistemi, yeni dezavantajlı gruplar meydana getirmektedir. OECD ülkeleri arasında bir kıyaslamayapıldığında, okul türleri arasında öğrenme çıktıları açısından en büyük farkın Türkiyede olduğunu ve bu farkınmeslek liseleri alayhine olduğu görülmektedir. Yapılan araştırmalar, Türkiyede öğrenim görülen okul türünün,başarı üzerinde etkili diğer tüm değişkenlerden daha fazla öneme sahip olduğunu ortaya koymaktadır. Meslekliselerinde eğitim gören öğrencilerin akademik başarılarının farklı lise türlerinde öğrenim gören öğrencilerlekıyaslandığında oldukça düşük olduğu vurgulanmaktadır. Meslek liselerinde görev yapan Türk Dili ve Edebiyatı dersi öğretmenlerinin, Türk Dili ve Edebiyatı dersine ilişkingörüşlerinin tespit edilerek betimlenmesinin amaçlandığı bu çalışma durum çalışması yöntemiyle gerçekleştirilmiştir.Araştırma verileri, 2012-2013 öğretim yılı güz döneminde Çanakkale il merkezinde ve Edirne ili Keşan ilçelerindebulunan meslek liselerinde görev yapan 24 Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeniyle yapılan görüşmelerle toplanmıştır.Çalışmada, öğretmenlerin kullanılan öğretim programının ve ders kitaplarının diğer lise türleriyle aynı olmasınınadaletsizlik oluşturduğunu; ders kitabı ve öğretim programının öğrenci seviyesinin üzerinde olduğunu; meslekliselerinde gerçekleştirilen Türk Dili ve Edebiyatı öğretiminin daha pragmatik amaçlara hizmet etmesi gerektiğini veöğrenci merkezli eğitimin meslek lisesi öğrencilerine uygun olmadığını belirttikleri görülmüştür.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Sınıf İçi Gürültünün Öğrencilerin Dinleme Sürecindeki Bilişsel Performansına Etkisi
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2013) Tüzel, Sait
    Gürültü, işitilmek istenilen seslerin duyulmasını engelleyen her türlü ses olarak tanımlanmaktadır. Gürültü ve dinleme ilişkisi üzerinde yapılan araştırmaların büyük çoğunluğu gürültünün dinleme becerisini etkilediğini ortaya koymaktadır. Ancak bu çalışmaların neredeyse tamamı labaratuvar ortamında gerçekleştirlmiştir. Oysa gürültü doğal olarak sınıf ortamında bulunan ve öğrencileri sürekli olarak etkileyen bir unsurdur. Bu çalışmanın sınıf ortamındaki doğal gürültünün etkisini ortaya koyabilecek biçimde tasarlanmış bir deneysel süreç içermesi nedeniyle alan yazına katkı sağlayabileceği düşünülmektedir. Bu araştırmanın amacı, sınıf içi gürültünün 5. sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama ve hatırda tutma becerilerini ne düzeyde etkilediğini tespit etmektir. Bu amaçla 5. sınıf öğrencilerinden oluşan 146 kişilik örneklem grubuna, biri gürültülü sınıf ortamında (79 db A) diğeri de gürültüsüz ve ses yalıtımı yapılmış sınıf ortamında (36 db A) olmak üzere iki adet metin dinletilmiştir. Bu metinlerin herbiri için ayrı olarak dinlediğini anlama ve dinlediğini hatırlama testi uygulanmıştır. Sonuçlar, gürültünün 5. sınıf öğrencilerinin dinlediğini anlama (Cohen’s d= .91) ve dinlediğini hatırlama (Cohen’s d > .83) düzeylerini yüksek düzeyde etkileyerek öğrencilerin dinleme performanlarını düşürdüğünü ortaya koymuştur. Gürültüsüz ortamda öğrencilerin hem dinlediklerini daha iyi anladıkları hem de dinlediklerini daha yüksek oranda hatırladıkları görülmüştür.
  • [ X ]
    Öğe
    Teacher, student and parent identities in the tv series of 'arka siradakiler' and analysis of violence elements
    (2012) Kincal, Remzi Y.; Şahin, Çavuş; Tüzel, Sait
    The purpose of this research is to analyze the teacher, student and parent characters taken place in the TV series called "Arka Siradakiler" and to determine the scenes including violence. In accordance with this purpose, another purpose of the research is to present the possible effects of the TV series on the audience according to the findings obtained. In the study done by using the approach of 'case study' which is one of the qualitative research methods, related series episodes have been analyzed via 'content analysis' method by using 'readily prepared code list'. Study group consists of 9 episodes selected by typical case sampling method from among the purposeful sampling approaches. According to the results obtained from the research, "Arka Siradakiler" TV series has a statement way which aims at reinforcing messages benefiting from the contrasts among characters. In the 9 episodes analyzed, 27 different types of crime and violence events were displayed 111 times. Although it has been taken legal action only 3 times against these violence and crime events, the solution of other crime and violence events has become again displaying crime and violence. Therefore, crime and violence has been discussed as a phenomena resulting in revenge instead of taking legal action. In addition, it has been determined that taking drugs, stereotypical displays and value judgments take place extensively.
  • [ X ]
    Öğe
    Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerdeki düşünceyi geliştirme tekniklerinin incelenmesi
    (2011) Kurudayıoğlu, Mehmet; Tüzel, Sait; Yıldırım, Özge Karakaş
    Dil ile düşünce arasındaki bağ, ilk çağlardan bu yana ortaya konan güçlübir ilişkiyi temsil etmektedir. Bireyin akademik ve sosyal yaşantısında son derece önemli bir yere sahip olan düşünme becerilerinin geliştirilmesine yönelik faaliyetler, “düşünme” üzerine yapılan son yıllardaki çalışmalarla birlikte hız kazanmıştır. Bireyin dil becerilerinin, buna bağlı olarak da düşünme becerilerinin geliştirilmesini kendisine amaç edinen Türkçe derslerinde kullanılan metinler, dersin ana malzemeleridir.Çalışma, Türkçe ders kitaplarında yer alan düşünceye dayalı metinlerdekullanılan düşünceyi geliştirme tekniklerini nicelik açısından incelemeyi ve buinceleme sonucunda elde edilen verilerden hareketle öneriler geliştirmeyi amaçlamaktadır. Bu araştırma, nitel araştırma veri toplama tekniklerinden olan doküman inceleme tekniği kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın incelemenesnesini 2009–2010 öğretim yılında Marmara Bölgesinde yer alan ilköğretimokullarında kullanılan ikinci kademe Türkçe ders kitapları oluşturmaktadır.Araştırmadan elde edilen sonuçlara göre, ilköğretim ikinci kademe Türkçeders kitaplarında yer alan düşünceye dayalı metinlerin ve bu metinlerde yer alan düşünceyi geliştirme tekniklerinin oranı ders kitapları arasında farklılıklar göstermektedir. Özellikle 6. sınıf ders kitaplarında hem düşünceye dayalı metinlerin hemde bu metinlerde kullanılan düşünceyi geliştirme tekniklerinin oranı oldukça düşüktür. Düşünme becerilerinin geliştirilmesi açısından kritik dönem olarak kabul edilebilecek bu dönemde düşünceye dayalı metinlerin ve düşünceyi geliştirme tekniklerinin oranının düşük olmasının Türkçe dersinin düşünme eğitimine yönelik hedeflerini gerçekleştirmesine engel olacağını söylemek mümkün gözükmektedir.

| Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim