Eğitim Bilimleri Bölümü Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 20 / 25
  • Öğe
    Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Uygulaması Kapsamında Bilişsel Esnekliğe İlişkin Görüşleri
    (Ani Publishing, 2019) Esen Aygün, Hanife; Şahin Taşkın, Çiğdem
    This research aimed to examine the way pre-service teachers in Primary Education Department use their cognitive flexibility capacities within the scope of Teaching Practice and the way they use their cognitive flexibility capacities to solve the problems they encounter during their practice. The research was designed in descriptive phenomenology pattern. Data were analysed through using inductive content analysis technique. In this direction, four main categories were obtained. They are named as: Teaching practice experience, Believing in alternatives, Using cognitive flexibility capacity and Contribution of teacher education. Findings indicate that pre-service teachers encountered various difficulties during their Teaching Practice course and tried to overcome these difficulties. However, they did not find themselves as effective. Besides, a significant number of pre-service teachers find cognitive flexibility capacity important. Consequently, findings of this study will increase educators' as well as pre-service teachers' awareness of cognitive flexibility in teacher education, and thus contribute to the research in teacher education.
  • Öğe
    The Evaluation Of Students And Teachers Views On Physical Arrangement Of Classroom
    (Elsevier Science Bv, 2012) Habacı, İbrahim; Kaya, İbrahim; Kurt, Sultan; Kurt, İsmail; Adıgüzelli, Fadime; Adıgüzelli, Yaşar
    Being an essential part of the education school and its sub-system classroom are the environment in which take place almost all educational activities. In providing the physical structure and the internal hardware of a class, in general, all measures to facilitate the learning of students by teachers and administrators need to be established. It is then required to get a conclusion by the school board, teachers and duties of the state how to arrange the class and how it is regulated. In addition, the big difference of this study with others is asking students ideas about the arranging of the class. A scale was developed for obtaining data in this study and its Cronbach's alpha value was found as 0767. As a result of the findings of the present study constructive recommendations are given. (C) 2012 Published by Elsevier Ltd. Selection and/or peer-review under responsibility of The Association Science Education and Technology
  • Öğe
    ÖĞRETMENLERİN GÜNCEL SORUNLARI
    (2013) Habacı, İbrahim; Karataş, Esra; Adıgüzelli, Fadime; Ürker, Abdullah; Atıcı, Receb
    Bir ülkenin gelişmesinde eğitimin payı büyüktür. Eğitime yatırım yapan ülkeler her açıdan gelişmektedir. Eğitimi etkileyen birçok unsur vardır ama bunlardan en önemli olanı öğretmendir. Çünkü eğitimi etkileyen diğer unsurlar öğretmen olmadan bir anlam ifade etmez. Doktoru, bilim adamını, siyasetçiyi, mimarı, işçiyi, memuru yetiştiren öğretmendir. Öğretmenler okulda sadece öğretim görevini yerine getirmez bunun yanında eğitim görevini de yerine getirir. Yani, öğretmenler öğrencileri bilgi ile donatarak meslek sahibi olması konusunda davranışlarıyla öğrencilere model olarak öğrencilerin kişiliklerinin şekillenmesinde şekillendirirken aynı zamanda toplumu ve ülkeyi de şekillendirmiş olurlar. Ülkelerin gelecekleri yani genç kuşaklar öğretmenlerin elinde şekillenir. Genç kuşak ne kadar iyi yetiştirilirse toplumun refahı, mutluluğu ve kalkınması bir o kadar artar. Bunun gerçekleşmesi için öncelikle öğretmenlerin kendine güvenmesi, alan bilgisinin iyi olması, pedagojik formasyonun yeterli olması yani iyi yetiştirilmesi belki de daha da önemlisi öğretmen olacak kişinin bu mesleğin ne kadar önemli olduğunun farkında olması gerekir. Öğretmenler ne kadar iyi yetiştirilirse, ne kadar çalışma koşulları uygun hale getirilirse eğitimin kalitesi artar dolayısıyla çağdaş, huzurlu bir ülkenin kurulması sağlanmış olur. Ülkelerin kaderlerinde doğrudan etkili olan öğretmenlerin işlerini iyi yapabilmeleri için öncelikle iyi yetiştirilmeleri, sonra da çalışma şartlarının uygun hale getirilmesi lazımdır. Bu araştırmanın amacı, ülkemizdeki öğretmen sorunlarını belirleyip, bunları betimlemektir. Yapılan bu çalışmada günümüzdeki öğretmen sorunları betimlenip bu sorunların çözümüne katkıda bulunabileceği için önem arz edebilecektir
  • Öğe
    Öğretmenlerin Kullandıkları Öğretme Stratejilerine Göre Sahip Oldukları Liderlik Türleri
    (2014) Kaya, İbrahim; Erdik, Cengiz
    Geleceğin dünyasını inşa edecek ve önümüzdeki yıllarda kendi ülkesinin başına geçecek olan bireyler, kendisine verilen eğitim sonucunda ülkelerini yöneteceklerdir. Bir ülkenin içerisinde bulunan tüm bireyler, eğitim ve öğretim faaliyetlerine isteyerek veya istemeyerek katılırlar. Okulla tanışan bir birey, okulda göreceği iyi durumlar sonucunda okulu sevecek ve okulda daha başarılı olacaktır. Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin kullandıkları öğretme stratejileri ile hali hazırda sahip oldukları liderlik türü arasında bir ilişki olup olmadığını incelemektir. Bu çalışma da yöntem olarak tarama modeli kullanılmıştır. Veri toplama aracı olarak, araştırmacılar tarafından geçerliği ve güvenirliği sınanmış olan iki adet ölçek kullanılmıştır. Bu ölçekler; Kaya ve arkadaşları (2011) tarafından geliştirilen Öğretim Stratejileri Belirleme Ölçeği dir. Bu ölçeğin Cronbachs Alpha değeri 0.732 olarak bulunmuştur. Ayrıca Habacı (2012) tarafından geliştirilen Liderlik Türleri Belirleme Ölçeği kullanılmıştır. Bu ölçeğin Cronbachs Alpha değeri 0.751 olarak bulunmuştur. Her iki ölçekte İzmir İli Konak İlçesinde görev yapan 256 sınıf öğretmenine uygulanmıştır. Her iki ölçekten elde edilen veriler SPSS programı ile değerlendirilmiş ve öğretmenlerin kullandıkları öğretme stratejileri ile öğretmenlerin sahip oldukları liderlik türleri arasında güçlü bağlar (özellikle sunuş yoluyla öğretim stratejisini benimseyen öğretmenlerin otoriter liderliğe; buluş yoluyla öğretim stratejisini benimseyen öğretmenlerin demokratik liderliğe; araştırma- inceleme yoluyla öğretim stratejisini benimseyen öğretmenlerin karizmatik liderliğe yatkın) olduğu sonucuna varılmıştır.Lider, Liderlik, Öğretmen liderliği, Öğretme stratejileri.
  • Öğe
    Öğretmen Adaylarının Düşünme Becerileri: Yanal Düşünme ile Bilişsel Esneklik Arasındaki İlişki
    (2022) Şahin Taşkın, Çiğdem; Esen Aygün, Hanife
    Bireyin bir amaca ulaşabilmek için bilinçli bir şekilde düşünme kapasitesini ifade eden düşünme becerileri öğretmenlerin sınıf içinde karşılaşmış oldukları sorunlara alternatif çözüm yolları üretmeleri bakımından önem taşımaktadır. Bu araştırmada, Okul Öncesi Öğretmenliği ve Sınıf Öğretmenliği lisans programlarında öğrenim gören adayların yanal düşünmeye yönelik eğilimleri ile bilişsel esneklik becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemek amaçlanmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama modeli ile tasarlanmıştır. Araştırmada veriler Semerci (2016) tarafından geliştirilen Yanal Düşünme Eğilimi Ölçeği ile Sapmaz ve Doğan (2013) tarafından geliştirilen Bilişsel Esneklik Envanteri kullanılarak toplanmıştır. Araştırmanın örneklemini 457 öğretmen adayı oluşturmaktadır. Verilerin analizi sonucunda adayların yanal düşünme eğilimlerinin, cinsiyet, anabilim dalı, sınıf düzeyi ve ebeveynlerin öğrenim durumuna göre anlamlı farklılık göstermediği görülmüştür. Bununla birlikte, öğretmen adaylarının yanal düşünme eğilimleri ile bilişsel esneklik becerileri arasında pozitif yönde ve yüksek düzeyde ilişki olduğu belirlenmiştir. Bu doğrultuda, öğretmen eğitiminde yanal düşünme eğitimine önem verilmesi öğretmen adaylarının bilişsel esneklik becerilerini geliştirmelerini destekleyecektir. Böylece, mesleğe başladıklarında karşılaştıkları farklı durumlarda alternatif çözüm yollarını kullanmalarına yardımcı olacaktır.
  • Öğe
    Türkçe Dersi Öğretim Programında Sosyal-Duygusal Öğrenme Becerilerinin Kapsamının Belirlenmesi
    (2021) Esen Aygün, Hanife; Şahin Taşkın, Çiğdem
    Bireylerin içinde bulunduğu ortama uyum sağlayarak diğer insanlarla iletişim kurma ve kendiniifade etmesinde önemli rolü olan dil becerileri sosyal-duygusal becerileri ile ilişkilidir. Sosyalduygusal becerileri gelişmiş olan bireylerin sosyal yaşantıları ve duygu dünyasının yanındabilişsel ve dil gelişimlerinin de olumlu etkilendiği bilinmektedir. Bu doğrultuda Türkçe dersikapsamında sosyal-duygusal becerilere yer verilmesi, bu becerilerin öğrencilerekazandırılmasının yanında dil gelişimini destekleme bakımından da önemlidir. Ancakülkemizde sosyal-duygusal öğrenme becerileri ile dil becerileri arasındaki ilişkiye odaklanansınırlı sayıda çalışma bulunmaktadır. Bu araştırmada Türkçe Dersi Öğretim Programı’nın özelamaçları, temaları ve kazanımları sosyal-duygusal öğrenme becerilerini kapsaması bakımındanincelenmiştir. Programın sosyal-duygusal öğrenme ögeleri açısından değerlendirilmesi, Türkçedersinin sosyal-duygusal ve dil becerilerinin karşılıklı gelişimine ne ölçüde fırsat sağladığınınanlaşılması bakımından önemlidir. Bu araştırmada CASEL’in sosyal-duygusal öğrenme tanımıgöz önünde bulundurulmuştur. Araştırma durum çalışması deseninde tasarlanmıştır. Araştırmaverileri doküman incelemesi yoluyla elde edilmiştir. Veriler tümdengelimsel içerik analizitekniği ile çözümlenmiştir. Araştırma bulgularına bağlı olarak Türkçe Dersi ÖğretimProgramı’nın sosyal-duygusal öğrenme becerilerine zaman zaman yer verdiği görülmektedir.Bununla beraber, öğrencilerin sosyal-duygusal becerilerini nitelikli bir biçimde geliştirmekamacıyla programın bu becerileri daha kapsamlı içerecek biçimde düzenlenmesine gereksinimolduğu düşünülmektedir
  • Öğe
    Öğretmen Adaylarının Üniversite Yaşamına Sosyal, Kişisel ve Akademik Uyumları
    (2019) Esen Aygün, Hanife; Şahin Taşkın, Çiğdem
    Bu araştırmada Temel Eğitim Bölümü birinci sınıfta öğrenimgören öğretmen adaylarının üniversite yaşamına uyum süreçlerikişisel, sosyal ve akademik uyum kapsamında incelenmiştir. Buaraştırma ile öğretmen adaylarının üniversite yaşamına uyumdüzeyleri çeşitli değişkenler açısından ele alınırken; uyum sürecinderol oynayan unsurların ayrıntılı olarak incelenmesi amaçlanmıştır.Bu doğrultuda çalışma karma desende tasarlanmıştır. Verilerintoplanmasında Aladağ, Kağnıcı, Tuna ve Tezer (2003) tarafındangeliştirilen Üniversite Yaşamı Ölçeği ve yarı yapılandırılmışgörüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen bulgular, öğretmenadaylarının üniversite yaşamına uyum düzeylerinin çok yüksekolmadığı göstermektedir. Bununla birlikte, öğretmen adaylarınınuyum düzeyleri cinsiyet, anabilim dalı ve coğrafi bölgeye göreanlamlı farklılık göstermezken, genel not ortalamasına göre notu80–84 puan aralığında olan öğretmen adaylarının lehine anlamlıfarklılık görülmektedir.
  • Öğe
    Pre-Service Teachers’ Perceptions of the Teaching Principles and Methods Course: Metaphor Analysis
    (2020) Esen Aygün, Hanife; Şahin Taşkın, Çiğdem
    Teaching Principles and Methods is an important course regarding the quality of teacher education which enables pre-service teachers to gain knowledge and skills about teaching. Through this course, learning outcomes, the roles and activities of teachers and students are clearly defined. Besides, it enables teachers to follow a planned and goal oriented pedagogical path. In this study, pre-service teachers' perceptions of Teaching Principles and Methods course were examined through the metaphors. A phenomenological research design is used in this research. The participants were selected through criterion sampling. In this respect, pre-service teacher enroll the Teaching Principles and Methods Course was considered as a criterion in the fall semester of 2018–2019 academic year. Thus, 117 pre-service teachers from the second year of Basic Education Department participated in the study. Pre-service teachers were asked to respond to the phrase \"Teaching Principles and Methods are similar to …. because this is like …..\". Thus, pre-service teachers produced variety of metaphors to explain the Principles and Methods Course. Findings obtained from this research revealed that three main categories were emerged through the data analysis. They were named as: The Function of Teaching Principles and Methods Course, The Structure of Teaching Principles and Methods, and the Importance of Teaching Principles and Methods Course
  • Öğe
    The Impact of Motivational Language Which School Principals Use on Teachers' Organizational Commitment
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2022) Yakut, Sedat; Maya, İlknur
    In this researh, it is aimed to determine the impact of motivational language which school principals use on teachers' organizational commitment. The research was designed in a quantitative research and survey model. The data were collected from 826 teachers who work in 58 public schools at the high school level in Çanakkale, Turkey, using the "Organizational Commitment Scale for Teachers" and the "Motivational Language Scale". The data were entered in SPSS program and analyzed by frequency, percentage, Kruskal Wallis-H test, Mann Whitney-U test, correlation and multiple regression. In addition, it has been determined that there is a highly significant relationship between motivational language and organizational commitment according to teachers' perceptions, and that the motivational language used by school principals significantly affects organizational commitment.
  • Öğe
    Digital Practices by Citizens During the COVID-19 Pandemic: Findings From an International Multisite Study
    (JMIR Publications Inc., 2023) Marston, Hannah Ramsden; Ko, Pei -Chun; Prabhu, Vishnunarayan Girishan; Freeman, Shannon; Ross, Christopher; Öztürk Çalıkoğlu, Halime; Arslan, Hasan; Bilir-Koca, Burcu
    Background: The COVID-19 pandemic brought digital practices and engagement to the forefront of society, which were based on behavioral changes associated with adhering to different government mandates. Further behavioral changes included transitioning from working in the office to working from home, with the use of various social media and communication platforms to maintain a level of social connectedness, especially given that many people who were living in different types of communities, such as rural, urban, and city spaces, were socially isolated from friends, family members, and community groups. Although there is a growing body of research exploring how technology is being used by people, there is limited information and insight about the digital practices employed across different age cohorts living in different physical spaces and residing in different countries. Objective: This paper presents the findings from an international multisite study exploring the impact of social media and the internet on the health and well-being of individuals in different countries during the COVID-19 pandemic. Methods: Data were collected via a series of online surveys deployed between April 4, 2020, and September 30, 2021. The age of respondents varied from 18 years to over 60 years across the 3 regions of Europe, Asia, and North America. On exploring the associations of technology use, social connectedness, and sociodemographic factors with loneliness and well-being through bivariate and multivariate analyses, significant differences were observed.Results: The levels of loneliness were higher among respondents who used social media messengers or many social media apps than among those who did not use social media messengers or used <= 1 social media app. Additionally, the levels of loneliness were higher among respondents who were not members of an online community support group than among those who were members of an online community support group. Psychological well-being was significantly lower and loneliness was significantly higher among people living in small towns and rural areas than among those living in suburban and urban communities. Younger respondents (18-29 years old), single adults, unemployed individuals, and those with lower levels of education were more likely to experience loneliness. Conclusions: From an international and interdisciplinary perspective, policymakers and stakeholders should extend and explore interventions targeting loneliness experienced by single young adults and further examine how this may vary across geographies. The study findings have implications across the fields of gerontechnology, health sciences, social sciences, media communication, computers, and information technology.
  • Öğe
    Relationship Between Healthy Eating Fixation (Orthorexia) and Past Family Life, and Eating Attitudes in Young Adults
    (Routledge, 2023) Mutluer, Gülce; Yılmaz, Defne
    Background: In comparison to other eating problems, there is less information on healthy eating fixation (HEF) in the literature. Purpose: Understanding the effects of previous family experiences, which have a multidimensional impact on the individual and on other eating disorders, is important to better comprehend the HEF. Methods: The current study examined the relationships between HEF and previous family experiences as well as eating attitudes. It is a cross-sectional survey design with a convenience sample of 18–24-year-olds (n = 225) based on a quantitative analysis method. Results: Except for “limited social activity,” a sub-factor significantly related to HEF, and “health and social problems,” a sub-factor significantly related to healthy orthorexia (HO), both HEF and HO did not significantly relate to past family life. The outcomes showed that the participants’ eating attitudes had a significant relationship with HEF (r = .57, p < .001) and HO (r = .23, p = .001). Discussion: The findings suggest that people with HEF have disordered eating attitudes. Furthermore, practitioners should be aware that family factors may be a risk factor for orthorexia. Translations to Health Education Practice: These results may help to educate and increase awareness among health educators and mental health professionals regarding the identification, treatment, and recovery of eating disorders and HEF.
  • Öğe
    Ortaokul Öğrencilerinde Okul Doyumu, Okuldaki Pozitif Yaşantılar ve Mutluluk Arasındaki İlişki
    (Türk Eğitim Derneği, 2021) Telef, Bülent Baki
    Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin mutlulukları ile okul doyumu ve okuldaki pozitif yaşantılar arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Çanakkale il merkezinde 6., 7. ve 8. sınıflarda öğrenim gören 328 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Öğrencilerin 175'i (%53) kız, 153'ü (%47) erkektir. Katılımcıların 114'ü (%35) 6. sınıf, 130’u (%39) 7. sınıf, 84’ü (%26) 8. sınıf öğrencisidir. Araştırma verileri Okul Çocuklarının Mutluluk Envanteri, Okulda Pozitif Yaşantılar Ölçeği ve Çocuklar İçin Kapsamlı Okul Doyumu Ölçeği ile toplanmıştır. Ortaokul öğrencilerinin mutlulukları ile okul doyumu ve okuldaki pozitif yaşantılar arasında pozitif yönde anlamlı ilişkilerin olduğu görülmüştür. Regresyon analizi sonuçları okul doyumu, sebat ve iyimserliğin ortaokul öğrencilerinin mutluluklarının önemli yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Bulgular literatür doğrultusunda tartışılmış ve uygulamaya dönük önerilerde bulunulmuştur.
  • Öğe
    Policy analysis frameworks: A phenomenological study of education policy researchers’ practices
    (Korean Educational Development Institute (KEDI), 2021) Öztürk-Çalıkoğlu, Halime; Çekic, Osman
    Aiming to broaden the discourse on methodology in education policy analysis, this phenomenological study explores the real-life experiences of policy researchers and the methodology they follow in their studies. Eleven senior policy researchers holding both liberal and critical political views of education were interviewed about their approaches beginning from defining a policy issue to reporting their findings. The results revealed marked differences in policy researchers’ attitudes and experiences. While policy scholars with a liberal outlook were found to be driven mainly by data to determine how policies work, researchers following a critical approach were more likely to base their studies on theory and to focus on meaning and questions regarding how and why. This paper also presents a framework to map out a pattern comprising key concepts and questions based on policy researchers’ approaches to policy analysis.
  • Öğe
    Support through social media and online class participation to enhance psychological resilience
    (MDPI, 2021) Asghar, Muhammad Zaheer; Arif, Seema; Barbera, Elena; Seitamaa-Hakkarainen, Pirita; Kocayörük, Ercan
    Social support was an important factor in minimizing the effect of social isolation during the COVID-19 pandemic lockdown. This research aimed to study the role of online class participation and social media usage to link the social support available from family and friends to psychological resilience among pre-service special education teachers against the negative psychological effects of the COVID-19 pandemic lockdown. A survey was conducted with 377 pre-service special needs education (SNE) teachers enrolled at universities in Pakistan. Partial least square structural equation modeling (PLS-SEM) was applied using Smart-PLS 3.2.8. Results revealed that social media and online class participation played a mediating role between social support and psychological resilience in the pre-service special needs education (SNE) teachers studied. Teacher education institutions can devise strategies to develop social media platforms for student socialization during an emergency to help build resilience against the negative psychological effects of social isolation. Future studies could be conducted to adapt instructions and curricula to social media environments for education in an emergency.
  • Öğe
    An Examination of the Relationships Between Parenting Behaviors and Adolescents Well-being: A Cross-cultural Comparision
    (Türk Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Derneği, 2021) Kocayörük, Ercan; Tutkun, Tugay; Gözü, Hamide; Şimşek, Ömer Faruk; Altıntaş, Emin
    The current study aimed to explore in the adolescent sample the associations between parenting behaviors (maternal and paternal) and well-being in two countries: France and Turkey. A total of 607 undergraduate university students were recruited with a mean age of 20.85 ± 3.18 years: 283 French and 324 Turkish. The data were administrated by the means of the self-report questionnaires for perceived parenting behaviors (Behavioral control, psychological control, autonomy, and responsiveness) and for well-being by using two indicators: positive and negative affect, and psychological flourishing. Correlation and regression analyses revealed significant associations between parenting behaviors and well-being indicators. First, maternal and paternal psychological control in the Turkish and French groups was associated with negative-affect and this association is higher in the Turkish group than the French group. Moreover, psychological control was associated with a decrease in psychological flourishing only in the Turkish group. Second, maternal and paternal behavioral control was associated with lower negative-affect and higher psychological flourishing in the Turkish group than the French group. In addition, Turkish maternal/paternal responsiveness, as well as autonomy-support, was associated with low negative-affect and paternal autonomy-support was associated with high positive-affect. The implications of the findings for future research are discussed.
  • Öğe
    Cognitive Coaching: Developing Teachers of English as Self-directed Learners
    (Asia TEFL, 2021) Göker, Süleyman Davut; Göker, Mübeher Ürün
    Innovative and leadership-based learning environments proposed by Education 4.0 have created new tasks for teachers to take greater ownership of change to survive in both digital and physical classrooms. These tasks require teachers to increase their cognitive development and teacher sense of efficacy (TSE). Within this context, teachers as self-directed learners with high levels of sense of efficacy and a more efficient cognitive development are the best agents of change in creating innovative learning opportunities for both themselves and learners as demanded by Education 4.0. This single case study based on pre/post test design aims to examine the impact of a cognitive coaching program developed by the researchers on cognitive and TSE development of pre-service EFL (English as a foreign language) teachers in the Turkish EFL context. Overall, the program had a significant impact on TSE development of teacher candidates and coaching skills concerned with their cognitive development, self-directedness, self-modification, and self-reflection.
  • Öğe
    Access to information technology of households and secondary school students in Turkey
    (SAGE Publications, 2021) İra, Nejat; Yıldız, Mehmet; Yıldız, Gamze; Yalçınkaya-Önder, Eylem; Aksu, Ali
    The aim of the study was to investigate secondary school students’ and teachers’ access to information technologies in Turkey by making interregional comparisons. Document analysis of the qualitative research methods was employed to analyze the reports issued by the Turkish Ministry of National Education, the Turkish Statistical Institute (TUIK), and the Programme for International Student Assessment (PISA). The results of the research revealed the importance of access to information and communication technologies for both students and teachers: 67.9% of the participating students were found to have Internet connection and 69.1% a computer in their homes, while 80.3% of the students were observed to use a computer outside the school, but 19.7% were not. The results also showed that 64.6% of the students have Internet connection in their classrooms, but 29.2% of these students do not use the Internet in the classroom, whereas 8.9% use it in the classroom all the time. The rate of students using a digital device for reading is 38.1%, while that of those not using one is 61.9%. Some 32.1% of secondary school students were revealed not to have Internet connection at home. Additionally, 77% of teachers were not trained in online teaching prior to the COVID-19 pandemic. Based on the findings, teachers can be suggested to develop projects – i.e., of TUBITAK, E-twinning, and Erasmus – which potentially encourage students to use information and communication technologies so that both teachers and students can benefit from them. It is also suggested that the Ministry of National Education should work on improving the information communication technology competencies of teachers and students. Besides, policies should be developed to eliminate regional differences in terms of access to digital resources and technology in terms of equal opportunities and opportunities.
  • Öğe
    Adolescent emotion scale for online lessons: A study from Turkey
    (Springer, 2022) Yılmaz, M. Betül; Orhan, Feza; Zeren, Şerife Gonca
    People's day-to-day routines have changed drastically since the outbreak of the COVID-19 pandemic. One of the changes to take place has been the transition to online learning due to the changing conditions in learning environments. One of the factors that guide students through learning environments is their emotions. The few existing scales that measure the emotions of adolescents in learning environments have been developed with consideration of face-to-face learning environments and their items do not adequately express the state of online environments. For this reason, this study aimed to develop a scale which reveals the emotions of adolescents that may affect their academic success with regard to this transition of learning environments as they attend online lessons. A total of 3,655 middle and high school students living in Istanbul, Turkey, participated in the study. The scoring system was designed with regard to the frequency with which each student reading an item experiences the relevant emotion for the item in the online learning environment. Exploratory and confirmatory factor analyses conducted show the scale to possess a four-dimensional structure. These dimensions are enjoyment-pride, boredom-hopelessness, loneliness and anxiety. For all dimensions of the scale, Cronbach alpha values range between .93 and .83. 'Positive and Negative Affects Schedule-Children' was used to confirm the scale's criterion-related validity, and correlations between dimensions were examined. After validity and reliability studies, the Adolescent Emotion Scale for Online Lessons was found to be sufficient. The scale can be used by experts and teachers who wish to determine adolescents' emotions during a period of online learning.
  • Öğe
    12 Yıllık Zorunlu Eğitim Döneminde Türk Eğitim Sistemi’nin Sayısal Görünümü
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2020-12-31) Uslu, Barış
    Bu araştırmanın amacı, Türkiye’de 12 yıllık zorunlu eğitimin uygulandığı 2012-13 – 2019- 20 Eğitim ve Öğretim Yılları arası eğitime dair temel istatistiklerin bütünsel olarak incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda, araştırma genel tarama modelinde tasarlanmıştır. Veriler, Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Strateji Geliştirme Başkanlığı ve Öğrenci Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yayınlanan resmi istatistiklerden derlenmiştir. Analiz sürecinde, MEB bütçesi, okullaşma oranları, okul, şube, öğretmen ve öğrenci sayıları ile yükseköğretime geçen öğrenci sayılarına ilişkin bilgiler derlenmiş ve çeşitli hesaplamalarla elde edilen bulgular tablolarla veya grafiklerle özetlenmiştir. Analizlerin sonucu ilk olarak, MEB Bütçesi’nin 2019-2020 Eğitim ve Öğretim Yılı’nda 2012-13 Eğitim ve Öğretim Yılı’na göre 2,64 kat artış gösterdiği belirlemiştir. Bulgular ayrıca, 2012-20 arasında yıllara göre toplam öğrenci sayısının (ilkokul, ortaokul ve ortaöğretim birlikte) birbirine yakın olduğunu ortaya koymaktadır. MEB Bütçesi’nden öğrenci başına düşen harcama miktarı ise, 12 yıllık zorunlu eğitim döneminde 2.940 TL’den 7.550 TL ’ye çıkmış olsa da Amerikan doları karşılığı olarak 2012-13 yılında 1.614 dolara denk gelen öğrenci başına eğitim harcaması, 2019-20 yılında 1.026 dolara gerilemiştir. Diğer taraftan, 12 yıllık zorunlu eğitim periyodunda şube ve öğretmen başına düşen ortalama öğrenci sayıları 15-30 öğrenci arasındayken, okul başına düşen ortalama öğrenci sayısı ilkokul (192-213 öğrenci) ve ortaokul (296-328 öğrenci) düzeyine kıyasla ortaöğretim düzeyinde (432-628 öğrenci) oldukça fazladır. Bu sonuçlar bir arada değerlendirildiğinde, hem şube hem de okul başına düşen öğrenci sayılarının daha da aşağıya çekilerek Türkiye’deki okullarda öğrenme ortamının genişletilmesi ve zenginleştirilmesi adına yeni okulların açılması ve/veya mevcut okulların fiziki yapısının geliştirilmesi ve doğal olarak bu okullarda görevli eğitimci sayılarında artış sağlanması için eğitim bütçesinin artırılması önemli görünmektedir. Ayrıca, son sınıftayken yükseköğretim sınavına başvuranlardan, yükseköğretimde bir programa yerleşemeyenlerin sayısı sürekli artış göstererek, 2012-13 – 2019-20 Eğitim ve Öğretim Yılları arasında 404.994’ten 608.521’e çıkmış görünmektedir. Yükseköğretime geçiş için bekleyen ve giderek genişleyen bu kitlenin azaltılması için yetkililer tarafından meslek yüksekokulları bağımsız yükseköğretim kurumları haline getirilip bulundukları bölgenin öncelikli alanlarına yönelik programlar açılarak öğrenci kapasiteleri arttırılabilir.
  • Öğe
    Education Incentive Policy for Private Education Institutions in Turkey: Examining Rationales and Outcomes (2014-2017)
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2020-06-30) Öztürk Çalıkoğlu, Halime; Çekiç, Osman
    There are diversified experiences among countries with respect to formulation, implementation and outcomes of voucher policies around the world. Education Incentive Policy (EIP) was introduced as a privatization mechanism in Turkey in the 2014-2015 school year to expand the share of private education. This study aims to describe and evaluate the first four-year implementation period of the EIP applied as a voucher-like scheme for students attending private education institutions. A qualitative case study design was applied to explore the goals, rationales, and the intended outcomes of the EIP through policy documents and national statistics as data sources. The results showed that Turkish voucher case used the neoliberal economic rationales which are efficient use of resources, increasing equity for disadvantaged students, and enhancing quality by classsize reduction and competition among schools. The eligibility criteria to benefit from the incentive had a targeted feature for a beneficiary profile of low-to moderate income families. On the other hand, the transformation process of Private Tutoring Institutions (PTIs) into private schools had significantly contributed to the expansion of the share of private education. Further, since the government paid less money per pupil, opportunities aroused to increase the education quality in public education. The EIP needs to be examined how the policy consequences have affected quality and investments rising in public schools.