Eğitim Bilimleri Enstitüsü Diğer Yayınlar Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 4 / 4
  • Öğe
    Sınıf öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yansıtıcı düşünceyi uygulamaları hakkındaki düşünceleri
    (Milli Eğitim Bakanlığı, 2010) Alp, Sibel; Şahin Taşkın, Çiğdem
    Bu araştırma, sınıf öğretmenlerinin yansıtıcı düşünce hakkındaki düşünceleri ve yansıtıcı düşünceyi sınıflarında nasıl kullandıklarını inceleyerek bu alandaki boşluğu doldurmayı amaçlamaktadır. Betimsel özellikte olan bu çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Çanakkale ilinde bulunan İlköğretim okullarında görev yapan sınıf öğretmenleri, örneklemini ise, Çanakkale ilinde bulunan İlköğretim okullarında görev yapan 134 sınıf öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, sınıf öğretmenlerinin öğrenme-öğretme sürecinde yansıtıcı düşünceyi uygulamaları hakkındaki görüşleri arasında cinsiyet, eğitim durumu ve görev yaptığı sınıf düzeyi değişkenlerine göre farklılık bulunmazken, meslekteki hizmet yılı değişkenine göre anlamlı farklılık bulunmuştur. Bu çalışma ile öğretmenlerin öğrenme-öğretme sürecinde yansıtıcı düşünceyi uygulamaları üzerine görüşleri incelenmektedir. Bununla beraber, bu çalışma 2005 İlköğretim Programının öğretmenlerin sınıf içinde yansıtıcı düşünce ile ilgili uygulamalarını ne ölçüde desteklediğine de yönelik bilgiler vermektedir.
  • Öğe
    Eğitimde Yansıtıcı Düşüncenin Önemi ve Yansıtıcı Düşünceyi Geliştirme
    (2008) Alp, Sibel; Şahin Taşkın, Çiğdem
    2005–2006 eğitim-öğretim yılında uygulamaya konulan yeni ilköğretim programı incelendiğinde yapılandırmacı yaklaşım temel alınarak hazırlandığı görülmektedir. Yapılandırmacı yaklaşımın öğrenmeyi yeni deneyimlere ya da şkirlere uyum sağlama ve adaptasyon süreci olarak ele aldığı göz önünde bulundurulduğ unda, bu yaklaşım kapsamında öğretmenin rolü ile yansıtıcı öğretmen özelliklerinin bir biriyle ilişkili olduğu görülmektedir. Bu çalışmada, yansıtıcı düşüncenin tanımı ve bu konuda çalışan araştırmacıların yansıtıcı düşünce düzeyleri hakkındaki bakış açıları değerlendirilerek eğitimde yansıtıcı düşüncenin önemi üzerinde durulmaktadır. Ayrıca, ülkemizde yansıtıcı düşünce üzerine yapı lan sınırlı sayıdaki araştırmanın öğretmen adayları ve orta öğretim kurumları nda görev yapan öğretmenler üzerinde odaklandığı vurgulanarak ilköğretimde görev yapan öğretmenlerin yansıtıcı düşünce üzerine bakış açıları ve sınıf içindeki uygulamaları üzerine araştırmalara ihtiyaç bulunduğu belirtilmektedir.
  • Öğe
    An investigation of the causal relationship between sunspot groups and coronal mass ejections by determining source active regions
    (Royal Astronomical Society, 2021) Raheem, Abd-ur; Çavuş, Hüseyin; Çoban, Gani Çağlar; Kınacı, Ahmet Cumhur; Wang, Haimin; Wang, Jason T. L.
    Although the source active regions of some coronal mass ejections (CMEs) were identified in CME catalogues, vast majority of CMEs do not have an identified source active region. We propose a method that uses a filtration process and machine learning to identify the sunspot groups associated with a large fraction of CMEs and compare the physical parameters of these identified sunspot groups with properties of their corresponding CMEs to find mechanisms behind the initiation of CMEs. These CMEs were taken from the Coordinated Data Analysis Workshops (CDAW) data base hosted at NASA's website. The Helioseismic and Magnetic Imager (HMI) Active Region Patches (HARPs) were taken from the Stanford University's Joint Science Operations Center (JSOC) data base. The source active regions of the CMEs were identified by the help of a custom filtration procedure and then by training a long short-term memory network (LSTM) to identify the patterns in the physical magnetic parameters derived from vector and line-of-sight magnetograms. The neural network simultaneously considers the time series data of these magnetic parameters at once and learns the patterns at the onset of CMEs. This neural network was then used to identify the source HARPs for the CMEs recorded from 2011 till 2020. The neural network was able to reliably identify source HARPs for 4895 CMEs out of 14604 listed in the CDAW data base during the aforementioned period.
  • Öğe
    Access to information technology of households and secondary school students in Turkey
    (SAGE Publications, 2021) İra, Nejat; Yıldız, Mehmet; Yıldız, Gamze; Yalçınkaya-Önder, Eylem; Aksu, Ali
    The aim of the study was to investigate secondary school students’ and teachers’ access to information technologies in Turkey by making interregional comparisons. Document analysis of the qualitative research methods was employed to analyze the reports issued by the Turkish Ministry of National Education, the Turkish Statistical Institute (TUIK), and the Programme for International Student Assessment (PISA). The results of the research revealed the importance of access to information and communication technologies for both students and teachers: 67.9% of the participating students were found to have Internet connection and 69.1% a computer in their homes, while 80.3% of the students were observed to use a computer outside the school, but 19.7% were not. The results also showed that 64.6% of the students have Internet connection in their classrooms, but 29.2% of these students do not use the Internet in the classroom, whereas 8.9% use it in the classroom all the time. The rate of students using a digital device for reading is 38.1%, while that of those not using one is 61.9%. Some 32.1% of secondary school students were revealed not to have Internet connection at home. Additionally, 77% of teachers were not trained in online teaching prior to the COVID-19 pandemic. Based on the findings, teachers can be suggested to develop projects – i.e., of TUBITAK, E-twinning, and Erasmus – which potentially encourage students to use information and communication technologies so that both teachers and students can benefit from them. It is also suggested that the Ministry of National Education should work on improving the information communication technology competencies of teachers and students. Besides, policies should be developed to eliminate regional differences in terms of access to digital resources and technology in terms of equal opportunities and opportunities.