Kamu Yönetimi Bölümü Koleksiyonu

Bu koleksiyon için kalıcı URI

Güncel Gönderiler

Listeleniyor 1 - 7 / 7
  • Öğe
    Kentsel Yoksulluk Bağlamında Çocuk Olgusu ve Türkiye’de Sokaklarda Çalışan Çocuklar
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2022) Bilgili, Alper
    Yoksulluk insanlık tarihi boyunca önemli bir sorun olarak karşımıza çıkmaktadır. Özellikle 1980’li yıllardan sonra dünya genelinde yaşanan ekonomik dönüşümler zenginle yoksul arasındaki farkı daha fazla artırmıştır. Bunun sonucunda, dünya genelinde yoksulluğun boyutu artmıştır. Türkiye’de kırda yaşanan işsizlik nedeniyle özellikle 1950’li yıllardan sonra kentlere göç hareketleri başladığı görülmektedir. Bu göçler başlangıçta kentlerdeki sanayinin iş gücü ihtiyacını karşılayan ve göç edenlere refah sağlayan olumlu etkiler yaratmıştır. Ancak zamanla, kentlerin alt yapı, konut, sağlık hizmetleri ve iş imkanları hızla büyüyen kentleşme ve nüfus baskını kaldıramamıştır. Bu durum, kırdaki yoksulluk sorununun kentlerde de yaygınlaşmasına neden olmuştur. Kent yoksulluğu, yoksul aileleri düşük ücretli ve kayıt dışı işlerde çalışmaya zorlamaktadır. Kentlerdeki yoksulluğun sonucu olarak ekonomik sıkıntılar çeken aileler için çocuklarını çalıştırmak önemli bir yoksullukla mücadele yöntemi haline gelmiştir. Yoksul ailelerin çocukları kentlerde küçük atölyelerde kayıt dışı olarak çalışmakta veya sokaklarda seyyar satıcılık çöp toplayıcılığı gibi işler yapmaktadır. Özellikle büyük şehirlerde sokaklarda çalışan çocukların sayısı hızla artmaktadır. Bu çalışmanın temel amacı sokaklarda çalışan çocuklara ve bu çocukları yaşadıkları sorunlara dikkat çekmektir. Bu amaç doğrultusunda sokaklarda çalışan çocuklar üzerine yapılmış çalışmalardan yararlanarak Türkiye’de sokakta çalışan çocukların mevcut durumu ve yaşadıkları sorunlar ortaya konulmuştur.
  • Öğe
    Regional development in Turkey: An evaluation on development plans
    (Peter Lang AG, 2021) Kutlu, Salih Ziya; Fırat, Emine
    Regional development is one of the main problem areas in the world as well as in Turkey. Turkey, has implemented various policies to solve interregional and intraregional development problems. In this process from General Inspectorates to Development Agencies, many projects were tried to be implemented. Development Plans, which started to be created with the development of the central planning approach and the establishment of the State Planning Organization (SPO) in the post-1960 period, have become one of the basic factors in ensuring regional development. The increasing of regional disparities, changes in regional development concept and Turkey's relations with the European Union, has led to a change in the regional policies implemented in the country. Meanwhile, in this chapter, the concept of regional development, how the concept of region discussed in Turkey and the initiatives to establish the district administration are mentioned. The aim of the chapter is to determine how development plans affect regional development policies. Therefore, after the explanations about the region, how the notion of regional development is handled in Development Plans has been examined and evaluated. It was concluded that the factors included in the development plans were sufficient to ensure regional development, but the implementation could not be achieved at the desired grade due to reasons such as economic insufficiencies, political power changes, problems arising from legal regulations and the regions inability to attract investors at the desired grade.
  • Öğe
    Sağlık Çalışanları Örneğinde Atık Bilinci Üzerine Bir Durum Çalışması
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2021-06-30) Bek, Nahit; Bek, Aslı
    Kalabalıklaşan insan nüfusuyla birlikte artış gösteren tüketim, verimli bir kaynak yönetimini zorunlu kılmaktadır. Bu noktada kaynakların yönetimi kadar önemli olan diğer bir konu, üretim/tüketim faaliyetleri sonucu meydana gelen atıkların yönetimidir. Atık yönetiminden başarılı sonuçlar elde edebilmesi ise insanların atık konusunda bilinçli olmalarıyla ilgilidir. Türkiye atık yönetiminin önemini kavramış ve bu konuda birçok yasal düzenlemeyi yürürlüğe koymuştur. Ayrıca atık yönetimini verimli kılmak ve farkındalık oluşturmak için “sıfır atık” ve benzeri projeler gerçekleştirmektedir. Ancak yasal düzenlemeler ve yürütülen projelere karşın atıkların önlenmesi ve geri kazanımı konularında önemli eksiklikler görülmektedir. Bu çalışma, sağlık çalışanlarının atık yönetimi hakkında bilgi düzeylerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. Bu kapsamda Kocaeli Derince Eğitim Araştırma Hastanesi’nden on yedi sağlık çalışanı ile görüşme yapılmıştır. Görüşme formları Maxqda nitel veri analiz programı ile kodlanarak bulgulara ulaşılmıştır. Atık yönetimi ve geri kazanım hakkında bilgi eksikliğinin olduğu ve yerel yönetim atık faaliyetlerinin yetersiz kaldığı gibi başlıca sonuçlara ulaşılmıştır.
  • Öğe
    Participation of Parties in Environmental Impact Assessment Process in Turkey: Case of Thermal Power Plants in The City of Çanakkale
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2020-10-30) Bek, Nahit; Kara, Mustafa
    The purpose of this study is to determine the kinds of problems the parties likely to be affected by thermal power plant projects encounter in participation in EIA processes in the case of the city of Çanakkale in Turkey and present directive data to policy makers on the national and local level in overcoming those problems. The scope of the study includes the EIA processes of 18 planned thermal power plants in the city of Çanakkale. The study was limited to the EIA processes of CENAL thermal power plant in the District of Biga besides Çan 2 and 18 Mart thermal power plants in the District of Çan. Data collection was conducted through interview method and the data were analyzed through content analysis. A semi-structured interview form consisting of 9 items was used as interview method and it was administered to 18 participants. MAXQDA Analytics Pro 18 trial version was used in data analysis. The findings revealed the problems reported by the participants. The results indicate that the question marks in participants’ minds regarding the projects weren’t overcome; they think they weren’t provided with accurate information about the projects due to concerns over confidentiality; they had reservations over the projects and those reservations weren’t completely overcome by project owners; the opinions of local residents were only partically taken into serious consideration by officials and selection of the site for projects was wrong. It was further found that the parties other than government and firm officials couldn’t exert any influence on decisions regarding the projects
  • Öğe
    Hizmet Ölçeği Artışı ve Kalite Algısı İlişkisi: Balıkesir Büyükşehir Belediyesi Örneği
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2019-03-13) Akyol, İbrahim Tanju; Kara, Mustafa
    1950’li yıllardan itibaren başlayan kırdan kente göç sürecinde kentlerin nüfusu hızla artmış, yerel yönetimler ise kentli nüfusa hizmet sunmada yetersiz kalmışlardır. Bu noktada, 1982 Anayasası’nın 127. maddesine istinaden 1984 tarih ve 3030 sayılı Kanunla İstanbul, Ankara ve İzmir büyükşehir belediyelerinin kurulmasıyla büyükşehir yönetim sistemine geçilmiştir. Büyükşehir sayısı ihtiyaca binaen artırılarak 2000’de 16’ya 2013’te ise 30’a ulaşmıştır Aynı zamanda, büyükşehir sisteminin 2004’te 5216 ve 2012’de de 6360 sayılı kanunlarla yeniden düzenlenmesi gerekmiştir. Tüm bu düzenlemelerin gayesinin büyükşehirlerde yaşayan nüfusa daha kaliteli hizmet götürmek olduğu söylenebilir. Bu bağlamda, araştırmada 6360 sayılı Kanunla büyükşehirlerde belediye sınırının il mülki sınırına genişletilmesinin ya da hizmet ölçeğindeki artışın yerel halkın hizmet kalitesi algısı üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın amacı, büyükşehirlerde hizmet ölçeğinin genişletilmesinin yerel halkın hizmet kalitesi algısını nasıl etkilediğinin ortaya konmasıdır. Türkiye’de 6360 sayılı Kanun kapsamında büyükşehre dönüştürülen on dört il büyükşehir belediyesi araştırma evrenini oluştururken, zaman ve maliyet kısıtları nedeniyle araştırma Balıkesir Büyükşehir Belediyesi’yle sınırlandırılmıştır. Araştırma tarama araştırması şeklinde tasarlanmış, araştırmacılar tarafından geliştirilen anket yoluyla veriler toplanmıştır. Verilerin analizi SPSS 20.0 istatistik paket programıyla yapılmıştır. Sonuçta, hizmet ölçeğinin genişletilmesinin Balıkesir Büyükşehir Belediyesi örneğinde yerel halkın hizmet kalitesi algısını olumlu yönde etkilediği görülmüştür
  • Öğe
    Kalkınma Ajanslarının Yerelde Merkezileşme Bağlamında İncelenmesi : Batı Akdeniz, Doğu Anadolu, Fırat ve Güney Marmara Kalkınma Ajansları Örneği
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2018-11-29) Kutlu, Salih Ziya; Görün, Mustafa
    Kalkınma ajansları bölgesel kalkınmadan sorumlu yeni kurumlar olarak aşağıdan-yukarıya bir anlayışı benimsemektedir. Dolayısıyla merkezileşme yerine yerelleşmeyi desteklemektedir. Çalışmanın amacı, merkeziyetçi geleneğe sahip olan Türkiye’de, yeni bir yönetim anlayışın temsilcisi olan kalkınma ajanslarının, merkez-yerel ikileminde hangi yönde hareket ettiğini belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Araştırma deseni olarak örnek olay incelemesi seçilmiş ve örneklem olarak Batı Akdeniz, Doğu Anadolu, Fırat ve Güney Marmara Kalkınma Ajansları belirlenmiştir. Araştırma verilerinin elde edilmesinde ise doküman incelemesi yöntemi kullanılmıştır. Bu amaçla, örneklem olarak belirlenen kalkınma ajanslarının faaliyet raporları incelenmiştir. Ajansların faaliyet raporları, ajanslara ilişkin kanuni düzenlemelerin incelenmesiyle oluşturulan tema-alt tema sistemiyle kodlanmış ve kodlama neticesinde elde veriler analiz edilmiştir. Analiz sonuçları, “Türkiye’de kurulan kalkınma ajanslarında merkezi aktörlerin belirleyiciliği, yerel aktörlere göre daha fazladır” önermesi ile karşılaştırılmıştır. Yapılan karşılaştırma sonucunda, ajans kararlarında merkezin belirleyiciliğinin daha yüksek olduğu görülmüştür. Ajansların daha etkin çalışabilmesi için merkezin belirleyiciliğinin azaltılıp yerel aktörlerin aktif hale getirilmesi gerekmektedir
  • Öğe
    Ceza Muhakemesi Kanunu Kapsamında Uzlaştırma Kapsamına Giren Suçlar: Kuramsal Ve Hukuksal Bir Değerlendirme
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2018-11-29) Anbarlı Bozatay, Şeniz; Ürünal, Avni Akın
    Alternatif bir uyuşmazlık çözüm yolu olan uzlaştırma, uzlaştırma kapsamına giren bir suç nedeniyle şüpheli veya sanık ile mağdur, suçtan zarar gören veya kanuni temsilcisinin, Kanun ve Yönetmelikteki usul ve esaslara uygun olarak Cumhuriyet savcısının onayıyla görevlendirilen kişiler (uzlaştırmacı) tarafından anlaştırılmaları suretiyle uyuşmazlığın giderilmesi sürecini ifade eder. Uzlaştırma kurumu, uzlaştırma kapsamına giren suçların mahkemelere intikal ettirilmeden, kısa zamanda, barışçıl yollar ile çözümlenmesi amacı ile hukukumuzda yerini almıştır. 24.11.2016 tarih ve 6763 Sayılı Ceza Muhakemesi Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’un 34. maddesi ile uzlaştırma kapsamındaki suçlar genişletilmiştir. Söz konusu değişiklik ile Tehdit (TCK madde 106, birinci fıkra), Hırsızlık (TCK madde 141), Dolandırıcılık (TCK madde 157) suçları uzlaştırma kapsamına dâhil edilmiştir. Bu çalışmada, uzlaştırma kurumunun kapsadığı suçlar, kuramsal ve mevzuat açısından ele alınmakta ve uzlaştırma kurumunun uygulamadaki işlevselliği değerlendirilmektedir.