Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Tok, Mehmet" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 15 / 15
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    8. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YAZMA TASLAKLARI ARACILIĞIYLA METİN TUTARLIKLARININ SAĞLANMASI: BİR EYLEM ARAŞTIRMASI
    (2014) Tok, Mehmet; Gönülal, Mustafa
    Yazma bir süreç olarak ilerler ve bu süreçte yazarlar birçok basamaktan geçerek yazılı metinlerini meydana getirirler. Yazma sürecinin en önemli basamaklarından biri taslak oluşturmadır. Öğrencilerin oluşturdukları metinlerde, birden fazla ana fikrin yer alması, bakış açısının dışına çıkılarak gereksiz bilgilerin verilmesi ve akıllarına gelen her şeyi hiçbir plan yapmaksızın yazmaları, metnin tutarlı bir şekilde oluşmasını engellemektedir. Eylem araştırması şeklinde desenlenen bu çalışmada, geliştirilen öğretim etkinlikleri ve yazma öncesinde hazırlanan yazma taslakları aracılığıyla 8. sınıf öğrencilerinin paragraf düzeyinde metin tutarlılıklarının sağlanması amaçlanmıştır. Ortaokulu'nda yapılan 8 haftalık (16 saat) uygulamaya 32 öğrenci (14 kız, 18 erkek) katılmıştır. Araştırmanın verileri, Türkçe Öğretmeni ile yarı yapılandırılmış görüşme, öğrencilerle odak grup görüşmesi, öğrencilerin yazılı anlatımları, öğrencilerin çalışma kâğıtları, öğrenci günlükleri, araştırmacı günlüğü ve öğretmen gözlem formu incelenmek suretiyle, toplam 7 farklı veri toplama aracından elde edilmiştir. Elde edilen bu verilerin içerik analizi yapılarak kategoriler oluşturulmuştur. Uygulama öncesinde, yapılan odak grup görüşmelerinde öğrenciler, yazmayı sevmediklerini, gerekmedikçe yazmadıklarını ve bir şey yazılması gerektiğinde de akıllarına ilk gelen şekilde ve plan yapmadan yazdıklarını belirtmişlerdir. Öğrencilerin yazılı metinleri incelendiğinde de bu durum gözlemlenmiştir. Uygulama, öğrencilerin yazılı anlatımlarında tutarlı metin oluşturma, uygun destekleyici unsurları bulma, destekleyici unsurların artması, daha ayrıntılı düşünme becerisi kazanma ve yazma tutumlarını artırmaları yönünde olumlu sonuçlar vermiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Body Language Scale: Validity and Reliablity Study
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2014) Tok, Mehmet; Temel, Hasan
    Teachers are expected to use effective body language in education which is a communication process. Within this direction, the aim of the study is to develop a reliable and valid scale in order to determine teachers’ body language proficiency. In the draft development process of the scale, after having prospective teachers’ views and examining the studies related to body language, the precursors were determined and a pilot study was conducted and also content experts were asked for their opinion. The 23-item scale that was used through a five-point Likert was applied to 503 senior prospective teachers who are studying at Canakkale Onsekiz Mart University. In order to determine the construct validity of the scale, factor analysis was conducted. As a result of the data analysis, Kaiser-Meyer-Olki (KMO) value was found to be 0.92 and Bartlett Test of Sphericity of significance indicated as 0.00 (p<0.05). It was revealed that item factor loadings were formed under 3 factors that changed between 0.34 and 0.69 and coefficient of internal consistence (Cronbach alpha) value was found to be ?=0.87. Through the findings, it was revealed that the scale had a reliable value to be used in order to determine body language proficiency.
  • [ X ]
    Öğe
    Examining pre-service teacher views on the implementation of screen-based writing instruction
    (International Electronic Journal of Elementary Education, 2015) Tok, Mehmet
    Today, as new technological developments continue to emerge, education, like many other fields, is going through major changes. Technological developments are causing changes to many common concepts. In particular, studies that benefit from technology in the field of education are becoming increasingly widespread, opening the door for the emergence of new teaching methods by abandoning traditional ones. New technologies, and computers in particular, can benefit the teaching of writing, the most complex of the four basic language skills (reading, writing, speaking, and listening). This study aims to explore pre-service teachers' views on screen-based writing practices via a course they attended. A qualitative case study method (holistic single-case design) was employed to explore pre-service teachers’ views. The study participants were selected using a purposeful sampling method among 4th year students majoring in Turkish Language Teaching at a major state university. The study group consisted of sixty-two pre-service teachers who were enrolled in the “Written Expression” I and II courses in the 2013-2014 education year. The study was conducted both in Fall and Spring semesters. All writing activities were conducted in a digital environment. The study results revealed that a majority (77%) of the pre-service teachers favored continuation of the screen-based writing instruction. The study supported that digital literacy is important and the advantages of screen-based writing instruction outweighed its disadvantages. Screen-based writing activities should be integrated into the courses and instruction materials of pre-service Turkish teachers’ education programs. © IEJEE.
  • [ X ]
    Öğe
    İLERİ DÜZEY YABANCI UYRUKLU ÖĞRENCİLERİN ZORLANDIKLARI KÜLTÜREL DİL UNSURLARININ TESPİTİ VE SINIFLANDIRILMASI
    (2015) Seymen, Hatice; Tok, Mehmet
    Türkçenin ikinci dil olarak öğretimi ile yabancı dil olarak öğretimibirçok konuda benzerlik gösterse de temel bir konuda farklılık gösterir.İkinci dil ediniminde dilin sosyal bağlamı ve kültür boyutu ön planaçıkmaktadır. Çünkü ikinci dil ediniminde dil, o kültürün içerisindeöğrenilir. Dolayısıyla ikinci dil edinenler, yabancı dil öğrenenlere göre çokdaha avantajlı bir duruma gelmektedir. Bu çalışmada ÇOMÜde öğrenimgören 10 yabancı uyruklu öğrencinin anlamlandırmakta zorlandıkları dilkullanımlarının tespiti ve sınıflandırılması amaçlanmıştır. Araştırma, durumçalışması (case study) olarak desenlenmiştir. Çalışmanın verileri, ileridüzey dil yeterliliğine sahip yabancı uyruklu öğrencilerin 30 günlük birzaman diliminde tuttukları günlükler ve onlarla yapılan yarı yapılandırılmışgörüşmelerden elde edilmiştir. Çalışmada yabancı uyruklu öğrencileringünlüklerine 1165 ifade yansımıştır. Üç alan uzmanı tarafından yapılananalizde öğrencileri anlam bakımından en çok zorlayan kullanımlarındeyimler (f= 458), kinayeler (f=288), ad aktarmaları (f=166) ve tevriyeler(f=105) olduğu görülmüştür. Bunların dışında öğrenciler, mübalağa, teşbih,kapalı istiare, irsal-i mesel, teşhis, hüsn-i talil, tezat, tekrir, istifham, nida,tenasüp, açık istiare, ibham, lügaz gibi söz sanatları ile günlük hayattakarşılaşmışlardır. Bu durum, ikinci dil öğretiminde deyimlerin,atasözlerinin, kalıp sözlerin yanı sıra edebî dilden de yararlanmakgerektiğini ortaya koymuştur. Yapılan görüşmelerde, ileri düzey dilyeterliliğine sahip yabancı uyruklu öğrenciler, Türkçenin deyim zenginliğine sahip bulunduğunu ve sürekli bunlarla karşılaştıklarını,kinayeli dil kullanımlarının onları sıklıkla şaşırttığını, yanlış anlaşılmalarıngülünç durumlara neden olduğunu ve genel olarak da Türkçenin anlatımgücünün oldukça yüksek olduğunu belirtmişlerdir.
  • [ X ]
    Öğe
    Mevlâna'nın Mesnevi'sindeki hikâyelerin çocuk edebiyatı açısından değerlendirilmesi
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2007) Tok, Mehmet; Yüce, Kemal
    Çalısmada, çocuk edebiyatı kavramı, çocuk edebiyatının genel nitelikleri, çocuk edebiyatında önemli yerleri olan edebi türlerden hikâye, fabl ve kıssanın özellikleri ve 13-15 yas grubu çocuklarının gelisim özellikleri yer almaktadır. Bu bölümler çalısmanın temellendirilmesi açısından önemlidir. Mevlâna'nın en önemli eserlerinden biri Mesnevi'dir. Uzun anlatımlara sahip olan bu eserde birçok hikâye yer almaktadır. Bu çalısmayla, geleneksel anlayıs ile yazılan ve günümüzde çocuklar tarafından sevilerek okunmaya devam eden, çocukların gelisimlerine önemli katkılar sağlayan Mesnevi'deki hikâyelerin özellikleri ortaya koyulmaya çalısılmıstır. Çocuk edebiyatında, gelenekten yararlanan eserlerin ve kültürümüzün olusumunda temel olusturan yapıtların, yeniden ele alınması gerekmektedir. Bu alanda çocuk edebiyatı çalısmalarına ihtiyaç duyulmaktadır. Bu ihtiyacın bir sonucu olarak, Mevlâna'nın 13. yüzyılda meydana getirdiği altı ciltlik eserin değisik basımları çocuklara sunulmaktadır. Ancak, bu eserlerin çocuk edebiyatı niteliklerine uygun olarak ele alınması gerekliliği ortaya çıkmaktadır. Mesnevi'deki hikâye incelemelerine geçilmeden önce, eserin yazıldığı çağın özellikleri belirtilmistir. Devrin anlayısı, halkın yasantısı ve dönemin siyasi olaylarına kısaca değinilmistir. Bununla birlikte, Mevlâna'nın hayatı, eserleri incelenmis, düsünce yapısı ve kültürümüzdeki yeri ortaya koyulmustur. Mesnevi'de 200'ü askın hikâye, iç içe anlatımlarla okuyucuya sunulmustur. Bir hikâyede geçen konu, bir baska hikâyeyi hatırlatmıs, karısık bir yapı ortayaçıkmıstır. Günümüzde, Mesnevi'de yer alan hikâye anlatımları süzülerek ve bu karısıklık giderilerek hem normal okuyucuya hem de çocuklara sunulmustur. Çalısmada tüm hikâyeler taranmıs, bunlardan kırk tanesi, çocuk edebiyatı açısından incelenmis ve sonuçlara ulasılmıstır. Çalısmada, Mevlâna'nın hangi hikâyeyi ne amaçla anlattığı, yetiskinlere hangi dersleri vermek istediği belirtilmis, çocukların bu derslerden hangilerine ulasabileceği ele alınmıstır. Hikâyelerde hem metin aralarında geçen iletiler hem de ana fikir yapıları ortaya çıkarılmıstır. ?leti ve ana fikirler gruplandırılarak, çocuklara kazandırılan düsünce ve davranıs kalıpları sistemlestirilmistir. Son olarak, incelenen hikâyelerin sonuçları verilmistir. Hikâyeler, hikâye unsurları, konuları ve anlatım özellikleriyle genel olarak değerlendirilmistir ve önerilerde bulunulmustur.
  • [ X ]
    Öğe
    Paragraf Türlerinin Öğretimi Sürecinde Yazma Becerilerine İlişkin Bilişsel Süreçlerin Geliştirilmesi: Bir
    (2015) Tok, Mehmet
    Yazma becerisi, birçok bilişsel süreci barındıran çok yönlü ve karmaşık bir alandır. Ülkemizde yazma becerilerine ilişkin alan yazın incelendiğinde ilk, orta ve lise öğrenimlerinde öğrencilerin düzeylerine uygun bir eğitim verilebildiğini söyleyebilmek mümkün görünmemektedir (bkz. Coşkun, 2011; Çifci, 2006; Yıldız,2010; Tok ve Ünlü, 2013). Cümle, paragraf ve metin düzeyinde birçok sorun yaşayan öğrencilerin sorunlarından biri de paragraf yazmada kendini göstermektedir (Coşkun, 2011). Bu çalışmada, alan yazında yer alan farklı paragraf türlerinin öğretimi yoluyla öğrencilerin bilişsel becerilerine verilen katkının ortaya konulması amaçlanmıştır. Eylem araştırması şeklinde desenlenen ve 14 hafta (28 saat) süren bu çalışmaya, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Bölümü'nde öğrenim gören I. sınıf 36 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verileri, öğrencilerle odak grup görüşmesi, öğretim üyeleri ile görüşme, öğrencilerin yazılı anlatımları, öğrencilerin çalışma kâğıtları, öğrenci günlükleri, araştırmacı günlüğü olmak üzere 6 farklı veri toplama aracından elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yapılarak kategoriler oluşturulmuştur. Uygulama öncesinde yapılan odak grup görüşmelerinde, öğrencilerin önceki öğrenim hayatlarında paragraf düzeyinde bir eğitim almadıkları ve nitelikli paragraf analizlerinin yapılmadığı dolayısıyla da öğrencilerin lisans öğrenimine paragraf yapısını bilmeden geldikleri ortaya çıkmıştır. Uygulama sürecine ilişkin öğrenci görüşleri incelendiğinde paragraf düzeyinde eğitimin verilmesi, süreç temelli yazma yaklaşımın uygulanması, elektronik ortamlarda yazılması ve yazma konularının hayatla ilişkilendirilmesi kategorileri ön plana çıkarmıştır. Çalışma, öğrencilerin yazma ile düşünme arasındaki ilişkiyi fark edebildiklerini, okuduklarını daha iyi anlamaya başladıklarını, basit konularda derinlemesine düşünebildiklerini, analiz etme, sıralama ve karşılaştırma becerilerini daha etkin bir şekilde kullanabildiklerini ortaya koyması bakımından önemlidir. Öğrencilerin, paragraf türlerine ilişkin gerçekleştirilen bu öğretimle yazmaya karşı olumlu tutum geliştirdikleri de günlüklerine yansımıştır
  • [ X ]
    Öğe
    Paragraf Türlerinin Öğretimi Sürecinde Yazma Becerilerine İlişkin Bilişsel Süreçlerin Geliştirilmesi: Bir Eylem Araştırması
    (Kastamonu Üniversitesi, 2015) Tok, Mehmet
    Yazma becerisi, birçok bilişsel süreci barındıran çok yönlü ve karmaşık bir alandır. Ülkemizde yazma becerilerine ilişkin alan yazın incelendiğinde ilk, orta ve lise öğrenimlerinde öğrencilerin düzeylerine uygun bir eğitim verilebildiğini söyleyebilmek mümkün görünmemektedir (bkz. Coşkun, 2011; Çifci, 2006; Yıldız,2010; Tok ve Ünlü, 2013). Cümle, paragraf ve metin düzeyinde birçok sorun yaşayan öğrencilerin sorunlarından biri de paragraf yazmada kendini göstermektedir (Coşkun, 2011). Bu çalışmada, alan yazında yer alan farklı paragraf türlerinin öğretimi yoluyla öğrencilerin bilişsel becerilerine verilen katkının ortaya konulması amaçlanmıştır. Eylem araştırması şeklinde desenlenen ve 14 hafta (28 saat) süren bu çalışmaya, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Türkçe Öğretmenliği Bölümü’nde öğrenim gören I. sınıf 36 öğrenci katılmıştır. Araştırmanın verileri, öğrencilerle odak grup görüşmesi, öğretim üyeleri ile görüşme, öğrencilerin yazılı anlatımları, öğrencilerin çalışma kâğıtları, öğrenci günlükleri, araştırmacı günlüğü olmak üzere 6 farklı veri toplama aracından elde edilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi yapılarak kategoriler oluşturulmuştur. Uygulama öncesinde yapılan odak grup görüşmelerinde, öğrencilerin önceki öğrenim hayatlarında paragraf düzeyinde bir eğitim almadıkları ve nitelikli paragraf analizlerinin yapılmadığı dolayısıyla da öğrencilerin lisans öğrenimine paragraf yapısını bilmeden geldikleri ortaya çıkmıştır. Uygulama sürecine ilişkin öğrenci görüşleri incelendiğinde paragraf düzeyinde eğitimin verilmesi, süreç temelli yazma yaklaşımın uygulanması, elektronik ortamlarda yazılması ve yazma konularının hayatla ilişkilendirilmesi kategorileri ön plana çıkarmıştır. Çalışma, öğrencilerin yazma ile düşünme arasındaki ilişkiyi fark edebildiklerini, okuduklarını daha iyi anlamaya başladıklarını, basit konularda derinlemesine düşünebildiklerini, analiz etme, sıralama ve karşılaştırma becerilerini daha etkin bir şekilde kullanabildiklerini ortaya koyması bakımından önemlidir. Öğrencilerin, paragraf türlerine ilişkin gerçekleştirilen bu öğretimle yazmaya karşı olumlu tutum geliştirdikleri de günlüklerine yansımıştır [EN] Writing skills is a multifaceted and complex area consisting of many cognitive processes. It is not possible to say that teaching writing skills is in accordance with learners’ education levels studying at primary, secondary and high schools in our country (see. Coşkun, 2011; Çifci, 2006; Yıldız,2010; Tok & Ünlü, 2013).One of the problems of the students who have problems in sentence, paragraph and text level is reflected in paragraph writing (Coşkun, 2011). In this study, it was aimed to reveal the contributions to the cognitive skills of students through teaching different types of paragraphs that are included in the literature. The participants of the study, which was designed as action research and lasted 14 weeks (28 hours), are 36 1st grade students studying at Çanakkale Onsekiz Mart University, Department of Turkish Education. The research data were collected through 6 different data collection tools including focus group interviews, interviews with instructors, students’ writing papers, students’ worksheets, student diaries and researcher diary. The obtained data were formed under categories by administering content analysis. In the focus group interviews that were carried out before the treatment, it was revealed that the students had not been instructed in the paragraph level in their previous educational process and paragraphs had not been analyzed in a qualified way, thus, the learners had come to the undergraduate education without knowing paragraph structure. Students’ opinions regarding the treatment process put forward the themes of teaching in the paragraph level, the application of a process-based writing approach, writing in electronic settings and the association of writing topics with life. The study is important in that learners have realized the relationship between thinking and writing, they have begun to better understand what they read, have thought in-depth on simple issues, have developed skills regarding analysis, sequencing and comparison. Students’ positive attitude towards writing through this teaching method regarding paragraph types has been also reflected in their diaries.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Secondary School Reading Habit Scale: Validity And Reliability Study
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2015) Tok, Mehmet; Küçük, Barış; Kırmacı, Ömer
    Reading is expressed as the basic language skill that most contributes to the intellectual and emotional development. Therefore, reading habits should be perceived by individuals as a lifelong requirement and they must be maintained regularly. In this study, it has been aimed to develop a scale to determine reading habits of students in middle school. In the development stage of the scale, initial items were prepared and experts were consulted through pilot study after the teacher candidates were consulted and the relevant literature about reading habits was reviewed. The 5-point Likert-type scale with 38 items was administrated on 1002 students in five secondary schools in the city center of Canakkale. As a result of the analyses, the value of Kaiser-Meyer-Olkin (KMO) was found as 0.90 and significance value of Bartlett Test of Sphericity was found as 0.00 (p<0.05), respectively. The exploratory factor analysis was performed in order to determine the construct validity of Middle School Reading Habits Scale (OKOAÖ) developed within the scope of the study. As a result of the factor analysis, it has been seen that the scale developed has a structure that consists of three factors (Reflection of Books into Skills, The Relationship Established with Books, Having a Manner of Telling Originated from Books). Cronbach’s Alpha value was calculated to determine the internal consistency. As a result of the analysis performed, Cronbach's Alpha value was found as 0.86 for 15 items. The reliability coefficient values equal or greater to 0.70 are considered as reliable. Therefore, this indicates that “Middle School Reading Habits Scale” is a reliable scale.
  • [ X ]
    Öğe
    TÜRKÇE ÖĞRETMEN ADAYLARININ METİN ALGILARI
    (2014) Tok, Mehmet; Yılmaz, Eren
    Dil becerilerinin gelişiminde ders kitapları ve metinler en temel araçlar olarak kullanılmaktadır. 21. yüzyılda dilin kullanım olarak farklılaşması ve yeni okuryazarlıkların çıkması aslında metin algısını da tamamen değiştirmiştir. Türkçe öğretimine farklı bakış açıları ile yaklaşıldığında kullanılacak olan metinlerin de buna bağlı olarak tamamen değişebileceğini söylemek mümkündür. Metin dilbilim çalışmalarının ortaya koyduğu birçok sınıflandırmaya bakıldığında, Türkçe öğretiminde kullanılabilecek metin çeşitlerinin ve özelliklerinin ne denli farklı olabileceği de ortaya çıkmaktadır.Türkçe Eğitimi Bölümünde öğrenim gören öğretmen adaylarının, metin algısına ilişkin algılarının tespit edilerek betimlenmesinin amaçlandığı bu çalışma nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması deseni ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Türkçe Eğitimi Bölümünde öğrenim gören 29 birinci ve dördüncü sınıf lisans öğrencileriyle yapılan görüşme ve \"metin algısı form\"larından toplanmıştır. Çalışma sonucunda araştırmaya katılanların büyük çoğunluğunun metin kavramını yazılı parçalardan oluşan bir bütün olarak algıladıkları; Türkçe öğretiminde geleneksel yaklaşıma uygun metin tercihlerinde bulundukları ve metin türlerini kategorize etmede sıkıntı yaşadıkları görülmüştür.
  • [ X ]
    Öğe
    TÜRKÇENİN İKİNCİ DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE ÖĞRENCİLERİN KULLANDIKLARI KELİME ÖĞRENME STRATEJİLERİ
    (2014) Tok, Mehmet; Yıgın, Mehtap
    Türkçenin ikinci dil olarak öğretiminin yapıldığı kurslarda öğrencilerin karşılaştıkları en büyük güçlüklerden biri kelimeöğrenimidir. Kelime öğrenme stratejisi geliştirip kelime hazinelerini arttıran öğrenciler olduğu gibi bağımsız olarak kelimeöğrenme stratejisi geliştiremeyen ve başarısız olan öğrenciler de vardır. Dil öğrenme stratejilerinin bir parçası olan kelimeöğrenme stratejileri bu açıdan çalışmanın temelini oluşturmaktadır. Bu çalışmada, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi TürkçeÖğretim ve Uygulama Merkezinde (TÖMER) B2 dil seviyesi öğrencilerinin Türkçe öğrenirken kullandıkları kelime öğrenmestratejilerini belirlemek amaçlanmıştır. Ayrıca ikinci dil olarak Türkçe öğrenen çok dilli öğrencilerin Türkçenin öğretimindekullandıkları kelime öğrenme stratejileri ile önceki dil öğrenimlerinde kullandıkları kelime öğrenme stratejileri benzerlikler vefarklılıklar açısından incelenip karşılaştırılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olan durum çalışması modelikullanılmıştır. Öğrencilerin kişisel bilgilerini öğrendiğimiz kişisel bilgi formu ve görüşme kayıtları olmak üzere iki farklı veritoplama aracından gelen veriler betimsel olarak analiz edilmiştir. B2 dil seviyesindeki 51 öğrenciyle yapılan yarı yapılandırılmışgörüşmelerde, Türkçeyi ikinci dil olarak öğrenen yabancı uyruklu öğrencilerin kullandıkları kelime öğrenme stratejileri tespitedilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    TÜRKÇENİN YABANCI DİL OLARAK ÖĞRETİMİNDE AKADEMİK YAZMA İHTİYACI
    (2013) Tok, Mehmet
    Akademik yazma yükseköğretim kurumlarında öğrencilerin ve akademisyenlerin çok sık kullandıkları bir yazma çeşididir. Dilin, edebî, estetik veya kurmaca diyebileceğimiz kullanımlarından farklı olduğu gibi gündelik dil kullanımlarından da birçok özelliği ile ayrılmaktadır. Ülkemize farklı ülkelerden gelen binlerce öğrenci, yükseköğrenimlerini gerçekleştirirken kullanacakları bir düzeyde Türkçe öğrenmeleri gerekir. Bu bakımdan akademik yazma becerilerinin geliştirilmesi yabancı uyruklu öğrenciler için önemlidir. Bu çalışmada yabancı uyruklu öğrencilerin akademik yazma ihtiyaçları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden durum çalışması olarak desenlenen bu araştırmada yabancı uyruklu 22 öğrenci ile odak grup görüşmeleri yapılmış, bu öğrencilerin yazılı anlatımları incelenmiştir. TÖMER'de derse giren üç okutman ve yükseköğrenimlerde yabancı uyruklu öğrencilere ders vermiş üç öğretim üyesi ile görüşülmüş ve öğrencilerin akademik yazma ihtiyaçları ortaya konulmaya çalışılmıştır. Öğrencilerin nitelikli başlık ve akademik kelime kullanamama, kelime yazım sorunları, devrik cümle, akademik cümle kuramama, planlama, paragraf yapılarını organize edememe sorunlarının olduğu ortaya konulmuştur. Öğretim üyeleri ve TÖMER okutmanları, yabancı uyruklu öğrencilerin üniversitelerin ilk yılında bu öğrenciler için özellikle akademik yazma dersinin bir gereklilik olduğunu belirtmişlerdir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde akademik yazma becerilerinin geliştirilmesine yönelik uygulamalı bir çalışma
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, 2012) Tok, Mehmet; Kılınç, Aziz
    Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminin yapıldığı kurslarda öğrencilerin Türkçeyi öğrenme nedenlerine bakıldığında ilk sırayı yüksek öğrenim görmek amacı almaktadır. Her yıl ülkemize dünyanın farklı kıta ve ülkelerinden binlerce öğrenci bu amaçla gelmektedir. Bu öğrencilerin öğrenimlerini nitelikli bir şekilde sürdürebilmeleri ve akademik olarak başarılı olabilmeleri için Türkçeyi ileri bir düzeyde kullanabilmeleri gerekmektedir. Bu nedenle ülkemize gelen öğrenciler öncelikle üniversitelere bağlı Türkçe Öğretim Merkezlerinde bir yıl kurs almakta ardından bölümlerinde Türkçe eğitim ile öğrenimlerini sürdürmektedirler. Yabancı uyruklu öğrencilerin temel beceri alanlarına yönelik olarak yapılan çalışmalar, öğrencilerin en çok yazma alanında başarısız olduklarını ortaya koymuştur. Bu durum, akademik amaçlarla Türkçeyi öğrenen öğrenciler için önemli bir problem teşkil etmektedir. Nitekim yüksek öğrenimlerde öğrencilerin akademik başarılarının büyük bir bölümü yazma becerilerine (sınavlar, ödevler, projeler, raporlar vb.) bağlı olarak elde edilmektedir. Bu nedenle bu çalışmada yabancı uyruklu öğrencilerin akademik yazma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Çalışma, iki kısımdan oluşmaktadır: Birinci bölümde, Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde yazma becerileri ele alınmıştır. Bu amaçla, yazma becerilerinin önemi, ana dilde ve ikinci dilde yazma becerilerindeki farklılıklar, ikinci dilde yazma becerileri, yazma yaklaşımları ve yazma türleri açıklanmıştır. Yüksek öğrenimlerde öğrencilerin en çok karşılaştıkları akademik yazma çeşitlerinden biri olan akademik deneme türü ele alınmış, bu bağlamda akademik deneme teriminin niçin tercih edildiği açıklanmış, yapısal özellikleri verilmiştir. Örnek bir metin üzerinde akademik denemenin giriş, gelişme ve sonuç bölümleri tahlil edilmiştir. Çalışmanın kavramsal çerçevesini de oluşturan bu bölümlerde akademik deneme türünde öğrencilerin yazma becerilerini geliştirmek amacıyla kazanımlar tespit edilmiş, bunlara bağlı olarak etkinlikler geliştirilmiştir. Çalışmanın ikinci kısmında eylem araştırmasına bağlı olarak uygulamalar gerçekleştirilmiştir. Yüksek öğrenimlerde öğrencilerin akademik yazma sorunlarının tespit edilmesi, soruna yönelik çözümün geliştirilmesi, uygulamanın yapılması ve sonuçların değerlendirilmesi olmak üzere eylem araştırması süreci gerçekleştirilmiştir. Uygulama öncesinde kavramsal çerçeveden hareketle oluşturulan akademik yazma kazanımları ve etkinlikleri uzman görüşleri alınarak uygulamaya hazır hale getirilmiştir. Uygulama, 30 Temmuz ile 28 Ağustos tarihleri arasında 5 haftalık (30 saat) sürede gerçekleştirilmiştir. Araştırmacı günlüğü, öğrenci günlüğü, öğrenci çalışma kâğıtları, gözlem formları, görüşme kayıtları olmak üzere beş farklı veri toplama aracından gelen veriler analiz edilmiştir. Uygulamalara başlamadan önce öğrencilerin yazılı anlatımları değerlendirilmiş, yabancı uyruklu öğrenciler, kurslarda derslerine giren okutmanlar ve öğretim üyeleri ile görüşmeler yapılmıştır. Belirtilen kaynaklardan gelen veriler değerlendirildiğinde akademik yazma çalışmaları bir ihtiyaç olarak görülmüştür. TÖMER kurslarından gelen öğrencilerin Türkçe yazma becerilerinin geliştirilmesine yönelik olarak üniversitelerde derslerin olması gerekliliği vurgulanmış, bu derslerin içeriğinde hangi temaların yer alması gerektiği tespit edilmiştir. Öğrencilerin, başlık, akademik kelime, cümle yapıları, söz dizimi, paragraf mantığı, paragraf içeriği, metin planlaması, metin tutarlılığı konularında sorun yaşadıkları görülmüştür. Araştırma, süreç temelli yazma yaklaşımı ile gerçekleştirilmiştir. Akademik yazmanın süreç temelli olarak ele alınması yazılı anlatımların niteliğini arttırmıştır. Kelime, cümle, paragraf ve metin düzeyinde ele alınan uygulama ile öğrencilere, akademik yazmanın diğer türlerden farklı yönleri açıklanmıştır. Gerçekleştirilen etkinliklerle öğrenciler, verilen konuyu akademik olarak nasıl yazacaklarını uygulamalı olarak görmüşlerdir. Bu durum, öğrencilerin yazılı anlatımlarında bir yandan niteliği arttırırken diğer yandan yazma becerilerine yönelik tutumlarını olumlu yönde etkilemiştir. Ülkemizde öğrenim gören otuz bine yakın yabancı uyruklu öğrencinin akademik gelişimleri için yazma becerileri temel bir ihtiyaçtır. Türkçenin ikinci bir dil olarak öğrenilmesi yazma becerilerini elde etmeden mümkün olamayacaktır. Düşüncelerin ve bakış açılarının yazma becerileri aracılığıyla iletildiği ve değerlendirildiği yükseköğrenimlerde akademik yazma ihtiyacının yapılan uygulamalı çalışmaların verilerinden hareketle gerçekleştirilmesi gerekmektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    Yazma Alışkanlığı Kazanmış Öğrencilerin Yazma Nedenlerinin İncelenmesi
    (2014) Tok, Mehmet; Rachım, Salicha; Kuş, Ahmet
    Yazma becerileri diğer becerilere oranla daha zor gelişmekte bu nedenle yazma alışkanlığının kazandırılması da zor olmaktadır. Birçok düşüncenin yazma aracığıyla belirginleşmesi ve görünür kılınması yazmayı diğer becerilerden ayırmaktadır. Yapılan bazı çalışmalarda, öğrencilerin yazma becerilerinin niteliği ile akademik başarı arasında doğru orantının olduğu görülmüştür (Temur, 2001). Bu nedenle öğrencilerin yazma alışkanlığı kazanmaları akademik başarıları açısından oldukça önem taşımaktadır. Bu çalışmada, ortaokul düzeyinde yazma alışkanlığı kazanmış öğrencilerin yazma alışkanlığını nasıl kazandıklarını ve yazma nedenlerini belirlemek amaçlanmıştır. Durum çalışması olarak desenlenen çalışmaya Bursa il merkezindeki ortaokullarda öğrenim gören ve yazma alışkanlığı kazanmış 34 öğrenci dâhil edilmiştir. Çalışmada veri toplama aracı olarak, açık uçlu anket ve yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmış, veriler içerik analizi yöntemiyle çözümlenmiştir. Çalışmanın verileri öğrencilerin yazma nedenlerinin başında öğretmenlerin teşviki olduğunu göstermiştir. Çalışmada, psikolojik nedenler, ailenin teşviki, karakter özellikleri, kişisel merak, okuma alışkanlığı, yarışmalar, yayımlanan yazıların öğrencilerin yazma alışkanlığı kazanmasında etkileri olduğunu ortaya koymuştur. Öğretmenlerin, geri bildirim vermesi, öğrenciyi sözlü olarak güdülemesi, yazmaya düzenli zaman ayırması, öğrencileri tarafından sevilmesi ve farklı yöntemler kullanmasının öğrencilere yazma alışkanlığı kazandırmada etkili olduğu görülmüştür.
  • [ X ]
    Öğe
    Yazma becerisi sorunlarının ilkokul, ortaokul ve lise öğretmenlerinin görüşleri doğrultusunda karşılaştırılmalı olarak değerlendrilmesi
    (2014) Tok, Mehmet; Ünlü, Süleyman
    Ya z ma, teme l be ce rile r iç e risinde e n son ge liş e n ve birç ok biliş s e l sürec i iç erisinde ba rındırma sı ba kımındanbire yle ri z orla ya n karmaşık bir a landır(Evans, 2001: 1). İ lk yaz mada n ba şla ya n ve yükse köğre nimde a ka de mikola ra k de va m ede n sür e ç te öğre nc ile rin bir ç ok ya z ma s orunu ile ka rşılaştıkla r ı görülme ktedir. B u ça lışmanına ma c ı, ilkokul, ortaokul ve lise düze yinde yaz ma bec e risinde ya ş a na n sorunla rı, öğre tme n gör üşle rine dayanarakkarşılaştırmalı ola ra k de ğe rle ndirme ktir. Bütüncül çoklu durum çalışması şeklinde de s e nlene n bu ar a ş tırma da ,Is pa rta ilinde ça lışmakta ola n 20 s ınıf öğre tme ni, 20 Tür kçe öğr e tme ni ve 20 ede biya t öğre tme niyle ya rıya pıla ndırılmış gör üşme ler ya pılmıştır. Öğre tme nler in görüşme kayıtları içe r ik a na liz i ya pıla r a kde ğe rle ndirilmiştir. Ç a lış manın bulgular ına gör e ilkokul, or taokul ve lise düze yinde öğr enc ile rin ya z mabe ce risinde genel olarak zorlandıkla r ı, öğretmenlerin her üç düzeyde de yazma dersi için gerekli zamanıayırmadığı ve yöntem ve teknik bilgilerinin zayıf olduğu belirtilmiştir. Ortaokul ve lise öğrencilerinin yazmabecerilerini internet ve televizyonun olumsuz etkilediği belirtilirken ilkokul öğrencileri için bu sorunadeğinilmemiştir. Yine ortaokul ve lisedeki yazma sorunlarının nedeninin ilkokulda yazma alışkanlığıkazanılmaması ile açıklandığı görülmüştür. Çalışmanın verileri, yazma alanındaki ortak sorunların yanındafarklılaşmaları da ortaya çıkarması bakımından önemlidir.
  • [ X ]
    Öğe
    Yazma Eğitimi Alanında Yapılan Akademik Çalışmaların Eğilimleri (2010 - 2014 Yılları)
    (2015) Tok, Mehmet; Potur, Önder
    Bu çalışmada, yazma eğitimi konusunda 2010-2014 yılları arasında yapılan 126 yüksek lisans, 38doktora tezinin yanı sıra düzenli bir şekilde yayınlanan 16 ulusal ve uluslararası bilimsel dergide yeralan 127 makale taranmıştır. Ele alınan akademik çalışmalar; hedef kitle, ilişkili olduğu alan,kullanılan yöntem ve yazma eğitimindeki eğilimleri bakımından değerlendirilmiştir. Araştırmadaiçerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Yapılan araştırmalarda hedef kitle bakımından en fazla ortaokulöğrencilerinin seçildiği, yazmanın daha çok okuma ve ilk okuma ile ilişkilendirilerek ele alındığı,yöntem olarak nicel araştırmaların (f=152) nitel araştırmalardan (f=114) daha çok tercih edildiğigörülmüştür. En çok kullanılan yöntem tarama modeli olurken doktora tezlerinde deneyselçalışmalar ön plana çıkmıştır. İncelenen yayınlarda araştırmacı eğilimlerinin, yazma yöntemleri vefarklı türlerde metin yazmaya yönelik olduğu görülmüştür.

| Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim