Yazar "Sönmez, Rukiye" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 12 / 12
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Çalışmaya Tutkunluk ve İş Yaşam Dengesi Arasındaki İlişki: Banka Çalışanları Üzerine(2019) Topaloğlu, Ebru Özer; Sönmez, Rukiye; Yazgan, Ayşe ElifGünümüzde profesyonel iş hayatında çalışan personel sayısının hızla artışıyla birliktefarklı sektörlerdeki işletmelerde yapılan araştırmalarda da bir takım yeni kavramlar ortaya çıkmaya başlamıştır. Özellikle yoğun çalışma saatlerinin olduğu mesleklerde iş yaşamdengesi, önemli bir konu haline gelmiştir. Aynı zamanda çalışanların işlerine olan tutkunluğu da işletmeler için mühimdir. Bu çalışmada, çalışma saatleri fazla olan ve yapılan işaçısından da yoğun çalışan bir sektör olan bankacılık alanında bir araştırma yapılmıştır.Bu çalışmada, çalışma saatleri yoğun olan bankacılık sektöründeki çalışanların demografik özellikleri ile çalışmaya tutkunlukları ve iş yaşam dengesi arasında ilişki olup olmadığıaraştırılmaktadır. Araştırma sonucuna göre bankacılık sektöründe çalışmaya olan tutkunluk arttıkça yaşam odaklılık artmaktadır. Adanmışlık arttığında ise yaşamı ihmal etmedurumu da artmaktadır.Öğe Cumhuriyetin 100. yılında Türk kooperatifçiliğinin tarihsel gelişimi(2023) Topaloğlu, Ebru Özer; Sönmez, RukiyeBu araştırmada Türkiye için önemli bir örgüt yapısı olan kooperatiflerin Cumhuriyet’in 100. Yılında tarihsel gelişimi ortaya konmuştur. Araştırmada kooperatifçilik iki dönemde incelenmiştir. İlk dönem Cumhuriyet’in kuruluş tarihi olan 1923’ten kalkınma planlı dönemi geçiş yılı olan 1961’dir. İkinci dönem ise 1. Kalkınma Planı’ndan 2023 yılına kadar olan dönem dikkate alınmıştır. 100 yıllık süreç incelendiğinde yaşanan savaşlar, ekonomi politikaları gibi nedenlerle kooperatifler zaman zaman durgunluk yaşasa da günümüzde halen özellikle üretimde önemli bir örgüt yapısı olmayı sürdürmektedir.Öğe HAVAYOLU SEKTÖRÜNDE REKABETÇİ HAMLELERİN BELİRLENMESİ: SEKTÖRE ÖZGÜ BİR TİPOLOJİ ÖNERİSİ(Ege Üniversitesi, 2021) Sönmez, Rukiye; Eroğlu, UmutBu araştırma rekabet dinamikleri çerçevesinde, Türkiye havayolu sektöründe rakip firmaların oluşturduğu rekabetçi hamlelerin belirlenmesini ve uygulamadaki mevcut hamlelerin sınıflandırılarak bir tipolojisinin oluşturulması amaçlamaktadır. Bu şekilde havayolu firmalarının stratejilerinin değişimi, süreç olarak ele alınabilmekte ve incelenebilmektedir. Veri toplama süreci ve yorumlama aşamasında, nitel araştırma yöntemine başvurulmuş böylece sektörün betimlenmesi sağlanmıştır. Sonuç olarak sektörde rekabetçi hamleler yoğun bir şekilde uygulanmakta ve rekabetin şiddetli olduğu görülmektedir. Uygulanan tüm hamleler tekrar sınıflandırıldığında pazar oluşturma, fiyatlandırma, hizmet, pazarlama ve promosyon, işbirliği ilişkileri ve kapasite hamleleri olarak altıya ayrılmaktadır. Önerilen bu tipoloji gelecekteki araştırmalara değer sunarak sektörün betimlenmesine katkı sağlayacaktır.Öğe İşbirliği ve rekabet ikilemi: Rekabetçi işbirliğinin firmaların rekabetçi davranışlarına etkisi üzerine Türkiye havayolu sektöründe bir araştırma(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2017) Sönmez, Rukiye; Eroğlu, UmutBu tezin araştırma sorusu, aynı rekabetçi işbirliği ağı içerisinde bulunan firmaların eş zamanlı olarak işbirliği ve rekabet içerisinde olmasının firmaların rekabetçi davranışlarını nasıl etkilediğidir. Çalışmada eş zamanlı olarak rekabet ve işbirliğine odaklanılmaktadır. İlk olarak sektörel düzeyde firmalar arasındaki rekabeti esas alarak, firmaların rekabetçi davranışları açıklayabilmek için rekabetçi hamleleri belirlenmiştir. İkinci olarak ise rekabet içerisinde olan bu firmaların aynı zamanda birbirleriyle olan işbirliğini açıklamak için de rekabetçi işbirliklerine odaklanılmıştır. Bu çalışma birbirine zıt olan iki boyutu işbirliği ve rekabeti bir araya getirmektedir. Bu iki kavramın bir araya gelmesi son dönemde stratejik yönetim literatüründe öne çıkan ve aynı anda hem rekabeti hem de işbirliğini konu alan rekabetçi işbirliği kavramını oluşturmaktadır. Bir firma diğer bir firmayla işbirliği oluşturduğunda, her iki firmanın da amacı daha üstün bir rekabetçi pozisyon elde etmektir. Ancak her ikisinin de amacını aynı oranda gerçekleştirmesi genellikle mümkün olmamaktadır. Bu nedenle rekabetçi işbirliği ilişkilerinde nasıl bir strateji izleneceği ve nasıl rekabet edeceğini gösteren firmaların rekabetçi davranışlarının belirlenmesi ve izlenmesi önem arz etmektedir. Araştırmanın örneklemi Türk havayolu sektöründe faaliyet gösteren onüç havayolu firmasıdır. Verilerin toplanmasında yapılandırılmış içerik analizi ile hem açık kodlama hem de örtük kodlama yönteminden yararlanılmıştır. Elde edilen veriler OLS regresyon analizine tabi tutulmuştur. Bu araştırma, rekabetçi işbirliği ilişkilerinin özelliklerinden yola çıkılarak bir firmaların rekabetçi davranışının tahmin edilebileceğini göstermektedir. Sonuç olarak rekabet içerisindeki firmanın merkeziliği rekabetçiliği arttırırken firmanın yapısal özerkliği ve bağlarının gücü rekabetçiliği azaltmaktadır. Rakipler arasındaki yüksek pazar örtüşümü hem firma agresifliğini arttırarak hem de hamle repertuarı çeşitliliği ile rekabeti şiddetlendirmektedir. İşbirliği kapsamının genişletilmesi ise hamle repertuar çeşitliliğini arttırarak rekabetçi davranışı arttırmaktadır.Öğe Küresel Finans Krizi [Kitap Tanıtımı](Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2009) Sönmez, Rukiye[No Abstract Available]Öğe REKABETÇİ İŞBİRLİĞİ ANLAŞMALARINDA İŞBİRLİKÇİ PROFİLİNİN SEKTÖREL DÜZEYDE ANALİZİ(Rating Academy, 2018) Sönmez, RukiyeAraştırmanın amacı, sektör düzeyinde oluşturan rekabetçi işbirlikçi anlaşmalarına odaklanarak tüm tarafların işbirlikçi profilinin betimlenmesidir. Rekabetçi işbirliği ilişkilerini anlama ve yönetmenin ilk aşaması olan işbirlikçi tarafların betimlenmesini yani işbirlikçi profilinin belirlenmesi hedeflenmektedir. Stratejik işbirliklerinden farklı olarak rekabetçi işbirliklerinde, işbirlikçi tarafı rakip firmaların oluşturması, bir ikilemi de beraberinde getirmektedir. Bu ikilem rakip işbirlikçilerle nasıl yönetildiğine bağlı olarak rekabet avantajı kazanılmasını sağlayabilmektedir. İşbirlikçi profili ise işbirlikçinin özellikleri (rekabetçi işbirliği anlaşmalarının sayısı, işbirlikçi sayısı ve işbirliği deneyimi) ve işbirliği anlaşmasının özelliklerinden (işbirliğinin devamlılığı, etkileşimlerinin sıklığı, anlaşmanın yükümlülüğü, rekabet-işbirliği asimetrisi ve anlaşma kapsamı) oluşmaktadır. Bu araştırma rekabetçi işbirliği profilini sektörel düzeyde ilk kez betimlemekte ve bulguları rekabet dinamikleri literatürüne katkı sunmaktadırÖğe Stratejik İttifakların Sürdürülebilir Rekabet Avantajı Elde Edilmesindeki Rolü: Mobil İletişim Sektöründe Bir Araştırma(Eskişehir Osmangazi Üniversitesi, 2015) Sönmez, Rukiye; Kasımoğlu, MuratBu çalışma rekabetin şiddetli olduğu sektörlerdestratejik ittifakların sürdürülebilir rekabetavantajı sağlamadaki rolünün ortayakonulmasına yöneliktir. Mobil iletişimsektöründe faaliyet gösteren firmaların stratejikittifakları, değer zinciri analizinin temelfaaliyetlerine göre gruplandırılarak, sektördekifirmaların stratejik ittifak modeli çıkartılmıştır.Sonuç olarak değer zincirinin temel faaliyetlerinegöre tedarik ittifakı, teknoloji ittifakı ve dağıtımittifakları değer yaratarak, sürdürülebilir rekabetavantajını arttırmaktadır. Servis ve içerikittifakları ve pazarlama ittifaklarında iseoluşturulan ittifak sayısından çok ittifakıoluşturan işbirlikçilerin sayısının değer yaratarak,sürdürülebilir rekabet avantajını arttırdığısonucuna ulaşılmıştır.Öğe Sürdürülebilir rekabet avantajı elde etmede stratejik ittifakların rolü(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2011) Sönmez, Rukiye; Kasımoğlu, MuratSürdürülebilir Rekabet Avantajı Elde Etmede Stratejik İttifakların Rolü başlıklı çalışmada rekabetin şiddetli olduğu sektörlerde stratejik ittifakların sürdürülebilir rekabet avantajı sağlamada rolü olup olmadığı araştırılmıştır.Günümüzde artan rekabetle birlikte stratejik ittifaklara olan ilgi hem literatürde hem de uygulamada her geçen gün artmaktadır. Stratejik ittifakların rekabet avantajı getirdiği bilinmektedir. Ancak rekabetin şiddetli olduğu sektörlerde bu durum daha karmaşık hale gelmektedir. Literatürde rekabet avantajının kaynağının stratejik ittifaklar olduğunu belirten örnekler bulunmaktadır. Bununla birlikte bazı uygulamaların başarısızlıkları da vurgulanmaktadır. Söz konusu ikilemden yola çıkarak, bu araştırmada rekabetin oldukça şiddetli olduğu mobil iletişim sektöründe stratejik ittifakların sürdürülebilir rekabet avantajı sağlamadaki rolü incelenmiştir.Bu araştırma sürdürülebilir rekabet avantajı ve stratejik ittifaklara yönelik teorik bilgilere dayanarak, sektörde faaliyet gösteren Avea, Turkcell ve Vodafone firmalarını kapsamaktadır. İçerik analizi ile elde edilen veriler ışığında stratejik ittifaklar, değer zinciri analizinin temel faaliyetlerine göre gruplandırılmıştır. Böylece mobil iletişim sektöründeki firmaların stratejik ittifak modeli çıkartılarak, sürdürülebilir rekabet avantajı elde etmedeki rolü belirlenmiştir. Bunun sonucunda değer zincirinin temel faaliyetlerine göre tedarik ittifakı, teknoloji ittifakı ve dağıtım ittifaklarının sürdürülebilir rekabet avantajını arttırdığı, servis ve içerik ittifakı ve pazarlama ittifaklarında ittifak sayısından çok ittifakı oluşturan ortaklarının sayısının değer yaratarak, sürdürülebilir rekabet avantajını arttırdığı sonucuna ulaşılmıştır. Sosyal sorumluluk ittifakı ile sürdürülebilir rekabet avantajı arasında ise direkt bir ilişki bulunmamaktadır.Anahtar Kelimeler: Stratejik İttifaklar, Sürdürülebilir Rekabet Avantajı, Endüstri Temelli Teorisi, Mobil İletişim SektörüÖğe Sürdürülebilir rekabet avantajının kaynağı: endüstri temelli teori ve kaynak temelli teori çerçevesinde(İstanbul Ticaret Üniversitesi, 2014) Sönmez, Rukiye; Kasımoğlu, MuratBu çalışmada sürdürülebilir rekabet avantajının iktisat teorisinden, yönetim teorisine kadar geçen süreç içerisindeki evrimi incelenmektedir. Çalışmanın amacı bu süreç içerisinde rekabet avantajının kaynağının ne olduğu sorusuna ilişkin teorik çerçevede cevap aranmasıdır. Rekabet kavramının Adam Smithin Ticaret Teorisiyle uluslararası rekabetçilik alanında başlayan çalışmaları, 1970li yıllarda stratejik yönetim literatüründe yer almaya başlamıştır. Sürdürülebilir rekabet avantajı ile ilgili ilk araştırmalar ise, firmaların başarı veya başarısızlığında hem iç çevre hem de dış çevreye eşit önem verilmiştir. Ardından sektörel yapının önemini vurgulayan Endüstri Temelli Teori geliştirilmiştir ve asıl dikkati dış çevreye yöneltmiştir. Sonrasında içsel organizasyonel kaynak ve yeteneklere odaklanılarak Kaynak Temelli Teori ortaya atılmıştır. Tüm bu süreç içerisinde sürdürülebilir rekabet avantajının kaynağına ilişkin çeşitli bakış açıları oluşmuştur. Çalışmada 1970li yıllarda başlayıp 2000li yıllara kadar geçen süre içerisindeki, Endüstri ve Kaynak Temelli Teori ve modelleri çerçevesinde rekabet avantajının kaynağı açıklanmaya çalışılmıştır. Sonuç olarak rekabet avantajının kaynağını, Endüstri Temelli Teori firmanın içinde bulunduğu sektör ve sektör yapısıyla açıklamaktadır. Kaynak Temelli Teori ise firmanın sahip olduğu kaynak ve yeteneklerin ve bu kaynak ve yeteneklerin özelliklerin rekabet avantajı getirdiğini belirtmektedir.Öğe The Impact of a Firm's Business Model Change on Its Competitiveness: From Atlasjet to Atlasglobal(2023) Sönmez, Rukiye; Düzgün, Ayşegül; Ön, EsraThis study scrutinized the business model change of Atlasglobal, having operated in the Turkish airline industry, and attempted to explain in what direction the change affected the firm's financial performance along with its competitive practices. First, the study focused on the change occurring over time to explain the impact in question. Then, we explained the change with the help of the case analysis method within qualitative research design, while a quantitative approach was employed to reveal the impact of the change on the firm success. The results uncovered that the firm's financial performance decreased after the business model change. On the other hand, we concluded that marketing and promotional moves increased financial performance more than other types of moves, while capacity moves reduced the performance compared to others.Öğe Value creation through social alliances: Theoretical considerations in partnership relationships(IGI Global, 2016) Sönmez, RukiyeAs social problems have grown in magnitude and complexity, social alliances have brought businesses, nonprofit organizations, and governments together. Alliances between nonprofits and businesses have been increasing and becoming more strategically important. This research aims to explore (a) types of social alliances between nonprofit organizations and for profit organizations and, (b) the patterns of social alliances types which defined by Austin (2000), philanthropic, transactional, and integrative. Social alliances differ from other types of alliances due to their structural differences. Hence, it is important both for the partners of the alliance and society that the value created in the social alliance is determined and increased. Knowing which factors create value and which factors increase or decrease the created value make it possible for the social alliances to be managed. © 2017, IGI Global.