Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Boran, Mustafa" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 10 / 10
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    9. Dünya Helal Zirvesi 2019 & 7. İslam İşbirliği Teşkilatı Helal Expo (28 Kasım – 1 Aralık 2019 İstanbul)
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2020-03-18) Boran, Mustafa
    28 Kasım 1 Aralık 2019 tarihleri arasında İİT (İslam İşbirliği Teşkilatı) Helal Expo Dünya Helal Zirvesinin (World Halal Summit) yedincisi İstanbul Yenikapı Avrasya Gösteri ve Sanat Merkezinde yapıldı. Bu zirvelerde her yıl bir ana tema belirlenmektedir. Bu sene tespit edilen temalar Tüm Nesiller İçin Helal: “Ailenin ve Gençliğin Önemi” “Sağlıklı Yaşam İçin Helalin Önemi” başlıkları ile belirtilmişti. Ama oturumlarda gördüğümüz kadarıyla bu temalara fazla bağlı kalmadan çoğunlukla sunucuların kendi bildiği ve hazırlandığı sahalarda sunumlar yapıldı. Dünyanın en büyük organizasyonlarından biri olarak İstanbul’da gerçekleşen Helal Expo zirvesinin 2019 yılına damgasını vurduğu ifade edildi. Zirve sonunda elde edilen bilgilere göre 94 ülkeden ziyaretçilerin geldiği, 36 ülkenin katılımcı olduğu, yerli ve yabancı 376 katılımcı firma,15000 metrekare alanda gıdadan kozmetiğe, giyimden ilaca, baldan jelatine ürünlerinin tanıtımını gerçekleştirdi. Bu zirveye yaklaşık 5.000 yabancı 30.000 yerli olmak üzere 35.000 kişi ziyaretçi olarak geldi. Bir taraftan da hazırlanan salonda oturumlar yapıldı, 10 oturumda 67 konuşmacı sunumlarını gerçekleştirdi. 7.000’den fazla B2B ikili görüşme gerçekleştirildi. 474 hosted buyer/Uluslararası Satın Alma Heyeti Programı yapıldı. Dünya Helal Zirvesi 28 Kasım 2019 tarihinde sabahleyin açılış konuşmaları ile başladı. Öğleden sonra oturumlarla devam etti. Oturumlarda dünyanın dört bir tarafından gelen uzmanlar helal konusunun değişik yönlerini sunumlarında ele aldı. Oturumlarda yapılan sunumların yüzde doksanı İngilizce olarak gerçekleşti. Aslında İslam dinine ait olan helal-haram konusu en güzel Arapça olarak ifade edilebilirdi. Ortak dil İngilizce olarak görülüyor olmalı ki, bu dil tercih edilmiş. Her ne kadar kulaklıktan çevirileri yapılsa bile aslını tam olarak yansıtması zordu. Fuar alanında yabancı ülkelerden gelenler olunca Arapça ve İngilizce bilmenin ne kadar gerekli olduğu anlaşılıyordu. Yapılan sunumlar daha sonra özet halinde yine İngilizce olarak bir kitapta toplanıp basılmaktadır.Açılış konuşmalarında bu organizasyonun İslam ülkeleri arasında hem ticareti artırma konusunda ortak bir nokta bulmak, hem de ticaretin önündeki engelleri kaldırmak için bir gayret olarak algılamamız gerektiği vurgulandı. Helal Expo Başkanının "dünyanın en büyük helal organizasyonu bu organizasyon ve dünyada bir merkez olma özelliği kazandı” şeklindeki sözleri zirvenin büyüklüğünü ve önemini göstermektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    Dünya Helal Zirvesi 2019 & 7. İslam İşbirliği Teşkilatı Helal Expo (28 Kasım – 1 Aralık 2019 İstanbul)
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2020) Boran, Mustafa
    28 Kasım 1 Aralık 2019 tarihleri arasında İİT (İslam İşbirliği Teşkilatı) Helal Expo Dünya Helal Zirvesinin (World Halal Summit) yedincisi İstanbul Yenikapı Avrasya Gösteri ve Sanat Merkezinde yapıldı. Bu zirvelerde her yıl bir ana tema belirlenmektedir. Bu sene tespit edilen temalar Tüm Nesiller İçin Helal: “Ailenin ve Gençliğin Önemi” “Sağlıklı Yaşam İçin Helalin Önemi” başlıkları ile belirtilmişti. Ama oturumlarda gördüğümüz kadarıyla bu temalara fazla bağlı kalmadan çoğunlukla sunucuların kendi bildiği ve hazırlandığı sahalarda sunumlar yapıldı.        Dünyanın en büyük organizasyonlarından biri olarak İstanbul’da gerçekleşen Helal Expo zirvesinin 2019 yılına damgasını vurduğu ifade edildi. Zirve sonunda elde edilen bilgilere göre 94 ülkeden ziyaretçilerin geldiği, 36 ülkenin katılımcı olduğu, yerli ve yabancı 376 katılımcı firma,15000 metrekare alanda gıdadan kozmetiğe, giyimden ilaca, baldan jelatine ürünlerinin tanıtımını gerçekleştirdi. Bu zirveye yaklaşık 5.000 yabancı 30.000 yerli olmak üzere 35.000 kişi ziyaretçi olarak geldi. Bir taraftan da hazırlanan salonda oturumlar yapıldı, 10 oturumda 67 konuşmacı sunumlarını gerçekleştirdi. 7.000’den fazla B2B ikili görüşme gerçekleştirildi. 474 hosted buyer/Uluslararası Satın Alma Heyeti Programı yapıldı. Dünya Helal Zirvesi 28 Kasım 2019 tarihinde sabahleyin açılış konuşmaları ile başladı. Öğleden sonra oturumlarla devam etti. Oturumlarda dünyanın dört bir tarafından gelen uzmanlar helal konusunun değişik yönlerini sunumlarında ele aldı.  Oturumlarda yapılan sunumların yüzde doksanı İngilizce olarak gerçekleşti. Aslında İslam dinine ait olan helal-haram konusu en güzel Arapça olarak ifade edilebilirdi. Ortak dil İngilizce olarak görülüyor olmalı ki, bu dil tercih edilmiş. Her ne kadar kulaklıktan çevirileri yapılsa bile aslını tam olarak yansıtması zordu. Fuar alanında yabancı ülkelerden gelenler olunca Arapça ve İngilizce bilmenin ne kadar gerekli olduğu anlaşılıyordu. Yapılan sunumlar daha sonra özet halinde yine İngilizce olarak bir kitapta toplanıp basılmaktadır.       Açılış konuşmalarında bu organizasyonun İslam ülkeleri arasında hem ticareti artırma konusunda ortak bir nokta bulmak, hem de ticaretin önündeki engelleri kaldırmak için bir gayret olarak algılamamız gerektiği vurgulandı. Helal Expo Başkanının "dünyanın en büyük helal organizasyonu bu organizasyon ve dünyada bir merkez olma özelliği kazandı” şeklindeki sözleri zirvenin büyüklüğünü ve önemini göstermektedir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    el-Mevâddü'l-muharrame ve'n-necise fi'l-ğıdâi ve'd-devâ beyne'n-nazariyye ve't-tatbîk
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2014-03) Boran, Mustafa
    [No Abstract Available]
  • [ X ]
    Öğe
    FIKIHTA ÇEKİRGENİN HÜKMÜ
    (2020) Boran, Mustafa
    İslam dininde gıdaların helallik ve haramlık durumları belirlenmiştir. Hayvanlardan haşarat denilen böcek türleri habaisten sayılıp genel olarak helal görülmemiştir. Böcek türlerinden olan çekirgenin istisna olarak Peygamberimiz Hz. Muhammed Mustafa (s.a.v) tarafından helal olduğu bildirilmiştir. Dört mezhepte çekirgenin yenilmesi helal görülmüştür. Sahabe döneminde yenilmesinin yaygın olduğu bilinen çekirge, günümüzde gıda olarak bazı bölgelerin dışında pek kullanılmamaktadır. Obezitenin gitgide yaygınlaşması bu konudaki uzmanları yeni arayışlara sevk etmiştir. Gıda konusunda çalışanlar yağ bakımından fakir, protein bakımından zengin olan böceklerin, özellikle çekirgenin kurtarıcı olabileceğini keşfetmiştir. Gelecekte şişmanlığa yol açmayan çekirgenin değişik formlarda gıdalarda kullanılmasının yaygınlaşacağı öngörülmektedir. Çekirge dışındaki böcekler konumuza dâhil değildir. Çünkü onların İslam fıkhına göre yenilmesinde sakıncalar bulunmaktadır. İslam dininde yenilmesinin helalliğinde şüphe olmayan çekirgenin gıda açısından Müslüman araştırmacılar tarafından ele alınıp incelenmesi gerekecektir. Bu çalışmanın ileride yapılacak araştırmalara bir basamak olacağını düşünmekteyiz
  • [ X ]
    Öğe
    Frauds in Food and the Effect on Islamic Law
    (Çankırı Karatekin Üniversitesi, 2023) Boran, Mustafa
    There are some frauds in food. They are mostly defined as imitation and adulteration. The religion of Islam gives great importance to halal earnings, truth and honesty, and demands the protection of values such as life, property, mind, generation and religion. Those who cheat is condemned in the verse. Our Prophet (Phub) also said that, "He who deceives us is not one of us". For this reason, cheating is not permissible, it is considered haram (unlawful). Some of the frauds can make halal food haram. Some make it suspicious. Cheating in food also threatens human health. Some tricks can be deadly. The fiqh (Islamic Law) provision of consuming fraudulent foods can be determined according to their health effects. Those who buy fraudulent goods is deceived. There is defect in the goods they buy; the quality of the goods is not suitable. The customer has the right to terminate the contract due to the right of option in the sense of his qualification and discretion. Penalties such as exposure, fines and imprisonment may be applied to prevent fraud acts. Fraud in food is increasing day by day due to reasons such as the development of technology, the emergence of problems in food on a global scale, and the increase in prices. In this study, it is aimed to raise awareness in terms of health as well as religion by drawing attention to food fraud. The effects of halal and haram have been tried to be analysed by examining the documents regarding fraud in food
  • [ X ]
    Öğe
    HALALNESS CRITERIA FOR THE BEE PRODUCTS
    (Istanbul Sabahattin Zaim University, 2024) Boran, Mustafa
    Foods and drinks consumed by a Muslim must be halal. One of the foods that people have consumed for centuries is the bee products, primarily honey. It has been stated in the verses and hadiths that honey has healing property. The fact that a product is stated to be healing in the nass indicates that it is halal. It can be said that the halalness of honey is through istihsan due to nass, contrary to analogy. Because according to analogy, the milk and eggs of animals whose meat is halal are halal. Products of animals whose meat is not halal are also not halal. Although bee belongs to vermin and not halal itself, but its product is considered halal and even healing. The fact that it is necessary to pay tithe from honey can also be considered as evidence of its halalness. When a ready to use honeycomb is placed for the bees to make honey, the materials used for the honeycomb must be halal and made from healthy products. It can be stated that bee products such as pollen, bee bread, propolis and royal jelly, as well as honey, are also halal. However, until recently, propolis was considered problematic in terms of its halalness, because it is treated with alcohol. Nowadays, propolis can be dissolved without using alcohol, so it can be understood that there is no problem in using propolis which is completely dissolved without alcohol in terms of its halalness. Consuming honey types such as mad honey may cause dizziness and drunkenness. The drunkenness caused by honey is originated by halal means so its provisions are different from the drunkenness caused by haram ways. It can be said that apilarnil obtained from bee larvae itself is not permissible to use normally, but it can be used for treatment purposes in case of necessity, with the decision of physicians. Treatment with bee venom, called apitherapy, appears to be in the same case. Analyzes can reveal that bee products, especially honey, are prone to fraud, and so many frauds may occur. When the person who purchases fraudulent products, noticed that its fraud, he has the right to return them due to their faults. If the fraudulent product contains no haram substances and is not harmful to health, its consumption cannot be considered haram. However, a person who sells fraudulent products rigs his earnings with haram. The additives used in the bee products must be halal, and haram and questionable additives must not be used. In this study, current literature-based information was given about the bee products, and their halalness criteria based on religious evaluations were made on the subject
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Hanefi mezhebinde yiyecek ve içeceklerde helâllik ve haramlık ölçüleri
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2016) Boran, Mustafa; Ayengin, Tevhit
    Tezimiz giriş ve üç bölümden oluşmaktadır. Giriş bölümünde, araştırmanın konusu, önemi, amacı, sınırları, kaynakları ve metodu hakkında bilgi verilmiştir. Birinci bölümde, helâl, haram, kerâhiyet, istihsân, hazr, ibâha, tayyib, necis gibi kavramlar tahlil edilmiştir. İslâm’da helâl ve haramın yeri, Kur’an-ı Kerim’de helâl-haram, Sünnette helâl-haram, diğer dinlerde, Yahudilik ve Hristiyanlıkta, Mekke Müşriklerinde helâl-haram konusu üzerinde durulmuştur. Helâllik ve haramlığın tespitine yardımcı olan önemli ölçüler ele alınmıştır. İkinci bölümde, diğer mezheplerin görüşlerine yer vermekle beraber daha çok tezimizde esas aldığımız Hanefi mezhebinde helâl olan hayvanlar, yiyecekler, içecekler, bitkiler, haram olan hayvanlar, yiyecekler, içecekler, bitkiler ve bunların şüpheli olanları incelenmiştir. Üçüncü bölümde, güncel konular ile istihâle, istihlâk gibi hususlara açıklık getirilmeye çalışılmıştır. Jelâtin, karmin, koşineal, şellak, emülgatörler, gıda katkı maddeleri, içeceklerden alkol, bira, kımız, kefir, boza ve ilaçlardaki alkol, helâl sertifika, tavuk ve diğer hayvanların beslenmesi, kesimi ve sonrasıyla alakalı problemler, GDO gibi konular değerlendirilmiştir. Sonuç, kaynaklar ve eklerle tezimiz tamamlanmıştır.
  • [ X ]
    Öğe
    İSLAM HUKUKUNDA AV, AVCILIK VE BAZI GÜNCEL PROBLEMLER
    (İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, 2022) Boran, Mustafa
    İslam hukukunda avlanmak Kitap, Sünnet ve icmâ ile mubah sayılmıştır. Mubah; yapılmasında bir sakınca olmayan, yapılmadığı zaman da bir günah terettüp etmeyen hususlardır. Meşru ölçüler içerisinde avcılık caiz görülmüştür. Ancak gereksiz yere avlanmak, istifade kastı olmadan av hayvanını vurmak caiz görülmemiştir. Fıkıh kitaplarımızda av ve avcılık ile ilgili hükümler genişçe ele alınmıştır. Avlanacak hayvan, avlanan kimse, eğitilmiş hayvan ile avcılık konularında hükümler belirlenmiştir. Avcılığın hayvan kesimi ile ilgisi vardır. Dinimiz öldürmeyi değil, yaşatmayı esas alır. Hayvanların da belirli bir süre yaşama hakkı vardır. Ayrıca dinimizde hayvan sevgisi, hayvanlara ve bütün canlılara merhamet esas alınmıştır. Avcılığa bu esaslar çerçevesinde sınırlı izin verilmiştir. Bugün modern kanun metinlerinde de avcılık konusunda sınırlamalar, belli şartlar konulmuştur. Avcılığa ruhsat verilmesinin en önemli sebeplerinden birisi gıda ihtiyacını karşılamaktır. Günümüzde avcılık ile et ihtiyacını karşılamak pek mümkün görünmemektedir. Tam tersine bugün yaban hayvanlarının yaşam alanlarına müdahale, aşırı avlanma gibi sebeplerle yaban hayatı tehlikeye girmiştir. Bazı hayvan türlerinin nesli tükenmiş, bazısı da tükenmek üzeredir. Bu sebeple kara avcılığı sınırlı kalmıştır. Denizlerde su ürünlerinin birçoğu aşırı avlanma ile tehlike altında kalmıştır. Ayrıca denizlerde meydana gelen aşırı kirlilik deniz ürünlerine de yansımaktadır. Bu sebeple çevreyi temiz tutmak ve atık suları ileri derecede arıtmak lazım gelmektedir. Günümüzde avcılık konusunda meydana gelen bu gelişmeler çerçevesinde alan son derece daralmıştır. Bu makalede, av ve avcılık konuları İslam hukuku çerçevesinde ele alınarak hayvan sevgisi ve çevre gibi güncel bazı değerlendirmelere de kısaca yer verilmiştir
  • [ X ]
    Öğe
    Kurban İbadeti ve Bazı Güncel Meseleler
    (İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi, 2020) Boran, Mustafa
    Kurban, bütün ümmetlere meşru kılınmış, İslam dininin nişanelerinden sayılan mali bir ibadettir. Nisap miktarı malı olan her Müslümana kesmesi emredilen, asaleten veya vekâleten ifası mümkün olan bir vecibedir. Peygamber Efendimiz (s.a.v) kendisine farz olan kurban ibadetini hicretin ikinci yılı emredildikten sonra her yıl ifa etmiştir. Hatta ümmeti için de her sene bir kurban kesmiştir. Kurban kesmek, hüküm olarak Hanefi mezhebine göre vacip, diğer mezheplerde müekket sünnettir. Deve, sığır, manda, koyun ve keçi gibi evcil hayvanların erkeği de dişisi de kurban edilebilmektedir. Devenin beş yaşını bitirmiş, büyük başların iki yaşını doldurup üç yaşına basmış koyun ve keçinin ise bir yaşını doldurmuş olması gerekmektedir. Yalnız koyunlarda altı ayını doldurup büyükleri kadar gelişmiş olanlar da kurban edilebilmektedir. Ayrıca kurban edilecek hayvanların sağlıklı, organlarının tam, ağır kusurlardan azade olması gerekmektedir. Bazı hafif kusurlar kurbana engel sayılmamaktadır. Kurbanın, udhiyye, hac, şükür, adak, ceza, nafile gibi kısımları vardır. Bütün kurbanlarda aranan şartlar aynıdır. Kurbanın şartlarını taşıyan hayvanın usulüne uygun olarak kesilmesi gerekir. Kesildiği zaman kurban vecibesi yerine gelmiş olmaktadır. Etinin yenilmesi ve taksimi sonra gelir. Bin dört yüz seneden beri ifa edilegelen kurban ibadeti elbette diğer ibadetler gibi kıyamete kadar devam edecektir. Günümüzde dünden farklı fazla bir değişiklik olmamakla beraber günün getirdiği bazı uygulama ve problemler de bulunmaktadır. Yaşı dolmamış oğlakların adak diye kesilmesi, büyük baş hayvanların suni yemlerle çabuk geliştikleri için iki yaşını dol-durmadan kurban edilmeleri, kurban yerine bedelinin ödenmesi tartışmaları, kurban kesilirken şoklama yapılması, kilo ile kurban satılması, şehirleşmenin artmasıyla kurban kesimindeki zorluklar bazı güncel problemlerdir
  • [ X ]
    Öğe
    THE FOUNDATIONS, SCOPE AND UNIVERSALITY OF THE PRINCIPLE OF "EVERYONE IS INNOCENT UNTIL PROVEN GUILTY "
    (Trakya Üniversitesi, 2022) Boran, Mustafa
    ABSTRACT The principles of the religion of Islam are generally separated as faith, deeds and morals. Deeds are covered within the scope of Islamic Law (Fiqh). Islamic Law also has two types of writing: method (usûl) and issue (füru'). Many sub-literary genres have emerged with these writing types of the science of Islamic Law. One of these sub-genres is called regulations (kavaid) literature which is a general rule. These rules are called "universal rules". A person becomes guilty if his guilt is proven, a debtor if his debt is proven, and a sinner if he commits a sin. Contrary to Christianity’s claim about the existence of the original sin, there is no original sin in Islam. If there is doubt about the proof of crime and debt, the situation is evaluated in favor of the accused, in a manner that is essentially based on the Qur'an and the Sunnah. The principle of “everyone is innocent until proven guilty” is valid in criminal law, in the law of obligations and in worship. This principle is also related to some other general rules as well. It is a universal rule that a person should be essentially debt-free and guilt-free; and this rule has its place in all legal systems. This principle is also present in the Universal Declaration of Human Rights. According to this declaration, the person is publicly innocent until proven guilty; and everyone has the right to defend themselves. The principle of essential acquittal is also present in the legal systems applied today. Currently in law, this principle is called “presumption of innocence (guiltlessness)”

| Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim