Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Aycan, Merve" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    Davranışsal ekonomi yaklaşımlarının turistik ürün satın alma davranışları açısından incelenmesi
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2016) Aycan, Merve; Tufan, Ekrem
    Bireyler yaşamlarının her aşamasında karar verme durumunda kalmaktadırlar. Bu bağlamda geleneksel ekonomi modellerinin temel varsayımlarından birisi de bireylerin her zaman rasyonel (akılcı) davrandıklarıdır. Fakat geleneksel ekonominin savunduğu bu varsayım, yaşamda karşılaştığımız olaylarda karar alma ve satın alma aşamalarında gösterdiğimiz davranışları açıklamakta yetersiz kalmaktadır. Bireylerin karar verirken her zaman en iyisini aramadığını, anlık değişim gösteren ruh halleri ile birlikte, rasyonel olmayan kararlar verdiğini belirten davranışsal ekonomi, geleneksel ekonominin rasyonel insan kavramını sorgulamaktadır. Davranışsal ekonomi yaklaşımlarının turistik ürün satın alma davranışları ile açıklanması konusunda alan yazında bir boşluk görülmektedir. Çalışmanın amacı, turistik ürün satın alma tercihlerinin davranışsal ekonomi yaklaşımları ile açıklanmasıdır. Çalışmanın sonucunda ise tüketicilerin gelir düzeyleri, turizm eğitimi almaları, işlerinin turizmle ilgili olması zihinsel muhasebe ve batık maliyet yanılgısı kavramları üzerinde önemli derecede etkili olduğu belirlenmiştir. Ayrıca tüketicilerin referans fiyatlarının ve satın almaya razı olacakları fiyatların ayarlanabilir olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Anahtar Kelimeler: Davranışsal ekonomi, Senaryo çalışması, Zihinsel Muhasebe, Batık Maliyet Yanılgısı, Referans fiyat
  • [ X ]
    Öğe
    Mental accounting and sunk cost biases: A social experiment with a food and beverage experience
    (Emerald Publishing, 2024) Tufan, Ekrem; Aycan, Merve; Hamarat, Bahattin
    Introduction: When people need to take decisions, being economic decisions or otherwise, their decisions tend to rely on information the brain has already processed, and this includes the resources that the person has already invested. This is called sunk cost bias in the behavioural economics literature. On the other hand, mental practices could lead to the mental accounting bias, where people allocate a different value to a fixed amount of money, depending on circumstances. Purpose: In this chapter, both biases mental accounting and sunk cost are investigated for the tourism industry in Turkey. Methodology: The topic is researched through scenario-based questions and the Chi-square Automatic Interaction Detector (CHAID) method is applied. Findings: As a result, it could be reported that people, regardless of gender, fall into sunk cost and mental accounting biases in decisions relating to their vacations. Mental accounting biases can be primarily explained using the scenario questions posed rather than gender, education, and income while sunk cost bias is explained by status, 'being s university student' and 'income level'. Practical implications: Rapid price changes in the tourism industry can disturb consumers who are mental accounting and sunk cost biased. So, they can change their holiday preferences or be dissatisfied with it and give negative feedback. © 2024 by Ekrem Tufan, Merve Aycan and Bahattin Hamarat.
  • [ X ]
    Öğe
    Who wants to be a millionaire? A behavioral economy analysis
    (Emerald Group Publishing Ltd., 2019) Tufan, Ekrem; Engin, Burcu; İmer, Yonca; Aycan, Merve
    In this chapter, the authors studied cognitive biases such as certainty effect, isolating effect, and overconfidence effect in the Turkish version of “Who Wants to be a Millionaire” TV show. The research was carried out by watching the show during different dates between September 2013 and April 2015 and filling in a questionnaire, which consists of 25 questions. A total of 408 contestants were observed and evidence was found for both certainty and isolation effects. © 2019 by Emerald Publishing Limited All rights of reproduction in any form reserved.
  • [ X ]
    Öğe
    Who Would Like to be a Millionaire: Isolation and Certainty Effect
    (Filodiritto Publisher, 2017) Tufan, Ekrem; Engin, Burcu; Imer, Yonca; Aycan, Merve
    In this paper, it has been searched some cognitive biases such as certainty effect, isolating effect and overconfidence at Turkish version of who would like to be a millionaire tv show. Research duration covers different dates between September 2013 and April 2015 and during this period it has been watched the shows and filled a questionnaire which consists of 25 questions. It has been observed 408 contestants. We have found evidence for both certainty and isolation effects.

| Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim