Yazar "Şenel, Ender" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Duygusal Olarak Zeki Futbol Antrenörü Daha Etkili İletişim Becerileri Gösterir mi?(İbrahim ERDEMİR, 2019) Adiloğulları, İlhan; Görgülü, Recep; Şenel, EnderAmaç: Sporda duygusal zekâ ve iletişim becerilerine ilişkin araştırmalar, son zamanlarda sportif performans üzerine etkilerine yoğunlaşmıştır. Özellikle, spor psikolojisi araştırmacıları, duygusal zekanın doğal yapısı gereği, sosyal ve kişiler arası olduğunu vurgulamıştır. Bu alan, futbolda yaşanılan duyguların yoğunluğu düşünüldüğünde, iletişimin nasıl kavramsallaştırıldığına ilişkin önemli bir değişimi, potansiyel olarak üretken bir araştırma alanını temsil etmektedir. Diğer yandan, etkili iletişim becerileri, futboldaki sportif performansta çok önemli bir faktör olan doğal yüksek duygusal zekânın göstergesidir. Bu çalışma, futbol antrenörleri arasında, duygusal zekâ düzeyi ile iletişim becerileri arasındaki ilişkileri incelemektedir.Materyal ve Yöntem: 431 futbol antrenörüne, Lane (2009) tarafından geliştirilen, Adiloğulları ve Görgülü (2015) tarafından Türkçeye uyarlanan Sporda Duygusal Zekâ Envanteri ve Korkut (1996) tarafından geliştirilen İletişim Becerilerini Değerlendirme Ölçeği uygulanmıştır. Veriler t test, tek yönlü varyans analizi ve Pearson Korelasyon testi kullanılarak analiz edilmiştir.Bulgular: Regresyon analizleri, duygusal zekanın iletişim becerileri üzerinde yordayıcı güce (0.15) sahip olduğunu, duygusal zekâ ile iletişim becerileri arasında pozitif bir ilişki olduğunu ortaya koymuştur.Sonuç: Duygusal zekâ arttıkça iletişim becerilerinde de bir artış olduğu fikrini desteklemektedir. Dolayısıyla, bu araştırma futbol antrenörleri için duygusal zekanın iletişim becerilerini arttırmak dikkat çekmesine vurgu yapmaktadır. Dolayısıyla, bu duyguları yönetmeyi amaçlayan stratejilerin geliştirilmesine yardımcı olabilecek faktörlerin incelenmesi, yalnızca kavramsal açıklığı desteklemeyecek, aynı zamanda sportif performansa yardımcı olmak için iletişim becerilerine yönelik stratejiler geliştirmeye yardımcı olacaktırÖğe EXAMINATION OF EMOTIONAL INTELLIGENCE LEVEL, TEACHER'S SELF-EFFICACY BELIEFS AND GENERAL SELF-EFFICACY BELIEFS OF TEACHERS(2014) Şenel, Ender; Adiloğullar, İlhan; Ulucan, HakkıBu çalışmanın amacı, öğretmenlerin duygusal zeka seviyeleri, genel öz yeterlikinançları ve öğretmen yetkinlik inançlarının incelenmesidir. Çalışma, duygusalzeka, genel öz yeterlik ve öğretmen yetkinlik inancından oluşan bir model hipotezetmektedir. Farklı alanlardan 278 öğretmen çalışmaya katılmıştır. Toplanan verilerPearson Product korelasyon, independent t-test ve one-way ANOVA ile analizedilmiştir. Hipotez edilen model AMOS programında analiz edilmişitir. Sonuçolarak, öğretmenlerin duygusal zeka, genel öz yeterlik ve öğretmen yetkinliğiarasında pozitif ilişki bulunurken, hipotez edilen model kabul edilmiştir.Öğe EXAMINATION OF THE RELATION BETWEEN SCHOOL OF PHYSICAL EDUCATION AND SPORT STUDENTS' APPROACH TO LEARNING AND STUDYING AND TEST ANXIETY(2014) Şenel, Ender; Yenıyol, Cansen; Köle, Özge; Adiloğulları, İlhanBu çalışmada farklı öğrenme ve ders çalışma yaklaşımlarına sahip öğrencilerin sınavkaygı düzeyleri belirlenerek öğrenme ve ders çalışma yaklaşımları ile sınav kaygısı ilişkisininincelenmesi amaçlanmıştır. Öğrencilerin sınav kaygı düzeylerinin belirlenmesi için Spielberger(1980) tarafından geliştirilen Öner ve Albayrak Kaymak (1993) tarafından Türkçeye uyarlananSınav Kaygısı Envanteri (SKE), ders çalışma ve öğrenme yaklaşımlarının tespit edilmesi içinHounsell, Entwistle, Anderson ve ark. (2002) tarafından geliştirilen Topkaya, Yaka & Öğretmen(2011) tarafından Türkçeye uyarlanan Öğrenme ve Ders Çalışma Yaklaşımları Envanteri (ÖDYE)kullanılmıştır. ÖDYE 5'li likert 18 maddeden oluşmaktadır. SKE 4'lü Likert 20 maddedenoluşmaktadır. Toplanan verilerin analizi için SPSS 16.0 paket programında One-Way ANOVA,Indipendent T-Test kullanılmıştır. Uygulanan ölçeklerin örneklem grubuna uygun olup olmadığınıbelirlemek için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) kullanılmıştır. Öğrenme ve ders çalışmayaklaşımında bölümler arasında farklılığa bakıldığında yüzeysel ve derinlemesine yaklaşımdaanlamlı farklılık bulunmazken, stratejik yaklaşımda anlamlı farklılık elde edilmiştir (p<0.05).Sınıflara göre öğrenme ve ders çalışma yaklaşımları arasında anlamlı bir farklılık bulunamamıştır(p>0.05). Duyuşsallık, Kuruntu ve Toplam Sınav Kaygısı değerlerinde cinsiyetler arasında anlamlıbir farklılık bulunmuştur (p<0.05). Yüzeysel Yaklaşım ile Duyuşsallık (p<0.05, r= 0.28), Kuruntu(p<0.05, r= 0.33), ve Toplam Sınav Kaygısı (p<0.05, r= 0.32), arasında pozitif korelasyon tespitedilmiştir. Sonuç olarak Yüzeysel yaklaşıma sahip öğrencilerin sınav kaygılarının yüksekolabileceği istatistiksel olarak anlamlı bulunmuştur.Öğe Farklılaştırılmış Dönüşümcü Liderlik Envanteri: Spor Ortamında Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2024) Görgülü, Recep; Adiloğulları, İlhan; Engin, Merve Begüm; Şenel, EnderAmaç: Bu çalışmanın amacı Farklılaştırılmış Dönüşümcü Liderlik Envanterinin Türkçe formunun geçerlik ve güvenirliğinin sporcularda test edilmesidir. Yöntem: Çalışmanın örneklemini 40 kadın (X̅yaş=19.58±2.26) 147 erkek (X̅yaş =22.29±4.29) olmak üzere toplam 187 (X̅yaş=21.81±6.40) sporcu oluşturmaktadır. Envanterin her bir alt boyutu için uyum indeksleri ve faktör yükleri hesaplanmıştır. Farklılaştırılmış Dönüşümcü Liderlik Envanteri, 27 madde ve 7 alt boyuttan oluşan beşli likert tipi bir envanterdir. Bu envanter sporcuların antrenörlerindeki liderlik özelliklerini; bireysel ilgi, ilham verici motivasyon, düşünsel uyarım, grup hedeflerinin kabulünü teşvik etme ve takım çalışmasını destekleme, yüksek performans beklentisi, uygun rol model ve koşullu ödül olmak üzere toplam 7 alt boyutta değerlendirmelerine olanak sağlamaktadır. Envanterin yapı geçerliği doğrulayıcı faktör analiziyle test edilirken ölçüt bağıntılı geçerlik için korelasyon testi kullanılmıştır. Envanterin iç tutarlılık katsayısı alfa katsayısı ile hesaplanırken güvenirlik için bileşik güvenirlik katsayısı hesaplanmıştır. Envanterin her bir boyutu için uyum indeksleri hesaplanırken 7 faktörlü model yapısı da test edilmiştir. Bulgular: Analiz sonuçları her bir boyutun mükemmel uyum indekslerine sahip olduğunu gösterirken 7 faktörlü model için bazı maddelerin çıkarılması gerektiğini ortaya koymuştur. İlgili maddeler çıkarıldıktan sonra analizler yeniden yapılmış ve 7 faktörlü modelin kabul edilebilir düzeyde uyum indekslerine sahip olduğu görülmüştür. Sonuç: Sonuç olarak, Farklılaştırılmış Dönüşümcü Liderlik Envanterinin Türkçe formunun Türk sporcuların antrenörlerine ilişkin dönüşümcü liderlik algılarını ölçmek için uygun olduğu söylenebilir.Öğe Observational Collective Efficacy Scale for Sport (OCESS): Validity and Reliability Study of the Turkish Form(2023) Şenel, Ender; Yıldız, Mevlüt; Görgülü, Recep; Adilogullari, IlhanThe study aimed to analyze the Observational Collective Efficacy Scale for Sport (OCESS). 242 Turkish athletes and 85 Turkish coaches participated in the study. After performing the first step for the language validity of the scale by using the translation-back translation method, it was sent to the athletes as an online form. Athletes responded to the items voluntarily. KMO and Bartlett’s test of sphericity values were calculated to determine whether the data was proper for factor analysis. The initial factor structure of the scale was tested with CFA. While the Pearson correlation test was used for criterion-related validity, the internal consistency coefficient was calculated with Cronbach’s alpha. While KMO was found to be 0.84, Bartlett’s test of sphericity was statistically significant. The item factor loadings ranged between 0.64 and 0.88. In sum, the Turkish version of the OCESS presents acceptable psychometric properties and may be used to assess athletes’ collective efficacy beliefs in team sports repeatedly.Öğe Öz yeterlik ve özgüven ilişkisi: Duygusal zekanın aracılık rolü(İbrahim ERDEMİR, 2021) Çetin, Serhat; Adiloğulları, İlhan; Şenel, EnderAmaç: Duygusal zeka, spor psikolojisinde önemli bir performans belirleyicisi olarak incelenmiştir. Ayrıca, öz-yeterlik ve kendine güven, sporcu performansını artırmak için kritik bir yapı olarak görülmektedir. Bu çalışma, takım sporlarında duygusal zekanın öz-yeterlik ve özgüven arasındaki rolünü araştırmayı amaçlamıştır. Materyal ve Metot: Çalışma grubuna beysbol voleybol ve futbol dahil olmak üzere elit takım sporcuları alınmıştır. Araştırma verileri duygusal zeka envanteri, genel öz-yeterlik ölçeği ve özgüven ölçeği ile toplanmıştır. Vveriler aracılık analizi ile analiz edilmiştir. Model, duygusal zekanın öz-yeterlik ve kendine güven arasında bir aracı olduğunu öne sürmektedir. Bulgular: Sonuçlar, duygusal zekanın öz yeterlik ve özgüven arasında aracı rolü olduğunu göstermiştir. Sonuç olarak, öz-yeterlik düzeyinin artması, takım sporcularının yüksek düzeyde duygusal zekaya sahip olmalarını sağlamakta ve bu da onların özgüvenlerinin artmasına neden olmaktadır. Sonuç: Bu çalışma, takım sporlarında duygusal zekanın rolü hakkındaki bilgimizi genişletmek için önemli kanıtlar sağlayarak öz-yeterlik, duygusal zeka ve özgüvenin nasıl ilişkili olduğunu açıklamaktadırÖğe Psychological predictors of mental well-being in Judo athletes: Exploring the impacts of the coach-athlete relationship, social support, and psychological safety(Elsevier, 2025) Şenel, Ender; Kuettel, Andreas; Adiloğulları, İlhan; Jowett, SophiaPsychological predictors of mental well-being are crucial for improving athletes' mental health. Identifying and supporting the mental health of athletes is essential for a well-functional elite sports system. Previous research suggested that the quality of the coach-athlete relationship and a psychologically safe interpersonal environment can positively influence mental health. However, the interplay between these components and the role of social support has yet to be tested empirically. Therefore, the present study explored the impact of coach-athlete relationship quality and psychological safety on mental well-being through perceived social support within and outside sports. A sample of 323 national and international Turkish Judo athletes completed online questionnaires. Structural equation modelling revealed significant positive effects of the coach-athlete relationship on Judo athletes' mental well-being, mediated by social support and psychological safety. These findings demonstrate that the quality of the coach-athlete relationship can enhance perceived support in and outside sport, and perceived social support can contribute to experiencing a psychologically safe environment within which mental health issues are discussed, leading to an elevated well-being. The coach-athlete relationship alone was not a key factor for enhancing a psychologically safe environment related to athletes' mental health. However, the relationship athletes develop with their coach positively influences mental well-being via the perception of received social support and an enhanced psychologically safe environment specifically designed to allow athletes to discuss mental health issues. These results offer practical recommendations for coaches and professionals working in sports to improve athletes' mental well-being.