Yazar "Çan, Mehmet Ali" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Acil Yardım Ambulanslarının Ergonomik Açıdan Değerlendirilme Envanteri Geliştirilmesi(2022) Çan, Mehmet Ali; Uysal, İbrahim; Albay, BurhanAmaç: Hastane öncesi acil sağlık hizmetleri, acil yardıma ihtiyaç duyan hastaların ilk değerlendirilme ve tedavilerinin yapılması, uygun nakil yöntemleriyle uygun hastaneye nakledilmesini kapsamaktadır. Bu hizmet sunumunda önemli bir faktör olan acil yardım ambulanslarında, teknik donanımda meydana gelen gelişmelere, içerisinde bulunan tıbbi malzeme ve cihazlar da uyum göstermekte ve bu alanda hizmet veren sağlık çalışanları da sürekli bir uyum çalışması içerisine girmektedirler. Ergonomik olarak acil yardım ambulansı personelinin, kullandıkları ekipmanlar ve ambulans ile uyumu iş verimliliği açısından büyük önem taşımaktadır. Bu uyumun en güvenilir göstergelerinden biri de acil yardım ambulansı çalışanlarının görüşleridir. Bu çalışmada acil yardım ambulanslarının ergonomisini, acil yardım ambulans çalışanlarının görüşleri ile geçerli ve güvenilir bir şekilde ölçebilecek bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Gereç ve Yöntemler: Betimsel tarzda yapılandıran çalışmada aday ölçek maddelerinin elde edilmesi için acil yardım ambulansı personellerinden açık uçlu soru uygulaması yapılarak, 48 maddelik aday madde soru havuzu elde edilmiştir. Elde edilen aday maddelerle yapılan ilk uygulamada 361 acil yardım ambulansı personelinden veri toplanmış ve açıklayıcı faktör analizi yapılmıştır. İkinci uygulamada ise 402 personelden veri toplanarak doğrulayıcı faktör analizi gerçekleştirilmiştir. Verilerin analizinde SPSS 26.0 ve AMOS istatistik yazılımı kullanılmıştır. Bulgular: Yapılan analizler sonucunda 48 maddeden oluşan ve dört alt başlık içeren Acil Yardım Ambulanslarını Ergonomik Açıdan Değerlendirme Envanteri (AYAEADE)” elde edilmiştir. Alt başlıklar açısından bakıldığında güvenilirlik değerleri Kabin Genel Özellikleri için 0.915, Sedye ve Stabilizasyon Ekipmanları için 0.891, Tıbbi Cihaz ve Araç Gereçler için 0.927 ve Personel Güvenliği için 0.850 olduğu belirlenmiştir. Sonuç: Bu çalışmada ortaya çıkan envanterin, acil yardım ambulanslarının ergonomisini, acil yardım ambulans çalışanlarının görüşleri ile geçerli ve güvenilir bir şekilde ölçtüğü sonucuna varılmıştır. Geliştirilen envanterin bu konudaki literatüre katkı sağlaması, acil yardım ambulanslarının personel görüşleri ile ergonomik açıdan değerlendirilmesine olanak sağlayarak gelecekte yapılacak acil yardım ambulansı tasarım ve modellerinin geliştirilmesine katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Öğe Anatomi Eğitimi Alan Tıp Fakültesi ve Diş Hekimliği Fakültesi Öğrencilerinin Anatomi Dersine Yönelik Metaforları(2022) Çan, Mehmet AliAmaç: Kısaca “bir şeyi başka bir şey ile anlatmak” anlamında kullanılan metafor, kişilerin belli bir takım\rdurum, kavram ve olguları çok bilinen başka birtakım ifadelerle açıklanmasıdır. Genellikle dilbilimcilerin\rsöylemi süslemeye yönelik bir söz sanatı olarak ele aldıkları, ancak daha çok eğitim alanında kullanılan\rve araştırmalara konu olan metafor aynı zamanda bilgiye ulaşmada kullanılabilecek yöntemlerden biridir.\rSağlık alanında eğitim veren kurumlarda verilen Anatomi dersleri temel derslerden biridir ve eğitimin ilk\ryıllarında oldukça geniş bir yer kaplamaktadır. Bu nedenle eğitim alan öğrencilerin görüşleri önem\rtaşımaktadır. Bu çalışmada tıp fakültesi ve diş hekimliği fakültesi öğrencilerinin Anatomi dersine yönelik\rdüşüncelerini ve anlamlandırmalarını metaforlar aracılığıyla araştırmak amaçlanmıştır.\rYöntem: Etik kurul onayı alınmasının ardından çalışmaya katılmayı kabul eden Çanakkale Onsekiz Mart\rÜniversitesi Tıp Fakültesi ve Diş Hekimliği Fakültesi öğrencilerine dört sorudan oluşan bir anket online\rolarak uygulanmış ve verilen cevaplar içerik analiziyle değerlendirilmiştir.\rBulgular: Mart 2021 - Mayıs 2021 arasında sürdürülen veri toplama dönemi sonucunda 74 Diş Hekimliği\rFakültesi ve 60 Tıp Fakültesi öğrencisi olmak üzere toplam 134 öğrenci\rçalışma için onam vererek araştırmaya katılmıştır. Çalışmaya katılanların\r82’si kadın, 52’si erkektir. Öğrencilerin % 38,8’i Anatomi dersi hakkında\rolumlu görüşlere sahipken, 61,2’si olumsuz görüş bildirmiştir. Öğrencilerin\r% 81,3’ü Anatomi dersini somut bir kavramla, % 18,7’si ise soyut bir\rkavramla ifade etmiştir. Anatomi ile eşleştirilen kavramların % 14,2’si\rsağlıkla ilgili, % 85,8’i ise sağlık alanıyla ilgisizdir. İfadelerin % 33,7’si\rnesne, 24,6’sı eylem, % 17,9’u durum, % 13,4’ü yer, % 10,4’ü kavram\rolarak sınıflandırıldı.\rSonuç: Araştırma sonucundaki gözlemlerimize göre Anatomi dersi diş\rhekimliği ve tıp fakültelerinde öğrenim gören öğrenciler üzerinde büyük bir\ryük oluşturmakta ve bir stres kaynağı olmaktadır. Bunun yanında\röğrencilerin çoğu dersin önemli olduğuna dair görüş bildirmişlerdir. Bu\rveriler ışığında, anatomi derslerini öğrenciler açısından daha çekici duruma\rgetirmek, gereksiz bilgi ve detaylardan kaçınarak mesleki yaşantılarında\rkullanacakları bilgileri vermek, ders konularını klinik durumlarla\rilişkilendirerek ilgiyi artırmak gerektiği düşüncesine varılmıştır.Öğe Relationships between anthropometric measurements, muscle strength and body awareness(Springer Science and Business Media Deutschland GmbH, 2022) Kalkışım, Şahi Nur; Çan, Mehmet Ali; Erden, Arzu; Uzun, Özlem; Ertemoğlu Öksüz, Canan; Zihni, Nihat BurakMost studies on body awareness offer data on assessment and treatment in disease situations. The aim of this study is to investigate the relationship between anthropometric measurements and body awareness level of healthy people. The study was carried out with 289 volunteer students between the ages of 18–25 who studied at university. Anthropometric measurements included height, weight, circumference measurements and measurement rates, skinfold thicknesses. In addition, grip strength and lower limb muscle strength was evaluated. The level of body awareness was evaluated by the Body Awareness Questionnaire. The mean age of the participants included in the study was 19.34 ± 1.48. Sixty five percent were female and 35% were male. A negative correlation was found between body weight and body awareness level (p = 0.02). According to the results of canonical correlation analysis, the model created with circumference measurement rates and sub-dimensions of the Body Awareness Questionnaire was found significant. There was significantly correlated between the changes in the body process and attention to responses, which are sub-dimension, and total right measurement of the lower limb (r:0.124; p: 0.035). In addition, there was a significant relationship between sleep-wakefulness cycle and waist-to-thigh ratios (r:− 0.172; p: 0.003). Our study showed that body awareness is directly related to body weight, lower limb circumference measurements, and waist-to-thigh ratio. These data revealed the effect of body awareness on anatomical structures.Öğe Tıp Fakültesi ve Diş Hekimliği Fakültesi Öğrencilerinin Anatomi Dersi Ödevlerinde Kaynak Kullanımı(2022) Çan, Mehmet Ali; Toraman, ÇetinAmaç: Tıp fakültesi ve diş hekimliği fakültelerinin 1 ve 2. sınıflarında öğrenim gören öğrencilerin\ranatomi dersi kapsamında verilen ödevlerini hazırlama aşamasında kullandıkları kaynak çeşitliliklerini\raraştırmak, kaynak tiplerinden yola çıkarak ödev hazırlama konusundaki yaklaşımlarını fakülteler ve\reğitim yıllarını göz önüne alarak karşılaştırarak değerlendirmektir.\rYöntem: Bu araştırmada Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tıp Fakültesi ve Diş Hekimliği\rFakültesinde 2020-2021 Eğitim Yılında öğrenim gören 1 ve 2.sınıf öğrencilerinin hazırladığı ödevler\rkullanılmıştır. Ödevlerde kullanılan kaynaklar; ulusal ve uluslararası indekslere giren makaleler olmak\rüzere iki alt grubu bulunan makaleler, yurtiçi veya yurtdışı kaynaklı özel ya da kurumsal olarak\rhazırlanmasına göre dört alt grup içeren web siteleri, Ders kitabı, atlas ve\rders notu olmak üzere üç alt grup içeren ders materyali ve herhangi bir gruba\rsokulamayanların yer aldığı diğer olmak üzere dört ana başlık altında\rsınıflandırılmıştır. Elde edilen veriler karşılaştırılarak öğrencilerin ödev\rhazırlama konusundaki yaklaşımları değerlendirilmiştir.\rBulgular: Çalışmada 150 tıp fakültesi (59 birinci sınıf, 91 ikinci sınıf) ve\r154 diş hekimliği fakültesi (78 1.sınıf, 76 2.sınıf) olmak üzere toplam 304\röğrencinin (187 kız, 117 erkek) hazırladığı 404 ödev kullanılmıştır. Bu ev\rödevlerinde 756’sı (%21,98) makale, 1751 (%50,88)’i web sayfası, 842’si\r(%24,47) ders materyali ve 92’si (%2,67) diğer olmak üzere toplam 3441\rkullanılan kaynak incelenmiştir. Öğrencilerin hazırladığı ödevlerde\rkullandıkları kaynak sayıları incelendiğinde tıp fakültesi 1.sınıf\röğrencilerinin en fazla makale kullandığı, tıp fakültesi 2.sınıf öğrencileri ile diş hekimliği fakültesi 2. sınıf\röğrencilerinin en fazla web sayfası kullandığı, diş hekimliği fakültesi 1.sınıf öğrencilerinin ise en çok web\rsayfası ve ders materyallerini kaynak olarak kullandığı tespit edilmiştir. Veriler karşılaştırıldığında tıp\rfakültesi öğrencilerinin diş hekimliği fakültesi öğrencilerine göre daha fazla uluslararası (p: 0,0001) ve\rulusal (p: 0,003) makale kullandığı gözlenmiştir. Tıp fakültesi öğrencilerinin daha çok kurumsal web\rsitelerini kullandıkları tespit edilmiştir (p: 0,0001). Ödevlerde ders materyallerinin kullanımı diş hekimliği\röğrencilerinde daha fazla olmaktadır (p: 0,035, p: 0,010).\rSonuç: Kanıta dayalı tıp uygulamaları ile ilgili bilgilerin eğitimin erken döneminde verilmesi bu bilgilerin\rkullanımını artırmaktadır. Tıp fakültesi öğrencileri ödevlerinde kaynak olarak uluslararası ve ulusal makaleleri diş hekimliği fakültesi öğrencilerine göre daha fazla kullanmaktadırlar. Diş hekimliği fakültesi\röğrencileri ödevlerinde kaynak olarak web sayfalarını ve ders materyallerini Tıp fakültesi öğrencilerine\rgöre daha fazla kullanmaktadırlar.