Çanakkale Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulu Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Symmetrical and Asymmetrical Modeling: Applying Vitae Researchers' Development Framework through the Lens of Web 2.0 Technologies for Vocational-Health Education Researchers(MDPI, 2023) Asghar, Muhammad Zaheer; Iqbal, Javed; Seitamaa-Hakkarainen, Pirita; Barbera, Elena; Özbilen, Fatih Mutlu; Waqar, YasiraBackground and Purpose: The development of research knowledge, skills, and attitudes among postgraduate vocational-health education students is a crucial outcome of their degree program. This study focuses on the research competences of vocational-health education students and their use of web 2.0 technologies to enhance research productivity. The study employs the Vitae Researcher Development Framework (RDF) and examines the use of web 2.0 technologies. Method: The study surveyed 390 postgraduate vocational-health education students enrolled in universities in Pakistan. Of the participants, 50.5% were male, 49.5% were female, 45.1% were from private universities, and 54.9% were from public sector universities. Moreover, 68.2% were Master’s students, while 31.8% were doctoral students. The data were analyzed through both symmetrical and asymmetrical modeling techniques, including Partial least square equation modeling (PLS-SEM) and fuzzy set Qualitative Comparative Analysis (fsQCA), to measure the direct and indirect specific relationships among the constructs. Results: The results confirmed that research competences and web 2.0 technologies have a direct effect on research productivity. Furthermore, the results revealed that web 2.0 technologies mediate in the relationship between research competences and research productivity. Conclusions: The study concludes that research competences and web 2.0 technologies predict research productivity. Additionally, web 2.0 technologies have an intervening role in the relationship between research competences and research productivity during the COVID-19 pandemic emergency. Implications: This study highlights the broader implications for health education policymakers and institutions to include web 2.0 technologies in their development plans. Future studies can develop web 2.0-based instructional strategies for the professional development of advanced vocational-health education researchers. Originality: This study contributes to the knowledge of research competences, web 2.0 technologies, and research productivity for vocational-health education researchers.Öğe Does talking about emotions impact young Turkish children's emotion recognition, word learning, and story comprehension?(Routledge, 2021) Aydemir, Merve; Bilir, Ayşe Nur; Geçgin, İmren; Sarı Uğurlu, BurcuIn this study, we tested the effect of emotion-supported dialogic reading on word learning, story comprehension, and emotion recognition skills of 3-4 years old children. We conducted a within-subject design with a group where the children participated only in dialogic reading sessions (control) and a group where children participated emotion-supported dialogic reading sessions (experimental). 20 Turkish children (11 girls and 9 boys) from low socioeconomic status families participated in the study. Before the intervention, we measured children's basic emotion recognition skills. Eight storybook readings carried out the intervention. Next, we tested children's retelling, word learning, and emotion recognition. The results showed that children did significantly better recognising basic emotions. In addition, children in Emotion-Supported Dialogic Reading understand the stories better than Only Dialogic Reading. However, children's receptive and expressive vocabulary learning did not differ significantly.Öğe Örgütsel yabancılaşmayla sanal kaytarma arasındaki ilişki: tekstil çalışanları üzerine bir çalışma(Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi, 2021) Kasap, MesutBu araştırmanın amacı tekstil çalışanlarının örgütsel yabancılaşmayla sanal kaytarma arasındaki ilişkilerini belierlemektir. Araştırmada nicel araştırma modellerinden ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın evrenini Marmara Bölgesi’ndeki tekstil çalışanları oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu ise Bursa ilinde faaliyet gösteren tekstil firmalarında çalışanlar oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak örgütsel yabancılaşma ve sanal kaytarma olmak üzere iki ölçek kullanılmıştır. Araştırmada öncelikle verilerin normal dağılım gösterip göstermediği tespit edilmiştir. Verilerin basıklık ve çarpıklık değerleri -1 ile +1 arasında olduğu için verilere parametrik testler uygulanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere istatistiksel analizler, t-testi ve ANOVA istatistiksel analizleri yapılmıştır. Tekstil çalışanlarının önemli ve önemsiz sanal kaytarmayla ilgili görüşleri ile örgütsel yabancılaştırma boyutları arasında yer alan kendinden uzaklaşma, çevreden uzaklaşma, işten uzaklaşma, güçsüzlük, anlamsızlık ve normsuzluk boyutları arasında yüksek düzeyde bir ilişki vardır. Tekstil çalışanlarının aylık ücretleriyle sanal kaytarmayla ilgili görüşleri arasında anlamlı bir farklılığın olmadığı görülmektedir. Çalışanların aylık ücretleriyle örgütsel yabancılaşma içerisinde yer alan kendinden uzaklaşma, güçsüzlük ve normsuzluk boyutları arasında anlamlı bir ilişki vardır.Öğe Yükseköğretim Öğrencilerinin Yaşam Kalitesine Yönelik Algıları: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2018-11-29) Kekeç Morkoç, Dilek; Erdönmez, CumhurHizmet sektörü içerisinde yer alan Yükseköğretim Kurumlarının eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet olmak üzere başlıca üç temel işlevi bulunmaktadır ve bu işlevlerini en iyi şekilde yerine getirmek zorundadır. Üniversiteler, öğrencilerin beklentileri karşılama derecesi ile öğrencinin okulundan memnun olup olmama düzeyini doğrudan etkilemektedir. Bu nedenle öğrencilerin beklentilerini en üst düzeyde karşılamak, üniversitelerin temel görevlerinden biri olmaktadır. Yaşam kalitesi, kişinin hayatı için önemli olan olanaklara sahip olma, arzularını gerçekleştirme, kişisel gelişim imkanlarından yararlanma, ilgi alanına göre etkinliklere katılma ya da bu etkinliklerde görev alma, çevresinde yararlanabileceği, seçim yapabileceği akademik ve sosyal alanların yer alması ve anlamlı bir yaşam süreci olarak açıklanabilir. Eğitim kurumlarının etkinliği, yaşam kalitesinin değerlendirilmesi ve geliştirilmesine bağlıdır Araştırma, Üniversite yaşam kalitesinin, öğrenciler tarafından nasıl algılandığının ölçümlenmesi amacıyla yapılmaktadır. 2017-2018 Eğitim-Öğretim yılında Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi; Siyasal Bilimler Fakültesinde öğrenim görmekte olan ve araştırmaya gönüllü olarak katılan 2. 3. ve 4. sınıf örgün ve ikinci öğretim öğrencileri ile sınırlıdır. Bu araştırmada, öğrencilerin, üniversite yaşam kalitesine ilişkin algıları var olan şekliyle betimlenmeye çalışılmıştır. Araştırmanın türü, öğrencilerin var olan yaşam kalitesi düzeylerini ortaya koyması açısından betimsel bir çalışmadır. Verilerin analizinde, Üniversite Yaşam Kalitesi Ölçeğine ve alt boyutlarına ait ortalamaların iki kategorili değişkenlere göre karşılaştırması amacıyla bağımsız örneklem için t testi, üç ve daha fazla kategorili değişkenlere göre karşılaştırması amacıyla ise tek yönlü ANOVA testi kullanılmıştır. Ayrıca her bir değişken için ölçeğin tamamı ve alt boyutlarına ait toplam puanların ortalaması ve standart sapması hesaplanmıştır. Cinsiyet, bölüm, bölümlerarası, sınıf düzeyi bazında üniversite yaşam kalitesinde farklı algılamalar söz konusudurÖğe Entegre Raporlama Uygulamalarının Uluslararası Entegre Raporlama Çerçevesi Bağlamında Değerlendirilmesi(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2018-11-19) Dereköy, FeyzaEntegre raporlama; finansal raporların, işletmelerin değer yaratma yeteneğini yansıtmakta yetersiz kalması ve işletmelerin ekonomik, çevresel ve sosyal performanslarını dikkate alan sürdürülebilirlik kavramının yükselişi sonucunda ortaya çıkmış, yeni bir raporlama anlayışıdır. Bu çalışmanın amacı, uygulamada entegre raporlama içeriklerinin, Uluslararası Entegre Raporlama Çerçevesine uygunluğunu analiz etmek ve entegre raporlamanın geliştirilmesine yönelik öneriler getirmektir. Araştırma kapsamında, çimento sektöründe faaliyet gösteren ve entegre rapor yayınlayan, işletmelerin web sayfalarından elde edilen raporlar, içerik analizi yöntemi kullanılarak, Uluslararası Entegre Raporlama Çerçevesi bağlamında analiz edilmiştir. Analiz sonuçlarına göre, araştırma kapsamındaki işletmelere ait entegre raporlarda sunulan bilgilerin, büyük oranda Uluslararası Entegre Raporlama Çerçevesi içerik öğeleri ile uyumlu olduğu ancak, standart bir formatta sahip olmadığı tespit edilmiştir. Bunun yanında, değer yaratma sürecinin sermaye öğeleriyle ilişkilendirilerek açıklanmasının, entegre rapor uygulamalarında en az bilgi verilen içerik öğesi unsuru olduğu belirlenmiştir.Öğe Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuk Kitaplarına İlişkin Görüşlerinin İncelenmesi(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2020-12-31) Uslu, Emine MerveOkul öncesi eğitimin en temel kaynaklarından olan çocuk kitapları, okul öncesi öğretmenlerinin de sınıf içi uygulamalarında en çok kullandıkları eğitim araçlarındandır. Okul öncesi öğretmenleri sınıfında çocuk kitaplarını da kullanarak birçok etkinlik gerçekleştirmektedir. Sınıf içi uygulamalarda da kullanılan çocuk kitapları farklı birçok özellik göz önünde bulundurularak seçilmektedir. Bu çalışmada okul öncesi öğretmenlerin çocuk kitapları ile ilgili görüşlerini ortaya konulmaya çalışılmaktadır. Çalışma 2019 güz yarıyılında Çanakkale il merkezinde 6 okul öncesi kurumunda görev yapan 22 okul öncesi öğretmeninin katılımlarıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırma durum çalışması olarak desteklenmiş ve araştırma verileri analiz tekniği kullanılarak analiz edilmiştir. Okul öncesi öğretmenlerinin çocuk kitaplarına ilişkin görüşleri incelendiğinde çocuk kitaplarının gelişim alanları üzerindeki etkisi ve çocuğun yaratıcılık ve dil becerisi gelişimi üzerindeki olumlu etkilerinin bulunduğu ifade edilmektedir. Öğretmenler çocuk kitaplarını tercih ederken kitapların dış/biçimsel, içyapı ve yazar/yayınevi gibi özelliklerinin önemli olduğunu ifade etmişlerdir. Okul öncesi öğretmenleri çocuk kitapları ile yapılan sınıf içi etkinliklerin, çocukların bilişsel, sosyal-duygusal ve dil gelişimine katkısının olduğunu; yaratıcılığı geliştiren ve bunun yanında bilgi verme özelliği olan kitap seçiminin önemli olduğunu dile getirmektelerdir.Öğe Dönüşümsel ve Etkileşimsel Liderlik Tarzlarının Sosyal Sermaye ve Lider-Üye Etkileşimine Etkisi: Otel İşletmelerinde Bir Araştırma(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2019-12-31) Erden Ayhün, Sena; Celep, OsmanGünümüzde hizmet sektöründe faaliyet gösteren işletmelerde lider vasıflı çalışanların istihdam edilmesi, işletmelerin başarısında önem teşkil etmektedir. Hizmet sektöründe kişilerarası iletişimin daha yoğun yaşanması nedeniyle sosyal sermaye ve lider-üye etkileşimi kavramları önem teşkil etmektedir. Hizmet sektörünün ülkemizdeki en önemli temsilcisi turizm sektörüdür. Turizm sektöründeki dönüşümsel ve etkileşimsel liderlik tarzları sosyal sermaye ve lider-üye ilişkisini etkileyebilecektir. Yazında örgüt içerisindeki sosyal sermaye ve lider-üye etkileşimi düzeyinin artmasında ya da azalmasında liderlik türlerinin etkili olduğu açıklanmaktadır. Bu araştırma, Ege bölgesinde turizm sektöründe faaliyet gösteren 4 ve 5 yıldızlı 22 otelin toplam 550 orta, üst düzey yönetici ve çalışanlarıyla yapılmıştır. Araştırmanın amacı; yöneticilerin kendi görevlerini yerine getirdikleri süreçte sahip oldukları etkileşimsel ve dönüşümsel liderlik tarzlarıyla, lider-üye etkileşimi ve sosyal sermaye arasında bir ilişki olup olmadığını belirleyebilmektir. Araştırmada dönüşümsel liderlik algılaması ile sosyal sermaye düzeyi arasında anlamlı ve pozitif yönlü bir ilişki olduğu belirlenmiştir. Araştırmada etkileşimsel liderlik algılamasının yapısal sosyal sermayeyi azaltacağı bulgusuna ulaşılmıştır. Buna ilaveten araştırma bulguları; yapısal ve ilişkisel sosyal sermaye artarken vefaya, katkıya, saygıya ve etkiye dayalı lider-üye etkileşiminin artacağını belirlemiştirÖğe Çalışma Mekânlarının ve Büro Mobilyalarının Ergonomik Açıdan Değerlendirilmesine Yönelik bir Araştırma: Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Örneği(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2017-12-15) Kekeç Morkoç, Dilek; Okcu, OktayErgonomi, insan ile kendi çalışma çevresi arasındaki ilişkinin bilimsel etüdüne denir. Gelişen teknoloji ve hızla artan olanaklarla birlikte, bugün pek çok işin yönetilmesi mekân ve bürolardan yürütülmektedir. Mekân ve bürolarda kullanılan eşyaların (özellikle mobilyaların) çalışanların verimliliğini arttırması bakımından son derece önemlidir. Bu çalışma da, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi idari ve akademik personeline ait çalışma mekânları ile büro mobilyalarından masa, sandalye ve vd. ekipmanların ergonomik yönden çalışma koşullarına uygunluğunun belirlenmesi amaçlanmakta ve büro mobilyalarının ergonomik açıdan önemli olduğunu bir kez daha vurgulamaktır. Bu amaç doğrultusunda, akademik ve idari personelin, çalışma mekânları ile büro mobilyalarının ergonomik kriterlere uygunluğu, 3 ana başlık altında soru gruplarından oluşturulan bir anket uygulanarak belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, çalışma mekânlarının ergonomik yönden uygun olup olmadığı, çalışanların çalışma mekânlarında ne gibi sorunlarla karşılaştıkları belirlenmiştir. Akademik personel ile idari personel aynı soru gruplarında farklı yanıtlar vermiştir. Bürolarda dekorasyon uyumu sorunu vardır. Katılımcıların bel ve sırt ağrısı şikâyetleri vardır. Mevcut büro ve mekân mobilyalarının çalışanlar için ergonomik olmadığı sonucuna varılmıştır.Öğe Kurumsal Yönetişim Uygulamalarının Analizi: Borsa İstanbul’da İşlem Gören Turizm Şirketlerinde Bir Araştırma(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2018-06-30) Erden Ayhün, Sena; Çavuşgil Köse, BilgeÇalışmada Türkiye ekonomisinin lokomotif sektörü olan turizm sektörü ele alınmış ve Borsa İstanbul’da (BIST) işlem gören turizm şirketleri incelenmiştir. Araştırmanın amacı; turizm sektöründe faaliyette bulunan ve BİST’te işlem gören halka açık A.Ş.’lerin kurumsal yönetişim uygulamalarını Sermaye Piyasası Kurulu (SPK) ilkelerinden yararlanılarak pay sahipleri, kamuyu aydınlatma ve şeffaflık, menfaat sahipleri ve yönetim kurulu alt boyutlarında değerlendirmektir. Çalışmadaki veriler turizm şirketlerinin kamuyu aydınlatma platformu, kendi internet sitelerinde bulunan faaliyet raporları, kurumsal yönetim uyum raporları ile web sayfaları incelenerek elde edilmiş ve içerik analizine tabi tutulmuştur. Çalışmada turizm sektöründe faaliyette bulunan şirketler, holding statüsünde olanlar ile holding statüsünde olmayanlar şeklinde karşılaştırmalı olarak incelenmiş ve daha sonra söz konusu şirketlerin kurumsal yönetişim uygulamaları arasındaki farklılıklar belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular; holding statülü turizm şirketlerinin kurumsal yönetişim uygulamalarının kamuyu aydınlatma ve şeffaflık ile yönetim kurulu alt boyutlarında daha güçlü, pay sahipleri ile menfaat sahipleri alt boyutunda daha yetersiz olduğunu göstermektedir. Araştırmada holding statülü olmayan turizm şirketlerinin kurumsal yönetişim uygulamalarının kamuyu aydınlatma ve şeffaflık alt boyutunda daha güçlü, diğer tüm boyutlarda ise daha yetersiz olduğu görülmüştür. Araştırma bulguları; menfaat sahipleri ile yönetim kurulu boyutlarına holding statülü şirketlerin, holding statülü olmayan şirketlere göre daha fazla önem verdiğini göstermektedir.