Gökçeada Meslek Yüksekokulu Koleksiyonu
Bu koleksiyon için kalıcı URI
Güncel Gönderiler
Öğe Development of capitals in integrated reporting and weighting representative indicators with entropy approach(Emerald Publishing Limited, 2022) Aras, Güler; Mutlu Yıldırım, FilizPurpose: In integrated reporting, financial and non-financial performance is presented interactively, as the value creation abilities of corporations are shaped via capitals, the importance of the topic increases day by day. In addition to this, differentiation of importance of basic and sub-dimensions representing capitals between institutions leads to questions on which weight these should take place. From this point, this paper aims to develop capitals in integrated reporting and to weight the indicators representing them. Design/methodology/approach: In this study, first, to ensure that each component of capital is included in integrated reporting, governance capital has been added to capitals, which are identified in the international integrated reporting framework (the framework). Then, weights of each capital dimension and indicators within these dimensions have been determined in a banking sector example with the entropy method. Findings: Including the 2014-2017 period, an efficient weight assessment approach with the entropy method has been presented and it was observed that the most weighted element is the intellectual capital. Research limitations/implications: The limitations of this study are the lack of an agreed general indicator framework for indicators representing multiple capitals in integrated reporting, each bank’s data disclosure of different indicators and differentiation of the shared data between sources. Practical implications: This study guides the weighting studies necessary for integrated performance measurement. Social implications: It is foreseen that this study will be effective in the development of integrated thinking and this effect will contribute to the overall functioning of all sectors beyond the banking sector, which is the application area of the study. Originality/value: The study is the first original study in the literature in terms of providing a new dimension by adding the governance capital to the capitals defined in the Framework.Öğe Ada Turizmi Açısından Destinasyon Çekiciliği ve Destinasyon Marka Kimliği Ölçeklerinin Türkçeye Uyarlaması(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2021-06-30) Keskin, Gülay; Akyol, AyşeBu araştırmanın amacı, adalarda turizm kavramını inceleyerek Liu vd. (2017) tarafından geliştirilen destinasyon çekiciliği ölçeği ile Tsaur vd. (2016) tarafından geliştirilen destinasyon marka kimliği ölçeğinin Türkçeye uyarlanmasıdır. Araştırmada ölçeklerin yapı geçerliği ve güvenirliği incelenmiştir. Açıklayıcı faktör analizi (AFA) ile ölçeklerin yapı geçerlikleri incelenmiştir. Açıklayıcı faktör analizi (AFA) sonucunda destinasyon çekiciliği ölçeği için toplam varyansın %62,968’ini açıklayan 3 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Destinasyon marka kimliği ölçeği için toplam varyansın %62,038’ini açıklayan 6 faktörlü bir yapı elde edilmiştir. Ardından doğrulayıcı faktör analizi (DFA) çalışması yapılarak, ölçeklerin model uyum indeksleri ve güvenirliği hesaplanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi (DFA) sonuçlarına göre destinasyon çekiciliği ölçeğinin model uyum indekslerinin (X2=279,615; X2/df =1,877; RMSEA=0,074; GFI=0,854; CFI=0,929; SRMR=0,0609) geçerli düzeyde olduğu bulunmuştur. Destinasyon marka kimliği ölçeği DFA analizinde model uyum indekslerinin (X2=547,486; X2/df =1,935; RMSEA=0,077; GFI=0,856; CFI=0,912; SRMR=0,0588) kabul edilebilir uyum sınırları dahilinde yer aldığı bulunmuştur. Güvenirlik analizleri sonucunda destinasyon çekiciliği ölçeğinin hesaplanan (?) değerinin 0,872; destinasyon marka kimliği ölçeğinin (?) değerinin 0,810 olduğu ve ölçeklerin güvenilir olduğu bulunmuştur. Elde edilen bulgular sonucunda iki ölçeğinde uyum indekslerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu ve tüm faktörlerin birbiriyle olumlu ve anlamlı düzeyde ilişkili olduğu belirlenmiştir.