Yazar "Topçu, Ulvi Cenap" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Conspicuous Consumption in Relation to Self-Esteem, Self-Image and Social Status: An Empirical Study(Springer Science and Business Media B.V., 2018) Topçu, Ulvi CenapThe term conspicuous consumption has been used to explain the anticipation of expressing one’s status and/or identity, via symbolic and visible consumption beyond economical or physical benefits of goods. Social function of consumption is generally associated with status, wealth and group affiliation, while psychological approach links consumption to construction of the “self”. Consumption, in this sense, is means of both extinguishing one’s self and relating himself with entities. Though conspicuous consumption studies have a substantial background, it is not adequately explored in the context of self and status interaction. The purpose of this study is to explain conspicuous consumption in relation to self-esteem, self-image congruity and social status display concerning the mediating effects of factors. The sample consists of 463 students from different units of Çanakkale Onsekiz Mart University. Research data is gathered using 5-point Likert questionnaire with convenience sampling method, and structural equation modelling is used to test the hypothesis. Results support that self-esteem is negatively related to conspicuous consumption, by causing more of the mediators, self-image congruity and social status display. Also self-image congruity is related to social status display and they are both positively related to conspicuous consumption. Social status display partially mediates the relationship between self-image congruity and conspicuous consumption. This supports the understanding that consuming symbols is related to construction of the self, or the need for, and social contexts play a significant role concurrently. © 2018, Springer International Publishing AG, part of Springer Nature.Öğe Gösterişçi Tüketimin Kökenleri:Benlik, Sosyal Statü ve Tüketici Materyalizmi(2020) Topçu, Ulvi Cenap; Eroğlu, Umut; Özer, AlperBu çalışma, güncel bir araştırma konusu olan gösterişçi tüketimin kökenindeki benlik, sosyal statü ve tüketici materyalizmi ile ilişkilerini ampirik olarak ele almaktadır. Araştırma modelini test etmek üzere hazırlanan soru formu Türkiye’deki üniversitelerle ilişkili e-posta adreslerine gönderilmiş, 633 kullanılabilir yanıt elde edilmiştir. Verinin yapısal eşitlik modellemesi ile analiz edilmesi sonucunda gösterişçi tüketim eğiliminin benlik imaj uyumu, sosyal statü gösterimi ve tüketici materyalizmi faktörleri ile pozitif yönlü ilişkileri belirlenmiştir. Faktörler arasında aracılık ilişkileri ortaya konmuş, bireysel ve toplumsal anlamda tüketimin işlevleri üzerinde durulmuştur. Analiz sonuçlarına göre model açısından cinsiyetin anlamlı bir düzenleyici olduğu ve gösterişçi tüketim ile gelirin pozitif, yaşın negatif ilişkisi olduğu görülmüştür. Sonuçlar kuramsal açıdan yorumlanırken, gelecek çalışmalar için öneriler yapılmıştır.Öğe Gösterişçi tüketimin öncülleri: Benlik, sosyal statü, materyalist değerler ve bireycilik-toplulukçuluk bağlamları(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2019) Topçu, Ulvi Cenap; Eroğlu, Umut; Özer, AlperBu çalışmada gösterişçi tüketim kavramının tüketim ve tüketici literatüründeki yeri belirlenerek gösterişçi tüketimi öncülleri benlik imaj uyumu, sosyal statü gösterimi ve materyalizm ile ilişkilendirmek ve bireycilik-toplulukçuluk bağlamında kültürel boyutlar ile irdelemek hedeflenmiştir. Bu amaçla tüketim literatüründeki farklı yaklaşımlar değerlendirilmiştir. Tüketim literatürü, temel teoriler ile birlikte meta fetişizmi, tüketimin kimlik taşıyıcısı olarak işlevselleştirilmesi, tüketici rasyonalizmi üzerine görüşler ve post-modern tüketim çözümlemeleri ile sunulmuş; tüketimin memetikle ilişkisi ve bu ilişkinin nasıl yorumlandığı açıklanmıştır. Gösterişçi tüketim, tüketicilerin metayla ilişkilerini başkalarının şahitliğinde gerçekleştirerek, metadan "doğrudan" sağlanan faydanın ötesinde faydalar sağlanması olarak anlaşılmaktadır. Bu yönüyle kavramın bireyin kendi benliğini ve sosyal konumunu başkalarının şahitliğinde kurgulaması ile yakın ilişki içinde olduğu desteklenmiştir. Bu sürecin temelinde materyalist değerlerin etkinliği de bu çalışmada desteklenen bir varsayım olmuştur. Sayılan bu faktörler ile gösterişçi tüketim eğilimi arasındaki ilişkiler beklendiği gibi ortaya konmuştur. Doğal koşulların kültürel kodlara dönüşümü ile tüketim davranışları üzerinde etkili olduğunu belirlemek amacıyla incelenen bireycilik-toplulukçuluk boyutlarının gösterişçi tüketimle ilişkilerinde, dikey bireycilik açısından sonuçlar beklendiği gibi ölçülmemiş, zıt yönde sonuçlara ulaşılmıştır. Yatay toplulukçuluk faktörünün ise istatistik olarak yeterli koşulları sağlamaması nedeniyle etkileri analiz edilememiştir. Yatay bireycilik açısından gösterişçi tüketim ve öncülleri arasındaki ilişkiler pozitif yönlü ve belirgin biçimde ortaya konarken, öngörülenin aksine dikey toplulukçuluk ile benlik imaj uyumu arasında pozitif ilişki ölçülmüş ve gösterişçi tüketim eğilimi, sosyal statü gösterimi ve materyalizm ile anlamlı bir ilişkisi olmadığı desteklenmiştir. Ayrıca katılımcılara ait demografik bilgilerin ne gibi etkileri olduğu incelenmiş ve belirli durumlara ilişkin bulgular memetik açıdan izah edilmeye çalışılmıştır.Öğe Tüketicilerin etnosentrik tüketim eğilimleri ile sosyo-politik tutumları arasındaki ilişkiler(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2014) Topçu, Ulvi Cenap; Eren, Selim SaidBu çalışmanın amacı, tüketicilerin sahip oldukları sosyo-politik tutumlarla tüketim eğilimleri arasındaki ilişkileri çözümlemektir. Bu amaçla çalışmada, yerli ürün yargısının biçimlendirici etkisini dikkate alarak, tüketici etnosentrizmi eğilimi ve yabancı ürün satın alma niyetinin, ele alınan sosyo-politik tutumlar ile arasındaki ilişkiler çözümlenmektedir. Birinci bölümde, teorik altyapı, irdelenen değişkenlerin ve değişkenler arası ilişkilerin tartışılması ile kurulmaktadır. Bu amaçla etnosentrizm kavramı kültür ve kimlik, grup üyeliği, grup dayanışması ve öteki ile kurulan ilişki bağlamında; tüketici etnosentrizmi kavramı tüketimin kültürel ve sosyal temelleri, tüketici etnosentrizminin kökenleri, yerli ürün yargısı ve yabancı ürün satın alma niyeti bağlamında ve tüketici etnosentrizmi eğilimi ölçeği (CETSCALE) dikkate alınarak; konu edilen sosyo-politik tutumlar olan milliyetçilik, vatanseverlik ve muhafazakârlık genel özellikleri bağlamında tartışılmaktadır. Sonraki bölümde, araştırmanın kavramsal modeli oluşturulmuş ve hipotezler geliştirilmiştir. Sonrasında, örneklem ve veri toplama yöntemi açıklanarak, 303 kişiden elde edilen verilerin analizlerinin bulguları ortaya konulmuştur. Verilerin analiz edilmesi ve öne sürülen hipotezlerin sınanması ile ulaşılan sonuçlar, üçüncü bölümde tartışılmaktadır. Buna göre milliyetçilik, vatanseverlik ve muhafazakârlığın tüketici etnosentrizmi eğilimini pozitif yönde etkilediği; vatanseverliğin ve tüketici etnosentrizminin yabancı ürün satın alma niyetini negatif yönde etkilediği saptanmıştır. Diğer taraftan milliyetçilik ve muhafazakârlığın, yabancı ürün satın alma niyetini negatif yönde etkilediğine ve yerli ürün yargısının yabancı ürün satın alma niyeti üzerinde biçimlendirici etkisine dair herhangi bir bulgu tespit edilememiştir. Ayrıca çalışmanın sonunda uygulamacılara ve araştırmacılara yönelik öneriler sunulmaktadır.