Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Topçu, Ulvi Cenap" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 7 / 7
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    Conspicuous Consumption in Relation to Self-Esteem, Self-Image and Social Status: An Empirical Study
    (Springer Science and Business Media B.V., 2018) Topçu, Ulvi Cenap
    The term conspicuous consumption has been used to explain the anticipation of expressing one’s status and/or identity, via symbolic and visible consumption beyond economical or physical benefits of goods. Social function of consumption is generally associated with status, wealth and group affiliation, while psychological approach links consumption to construction of the “self”. Consumption, in this sense, is means of both extinguishing one’s self and relating himself with entities. Though conspicuous consumption studies have a substantial background, it is not adequately explored in the context of self and status interaction. The purpose of this study is to explain conspicuous consumption in relation to self-esteem, self-image congruity and social status display concerning the mediating effects of factors. The sample consists of 463 students from different units of Çanakkale Onsekiz Mart University. Research data is gathered using 5-point Likert questionnaire with convenience sampling method, and structural equation modelling is used to test the hypothesis. Results support that self-esteem is negatively related to conspicuous consumption, by causing more of the mediators, self-image congruity and social status display. Also self-image congruity is related to social status display and they are both positively related to conspicuous consumption. Social status display partially mediates the relationship between self-image congruity and conspicuous consumption. This supports the understanding that consuming symbols is related to construction of the self, or the need for, and social contexts play a significant role concurrently. © 2018, Springer International Publishing AG, part of Springer Nature.
  • [ X ]
    Öğe
    Gösterişçi Tüketimin Kökenleri:Benlik, Sosyal Statü ve Tüketici Materyalizmi
    (2020) Topçu, Ulvi Cenap; Eroğlu, Umut; Özer, Alper
    Bu çalışma, güncel bir araştırma konusu olan gösterişçi tüketimin kökenindeki benlik, sosyal statü ve tüketici materyalizmi ile ilişkilerini ampirik olarak ele almaktadır. Araştırma modelini test etmek üzere hazırlanan soru formu Türkiye’deki üniversitelerle ilişkili e-posta adreslerine gönderilmiş, 633 kullanılabilir yanıt elde edilmiştir. Verinin yapısal eşitlik modellemesi ile analiz edilmesi sonucunda gösterişçi tüketim eğiliminin benlik imaj uyumu, sosyal statü gösterimi ve tüketici materyalizmi faktörleri ile pozitif yönlü ilişkileri belirlenmiştir. Faktörler arasında aracılık ilişkileri ortaya konmuş, bireysel ve toplumsal anlamda tüketimin işlevleri üzerinde durulmuştur. Analiz sonuçlarına göre model açısından cinsiyetin anlamlı bir düzenleyici olduğu ve gösterişçi tüketim ile gelirin pozitif, yaşın negatif ilişkisi olduğu görülmüştür. Sonuçlar kuramsal açıdan yorumlanırken, gelecek çalışmalar için öneriler yapılmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Gösterişçi tüketimin öncülleri: Benlik, sosyal statü, materyalist değerler ve bireycilik-toplulukçuluk bağlamları
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2019) Topçu, Ulvi Cenap; Eroğlu, Umut; Özer, Alper
    Bu çalışmada gösterişçi tüketim kavramının tüketim ve tüketici literatüründeki yeri belirlenerek gösterişçi tüketimi öncülleri benlik imaj uyumu, sosyal statü gösterimi ve materyalizm ile ilişkilendirmek ve bireycilik-toplulukçuluk bağlamında kültürel boyutlar ile irdelemek hedeflenmiştir. Bu amaçla tüketim literatüründeki farklı yaklaşımlar değerlendirilmiştir. Tüketim literatürü, temel teoriler ile birlikte meta fetişizmi, tüketimin kimlik taşıyıcısı olarak işlevselleştirilmesi, tüketici rasyonalizmi üzerine görüşler ve post-modern tüketim çözümlemeleri ile sunulmuş; tüketimin memetikle ilişkisi ve bu ilişkinin nasıl yorumlandığı açıklanmıştır. Gösterişçi tüketim, tüketicilerin metayla ilişkilerini başkalarının şahitliğinde gerçekleştirerek, metadan "doğrudan" sağlanan faydanın ötesinde faydalar sağlanması olarak anlaşılmaktadır. Bu yönüyle kavramın bireyin kendi benliğini ve sosyal konumunu başkalarının şahitliğinde kurgulaması ile yakın ilişki içinde olduğu desteklenmiştir. Bu sürecin temelinde materyalist değerlerin etkinliği de bu çalışmada desteklenen bir varsayım olmuştur. Sayılan bu faktörler ile gösterişçi tüketim eğilimi arasındaki ilişkiler beklendiği gibi ortaya konmuştur. Doğal koşulların kültürel kodlara dönüşümü ile tüketim davranışları üzerinde etkili olduğunu belirlemek amacıyla incelenen bireycilik-toplulukçuluk boyutlarının gösterişçi tüketimle ilişkilerinde, dikey bireycilik açısından sonuçlar beklendiği gibi ölçülmemiş, zıt yönde sonuçlara ulaşılmıştır. Yatay toplulukçuluk faktörünün ise istatistik olarak yeterli koşulları sağlamaması nedeniyle etkileri analiz edilememiştir. Yatay bireycilik açısından gösterişçi tüketim ve öncülleri arasındaki ilişkiler pozitif yönlü ve belirgin biçimde ortaya konarken, öngörülenin aksine dikey toplulukçuluk ile benlik imaj uyumu arasında pozitif ilişki ölçülmüş ve gösterişçi tüketim eğilimi, sosyal statü gösterimi ve materyalizm ile anlamlı bir ilişkisi olmadığı desteklenmiştir. Ayrıca katılımcılara ait demografik bilgilerin ne gibi etkileri olduğu incelenmiş ve belirli durumlara ilişkin bulgular memetik açıdan izah edilmeye çalışılmıştır.
  • [ X ]
    Öğe
    How Does Consumer Materialism Relate with 4-Factor INDCOL?
    (Karabük Üniversitesi, 2020) Topçu, Ulvi Cenap
    The purpose of this study is to present the findings on the relationship between individualism-collectivism (INDCOL) and consumer materialism (MAT) concepts and to discuss the predictive use of INDCOL. Data of a doctoral dissertation with a sample size of 633 participants was used for SEM analyses. The analysis revealed a positive relationship between horizontal individualism (HI) and MAT as anticipated, however, vertical individualism (VI) is unexpectedly found to be negatively related to MAT. Also, the results did not reveal a significant relationship between vertical collectivism (VC) and MAT, and the horizontal collectivism (HC) factor could not be validated. The result of the HI-MAT relationship confirms the understanding that materialism has roots in an individualistic sense of modernity, when VI-MAT is discretely found negative. Therefore, it is comprehended that the INDCOL construct needs to be reconsidered for predictive use, since vertical/horizontal terms are found to be liable to cause problems on the conceptual inferences of individualism/collectivism. Thusly, associating the INDCOL concepts to behavioral theories is recommended for future research.
  • [ X ]
    Öğe
    Relationship of Learned Resourcefulness and Burnout Levels: A Research in an Industrial Enterprise
    (Politik Ekonomik ve Sosyal Araştırmalar Merkezi, 2017) Topçu, Ulvi Cenap; Yücekaya, Polat
    The purpose of this paper is to uncover the relationship between employee learned resourcefulness and burnout levels. The research data was collected from employees of an industrial enterprise in Çanakkale-Turkey with a questionnaire of 58 items from 406 respondents in July-August 2016. Frequence, factor and regression analyses were conducted, thus it is supported that learned resourcefulness level of employees is negatively related to burnout levels. As conclusion, it is expected that employees with higher learned resourcefulness to be more prone to organizational difficulties. Also, employee resourcefulness supporting applications in organizations are propound to be beneficial in terms of efficacy
  • [ X ]
    Öğe
    "Sway: The Irresistable Pull of Irrational Behaviour"
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2016) Topçu, Ulvi Cenap
    Brafman, O., & Brafman, R. (2008). Sway: The Irresistable Pull of Irrational Behavior. The Doubleday Publishing Group, New York
  • [ X ]
    Öğe
    Tüketicilerin etnosentrik tüketim eğilimleri ile sosyo-politik tutumları arasındaki ilişkiler
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2014) Topçu, Ulvi Cenap; Eren, Selim Said
    Bu çalışmanın amacı, tüketicilerin sahip oldukları sosyo-politik tutumlarla tüketim eğilimleri arasındaki ilişkileri çözümlemektir. Bu amaçla çalışmada, yerli ürün yargısının biçimlendirici etkisini dikkate alarak, tüketici etnosentrizmi eğilimi ve yabancı ürün satın alma niyetinin, ele alınan sosyo-politik tutumlar ile arasındaki ilişkiler çözümlenmektedir. Birinci bölümde, teorik altyapı, irdelenen değişkenlerin ve değişkenler arası ilişkilerin tartışılması ile kurulmaktadır. Bu amaçla etnosentrizm kavramı kültür ve kimlik, grup üyeliği, grup dayanışması ve öteki ile kurulan ilişki bağlamında; tüketici etnosentrizmi kavramı tüketimin kültürel ve sosyal temelleri, tüketici etnosentrizminin kökenleri, yerli ürün yargısı ve yabancı ürün satın alma niyeti bağlamında ve tüketici etnosentrizmi eğilimi ölçeği (CETSCALE) dikkate alınarak; konu edilen sosyo-politik tutumlar olan milliyetçilik, vatanseverlik ve muhafazakârlık genel özellikleri bağlamında tartışılmaktadır. Sonraki bölümde, araştırmanın kavramsal modeli oluşturulmuş ve hipotezler geliştirilmiştir. Sonrasında, örneklem ve veri toplama yöntemi açıklanarak, 303 kişiden elde edilen verilerin analizlerinin bulguları ortaya konulmuştur. Verilerin analiz edilmesi ve öne sürülen hipotezlerin sınanması ile ulaşılan sonuçlar, üçüncü bölümde tartışılmaktadır. Buna göre milliyetçilik, vatanseverlik ve muhafazakârlığın tüketici etnosentrizmi eğilimini pozitif yönde etkilediği; vatanseverliğin ve tüketici etnosentrizminin yabancı ürün satın alma niyetini negatif yönde etkilediği saptanmıştır. Diğer taraftan milliyetçilik ve muhafazakârlığın, yabancı ürün satın alma niyetini negatif yönde etkilediğine ve yerli ürün yargısının yabancı ürün satın alma niyeti üzerinde biçimlendirici etkisine dair herhangi bir bulgu tespit edilememiştir. Ayrıca çalışmanın sonunda uygulamacılara ve araştırmacılara yönelik öneriler sunulmaktadır.

| Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim