Yazar "Tomar, Oktay" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Consumers’ Purchasing Behaviors of Product with Geographical Indication: The Case of Ezine Cheese(Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi, 2025) Yılmaz, Alptekin Mert; Altınok, Özge Can Niyaz; Tomar, OktayA geographical indication is a quality sign that indicates and guarantees consumers the source of the product, its characteristic features, and the connection between the product's characteristics and the geographical area. This research aims to determine the factors affecting the purchasing behavior of consumers in Türkiye for geographically indicated products. The primary dataset for this research comprises survey data collected from 394 consumers living in Istanbul, Ankara, and Izmir. Descriptive statistics, factor analysis, and logistic regression were employed for data analysis. The research findings revealed that 75.9% of consumers purchased Ezine cheese, with 61.5% preferring Ezine cow cheese. Factor analysis identified seven key factors influencing purchasing behavior: rural development, taste and satisfaction, quality, food safety, product recognition, price, and product positioning. The results of logistic regression analysis indicated that the independent variables of taste and satisfaction, product recognition, product positioning (separation), gender, marital status, and monthly personal income significantly influenced consumers' decisions to purchase Ezine cheese. In light of these findings, promoting and marketing strategies for geographically indicated products should prioritize highlighting the geographical origin and product quality. Manufacturers should continually improve product quality and taste to enhance customer satisfaction. Pricing strategies should align with the value and quality of geographically indicated products. Increased consumer awareness about the benefits of these products is crucial, emphasizing the importance of explaining their geographical origin, production methods, and quality standards. Supportive policies for agriculture and animal husbandry in rural areas are essential to boost the production of geographically indicated products and contribute to the economic development of these regions. Additionally, demographic factors such as gender, marital status, and monthly personal income should be considered in the development of product marketing strategiesÖğe Türkiye’deki Tüketicilerin Katı Atıkların Geri Dönüşümü Konusundaki Bilinç Düzeylerinin ve Farkındalıklarının Belirlenmesi(2021) Yılmaz, Alptekin Mert; Niyaz, Özge Can; Tomar, OktayHer geçen gün artan dünya nüfusuna paralel olarak insan ihtiyaçlarını karşılamak niyeti ile tüketim de artmaktadır. Bununla birlikte katı atık miktarı da yükselmektedir. Geri dönüşüm, yeniden değerlendirilme imkanı olan katı atıkların, çeşitli işlemlerden geçirilerek yeniden üretim sürecine dahil edilmesidir. Geri dönüşüm programlarının başarısı, tüketicilerin katılımı ile doğru orantılıdır. Bu sebeplerle atıkların geri dönüşümünde tüketici davranışlarının araştırılması büyük öneme sahiptir. Bu çalışmanın amacı Türkiye’deki tüketicilerin katı atıkların geri dönüşümü konusundaki bilinç düzeylerinin ve farkındalıklarının belirlenmesidir. Bu çalışmada online anket formu ile elde edilen birincil veriler kullanılmıştır. Çalışma kapsamında örnekleme yöntemi kullanılarak belirlenen 415 tüketici ile anket yapılmıştır. Anketlerden elde edilen birincil veriler, temel istatistiki yöntemler ile değerlendirilmiştir. Çalışma sonuçlarına göre; Türkiye’deki tüketicilerin %47,7’si cam eşyaları, %41,4’ü plastik malzemeleri, %53,5’i kağıt, karton ve türevlerini, %41,4’ü kumaş eşyaları ve %39,8’i elektronik eşyalar ve pilleri geri dönüşüme ayırdıklarını belirtmişlerdir. Araştırma kapsamındaki tüketicilerin bilinç düzeyleri genel olarak yüksektir. Türkiye’deki tüketicilerin geri dönüşüm ile ilgili ana sorunları; geri dönüşüm yapmak isteyen tüketiciler için sağlanan imkanların yetersiz olmasıdır. Bu nedenle özellikle yerel yönetimler kanalıyla geri dönüşüm kutularının sayılarının arttırılması ve bu kutulara her atık için ayrı bölmeye sahip olma özelliği kazandırılarak geri dönüşüm kutularının çeşitliliğinin sağlanması önerilmektedir. Anahtar Kelimeler: Davranış, Geri Dönüşüm, Tutum, Tüketici, Türkiye.











