Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Temel, Cenk" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 3 / 3
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    Beden Eğitimi Dersine İlgi Ölçeği (Bediö): Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması
    (Gaziantep Üniversitesi, 2020) Uğraş, Sinan; Temel, Cenk
    Bu araştırmada ortaokulda öğrenim gören öğrencilerin beden eğitimi dersine olan ilgi düzeylerinin belirlenmesi için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracının geliştirilmesi amaçlanmıştır. Araştırmada AFA ve DFA analizleri farklı örneklem grupları üzerinde gerçekleştirilmiştir. AFA analizlerinin % 50.2’sini (n=113) erkek öğrenciler oluştururken %49.8’ini (n=112) kız öğrenciler olmak üzere toplam 225 öğrenci oluşturmuştur. DFA analizlerinin ise, %50.7’sini (n=110) erkek öğrenciler, % 49.3’ünü (n=107) kız öğrenciler olmak üzere toplam 217 kişi katılmıştır. Literatür taraması ve kapsam geçerliliği aşamalarından sonra kalan 30 madde öğrencilere uygulanmıştır. AFA sonucunda 10 maddelik bir yapı elde edilmiştir. Ölçekteki 10 maddenin açıkladığı toplam varyans oranının % 47.205 olduğu tespit edilmiştir. AFA’dan elde edilen sonuçları test etmek için doğrulayıcı faktör analiz yapılmıştır. DFA analiz sonuçlarına göre [χ2/sd (2.16), CFI (.94), GFI (.93), AGFI (.89), IFI (.94), NFI .90), RMSEA (.07)] elde edilen sonuçların kabul edilebilir düzeyde olduğu belirlenmiştir. Araştırma sonucuna göre Beden Eğitimi Dersine İlgi Ölçeğinin (BEDİÖ) geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğuna ulaşılmıştır. Ölçeğin, sosyo ekonomik düzey, yaş, eğitim vb. özellikleri farklı gruplarla geçerlik ve güvenilirlik işlemlerinin yapılması önerilmektedir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The Impact of COVID-19 Process on Sustainability in Education: Work Alienation of Physical Education and Sports Teachers
    (MDPI, 2023) Temel, Cenk; Gökduman, Çiğdem; Uğraş, Sinan; Sagin, Ahmet Enes; Yücekaya, Mehmet Akif; Kartal, Mehmet; Toros, Turhan
    This study aimed to examine physical education teachers' perceptions of work alienation in Turkey according to different variables (including gender, marital status, school level, availability of a gym in the school, age, and years of service) during the COVID-19 pandemic, which affected sustainability in education on a global scale. The study employed the survey method and research data were collected from 442 volunteer physical education teachers working in different provinces of Turkey through the "Physical Education Teachers' Alienation to Work Scale". The results showed that physical education teachers had low levels of alienation in their work. The scale's subdimensions 'occupational isolation' and 'powerlessness' indicated higher levels of work alienation compared to other subdimensions. Among teachers who had completed their graduate education, the level of work alienation was higher in the subdimensions 'powerlessness' and 'occupational alienation'. Based on a comparison with prior research on sustainability in education, the COVID-19 pandemic could be said to have no significant impact on physical education teachers' levels of work alienation. The cause of work alienation among physical education teachers was structural issues rather than specific time-bound events such as the COVID-19 pandemic.
  • [ X ]
    Öğe
    The Role of Sports in School Belonging of Syrian Refugee Students in Turkey
    (Erdal TOPRAKCI, 2022) Sağın, Ahmet Enes; Yücekaya, Mehmet Akif; Uğraş, Sinan; Temel, Cenk
    In this study, it is aimed to determine how being in school sports teams with Turkish students affects the sense of school belonging of Syrian students and to analyze the process before and after joining school sports teams. Explanatory sequential design, one of the mixed research methods, was used in the research. In the quantitative aspect of the study, a school belonging scale was applied to a total of 472 Syrian and Turkish students. In the qualitative dimension, interviews were conducted with 7 Syrian students in the school sports teams. Syrian students have a lower level of school belonging compared to Turkish students. When the school belonging levels of the Syrian students who are in the school sports team and the Syrian students who are not in the school sports teams are compared, it has been revealed that there is a significant difference in favor of the Syrian students who are in the school sports teams. Qualitative interviews were also found to support these findings. As a result of the research, it is shown that the participation of Syrian students in sports activities can prevent many psychosocial problems they experience in school. At the same time, it is seen that sports teams can contribute to Syrian students' forming a social circle of friends, socialization, accelerating the adaptation process, cooperation, complying with school rules, and increasing their level of satisfaction with the school

| Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim