Yazar "Telef, Bülent Baki" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 15 / 15
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Adaptation and validation of the Social and Emotional Health Survey–Secondary into Turkish culture(Routledge, 2017) Telef, Bülent Baki; Furlong, Michael J.This study investigated the psychometric properties of a Turkish-language adaptation of the Social and Emotional Health Survey–Secondary (SEHS-S), a measure of core psychological assets hypothesized to be associated with adolescents' flourishing mental health. Convenience samples of students (Grades 9–12) from six Turkish high schools were used; one sample had 402 students (45% male and 55% female) and the second sample had 452 students (44% male and 56% female). Using Sample 1, confirmatory factor analysis replicated the previously identified SEHS-S higher-order factor structure, consisting of 12 subscales that formed four first-order latent traits (belief-in-self, belief-in-others, emotional competence, and engaged living) and a second-order trait (covitality). Using Sample 2, additional validity analyses showed that covitality was positively correlated with psychological resilience and prosocial behaviors. There was a negative correlation with externalized and internalized psychological distress. Acceptable alpha reliability coefficients were found for the four SEHS-S domains (males = .74–.89; females = .75–.81) and the covitality total score (.89 for males and females). The findings supported the use of the SEHS-S as a valid and reliable measurement instrument for use in positive mental health research with Turkish adolescents and generalized the SEHS-S covitality measurement model to another cultural context. © 2017, © 2017 International School Psychology Association.Öğe ÇOCUKLAR İÇİN ÖZ-YETERLİK ÖLÇEĞİNİN GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI(Dokuz Eylül Üniversitesi, 2012) Telef, Bülent Baki; Karaca, RenginBu çalışmanın amacı Çocuklar İçin Öz-yeterlik Ölçeği’nin uyarlama, geçerlik ve güvenirlik çalışmasını yapmaktır. Araştırmanın katılımcılarını 461 ilköğretim ve 472 lise öğrencisi olmak üzere 933 ergen oluşturmaktadır. Ergenlerin %54,8’i (n= 511) kız, %45,2’si (n= 422) erkektir. Ölçeğin yapı geçerliğini belirlemek için açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi sonunda ölçeğin özgün formunda olduğu gibi üç faktörden oluştuğu saptanmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonucu üç faktörlü modelin iyi düzeyde uyum gösterdiği görülmüştür. İç tutarlık, test-tekrar test, madde analizi ve ölçüt bağıntılı geçerlik yöntemleri ölçeğin geçerli ve güvenilir olduğunu göstermektedir. Araştırma sonuçları ölçeğin ergenlerin akademik, sosyal ve duygusal öz-yeterliklerini ölçmede kullanılabileceğini göstermiştirÖğe Engelli Çocuğa Sahip Ebeveynlerin Öz-yeterliklerinin ve Psikolojik Belirtilerinin İncelenmesi(2013) Telef, Bülent BakiBu araştırmanın amacı, engelli çocuğa sahip ebeveynlerin öz-yeterlikleri ile psikolojik belirtiler arasındaki ilişkileri incelemektir. Bu araştırma betimsel yönteme dayanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu, 2010-2011 eğitim öğretim yılında özel eğitim desteğine gereksinim duyan çeşitli engellere sahip 165 öğrenci velisinden oluşmaktadır. Ebeveynlerin %63,6'sı (n= 105) anne, %36,4'ü (n= 60) babadır. Araştırma verileri Ebeveyn Öz-yeterlik Ölçeği ve Kısa Semptom Envanteri ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde bağımsız örneklemler için t-testi, Anova ve Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyon analizi yöntemleri kullanılmıştır. Araştırmanın sonucunda, ebeveyn öz-yeterliği ile psikolojik belirtiler arasında negatif yönde anlamlı ilişkiler olduğu saptanmıştır. Ebeveynlerin öz-yeterliklerinde ve psikolojik semptomlarında bazı demografik değişkenlere göre fark bulunmuştur. Sonuç olarak, ebeveynlerin öz-yeterlikleri arttıkça psikolojik belirtilerin azaldığı söylenebilirÖğe ERGENLERDE OLUMLU VE OLUMSUZ DUYGULAR İLE RİSKLİ DAVRANIŞLAR ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ(Kastamonu Üniversitesi, 2014) Telef, Bülent BakiBu araştırmanın amacı, ergenlerin yaşamış oldukları olumlu ve olumsuz duygular ile riskli davranışlar arasındaki ilişkileri incelemektir. Bu çalışma betimsel yönteme dayanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu meslek lisesinde öğrenim görmekte olan 300 ergenden oluşmaktadır. Katılımcıların %38’i kız (n= 113), %62’si erkek (n= 187) öğrencidir. Araştırmanın verileri Olumlu ve Olumsuz Yaşantı Ölçeği ve Riskli Davranışlar Ölçeği ile toplanmıştır. Analizler sonucunda, olumlu yaşantılar ile riskli davranışlar arasında negatif; olumsuz yaşantılar ile riskli davranışlar arasında pozitif yönde anlamlı düzeyde ilişki olduğu saptanmıştır. Bulgular literatür ışığında tartışılmıştırÖğe Ergenlerde olumlu ve olumsuz duygular ile riskli davranışlar arasındaki ilişkinin incelenmesi(2014) Telef, Bülent BakiBu araştırmanın amacı, ergenlerin yaşamış oldukları olumlu ve olumsuz duygular ile riskli davranışlar arasındaki ilişkileri incelemektir. Bu çalışma betimsel yönteme dayanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu meslek lisesinde öğrenim görmekte olan 300 ergenden oluşmaktadır. Katılımcıların %38i kız (n= 113), %62si erkek (n= 187) öğrencidir. Araştırmanın verileri Olumlu ve Olumsuz Yaşantı Ölçeği ve Riskli Davranışlar Ölçeği ile toplanmıştır. Analizler sonucunda, olumlu yaşantılar ile riskli davranışlar arasında negatif; olumsuz yaşantılar ile riskli davranışlar arasında pozitif yönde anlamlı düzeyde ilişki olduğu saptanmıştır. Bulgular literatür ışığında tartışılmıştır.Öğe Hope and life satisfaction in elementary school students: Mediation role of affective experiences(2020) Telef, Bülent BakiLife satisfaction is an important indicator of quality life of students. The aim of this study is to examine the mediation effect of positive and negative affect on the link between hope and life satisfaction in elementary school students. The sample consisted of 436 (204 female and 232 male) Turkish early adolescents recruited from among elementary school students in Turkey. Students were between 12 and 15 years (M = 13, SD = .84). Data were collected using the Children’s Hope Scale, Positive and Negative Experience Scale, and Satisfaction with Life Scale. The results indicated that hope positively predicted positive affect and satisfaction with life and negatively predicted negative affect. The structural equation model results showed that positive and negative affect partially mediated the relationship between hope and satisfaction with life. The study results showed that hope and positive emotions are an important factor for the life satisfaction of Turkish elementary school students. The practical implications and limitations of the present study are discussed.Öğe Investigating the Relationship among Internet Addiction, Positive and Negative Affects, and Life Satisfaction in Turkish Adolescents(International Association of Educators, 2016) Telef, Bülent BakiThis study investigates the relationships between Internet addiction and the areas of life satisfaction and positive or negative affects in Turkish adolescents. The research sample comprised 358 students studying in the sixth, seventh and eighth grades at four different middle schools in Canakkale city centre during the 2012–2013 academic year, of which 189 (52.8%) were females and 169 (48.2%) were males. Of the participants, 131 (37%) were sixth graders, 90 (25%) were seventh graders and 137 (38%) were eighth graders. The Internet Addiction Scale, the Multidimensional Student’s Life Satisfaction Scale and the Scale of Positive and Negative Experience were used as data collection instruments in the study. Research data was analysed using Pearson's product-moment correlation technique and multiple linear regression. The results indicated that there was a significant negative correlation between Internet addiction and school and family satisfaction, and a significant positive relationship between Internet addiction and negative affects. The regression analysis results indicated that school satisfaction and negative affects are important predictors of Internet addiction. The results suggested thatincreasing adolescents’ school satisfaction and developing their ability to regulate their emotions might be useful in decreasing Internet addictionÖğe Investigation of adolescents' life satisfaction and psychological symptoms(Istanbul Universitesi, 2013) Telef, Bülent BakiPurpose: The purpose of this study is to determine whether adolescents' life satisfaction can be predicted by psychological symptoms, and whether their life satisfactions and psychological symptoms differentiate according to some demographic variables. Method: In this study, descriptive method was used. The sample of the study consists of 542 high school students. Data used in this study were collected through Life Satisfaction Scale, Short Symptom Inventory and Personal Information Form. The data were analyzed statistically by using multiple regression analysis, t-test and one-way anova. Findings: The results of the research show that depression, negative self and hostility variables predicted life satisfaction significantly in negative direction. Also statistically significant differences were determined in adolescents' life satisfaction and psychological symptoms according to some of the demographic variables. Discussion and Conclusion: It may be said that psychological symptoms are predictor of life satisfaction. Furthermore, it is determined that demographical factors have important contributions on life satisfaction and physiological symptoms. In further researches, developing programs that will help to decrease psychological symptoms and increase life satisfaction of students and the efficiency of programs can be studied.Öğe Lise Öğrencilerinin Öznel İyi Oluşlarının Yordayıcısı Olarak Öz-Yeterlik(2013) Telef, Bülent Baki; Ergün, EnesBu araştırmanın amacı, lise öğrencilerinin akademik, sosyal ve duygusal öz-yeterliklerinin öznel iyi oluşu yordayıp yordamadığını belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu, farklı liselerde öğrenim gören 311 öğrenci oluşturmaktadır. Katılımcıların %64'ü (n= 199) kız, %36'sı (n= 112) erkektir. Araştırma verileri, Çocuklar İçin ÖzYeterlik Ölçeği, Olumlu ve Olumsuz Yaşantı Ölçeği ve Yaşam Doyumu Ölçeği ile toplanmıştır. Araştırmadan elde edilen verilerin analizinde çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Yapılan çoklu doğrusal regresyon analizi sonucunda akademik, sosyal ve duygusal öz-yeterlik, öznel iyi oluşun %19'unu açıklamaktadır. Sonuç olarak, akademik, sosyal ve duygusal öz-yeterliğin lise öğrencilerinin öznel iyi oluşlarını yordadığı saptanmıştır. Okul psikolojik danışmanlarının akademik, sosyal ve duygusal öz-yeterliği artırmaya yönelik yapacakları çalışmaların, öğrencilerin öznel iyi oluşlarının gelişimine olumlu katkı sağlayacağı düşünülmektedirÖğe ÖĞRETMEN ADAYLARINDA PSİKOLOJİK İYİ OLUŞ VE DEĞERLER ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ(2013) Telef, Bülent Baki; Uzman, Ersin; Ergün, EnesBu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının psikolojik iyi oluşları ile değerleri arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırma betimsel yönteme dayanmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu 2011-2012 eğitim-öğretim yılında Dokuz Eylül Üniversitesi Buca Eğitim Fakültesi'nde farklı bölümlerde öğrenim görmekte olan 260 öğretmen adayından oluşmaktadır. Katılımcıların %72'si kız (n=188), %28'i erkek (n=72) öğrencidir. Araştırma verileri Psikolojik İyi Oluş Ölçeği, Portre Değerler Ölçeği ve Kişisel Bilgi Formu ile toplanmıştır. Araştırmanın verilerinin analizinde çoklu doğrusal regresyon analizi ve pearson momentler çarpımı korelâsyon tekniği kullanılmıştır. Araştırmanın istatistiksel analizleri SPSS 16.0 programı kullanılarak yapılmıştır. Araştırmanın sonucunda, psikolojik iyi oluş ile başarı, hazcılık, özyönelim, evrenselcilik, iyilikseverlik, uyma ve güvenlik arasında pozitif yönde anlamlı ilişkiler olduğu görülmüştür. Psikolojik iyi oluş ile güç, uyarılım ve geleneksellik arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır. Çoklu doğrusal regresyon analizi sonucunda güç, başarı, hazcılık, uyarılım, özyönelim, evrenselcilik, iyilikseverlik, geleneksellik, uyma ve güvenlik, psikolojik iyi oluşun %20'sini açıklamaktadır. Hazcılık ve evrenselcilik yordamaktadır. Değerler boyut olarak ele alındığında yeniliğe açıklık, özgenişletim, özaşkınlık ve muhafazacılık boyutları psikolojik iyi oluşun %16'sını açıklamaktadır. Özaşkınlık boyutunun psikolojik iyi oluşun anlamlı düzeyde yordayıcısı olduğu görülmüştür. Sonuç olarak öğretmen adaylarının sahip oldukları bazı değerlerin psikolojik iyi oluşlarını arttırdığı söylenebilirÖğe Olumlu ve Olumsuz Yaşantı Ölçeği: Ergenler için geçerlilik ve güvenilirlik çalışması(2013) Telef, Bülent BakiAmaç: Bu çalışmanın amacı, Olumlu ve Olumsuz Yaşantı Ölçeğinin (OOYÖ) ergenler için psikometrik özelliklerini incelemektir. Yöntem: Araştırma İzmir ilinde farklı liselerde öğrenim gören 364 öğrenci ile yürütülmüştür. Öğrenci- lerin 213ü (%58.5) kız, 151i (%41.5) erkektir. Ölçeğin, yapı geçerliliği açımlayıcı ve doğrulayıcı faktör analizleri kullanılarak incelenmiştir. Ölçeğin ölçüt bağlantılı geçerliliğini saptamak için Yaşam Doyumu Ölçeği, Yaşam Yöne- limi Testi ve Ucla Yalnızlık Ölçeği kullanılmıştır. Ölçeğin güvenilirliğine bakmak için Cronbach alfa katsayısı ve test-tekrar test yöntemi kullanılmıştır. Madde analizi kapsamında madde toplam puan korelasyonuna ve %27lik alt-üst grupların madde ortalama puanları arasındaki farklara bakılmıştır. Sonuç: Açımlayıcı faktör analizi sonu- cunda, ölçeğin özgün formunda ve üniversite öğrencileri ile yapılan uyarlama çalışmasında olduğu gibi iki faktör- den oluşmaktadır. Doğrulayıcı faktör analizine göre ölçeğin uyum indekslerinin kabul edilebilir düzeyde olduğu belirlenmiştir. Ölçeğin ölçüt bağlantılı geçerliliği çalışması için yapılan korelasyon analizi sonucunda anlamlı iliş- kiler bulunmuştur. OOYÖnün Cronbach alfa katsayısına, test-tekrar test sonucuna, madde toplam korelasyon- larına ve t değerlerine bakıldığında ölçeğin güvenilir olduğu görülmektedir. Tartışma: OOYÖnün ergenlerin yaşa- dığı olumlu ve olumsuz duyguları geçerli ve güvenilir bir şekilde ölçtüğü söylenebilir.Öğe Ortaokul Öğrencilerinde Okul Doyumu, Okuldaki Pozitif Yaşantılar ve Mutluluk Arasındaki İlişki(Türk Eğitim Derneği, 2021) Telef, Bülent BakiBu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin mutlulukları ile okul doyumu ve okuldaki pozitif yaşantılar arasındaki ilişkileri incelemektir. Araştırmanın çalışma grubunu Çanakkale il merkezinde 6., 7. ve 8. sınıflarda öğrenim gören 328 ortaokul öğrencisi oluşturmuştur. Öğrencilerin 175'i (%53) kız, 153'ü (%47) erkektir. Katılımcıların 114'ü (%35) 6. sınıf, 130’u (%39) 7. sınıf, 84’ü (%26) 8. sınıf öğrencisidir. Araştırma verileri Okul Çocuklarının Mutluluk Envanteri, Okulda Pozitif Yaşantılar Ölçeği ve Çocuklar İçin Kapsamlı Okul Doyumu Ölçeği ile toplanmıştır. Ortaokul öğrencilerinin mutlulukları ile okul doyumu ve okuldaki pozitif yaşantılar arasında pozitif yönde anlamlı ilişkilerin olduğu görülmüştür. Regresyon analizi sonuçları okul doyumu, sebat ve iyimserliğin ortaokul öğrencilerinin mutluluklarının önemli yordayıcısı olduğunu göstermiştir. Bulgular literatür doğrultusunda tartışılmış ve uygulamaya dönük önerilerde bulunulmuştur.Öğe Psikolojik İyi Oluş Ölçeği: Türkçeye Uyarlama, Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması(2013) Telef, Bülent BakiBu çalışmanın amacı Psikolojik İyi Oluş Ölçeği'nin Türkçe formunun psikometrik özelliklerini araştırmaktır. Araştırmanın örneklemi 339'u (%64) kız ve 190'ı (%36) erkek olmak üzere 529 öğretmen adayından oluşmaktadır. Açımlayıcı faktör analizi sonucunda toplam açıklanan varyansın %42 olduğu ve maddelerin tek faktör altında toplandığı saptanmıştır. Benzer ölçek geçerliği için Psikolojik İyi Oluş Ölçekleri ve İhtiyaç Doyumu Ölçeği kullanılmıştır. Psikolojik İyi Oluş ile Psikolojik İyi Oluş Ölçekleri ve İhtiyaç Doyumu Ölçeği arasında Pearson Momentler Çarpımı Korelâsyonu .56 ve .73 (p<.01) olarak bulunmuştur. Güvenirlik çalışması sonucunda Cronbach alfa katsayısı .80 olarak hesaplanmıştır. Test tekrar test sonucuna göre ölçeğin birinci ve ikinci uygulaması arasında yüksek düzeyde, pozitif ve anlamlı bir ilişki olduğu görülmüştür (r= .86, p<.01). Araştırma sonucunda Psikolojik İyi Oluş Ölçeği'nin psikolojik iyi oluşu ölçmede geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu belirlenmiştir.Öğe Social and Emotional Psychological Factors Associated With Subjective Well-Being: A Comparison of Turkish and California Adolescents(Sage Publications Inc, 2017) Telef, Bülent Baki; Furlong, Michael J.This study examined the relations between core psychological self-schemas and the subjective well-being (SWB) of Turkish and California (United States) adolescents. The participants were 2,242 high school students (1,123 from Turkey and 1,119 from California). Core psychological self-schemas were measured with the Social and Emotional Health Survey-Secondary (SEHS-S) and SWB was measured by the combination of the Students' Life Satisfaction Scale (SLSS; cognitive component) and the Positive and Negative Affect Schedule for Children (PANAS-C; affective component). Significant, small effect size differences were found for self-awareness, persistence, family coherence, and behavioral self-control, favoring the Turkish adolescents, and for school support, empathy, and SWB, favoring the California adolescents. Positive associations were found between the social and emotional health self-schemas and SWB for adolescents in both cultures. Multiple regression analyses indicated that self-efficacy, self-awareness, family coherence, and zest were significant predictors of SWB for both the Turkish and California samples. For the California sample only, peer support, gratitude, and optimism were significant predictors. The findings are discussed in the context of individualist and collectivist cultures.Öğe Turkish Adaptation Study of Overall Sachool Satisfaction Scale for Children(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2014) Telef, Bülent BakiThe objective of this study was to examine the psychometric properties of the Overall School Satisfaction Scale for Children. The study was carried out on 582 students studying at two primary and two secondary schools in the city of Çanakkale during the 2012-2013 academic year. Of these students, 130 (22%) were elementary school students and 452 (78%) were secondary school students. Of the students who participated in the study, 291 (50%) were female and 291 (50%) were male. Overall School Satisfaction Scale for Children and Life Satisfaction Scale were used as data acquisition tools in this study. Construction validity of the study was examined using exploratory and confirmatory factor analyses. Alpha internal consistency and a test-re-test method were applied to examine the validity of the scale. The data of the study was analysed using the SPSS 16.0 and LISREL 8.7 programs. As a result of the exploratory factor analysis, it was determined that the scale consisted of a single factor and that the total explained variance was 65%. The factor loads of the scale items were calculated to be between .77 and .82. Confirmatory factor analysis results indicated that the fit indexes of the scale were at acceptable levels. The Cronbach's Alpha internal consistency coefficient calculated as a result of the reliability study was .89. It was determined via the test-re-test result that there was a high, positive and significant relationship between the first and second applications of the scale (r= .92, p<.01). As a result of the adaptation study, it can be stated that the Overall School Satisfaction Scale for Children is a valid and reliable scale.