Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Kalkan, Sinan" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 17 / 17
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    An Examination of the Opinions of Special Education Teachers About the Evidence-Based Practices Used for the Education of Children with ASD
    (Salih RAKAP, 2022) Çil, Hikmet; Kalkan, Sinan; Akemoglu, Yusuf
    In this study, it is aimed to examine the opinions of special education teachers about the evidence-based practices that they use for the education of children with autism spectrum disorder. A case study method, one of the qualitative study models, was used in the research. Special education teachers working in the schools of the Directorate of National Education in Adıyaman and graduating from the special education departments programs participated in the study. The study was conducted with a total of 44 special education teachers, including 29 women and 15 men. According to findings, it was determined that the teachers received very little training during their professional lives that focused on evidence-based practices, although many reported that they had some training on evidence-based practices during their undergraduate education. It was determined that the teachers who participated in the study generally evaluated the evidence-based practices as the applications that were formed as a result of the experimental studies. As a result, it was thought that studies should be carried out to investigate how evidence-based practices can be used in special education classrooms
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Delving into the Critical Thinking Skills of Pre-Service Mathematics Teachers with Their Metacognitive Awareness
    (2024) Erdoğan, Fatma; Kalkan, Sinan
    Metacognitive awareness (MA) and critical thinking (CT) are crucial higher-order thinking skills in mathematics education. MA and CT skills of pre-service teachers are considered important predictors of their future teaching practices in the teaching and learning of mathematics. In this context, the study examines the potential effects of socio-demographic (e.g., gender) and academic variables (e.g., academic year and academic achievement) on MA and CT skills of pre-service mathematics teachers (PSTs). Additionally, the aim of this study is to explore the relationship between the MA and CT skills of PSTs. Employing a quantitative research methodology, the study was structured around a correlational model. It involved 218 PSTs, using the “MA Inventory” and “CT Standards Scale” for data collection. The data were analyzed through independent sample t-test, one-way analysis of variance, correlation analysis, and simple linear regression analysis. The findings indicate that PSTs possess a high level of MA and CT skills. Significant differences in MAs of PSTs were observed with respect to academic year and academic achievement, while the CT skills of PSTs showed significant differences concerning gender and academic achievement. A strong, positive, and significant correlation was found between MA and CT skills of PSTs. Furthermore, the MAs of PSTs were identified as a significant predictor of their CT skills, explaining 38% of the variance in CT skills.
  • [ X ]
    Öğe
    Effect Size Calculations in Single-Case Experimental Research Design: An Investigation of Nonoverlap Methods
    (Turkish Psychologists Assoc, 2020) Rakap, Salih; Yucesoy-Ozkan, Serife; Kalkan, Sinan
    [Anstract Not Available]
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Ev Temelli Koçluk Uygulamalarının Doğal Dil Öğretimi Stratejileri ve Çocuk Çıktıları Üzerindeki Etkileri
    (T.C. Milli Eğitim Bakanlığı, 2024) Rakap, Salih; Balıkçı, Şerife; Gülboy, Emrah; Kalkan, Sinan
    Dil, konuşma ve iletişim becerilerinin erken yaşlardan itibaren gelişimsel dönemlere uygun olarak kazanılması çocukların bağımsız olarak yaşamlarını sürdürebilmeleri açısından oldukça önemlidir. Bu alanlarda yaşanan gecikmelerin olumsuz etkilerini ortadan kaldırmak ya da hafifletmek amacıyla, çocukların dil, konuşma ve iletişim becerilerini geliştirmeye odaklı kanıt temelli müdahaleleri içeren erken müdahale programlarının mümkün olduğu kadar erken yaşlarda sunulması oldukça önemlidir. Erken müdahale programlarının hedeflenen çocuk çıktılarına ulaşabilmesi için kanıta dayalı uygulamaların yüksek uygulama güvenirliğiyle uygulanması gerekir. Bu bağlamda öğretmenler ve ebeveynlerin koçluk ya da mentörlük gibi uygulama destekleri yardımıyla desteklenmeleri üretilen bilginin uygulama ortamlarında kullanılması sağlar. Bu çalışmanın amacı, eğitim oturumunu takiben ev temelli koçluk desteği içeren aile eğitim programının bir özel gereksinimli çocuk annesinin doğal dil öğretimi (DDÖ) stratejilerini doğru uygulama becerilerini edinmesi ve anne tarafından sunulan DDÖ’nün özel gereksinimli küçük bir çocuğun ifade edici dil becerileri üzerindeki etkilerinin incelenmesidir. Araştırmaya bir anne ve dil konuşma yetersizliği olan çocuğu katılmıştır. Araştırmada tek-denekli deneysel desenlerden davranışlar arası çoklu başlama deseni kullanılmıştır. Bulgular eğitim oturumları ardından sunulan ev temelli koçluk desteği içeren aile eğitim programı annenin DDÖ stratejileri olan model olma, talep etme, bekleme süreli öğretim ve fırsat öğretimini uygulama becerilerini edinmesinde, korumasında ve genellemesinde etkili olduğunu göstermektedir. Bunun yanı sıra bulgular anne tarafından sunulan DDÖ stratejilerinin çocuğunun kullandığı sözcüklerdeki ortalama sözce uzunluğunu, farklı sözcük sayısını ve toplam sözcük sayısını artırmada etkili olduğunu göstermektedir. Çalışmanın bulguları alanyazınla karşılaştırılmış ve ileri araştırmalara yönelik öneriler sunulmuştur.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Examining long-term impacts of a training programme to improve quality of IEP goals
    (Routledge Journals, Taylor & Francis Ltd, 2024) Rakap, Salih; Balıkcı, Şerife; Kalkan, Sinan; Coleman, Heather; Aydın, Burak; Gülboy, Emrah
    High-quality IEP goals developed based on a comprehensive assessment of child functioning are more likely to result in individualisation of services and improved learning outcomes for students with disabilities. This study investigated the impact of a training programme on the quality of individualised education programme (IEP) goals written by Turkish special education preservice teachers and examined whether participants could transfer goal writing skills from preservice to in-service settings. A total of 44 preservice teachers participated in the study and were randomly assigned to service-as-usual control or training groups. Preservice teachers in the experimental group received a manual focused on writing high-quality IEP goals and participated in a series of two in-person trainings across 2 weeks. Preservice teachers in the control group were given the same manual focused on writing high-quality IEP goals and asked to review the manual. Results showed that the training method used was effective in improving the quality of IEP goals special education preservice teachers developed and wrote. Moreover, preservice teachers maintained their performance during the 4-month follow-up and demonstrated evidence for generalisation of skills to in-service settings at 12 months post-training.
  • [ X ]
    Öğe
    Okul Öncesi Dönemde Sosyal-Duygusal Gelişimin Desteklenmesi: Piramit Modeli ile İlgili Çalışmaların Gözden Geçirilmesi ve Ayrıntılı Bibliyografisi
    (2021) Kalkan, Sinan; Rakap, Salih
    Sosyal-duygusal gelişimin çocukların genel gelişimleri ve ileriki yaşamları üzerinde etkilerini ortaya koyan araştırmabulguları, bilim insanlarını okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal-duygusal gelişimini desteklemeye yönelik önleyici veiyileştirici müdahale programları geliştirmeye yöneltmiştir. Bu çalışma, okul öncesi yaş grubundaki çocukların sosyalduygusal gelişimlerini desteklemek amacıyla Piramit Modeli temel alınarak geliştirilen mesleki gelişim programlarınınetkililiğinin incelendiği deneysel araştırmalar ile öğretmenlerin bu model kapsamında yer alan stratejileri kullanmadüzeylerini inceleyen betimsel çalışmaları gözden geçirmeyi ve ayrıntılı bibliyografisini oluşturmayı amaçlamaktadır. Bubağlamda alanyazındaki ilgili araştırmaların belirlenmesi için kapsamlı ve sistematik bir kaynak taraması gerçekleştirilmişve dâhil etme ölçütlerini karşılayan 10 araştırmaya ulaşılmıştır. Araştırmalar, geliştirilen kodlama formları kullanılarakbelirlenen değişkenler ışığında özetlenmiştir. Bu çalışmanın bulguları öğretmenler için geliştirilen, bilimsel dayanaklı olan yada etkililiği araştırmalar tarafından kanıtlanmış yöntem ve stratejilerin öğretilmesini amaçlayan mesleki gelişimprogramlarının etkili olabilmesinin, bu programların planlanmasında ve sunulmasında etkili yaklaşımların tercih edilmesiyleyakından ilişkili olduğunu göstermektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    Okul Öncesi Öğretmenlerinin Çocuklardaki Problem Davranışı Belirleme ve Davranışa Müdahale Stratejileri
    (2021) Kılıç, Melda; Kalkan, Sinan; Avcı, Canan
    Bu çalışma, okul öncesi öğretmenlerinin çocuklarda görülen problem davranışları belirleyebilme durumlarını ve problem davranışlara müdahalede tercih ettikleri stratejileri incelemeyi amaçlayan nitel bir araştırmadır. Araştırmada durum çalışması deseni kullanılmıştır. Çalışmanın katılımcılarının belirlenmesinde amaçlı rastgele örnekleme yöntemi tercih edilmiştir. Çalışmanın katılımcıları 15 okul öncesi öğretmenidir. Veri toplama aracı olarak araştırmacılar tarafından hazırlanmış Öğretmen Görüşme Formu kullanılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanmıştır. Veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Bulgular, okul öncesi öğretmenlerinin problem davranışları belirlemede zorluk yaşadıklarını göstermektedir. Bunun yanı sıra öğretmenlerin çocukların problem davranışlarına müdahalede tercih ettikleri stratejilerin etkisi zayıf stratejiler olduğu görülmüştür. Bulgular, öğretmen eğitimi ve hizmet içi eğitim bağlamında tartışılmıştır. Bu bağlamda okul öncesi öğretmenlerine okul öncesi dönemdeki problem davranışlar ve problem davranışlara müdahale stratejileri ile ilgili hizmet içi eğitim desteği verilmesinin faydalı olacağı düşünülmektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    Özel Eğitim Öğretmenliği Mesleki Etik Ölçeği
    (2020) Kalkan, Sinan; Öğülmüş, Kürşat
    Tüm meslek alanlarında olduğu gibi özel gereksinimli çocuklar ile çalışan özel eğitim öğretmenleri için demesleki etik ilkelere uygun bir şekilde mesleğini icra etmek çok önemli olmakla birlikte, aynı zamanda özelgereksinimli çocuklarla çalışıyor olmanın (tanılama, değerlendirme, müdahalede bulunmak, ilgili hizmetlerekarar vermek, işbirliği yapmak, yasal haklardan yararlandırmak gibi nedenlere bağlı olarak) vermiş olduğu birgerekliliktir. Ülkemizde özel eğitim öğretmenlerinin mesleki etik ilkeleri henüz yeni yeni çalışılmayabaşlanmıştır. Özel eğitim öğretmenleri için de son derece önemli olan mesleki etik davranışların gelişiminidesteklemeyi hedefleyen bu araştırmada, özel eğitim öğretmen ve uzmanlara yönelik mesleki etik ölçeğigeliştirilmesi amaçlanmaktadır. Bu bağlamda tek faktör altında toplam 76 maddeden oluşan Özel Eğitim MeslekiEtik Ölçeği geliştirilmiştir. Bu araştırmada betimsel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. ÖzelEğitim Mesleki Etik Ölçeği maddelerinin iç tutarlılığını belirlemek amacıyla Cronbach Alpha ile hesaplanangüvenirlik indeks değeri, alpha=0.997 çok yüksek olarak hesaplanmıştır. Ölçeğin değişkenler arasındaki ilişkiyibelirlemek amacıyla yapılan faktör analizine (Barlett Testi) göre değişkenler arasında ilişkinin olduğu(p=0.000<0.05) tespit edilmiştir. Faktör analizi sonucunda değişkenlerin toplam açıklanan varyansı %85.559olan tek faktör altında toplanmıştır. Bu çalışma kapsamında geliştirilen Özel Eğitim Mesleki Etik Ölçeğininsaçılım değeri ile özdeğer sayıları, ölçeğin tek faktörlü bir yapıda olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda eldeedilen bulgular Özel Eğitim Mesleki Etik Ölçeğinin geçerli ve güvenilir bir araç olduğunu göstermektedir.
  • [ X ]
    Öğe
    Özel Eğitimde Nitelikli Davranışsal Amaç Belirleme ve Yazmaya İlişkin İlkelerin Doküman Analizi Yoluyla Belirlenmesi
    (2022) Rakap, Salih; Kalkan, Sinan; Balıkcı, Serife
    Özel eğitimde eğitsel faaliyetlerin nihai amacı, özel gereksinimli öğrencinin ve etkileşimde bulunduğu bireylerin yaşantılarını olumlu yönde etkileyecek sosyal açıdan önemli ve öğrenci için işlevsel olan davranışları öğretmektir. Bu çalışma, ulusal ve uluslararası alanyazında yer alan özel eğitimde öğretimsel amaç geliştirme ve yazma konusuna odaklanan dokümanları gözden geçirerek nitelikli öğretimsel amaç geliştirmeye ilişkin ilkeleri belirlemeyi ve örnekleri ile açıklamayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda, nitelikli öğrenme faaliyetleri için yüksek kaliteli öğretimsel amaçlar belirleme ve yazmanın önemini tartışılmış ve özel gereksinimli çocuklara öğretim yapan öğretmenlerin yüksek kaliteli öğretimsel amaçlar geliştirmelerine rehberlik etmek amacıyla belirlenmiş ilkeler ayrıntılı bir şekilde örnekleriyle ele alınmış ve açıklanmıştır. Çalışma kapsamında, nitelikli öğretimsel amaçlar belirleme ve yazma ilkeleri öğretimsel amaçta belirtilen davranış ifadesinin uygunluğu, kullanılan araç-gereç, etkinlik ve becerilerin gelişimsel uygunluğu, öğretimsel amaçta belirtilen davranışın işlevselliği, öğretimsel amaçta belirtilen davranışın genellenebilirliği ve öğretimsel amaçta belirtilen davranışın ölçülebilirliği olmak üzere beş tema altında ele alınmıştır. Herbir ilke, bu başlıklar altında ayrı ayrı örnekleriyle açıklanmıştır. Yüksek kaliteli öğretimsel amaç yazmanın gerekliliği alanyazında yapılan araştırmaların sonuçlarıyla yorumlanmış ve önerilerde bulunulmuştur.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Promoting Inclusion Through Embedded Instruction: Enhancing Preschool Teachers' Implementation of Learning Opportunities for Children with Disabilities
    (Springer/Plenum Publishers, 2024) Rakap, Salih; Balıkçı, Şerife; Aydın, Burak; Kalkan, Sinan
    Embedded instruction facilitates individualized support and promotes meaningful participation for all children, irrespective of their abilities or disabilities, by integrating learning opportunities into the natural, everyday activities of inclusive preschool settings. This study aimed to investigate the impact of a coaching intervention on the fidelity of preschool teachers' implementation of embedded learning opportunities (ELOs) and child learning outcomes, using a multiple baseline across participants design. Four preschool teachers and four children with disabilities participated in the study. Findings showed that teachers' correct implementation of ELOs increased slightly after the introduction of the workshop training, but criterion level of performance was only achieved after practice-based coaching support. All four teachers sustained high levels of correct implementation during maintenance sessions conducted intermittently after the coaching intervention. As the accuracy of preschool teachers' implementation of ELOs increased, the percentage of children's correct responses regarding target behaviors also increased. The social validity data indicated that preschool teachers found embedded instruction practices and the coaching intervention effective, beneficial, and suitable. Overall, the study provides evidence supporting coaching as an effective professional development strategy for improving the implementation of ELOs and enhancing child learning outcomes in inclusive preschool classrooms. The study underscores the importance of ongoing coaching support to ensure sustained use of ELOs among preschool teachers, thereby facilitating the development and learning of preschool children with developmental disabilities in inclusive settings.
  • [ X ]
    Öğe
    Supporting Social-Emotional Development of Young Children: Pyramid Model
    (Salih RAKAP, 2021) Kalkan, Sinan
    Supporting the social-emotional development of children in the preschool period is of critical importance for children in terms of learning, behavior, and social acceptance. For this reason, supporting the social-emotional development of preschool children by teachers is very important in terms of children's development and learning processes. In recent years, there are many preventative and remedial strategies and intervention approaches that have been proven by research to support the social-emotional development and learning processes of young children. One of these intervention approaches is the Pyramid Model. In this study, it is aimed to introduce the Pyramid Model, which is one of the preventive intervention programs developed to support the social-emotional development of children in the preschool age group and to prevent problem behaviors. For this reason, all aspects of the Pyramid Model, which is pedagogically compatible with the curriculum and functioning in this context, are discussed in this study. It is thought that the introduction of the Pyramid Model will guide early childhood studies that aim to support the social-emotional development of young children in the national literature
  • [ X ]
    Öğe
    Tek Denekli Araştırmalarda Etki Büyüklüğü Hesaplamada Kullanılan Örtüşmeyen Veriye Dayalı Yöntemlerin İncelenmesi
    (2022) Balıkcı, Serife; Kalkan, Sinan; Rakap, Salih; Akemoglu, Yusuf
    Bilimsel dayanaklı uygulamalar (BDU), okullarda tüm çocukların öğrenme çıktılarını iyileştirmeyi amaçlayan öğretim yöntem ve stratejilerini içermektedir. Son yıllarda, eğitim alanında BDU’ların belirlenmesine yönelik hareket, meta-analiz uygulamalarını yaygınlaştırmış ve tek denekli deneysel araştırma (TDA) gibi alanlarda etki büyüklüğü hesaplama yöntemlerin geliştirilmesine neden olmuştur. Bu çalışmanın amacı, TDA bağlamında etki büyüklüğü hesaplamaları için geliştirilen beş yöntemi (TauÖrtüşmeme, Tau-U, Phi, robust Phi ve İLOF) karşılaştırmalı olarak incelemektir. Çalışma kapsamında TDA’lardan elde edilen 222 grafiğin her biri için beş yöntem kullanılarak etki büyüklüğü hesaplamaları ile görsel analizler gerçekleştirilmiştir. Bu analizler sonucu elde edilen veriler karşılaştırılarak incelenmiştir. Araştırmanın bulguları, incelenen beş yöntemden dördünün (İLOF, Tau-U, TauÖrtüşmeme ve Phi) birbirleriyle çok yüksek düzeyde korelasyona sahip olduğunu ve bu yöntemler kullanılarak hesaplanan etki büyüklüğü değerleri ile görsel analiz sonuçları arasında yüksek düzeyde bir uyum olduğunu ortaya koymuştur. Ayrıca, görsel analiz ile uyumları dikkate alındığından Tau-U ve İLOF yöntemlerinin diğer yöntemlere kıyasla daha iyi performans gösterdiği belirlenmiştir.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    The effect of enriched environments in teaching geometric shapes to students with visual impairment
    (Springernature, 2025) Karamik, Gözdegül Arık; Özkaya, Ali; Selimoğlu, Ömur Gürel; Kalkan, Sinan
    This study aimed to investigate the impact of teaching geometric shapes to students with low vision in enriched learning environments on their academic achievement and procedural skills. The research was conducted using an exploratory sequential design, which is one of the mixed research methods. The participants of the study consist of a total of 14 students with low vision attending the 3rd and 4th grades of primary school. Quantitative data were collected using the geometry achievement test and process skill rubrics developed by the researchers. The data consisted of a total of 10 questions, including five open-ended questions and five multiple-choice questions. Qualitative data were collected using daily evaluation forms and interview forms. The Wilcoxon test was used for quantitative data analysis. In the analysis of the process skill rubrics, the weekly total scores for each student and the changes in these scores were tabulated. Qualitative data were analyzed using content analysis. Findings show that enriched learning environments that teach geometric shapes positively impact the academic success of primary school students with low vision. The findings indicate that enriched learning environments positively impact the development of process skills in primary school students with low vision when learning geometric concepts. It was found that enriched learning environments increased the process skills of the participants, such as problem-solving skills, reasoning skills, communication skills, and representation skills, but did not significantly enhance their ability to connect these skills with other mathematical concepts.
  • [ X ]
    Öğe
    THE EFFECT OF MOVEMENT AND PLAY-BASED MUSIC EDUCATION ON MUSICAL SKILLS OF STUDENTS AFFECTED BY MENTAL DISABILITY
    (2022) Güdek, Bahar; Flınn, Gülin Öziskender; Kalkan, Sinan
    The research aims to determine the effect of movement and game-based music education on the musical (exercising dynamics, playing the body, singing) skills of students with moderate intellectual disability. Within the framework of this purpose, it was aimed to improve the musical dynamics application skills, body playing skills and singing skills of students with special needs. In the study, the inter-behavioral multiple probe model, which is one of the single-subject experimental designs, was used. A student affected by moderate intellectual disability participated in the study. The findings showed that the effects of Movement and Play Based (MPBME) music education on the musical dynamics practice skills, body playing skills and singing skills of students with moderate intellectual disability were statistically significant and positive. He has shown that he has developed his skills and that he can demonstrate these skills with different applications and that his skills continue.
  • [ X ]
    Öğe
    The Effect of Special Education Teachers’ Knowledge Sharing on Innovative Work Behaviors
    (Bartın Üniversitesi, 2025) Kalkan, Sinan; Selvi, Hasan Hüseyin
    The dynamic and ever-changing structure of the special education field and the developmental needs of children with special needs make knowledge sharing important for special education teachers. The current study aims to examine the effect of the knowledge-sharing process on the innovative work behavior of special education teachers in private education institutions. This study employed a descriptive research model which is one of the quantitative research models. A total of 244 special education teachers, 75 male, and 169 female, were included in the study. The findings of the study show that the mean scores of the Innovative Work Behavior Scale and the Knowledge Sharing Scale do not differ significantly according to the gender of the teachers, the educational status of the teachers, and the type of the teachers’ institution. On the other hand, the average score of innovative work behavior idea generation and implementation sub-dimension differs significantly according to the seniority of the teachers. In other words, in the idea generation and implementation sub-dimension, the average score of teachers with 11-15 years of professional seniority was found to be significantly higher than the average of teachers with 0-5 years of professional seniority.
  • [ X ]
    Öğe
    The hidden (overlooked) impact of living through a pandemic: How parents of children with disabilities fared during COVID-19?
    (Frontiers Media Sa, 2022) Rakap, Salih; Vural-Batik, Meryem; Kalkan, Sinan; Karnas, Mustafa; Sari, Halil Ibrahim; Bayrakdar, Uygar
    ObjectiveThe purpose of this study was to investigate the impact of the COVID-19 pandemic on the quality of life of families of children with disabilities and the mediating roles of perceived social support, perceived parental self-efficacy, psychological health, psychological resilience, and perceived family burden on this relationship. BackgroundChildren with disabilities and their families are among the most affected populations from the restrictions imposed to prevent the spread of COVID-19 virus, as the special education and rehabilitation services they had been receiving were interrupted. MethodA correlational survey design was used to collect data from 824 parents of children with disabilities in Turkey. Path analysis was used to examine the direct and indirect effects of COVID-19 on family quality of life. ResultsResults indicated that COVID-19 had a significant total effect on family quality of life and perceived social support, parental self-efficacy and psychological resilience had a mediating role on the relationship between impact of the COVID-19 pandemic and family quality of life. Perceived social support was found to the strongest mediator of the relationship between the impact of COVID-19 and the family quality of life, while perceived family burden did not have a statistically significant association with these variables. ConclusionFamily quality of life for children with disabilities decreased as the impact of COVID-19 pandemic increased. Perceived social support, parental self-efficacy and psychological resilience had mediating roles in the relationship between the impact of the COVID-19 pandemic and family quality of life. ImplicationsCOVID-19 has resulted in disruption of special education and rehabilitation services for children with disabilities and their families. Changes in daily routines have brought up additional responsibilities to parents of children with disabilities. These additional responsibilities may adversely affect and increase the burden and stress families of children with disabilities experience. The high levels of stress in families negatively affect the welfare and quality of life and result in decreased parental attention to support their children. Findings of this study show the mediating link of perceived social support, parental self-efficacy and psychological resilience in the relationship between the impact of the COVID-19 pandemic and family quality of life. Policymakers and service providers should develop and implement specific care actions to support children with disabilities and their families during and after the pandemic.
  • [ X ]
    Öğe
    VIRTUAL LEARNING IS NOT FOR MY CHILD! A PARENTAL PERSPECTIVE OF PRACTICES USED WITH CHILDREN WITH AUTISM DURING THE PANDEMIC
    (2023) Rakap, Salih; Karnas, Mustafa; Bayrakdar, Uygar; Kalkan, Sinan; Batık, Meryem Vural; Sarı, Halil İbrahim
    Once the COVID-19 was declared as a pandemic, most countries temporarily closed schools and shifted to home-based distance education. Each country had its own way of implementing education remotely. Turkey used an enhanced version of the currently existing Education Information Network (EBA) to deliver distance education to all children including those with autism. The rapid shift from face-to-face education to home-based virtual learning created unprecedented challenges and impacted development and learning of children with autism who often need individualized and systematic instruction. Therefore, the purpose of this study was to explore parental perceptions about effectiveness of distance education practices for children with autism and challenges they faced during visual learning. A total of 208 parents of children with autism participated in quantitative data collection while 18 also attended to individually conducted interviews. Results indicated many families did not use EBA to support their children’s learning and the content of virtual learning opportunities through EBA was not appropriate for the characteristics of children with autism. Implications for future practice and research as well as the limitations of this study were discussed.

| Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim