Yazar "Dirhemsizler, Ceyda" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe MEASUREMENT MODELS OF THE EFFECTIVENESS OF E-LEARNING ACTIVITIES IN BUSINESSES AND THESE COMPARISON: A LITERATURE REVIEW(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2025) Dirhemsizler, Ceyda; Eroğlu, UmutIn today's world, digital applications that are becoming widespread in every area of life along with the constantly developing technology have caused e-learning activities to become widespread rapidly within the businesses' educational activities. E-learning activities are not only the delivery of educational programs electronically or through platforms but also include the digital integration of learning and development systems with HR applications and other management systems, and digital learning management systems and platforms (Learning Management System) and learning experience systems (Learning Experiences Management). The widespread adoption of e-learning activities has made the measurement of e-learning activities' effectiveness a crucial issue for both academics and practitioners. The fundamental issue of this study is how past models, methods, and techniques for tracking educational effectiveness can be applied to or inform the development of new e-learning activities. This study aims to contribute to the accumulate knowledge aimed at addressing the stated problem and seeks to provide answers to the question of “How the effectiveness of e-learning activities can be measured effectively.” In this context, a systematic literature review was conducted on the models used for measuring the effectiveness of e-learning activities using the PRISMA Protocol. Studies in the literature have been evaluated in terms of the structure of the models used for measuring the effectiveness of e-learning activities, the areas of effectiveness they focus on, and the organizational context. The findings of the systematic literature review have been analyzed and presented in this study. It has been demonstrated that the effectiveness of e-learning activities is measured through three elements: the e-learning portal, the e-learning training system, and the e-learning program, with a particular emphasis on measuring the effectiveness of the e-learning portal. Additionally, it has been found that the relevant literature prioritizes educational institutions in in measuring the effectiveness of e-learning applications, while studies focusing on businesses are limitedÖğe Tedarik zinciri ve lojistik çalışanlarının yetkinlik alanlarının belirlenmesine yönelik bir araştırma(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2019) Dirhemsizler, Ceyda; Eroğlu, FilizGünümüzde sürdürülebilir rekabet avantajının örgütlerin hem kendi bünyelerinde, hem de beraber oluşturdukları tedarik zinciri ağı boyunca uyguladıkları tedarik zinciri ve lojistik yönetimi faaliyetlerinin etkin yönetilmesi ile kazanılacağı anlaşılmıştır. Müşterilerin çok çeşitli ürün ve hizmete daha uygun fiyatlarla ulaşmak istemesi, örgütleri sürdürülebilir rekabet kazanmak için tedarik zinciri ve lojistik yönetimine yöneltmiştir. Tedarik zinciri ve lojistik yönetiminin temel amacı düşük maliyetle yüksek müşteri değeri yaratmak ve bunun sonucunda rekabet avantajı kazanmaktır. Söz konusu maliyetin düşürülmesi için için farklı alanlarda farklı yöntemler uygulanmaktadır. İnsan kaynakları alanında tedarik zinciri ve lojistiğin etkin yönetilmesi ile maliyetlerde düşüş yaşanacağı, müşteri değerinin artacağı ve rekabet avantajının kazanılacağı öngörülmektedir. Ancak teknolojinin yaygın kullanımı ile iş yapış şekilleri değişmiş ve daha karmaşık hale gelmiştir. Bunun sonucunda, tedarik zinciri ve lojistik çalışanlarından sahip olması beklenen bilgi, beceri, davranışlar ve kişilik özellikleri de değişmiştir. Çalışmanın amacı, tedarik zinciri ve lojistik yönetiminin etkin yönetilmesi amacıyla tedarik zinciri ve lojistik çalışanlarının sahip olması beklenen yetkinlik alanlarının neler olduğunu ortaya koymaktır. Bu amaçla ilk önce literatür taraması yapılarak bilgi, beceri ve yetkinlik havuzu oluşturulmuş, daha sonra kategorisel analiz tekniğinin kullanıldığı içerik analizi yapılmıştır. Yapılan analizlerin sonucunda tedarik zinciri ve lojistik çalışanlarının sahip olması beklenen beş temel yetkinlik alanı olduğu ortaya konmuştur. Bu yetkinlik alanları; Tedarik Zinciri ve Lojistik Yönetimi Teknik Bilgi ve Becerileri, Temel İşletmecilik ile Yönetim Bilgi ve Becerileri, Beklenilen Davranışlar, Beklenilen Kişisel Özellikler, Teknoloji, Bilgi Sistemleri ve Bilgisayar Okuryazarlığı