Yazar "Develi, Koray" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Eğitim Mobilyaları Standardının (TS EN 1729-1) Ergonomik Yaklaşımlara Uygunluğunun Değerlendirilmesi(Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi, 2020) Develi, Koray; Sümer, Sarp KorkutBu çalışmada, eğitim mobilyaları standardında (TS EN 1729-1) belirtilen sınır değerlerin, ergonomik yaklaşımlar ile uyumunun belirlenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Ziraat Fakültesi öğrencileri üzerinde antropometrik ölçüm çalışmaları yürütülmüştür. Antropometrik veriler ve çeşitli araştırmacılar tarafından ortaya konulmuş olan ergonomik yaklaşımlar dikkate alınarak ergonomik eğitim mobilyaları boyutları belirlenmiş, standartta belirtilen değerler ile karşılaştırılmıştır. Öğrenciler için hesaplanan mobilya boyutlarının standartta belirtilen boyutlar ile tam olarak örtüşmediği ve söz konusu uygunsuzluğun %61.90 oranında olduğu belirlenmiştir. Çalışmada ayrıca fakültede bulunan eğitim mobilyalarının ilgili standarda uygunluğu ve ergonomisi değerlendirilmiştir. Eğitim mobilyaları için yapılan değerlendirmede derslik, amfi ve çizim salonu için; ergonomik açıdan uygunluk yüzdeleri sırasıyla %25.00 %12.50 ve %37.50, standarda uygunluk yüzdeleri ise sırasıyla %61.53, %46.15 ve %76.92 olarak hesaplanmıştır. Bu durumun, öğrencilerin derslere motivasyonlarının yanı sıra boyun, sırt, bel ağrısı gibi kas-iskelet sistemi rahatsızlıklarına neden olabileceği ve Avrupa ülkelerindeki tüm eğitim kurumları için geçerli olan TS EN 1729-1 standardının, Türkiye’de bir 0yükseköğretim kurumunda öğrencilere ait antropometrik özelliklere göre belirlenen ergonomik gereklerin tamamını karşılayamadığı görülmüştür. Sonuç olarak, eğitim kurumlarında mobilyaların standarda uygunluğunun yanı sıra antropometrik özellikler ve ergonomik yaklaşımlar dikkate alınarak tasarımlanması gerektiği sonucuna varılmıştırÖğe Yüksek öğretim kurumunda derslik ergonomisinin değerlendirilmesi(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2020) Develi, Koray; Sümer, Sarp KorkutBu çalışmada, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Ziraat Fakültesi'nde bulunan amfi, derslikler ve çizim salonundaki sıra ve masaların ergonomisi ve ilgili standarda uygunluğu araştırılmıştır. Örnek sayısı, %95 güven düzeyi ve %10 hata payı dikkate alınarak saptanmış ve 150 öğrenciden serbest ölçüm yöntemi ile 15 farklı antropometrik ölçüm alınmış ve 3 farklı eğitim alanında bulunan mobilyalara ait 14 boyut ölçülmüştür. Yapılan ölçüm değerleri kullanılarak; maksimum değer, minimum değer, ortalama, standart sapma, %5 ve %95'lik değerler belirlenmiştir. Öğrencilerden elde edilen antropometrik veriler, sıra ve masalardan alınan ölçüm sonuçlar, çeşitli araştırmacılar tarafından ortaya konulmuş olan ergonomik kriterler ve TS EN 1729-1 (Mobilya- Eğitim Kurumları için Sandalyeler ve Masalar-Fonksiyonel Boyutlar) standardına uyumu da incelenmiştir. Yapılan değerlendirmelerde; öğrenci antropometrik ölçüleri dikkate alınarak belirlenen ergonomik uygunluk oranlarının çizim salonu, derslik ve amfi mobilyaları için sırasıyla, %37,50, %12,50 ve %12,50 olduğu saptanmıştır. Mobilyaların ilgili standarda uygunluğunun ise çizim salonu, derslik ve amfi mobilyaları için sırasıyla; %69,23, %61,53 ve %46,15 oranlarında olduğu belirlenmiştir. Her üç eğitim mobilyasının da öğrenciler için yeterince ergonomik olmadığı ve standart koşullarını düşük oranlarda karşıladığı sonucuna varılmıştır. Öğrencilerin derslere motivasyonlarının yanı sıra boyun, sırt, bel ağrısı gibi kas-iskelet sistemi rahatsızlıklarına neden olabileceği göz önüne alınarak, sınıf mobilyaları ve donanımlarının, ilgili standart, öğrencilerin antropometrik ölçüleri ve ergonomik tasarım ilkelerine bağlı kalınarak üretilmesi gerektiği belirlenmiştir.