Yazar "Dalyan, Hatice" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 4 / 4
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Amatör Balıkçılık: Çanakkale İli Örneği(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2022) Aytepe, Hüseyin Gökhan; Dalyan, Orkun; Dalyan, Hatice; Pişkin, MehmetIn this study, the socio-demographic status of the amateur fishermen, whose numbers are increasing rapidly in our country, and their knowledge levels about amateur fishing in Çanakkale were determined. A survey consisting of 63 questions was conducted in Çanakkale during the period FebruaryMay 2022. The survey data answered by 107 randomly selected amateur fishermen were analyzed with the Statistics Program for Social Sciences 24.0. The data in this study were compared to those of other related studies conducted in different regions of our country. Findings indicated that 85% of the participants were male and 69.2% were married and 57.9% of the participants were between the ages of 26-35. In addition, 47.7% of the participants were high school graduates and 88.8% were actively working. The ratio of participants who did not have an amateur fisherman's license was 77.6%. In this study, it was determined that participants with an amateur fisherman's license who perform fishing activity only in saltwater and go fishing everyday had higher levels of knowledge and awareness. Although the participants had sufficient knowledge on fishing and the environment, they had limited knowledge on safety issues on fishing boats.Öğe Çalışanların eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerinin güvenlik performansına etkisi(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2023) Dalyan, Hatice; Pişkin, MehmetGüvenlik performansı, işyerinde çalışanların sağlık ve güvenliğini korumak için alınan tedbirlerin etkinliğinin ölçülmesidir. Alternatif ölçme ve değerlendirme tekniklerinin kullanılması, çalışanların güvenlik davranışlarını geliştirmelerine ve işyerindeki güvenlik performansının iyileştirilmesine katkı sağlayabilir. Bu sebeple tez çalışmasında çalışanların eğitiminde alternatif ölçme ve değerlendirme sistemi kullanımının güvenlik performansına etkisi incelenmiştir. Çalışma 2 araştırma grubu oluşturularak yürütülmüş olup birinci gruba çoktan seçmeli, ikinci gruba ise tehlike tespit afişi kullanılarak eğitim sonrası sınav gerçekleştirilmiştir. Araştırma sonuçlarına göre, tehlike tespit afişi başarı puanları çoktan seçmeli sınav puanına göre daha yüksek bulunmuştur. Katılımcıların demografik özellikleri açısından bakıldığında ise erkek ve ilköğretim mezunu bireylerin lehine farklılaştığı görülmüştür. İşyerindeki İSG eğitimlerinin kadın ve ilköğretim düzeyi mezunlarına daha fazla farkındalık kazandırmak amacıyla daha özel tasarlanabilir. Ayrıca güvenlik performansını en çok etkileyen faktörün İSG kurallarına uyum olduğu belirlenmiştir. Bu nedenle, İSG kurallarına uyumun önemi vurgulanmalı ve çalışanlara düzenli eğitimler verilerek bu kurallara uyumun sağlanması teşvik edilmelidir.Öğe The effect of alternative measurement and evaluation techniques on safety performance in employee training(Yildiz Technical Univ, 2024) Dalyan, Orkun; Dalyan, Hatice; Piskin, Mehmet; Ozturk, Omer Faruk; Canpolat, ErdalOccupational health and safety training constitutes an important implementation step of the proactive employee welfare, health, and safety approach. In occupational health and safety training, measurement and evaluation methods should be applied accurately, efficiently, and effectively to evaluate whether learning and behavioral goals are achieved. In this research, a survey consisting of thirty questions was applied to a sample of 140 employees to determine the effect of alternative assessment tools on safety performance in occupational health and safety training. The obtained data were analyzed using the Statistical Package for Social Sciences 22 software program for reliability and exploratory factor analysis, and the Analysis of Moment Structures and Structural Equation Model 21 software program for confirmatory factor analysis, respectively. It was determined that the average score of the experimental group subjected to hazard detection poster exams using alternative assessment tools exceeded the average score of the control group taking traditional multiple-choice exams and that the level of participation in occupational health and safety regulations had a moderate positive effect on safety performance. The importance of both compulsory occupational health and safety training for primary school graduates and customized training programs for this group was emphasized. There was a positive and significant correlation between occupational health and safety compliance and safety performance. It was strongly suggested that interventions be tailored to optimum effectiveness according to training levels and that businesses also take proactive approaches to increase compliance with occupational health and safety regulations, such as organizing incentive activities and providing ongoing occupational health and safety training. A safer workplace environment should be promoted by effectively transforming the knowledge and skills acquired in occupational health and safety training into observable behaviors.Öğe Uzaktan Eğitim Sistemi ile Gerçekleştirilen İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Çalışan Memnuniyetine Etkisinin İncelenmesi(2023) Dalyan, Orkun; Dalyan, Hatice; Pişkin, Mehmet; Öztürk, Ömer FarukCovid-19 salgını sonrası uzaktan eğitim sistemine yönelim ciddi şekilde artmıştır. Salgın hastalıklar sebebiyle iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinin de uzaktan eğitim yöntemi ile verilmesi son yıllarda yaygınlaşmıştır. Bu çalışmada, çalışanların almakta oldukları iş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinin uzaktan eğitim sistemi ile verilmesine yönelik memnuniyetinin incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik toplam 30 ifadeden oluşan ölçek araştırmacı tarafından geliştirilmiştir. Ölçek Çanakkale ilinde inşaat sektöründe görevli beyaz yaka işgörenlere uygulanmış, veriler Sosyal Bilimler için İstatistik Programı (SPSS) ile analiz edilmiştir. Faktör analizine göre, ölçeğin 6 faktörü (diğer eğitim sistemleri ile kıyaslama, sistem kullanımı, sistemin avantajı, bilgi edinimi, kariyer beklentisi ve sosyal yaşam) ölçmek için uygun olduğunu göstermiştir. Demografik özelliklerin uzaktan eğitim sistemi memnuniyet derecesine etkisi incelendiğinde ise medeni durum değişkeninin çok büyük, daha önce eğitim alma değişkenin büyük düzeyde etkilediği belirlenmiştir.