Yazar "Bolat, Tuncay" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Eleştiride İnce Görmek: Mikro Eleştiri(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2017-10-30) Bolat, Tuncay[No Abstract Available]Öğe MUSTAFA KUTLU’NUN TAHİR SAMİ BEY’İN ÖZEL HAYATIHİKÂYESİNİN METİNSEL ARKA PLANI(2021) Bolat, TuncayMetinlerarasılık, her metnin kendinden önceki metinlerle ilişkili olduğu esasına dayanır.Gerçeğe duydukları güvensizlikle eski metinlere yönelen postmodern yazarlar, metin lerasılığa büyük bir meşruiyet kazandırmıştır. Son dönem Türk hikâyeciliğinde kendineözgü bir yer edinmiş olan Mustafa Kutlu, postmodernizmin düşünsel yönüne karşıdır.Bununla birlikte o da postmodernizmin edebiyatın sınırlarını genişletmesinden fayda lanmış; üstkurmaca ve metinlerarasılığı yoğun biçimde kullanmıştır. Metinlerarasılığagelenek ve kendi edebî geçmişi ile bağ kurma anlamını yükleyen yazar, Tahir Sami Bey’inÖzel Hayatı adlı hikâyesini etkilendiği dört metne göndermeler ve anıştırmalar yaparakkurmuştur. Bu yazıda Kutlu’nun adı geçen hikâyesinin metinsel arka planı iki aşamadaele alınmaktadır. Söz konusu hikâye, üstkurmaca kullanımı ve anlatıcı söylemi açısın dan Ahmet Mithat’ın Müşahedat romanı ve Sait Faik’in “Birahanedeki Adam” hikâyesiile karşılaştırılmıştır. Ardından Tahir Sami Bey’in hayat hikâyesi ile Ahmet Hamdi Tanpı nar’ın Saatleri Ayarlama Enstitüsü ve Sabahattin Ali’nin Kürk Mantolu Madonna romanlarıarasındaki benzerlikler irdelenmiştir. Bu karşılaştırmalı okuma ile Mustafa Kutlu’nunmetinlerasılığa yüklediği işlev ortaya çıkarılmaya çalışılmıştır.Öğe Öğe Türk edebiyatında yeraltı romanı üzerinde bir araştırma: 1990-2000(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2013) Bolat, Tuncay; Gülendam, RamazanYeraltı edebiyatının Batı edebiyatındaki temelleri pikaresk ve gotik romana kadar dayandırılabilmektedir. Yeraltı edebiyatı, ülkemizde daha çok Chuck Palahniuk, Jean Genet, Charles Bukowski, William S. Burroughs ve Jack Kerouac gibi isimlerle tanınmaktadır. Yeraltı edebiyatı, Türkiye?de 1980 tarihinden sonra yaşanan hızlı siyasî ve toplumsal dönüşümün etkisiyle belirgin bir tavır hâlini almaya başlamıştır. Bu tarihten sonra rock, punk, hippi gibi geleneksel politik görüşlerden farklı bir karşı duruşa sahip olan alt kültür hareketlerinin geniş bir ifade alanı bulması, fanzinlerin sayılarında hızlı bir yükselişin yaşanması, küresel kapitalizmin ezici etkilerinin kendisini göstermeye başlaması ve suç, şiddet, cinsellik, bağımlılık gibi temaların aykırı bir tarzda edebiyatın içine girmeye başlamasıyla Türkiye?de de yeraltı edebiyatı olarak nitelenebilecek eserler verilmeye başlamıştır. 1990?a kadar belli bir birikime ulaşmış olan yeraltı edebiyatının, 1990?lı yıllardan itibaren roman türünde örnekleri de görünmeye başlamıştır. Bu çalışmada 1990 yılından itibaren ülkemizde ilk örnekleri verilmeye başlayan yeraltı romanlarının 2000?e kadar geçen on yıllık süreçte nasıl bir görünüm sergiledikleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Aralarında Metin Kaçan, Hakan Günday ve Hikmet Temel Akarsu gibi tanınmış yazarların eserlerinin de yer aldığı on beş yeraltı romanı, ayırt edici özellikleri yönüyle detaylı olarak ele alınmış ve 1990-2000 yılları arasında yazılmış yeraltı romanlarıyla ilgili genel bir değerlendirme yapılmaya çalışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Yeraltı, Yeraltı Edebiyatı, Aykırı Edebiyat, Fanzin, Karşı Çıkış.Öğe Türk romanında üstkurmaca (1980-2000)(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2019) Bolat, Tuncay; Karakoç, K. İrfanÜstkurmaca, 1980 sonrası Türk romanının en çok başvurulan tekniklerinden biridir. Üstkurmacanın kavramsallaşması yeni olsa da uygulamaları oldukça eskidir. Don Kişot (1605-1615), Tristram Shandy (1760), Müşahedat (1891) gibi erken örnekler, bugünkü üstkurmaca anlayışından farklı duyarlılıklarla yazılmış olsalar da, birer kaynak eser konumundadır. Modernist romanlarda üstkurmaca, yabancılaştırma efekti yaratmak için kullanılır. Bu yolla okur, metnin estetik kimliği üzerinde düşünmeye sevk edilir. Postmodern romanlarda ise üstkurmaca yoluyla dış dünyanın gerçekliğinin tartışmaya açıldığı görülür. Ayrıca tüm üstkurmacalarda türün arkeolojisini yapmaya yönelik eleştirel bir dil ve içerik mevcuttur. Bu çalışmada öncelikle gerçeklik, gerçekçilik ve üstkurmaca kavramlarının genel çerçevesi çizilmiştir. Ardından Ahmet Mithat Efendi, Fatma Aliye, Ahmet Hamdi Tanpınar, Falih Rıfkı Atay, Haldun Taner ve Oğuz Atay'dan seçilen metinler incelenerek üstkurmacanın 1980 öncesindeki durumu hakkında genel bir kanaat oluşturulmaya çalışılmıştır. Meselenin 1980 sonrasına bakan yönü ise üç ayrı bölümde ele alınmıştır. Öncelikle Peride Celal, Adalet Ağaoğlu, Selim İleri, Erhan Bener, Aslı Erdoğan, Burhan Günel ve Nedim Gürsel gibi üstkurmacayı "roman içinde roman yazma" formu bağlamında kullanan romancılar üzerinde durulmuştur. Bu kısım için seçilen metinler gerçekçi, modernist ve postmodern özellikleri aynı anda barındırmaları yönüyle bir geçiş dönemi eseri kimliği taşır. Daha sonra Ferit Edgü, Bilge Karasu, Hasan Ali Toptaş, Ahmet Altan, Güney Dal, Orhan Pamuk, Selim İleri ve Pınar Kür'den seçilen postmodern metinler oyun, metalepsis, metinlerarasılık ve parodi kavramlarının üstkurmaca ile ilişkisi bağlamında incelenmiştir. Son olarak üstkurmacanın özgün bir alt kategorisi olan tarihsel üstkurmaca Orhan Pamuk, Emre Kongar, Adalet Ağaoğlu, Nedim Gürsel ve İhsan Oktay Anar'dan seçilen metinler üzerinden tartışma konusu yapılmıştır. Böylelikle tezde, 1980-2000 aralığına odaklanmak kaydıyla üstkurmacanın Türk edebiyatındaki genel seyri resmedilmeye çalışılmıştır. Anahtar Kelimeler: Üstkurmaca, Kurmaca, Gerçekçilik, Türk Romanı, Postmodernizm, Metinlerarasılık, Parodi, Metalepsis.