Yazar "Betin, Berke" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Bipolar Bozukluk Ile Komorbid Farklı Bir Konversiyon Bozukluğu Olgu Sunumu(2021) Betin, Berke; Ertekin, Hülya[Abstract Not Available]Öğe Tıp fakültesi öğrencilerinde cinsel yönelime ilişkin tutumlar ve ilişkili psikososyal risk etkenleri(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2024) Betin, Berke; Öyekçin, Demet GüleçGİRİŞ ve AMAÇ: Homofobi, toplumda eşcinsel bireylere yönelik önyargıların beslenmesiyle ortaya çıkar ve toplumun hemen hemen her alanında gözlemlenmektedir. Sağlık alanı da eşcinsel bireylerin sıklıkla olumsuz tutum ve damgalanmaya maruz kaldıkları alanlardan biridir. Eşcinselliğe yönelik tutumlar, toplumsal, kültürel ve psikososyal bir dizi etmenin etkileşimi ile şekillenmektedir. Bu çalışmada, tıp fakültesi öğrencilerinde cinsel yönelime ilişkin tutumları etkileyebilecek psikososyal etmenlerin belirlenmesi, toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumların ve cinsel mitlerin homofobi ile ilişkisinin araştırılması amaçlanmıştır. YÖNTEM: Araştırmaya katılmaya gönüllü, alım ve dışlama kriterlerini karşılayan Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tıp Fakültesi'nde öğrenim gören 457 tıp öğrenci çalışmaya dahil edilmiştir. Katılımcılara Sosyodemografik Veri Formu, Hudson Ricketts Homofobi Ölçeği, Cinsel Mitler Ölçeği ve Toplumsal Cinsiyet Rolleri Tutum Ölçeği verilmiştir. Çalışmanın verileri SPSS 28.0 programı ile analiz edilmiştir. BULGULAR: Tıp fakültesi beş ve altıncı sınıfta eğitim gören öğrencilerin birinci sınıftakilere göre homofobi ile ilgili skorlar daha düşüktür. Ayrıca, psikiyatrik tedavi alan ve kendisini laik-seküler olarak tanımlayan katılımcılarda homofobi oranları daha düşüktür. Cinsel mitler ile homofobi arasında pozitif korelasyon, toplumsal cinsiyet rolleri tutumları ile homofobi arasında ise negatif korelasyon saptanmıştır. Yapılan hiyerarşik regresyon analizine göre; sağ siyasi yönelim, muhafazakâr olmak, cinsel mitlere yüksek düzeylerde inanmak ve toplumsal cinsiyet rollerine yönelik eşitlikçi olmayan tutumlar göstermek homofobinin yordayıcılarıdır. Aracılık analizinin sonucuna göre; cinsel mitlerin homofobi üzerine etkisinde, toplumsal cinsiyet rollerine yönelik tutumlar kısmi aracı değişkendir. SONUÇ: Cinsel yönelime ilişkin tutumlar toplumsal, kültürel ve siyasi birçok değişkenden etkilenmektedir. Özellikle üst sınıflardaki öğrencilerde homofobi düzeylerinin daha düşük olması, tıp eğitiminin içeriği ve niteliğinin önemine işaret etmektedir. Özellikle geleneksel toplumsal cinsiyet anlayışı, muhafazakâr düşünce ve sağ siyasi görüş homofobik tutumları attırmaktadır. Bu bireylerde aynı zamanda cinsel mitlere inanma düzeylerinin de yüksek olması; cinsel mit, toplumsal cinsiyet ve homofobi kavramlarının benzer bir eğilim ve düşünce sisteminin yansıması olduğunu göstermektedir. Çalışmamızdaki bulgular, cinsel yönelime ilişkin tutumların gelişiminde psikososyal, kültürel etkenlerin önemini ve tıp müfredatı içerisinde doğru ve kapsamlı cinsellik eğitiminin gerekliliğini vurgulamaktadır. ANAHTAR KELİMELER: Eşcinsel, homofobi, mit, sağlık, toplumsal cinsiyet











