Yazar "Benek, Eda" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 2 / 2
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 112 Acil Sağlık Hizmetlerinde Görev Yapan Sağlık Personelinin Çocuk İstismarı ve İhmalinin Belirti ve Risklerini Tanıma Düzeylerinin Saptanması(2022) Çebi, Gamze Ekrem; Kaynar, Esra; Benek, Eda; Toraman, ÇetinAmaç: Bu araştırmanın amacı; 112 Acil Sağlık Hizmetlerinde çalışan personellerin karşılaştıkları vakalarda çocuk istismarı ve ihmalinin belirti ve risklerini tanıma düzeylerinin saptanmasıdır.\rYöntem: Bu araştırma kesitsel türde bir araştırmadır. Bu çalışma için üniversitemizden gerekli etik kurul izni alınmıştır. 112 Acil sağlık hizmetlerinde çalışan sağlık personelleri araştırmanın evrenini oluşturmaktadır. Amaçlı örneklem bağlamında yapılan çalışmada, hastane öncesi 112 Acil sağlık hizmetlerinde görev yapan, ulaşılabilen ve çalışmaya katılmaya onay veren gönüllü sağlık personelleri, araştırmanın örneklemini oluşturmuştur (n=208). Araştırmada sosyodemografik veri formu ve “Çocuk İstismarı ve İhmalinin Belirti ve Risklerinin Tanılanması”na yönelik geliştirilen ölçek kullanılmıştır. Elde edilen veriler; Mann Whitney U Test ve Kruskal Wallis Test ile analiz edilmiştir.\rBulgular: Araştırmaya 141 kadın, 67 erkek olmak üzere toplamda 208 acil sağlık hizmetleri personeli katılmıştır. Katılımcıların 129’ u evli, geri kalan 79’ u ise bekardır. Bu katılımcıların 64’ ü çocuk istismarı ve ihmali ile ilgili eğitim almışken, 144 katılımcı eğitim almamıştır. Çocuk İhmalinin Belirti ve Risklerini Tanılama Ölçek/Alt Ölçeklerinin güvenilirlik değerlerinin literatüre göre güvenilir seviyede olduğu belirlenmiştir.\rSonuç: Elde edilen verilere göre çocuk istismar ve ihmalinin belirti ve riskleri konusunda hastane öncesi acil sağlık hizmeti sunan personelin farkındalığı yüksek olarak görülmüştür. Aynı zamanda sağlık memurlarının; doktorlar, acil tıp teknisyenleri ve paramediklere göre çocuktaki davranışsal belirtileri daha az fark edebildikleri belirlenmiştir. Tüm personelin belli aralıklarla güncel eğitimlere tabi tutulması ve bu eğitimlerin zorunlu olması neticesinde, personellerin çocuk istismarı ve ihmali konusunda farkındalık düzeyi artacağı düşünülmektedir.Öğe Hastane öncesi acil sağlık hizmetlerinde görevli sağlık personellerinin kardiyopulmoner resusitasyon bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi (Malatya ili örneği)(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2023) Benek, Eda; Uysal, İbrahimBulguların ortaya çıkmasından sonraki bir saat içerisinde gerçekleşen ölümler ani ölüm olarak tanımlanmaktadır. Ortaya çıkan acil duruma müdahale eden hastane öncesi acil sağlık hizmeti sunan sağlık personellerinin uyguladığı kardiyopulmoner resüsitasyon ile kardiyak, pulmoner ve serebral perfüzyonun devamını sağlayarak, morbidite ve mortalite oranlarının azaltılmasını hedefler. Acil tıp alan yazındaki bilimsel bilgi birikimi, cihaz ve ekipmanlardaki teknolojik gelişmeler ile kardiyopulmoner resüsitasyonla ilgili kılavuzlar güncellenmekte ve belirli periyotlarda kanıt düzeyleri ile birlikte tüm hizmet sunucularının bilgisine sunulmaktadır. Araştırmada, hastane öncesi acil sağlık hizmeti sunan sağlık personellerinin güncel kılavuzlar ışığında kardiyopulmoner resüsitasyon bilgi düzeylerinin değerlendirilmesi ve demografik değişkenlere göre karşılaştırılması amaçlanmıştır. Tanımlayıcı kesitsel türdeki çalışma, Malatya ili 112 Acil Sağlık Hizmetlerinde görevli sağlık personelleriyle yürütülmüştür. Amaçlı örneklem ile çalışma evreninden (n=497) araştırmaya gönüllü olan 327 sağlık personelinden veri toplanmıştır. Veri toplama aracı olarak Avrupa Resüsitasyon Konseyi'nin 2021 yılı klavuzu dikkate alınarak 10 demografik ve 17 çoktan seçmeli soruluk anket formu oluşturulmuş ve uzman görüşü alınmıştır. Veriler SPSS 19.0 paket programına aktarılmış, verilerin değerlendirilmesinde yüzde, frekans ve medyan gibi betimsel istatistikler ve karşılaştırma testleri kullanılmıştır. Karşılaştırma testlerinde parametrik ve non-parametrik testler ön koşullara bakılarak uygulanmıştır. Katılımcıların %93,3'ü mezuniyet sonrasında ileri yaşam desteği modül eğitimi almış ve %52,3'ü ise eğitimi son 1 yıl içinde almıştır. Katılımcıların %80,7'si aldıkları son eğitimi yeterli bulmuş ve %39,4'ü güncel kılavuzları okumuştur. Uygulanan testten alınabilecek maksimum puan 17 iken katılımcı puanlarının ortalaması 12.05 olmuştur. Kadın katılımcıların puanları erkek katılımcılara göre yüksektir (p=0,03). Doktor ve paramediklerin puanları "diğer" grubundakilere oranla yüksektir (p<0,001). Eğitim düzeyi ile toplam puanlar arasında ise fark tespit edilmemiştir (p=0,038). Doğru cevap oranı en yüksek olan sorular, entübasyon işleminin doğrulanma yöntemi (%93,3), Heimlich manevrası (%93.0) ve etkin kalp masajı kriterleri (%90,8) ile ilgilidir. Katılımcıların pediatrik ileri yaşam desteği ile ilgili sorularda en düşük puan ortalamalarını aldıkları görülmüştür. Sağlık profesyonellerin meslekleri ile ilgili yaşanan hızlı bilgi birikimi ve teknolojik gelişmeleri takip edebilmeleri ve becerilerini geliştirmeleri ile ilgili edinecekleri yaşam boyu öğrenme alışkanlıkları hizmet alıcıları için hayati önem taşımaktadır. Araştırma bulguları doğrultusunda Hastane Öncesi Acil Sağlık Hizmeti sunucularının güncellenen bilgiye en hızlı ve güvenilir yollardan ulaşmaları hususunda güncelleme eğitimlerinin ve güncel kılavuzların takip edilmesini konusunda, çalışanları motive edecek etkinliklerin önemi ortaya çıkmaktadır. Ayrıca hizmet içi eğitimlerin değerlendirildiği daha fazla araştırmaya ihtiyaç vardır.