Yazar "Bay, Özender" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 1 / 1
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe Umurbey Ovası'nın ekolojik risk analizi ve coğrafya öğretmenlerinin ekolojik riskler konusunda görüşlerinin incelenmesi(Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, 2022) Bay, Özender; Erginal, Ahmet EvrenBu çalışma Umurbey Ovası'nın ekolojik risk analizi ve Çanakkale ilinde görev yapmakta olan Coğrafya öğretmenlerinin ekolojik riskler konusunda görüşlerinin incelenmesini amaçlamıştır. Umurbey Ovası'nın ekolojik risk seviyelerini belirlemek için Umurbey Ovası tarım topraklarından (13) toprak numunesi, Umurbey Çayı (7), Umurbey Lagün Gölü (12)'nden sediment numunesi ve Umurbey havzasından (4) ana kaya örnekleri toplanmıştır. Çanakkale ilinde görev yapan Coğrafya öğretmenlerinin ekolojik riskler konusunda görüşlerinin belirlenmesi için nitel araştırma yöntemlerinden yapılandırılmış görüşme formu uygulanmıştır. Umurbey Ovasında antropojenik etki belirlenebilmesi için Zenginleşme Faktörü (EF), Kontaminasyon Faktörü (CF), Jeoakümülasyon İndeksi (Igeo), Potansiyel Ekolojik Risk İndeksi (PER), Spearman Korelasyon Analizi, Temel Bileşenler Analizi ve Cluster analizi yapılmıştır. Umurbey Ovası'nın ekolojik risk analizi sonucunda bölgenin metal seviyelerinin yüksek seviyede ve toksik olduğu saptanmıştır. Umurbey ovasının ekolojik risk analizi sonucunda Umurbey Çayı sedimentlerinin Cd, Cu, Zn ve Hg metalleri ile kirlendiği ve Cd ve Hg metalerinin önemli potansiyel ekolojik risk seviyesinde olduğu belirlenmiştir. Umurbey Lagün gölü sedimentlerinin Cu, Cd, Ni, Cr metalleri ile kirlendiği ve Cd metalinin yüksek ekolojik risk seviyesinde olduğu bulunmuştur. Umurbey Ovası tarım topraklarının Cu, Ni ve Cr metalleri ile kirlendiği ve Cu ve Cd metallerinin önemli potansiyel ekolojik risk seviyesinde olduğu saptanmıştır. Coğrafya öğretmenlerinin ekolojik riskler konusunda görüşleri incelendiğinde; Coğrafya öğretmenlerinin ağır metaller konusunda görüşlerinin yeterli düzeyde olmadığı, orta öğretim coğrafya ders kitaplarının ağır metal kirliliği konusunda yetersiz olduğu, ders süreci içerisinde ağır metal kirliliğine kısmen değinebildikleri ve üniversite eğitimleri boyunca çevre kirliliği konusunda yeterli eğitimi almadıkları saptanmıştır.