Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Babaoğlu, Ülken Tunga" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • [ X ]
    Öğe
    Developing of health perception and psychosocial skills in disadventaged students: A school based interventional study from çanakkale
    (Gulhane Military Medical Academy, 2015) Cevizci, Sibel; Uludağ, Ayşegül; Babaoğlu, Ülken Tunga; Karaahmet, Elif; Vural, Ahmet; Şahin, Erkan Melih; Özdemir, Hamide
    AIM: The aim of this study was to develop health perception and psychosocial skills in disadvantaged students in a primary school. METHOD: This interventional study was conducted in a primary school between May 2012 and June 2012 in Kepez, Canakkale within the context of “Consultancy Application in Primary Schools”as the first step of “From Local to Cambridge and NASA: Development of Canakkale Values and Promotional Awareness in Disadvantaged Students” (TR22.11.SK01.0111) project. Fifteen students with different disadvantages at the 5th,6th,7th,and 8th grades in the second semester were included in the study. Training studies were performed to develop psychosocial skills and health perception of students. These studies were performed at the school library twice a week for three weeks. In this study, socio-demographic, health perception evaluation and psychosocial skill evaluation forms were used as material. Study data were analyzed using by SPSS, 15.00 version. RESULTS: Most students (66.6%) were female. Statistically significant difference was defined in psychosocial skill developments of students between the median values measured three weeks apart (p<0.001). When examined responses of students to the health perception scale, it was observed that favorable attitudes of students were increased, whereas unfavorable attitudes were decreased in the measurements during the training. CONCLUSION: Students with disadvantages gained physical, psychological and social skills (being interactive; sharing, communicating, enterprising) features of leadership and social supporting as well as the development of health perception. Two students, who successfully completed these training activities in our study group, were chosen to the project camp. One of these two students, who successfully completed the activities in the project camp and past the final exam was accepted by science trip in the United Kingdom. In conclusion, professional group trainings at early ages may be helpful for developing characteristics of health perception, psychosocial skills, enterprising in disadvantaged students. © 2015, TAF Preventive Medicine Bulletin. ALL RIGHTS RESERVED.
  • [ X ]
    Öğe
    Dezavantajlı öğrencilerde sağlık algısının ve psikososyal becerilerin geliştirilmesi: okul tabanlı bir müdahale çalışması
    (2015) Cevizci, Sibel; Uludağ, Ayşegül; Babaoğlu, Ülken Tunga; Karaahmet, Elif; Vural, Ahmet; Şahin, Erkan Melih; Özdemir, Hamide
    AMAÇ: Bu çalışmada, Çanakkale'de bir ilköğretim okulunda dezavantajlı öğrencilerde sağlık algısının ve psikososyal becerilerin geliştirilmesi amaçlandı. YÖNTEM: Müdahale tipteki bu çalışma, \"Yerelden Cambridge ve NASA'ya: Dezavantajlı Öğrencilerde Çanakkale Değerleri ve Girişimcilik Bilinci Geliştirme\" (TR22.11.SK01.0111) projesinin ilk basamağı olan \"İlköğretim Okullarına Danışmanlık Uygulaması\" kapsamında 18 Mayıs 2012-18 Haziran 2012 tarihleri arasında Çanakkale Kepez'de bir İlköğretim okulunda yürütüldü. Bahar yarıyılında 5., 6., 7., ve 8. sınıflarda okuyan farklı dezavantajlara sahip 15 öğrenci çalışma grubumuzu oluşturdu. Öğrencilerin psikososyal becerilerini ve sağlık algılarını geliştirecek eğitim çalışmaları yapıldı. Bu çalışmalar 3 hafta boyunca haftada 2 kez okul kütüphanesinde yapıldı. Çalışmada materyal olarak sosyodemografik bilgi formu, sağlık algısı ölçeği ve psikososyal beceri değerlendirme formu kullanıldı. Çalışma verileri, SPSS 15,0 sürümü ile değerlendirildi. BULGULAR: Çalışma grubumuzun %66,6'sı (n=10) kızdı. Öğrencilerin psikososyal beceri gelişimleri incelendiğinde 3 haftalık ölçümlerde ortanca puanlar arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark saptandı (p<0,001). Öğrencilerin sağlık algısı ölçeğine verdikleri yanıtlar incelendiğinde, eğitim süresince yapılan ölçümlerde öğrencilerin olumlu tutumlarında bir artış, buna karşılık olumsuz tutumlarında da bir azalma olduğu gözlendi. SONUÇ: Dezavantajlı öğrencilerle yapılan bu destekleyici eğitim çalışmaları ile öğrenciler interaktif olma, paylaşımcı olma, iletişimci ve girişimci olma, lider olma, sosyal destek sunma, sağlık algısının gelişmesi gibi konularda fiziksel, ruhsal ve sosyal kazanımlar elde etmişlerdir. Çalışma grubumuzda yer alan ve eğitim aktivitelerini başarıyla tamamlayan öğrencilerden 2'si proje kampına seçilmiştir. Proje kampındaki aktiviteleri ve yapılan sınavı başarıyla tamamlayan bir öğrencimiz İngiltere'ye bilimsel gezi programına katılmıştır. Sonuç olarak, sağlık algısının, psikososyal becerilerin ve girişimcilik gibi özelliklerin erken yaşlarda gelişmesi için ilköğretim çağındaki dezavantajlı öğrencilere yönelik profesyonel grup eğitimleri yararlı olabilir
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Effects of different occupational exposure factors on the respiratory system of farmers: the case of Central Anatolia
    (Springer, 2021) Babaoğlu, Ülken Tunga; Oymak Yalçın, Sibel; Çalış, Aliye Gamze; Özgünaltay Ertuğrul, Gülden; Ertürk, Arzu
    Aim Past studies show that farmers are especially at risk for respiratory diseases due to occupational exposure and not using protective equipment. This study aimed to provide information about the effects of occupational pesticide exposures on the respiratory system of farmers working in Central Anatolia from a wider perspective to gain insight into the effects of pesticides and other occupational exposures on the respiratory system of farmers. Subject and methods A cross-sectional study was conduct with a representative sample size of 380 agricultural workers living in the Central Anatolia region. Data were collected with a face-to-face questionnaire and spirometry. The chi-square test was used for testing relationships between categorical variables. The Shapiro–Wilk test was conducted to investigate the distribution characteristics of FVC, FEV1, FEV1/FVC and FEF25–75 (p > 0 .050), and nonparametric Mann–Whitney U tests (MW) and Kruskal–Wallis tests were used to examine differences in FVC, FEV1, FEV1/FVC and FEF25–75 between groups. Univariate analysis was performed before multiple logistic regression analyses to identify candidate variables for the final model. Results The median duration of pesticide use was 25.00 years. According to the FEV1 of agricultural workers, 23.16% had an FEV 1 ≤ 80% predicted. The odds for FEV1 ≤ 80% predicted was 2.44 times higher for smokers (95% CI 1.2–5.0), 1.74 times higher for those with respiratory symptoms in the past 3 months (95% CI 1.1–2.9) and 5.01 times higher for those farming 30 years and more (95% CI 1.8–14.1). Conclusion The results of the study found that pulmonary function values of agricultural workers were lower compared to reference values. Lower FEV1 was associated with the duration of farming and smoking.
  • [ X ]
    Öğe
    Missed Opportunities in Adolescent Health: An Overview From Turkey
    (2020) Babaoğlu, Asya Banu; Babaoğlu, Ülken Tunga; Yalcın, Sibel Oymak; Tozduman, Büşra; Karakaş, Halide Yeşim; Tozun, Mustafa
    Introduction:Serious health problems and poor health habits persist among adolescents despite access to health information and medical care. The study aimed to determine the status of access to health services, the need for health information, and the preferred sourceof information among adolescentsin Turkey.Method:In this descriptive study, a questionnaire developed by the researchers was applied online to individuals aged 18-25 between September -December 2017. Descriptive statistics were shown with numbers (n) and percentages (%) or mean (m) and standard deviation (± SD). Pearson chi-square and Kruskal Wallis tests were used for data analysis.Results:The mean age of the total 1807 participants was 20.28 (±1.89) and 57% were female. The rate of adolescents whose number of visits to the family physician was accurate to national guidelines was higher among those who had attended publicschools and who lived in a nuclear family. This rate was lower among those who continued high school in the lower developed part of Turkey. Only 12% of the adolescents had undergone a full physical examination and few were questioned about psychosocial aspects. The demand for counselingon health topics about risky behaviorsdiffered according to gender. While school was the main ‘past’ source for information, the family physician was the most ‘preferred’ one.Conclusion:Missed opportunities exist in adolescent health.Adolescent health services should be maintained in a multidisciplinary manner. Especially primary care services and school settings should be strengthened to provide accurate health information to young people.
  • [ X ]
    Öğe
    Toxoplasma gondii, ruh sağlığı ve şizofreni
    (2013) Cevizci, Sibel; Babaoğlu, Ülken Tunga; Güleç, Demet Ötekçin
    Ruhsal sağlığın korunması ve geliştirilmesi Halk Sağlığı’nın önemli uğraş alanlarından birisidir. Özellikle, Toxoplasma gondii, Türkiye’de yaygın görülen paraziter-protozoal bir zoonoz olup, veteriner halk sağlığını yakından ilgilendirmektedir. Son yıllarda T. gondii’nin davranış değişikliklerine yol açabildiği, şizofrenide etyolojik bir faktör olarak rol oynayabileceği, intihar gibi durumlarda neden olabileceği yönünde çalışmalar yapılmaktadır. Bu derlemenin amacı, T. gondii epidemiyolojisi, ruhsal sağlığa etkileri (davranış değişiklikleri, intihar, vb.) ve şizofreni gelişimi ile ilgili çalışmaların sonuçları hakkında bilgi vermek ve halk sağlığının korunması için bazı öneriler sunmaktır.

| Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim