Arşiv logosu
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
Arşiv logosu
  • Koleksiyonlar
  • Sistem İçeriği
  • Analiz
  • Talep/Soru
  • Türkçe
  • English
  • Giriş
    Yeni kullanıcı mısınız? Kayıt için tıklayın. Şifrenizi mi unuttunuz?
  1. Ana Sayfa
  2. Yazara Göre Listele

Yazar "Aktan, Osman" seçeneğine göre listele

Listeleniyor 1 - 6 / 6
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    I have a letter to my faculty!
    (Pegem Akademi Yayincilik Egitim Danismanlik Hizmetleri Ticaret A.S., 2021) Aktan, Osman; Toraman, Çetin; Aytuğ Koşan, Ayşen Melek
    The quality of the preservice education received by teachers is an important factor in determining their competence in the profession. The objective of this study was to reveal the thoughts and interpretations of teachers about their faculties in the first five years of their profession. The study was designed as a narrative qualitative research. The study group consisted of 25 teachers selected using the criterion sampling method. Results showed that teachers have great difficulties in their teaching life because preservice education they received is insufficient in terms of gaining teaching skills and information they acquire within the framework of theoretically weighted courses at the faculty does not help them in their future teaching life. Results also indicated that school experience / teaching practice courses are insufficient in terms of both time allocated and efficiency; teachers have problems in the education of disadvantaged students, refugee students, and students in multigrade classes, they also have problems related to classroom management skills as well as with competencies regarding managerial work and operations in school. In the study, it was determined that the prospective teachers in the faculty gained the awareness that every child is valued and should constantly be prioritized, education faculties should contribute to the professional development of teachers who are still on duty, and teachers and graduates of education faculties are respected in the society. Based on the study results, review of the missions and teacher development programs of the faculties of education is recommended.
  • [ X ]
    Öğe
    Lise Öğrencilerinin İngilizce Özerklik Algısı, Kaygısı ve Özyeterlik İnancı Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
    (2019) Orakcı, Şenol; Aktan, Osman; Toraman, Çetin
    Bu araştırmada, lise öğrencilerinin İngilizce özyeterlik algıları, kaygı düzeyleri ile özerklik algıları arasındaki ilişkinin ve İngilizce kaygı düzeyinin özyeterlik aracı değişkeni üzerinden özerklik üzerindeki etkisini incelemek amaçlanmaktadır. Araştırmada lise öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik düzeyi aracı değişkeni üzerinden İngilizce kaygı düzeyinin özerklik üzerindeki açıklayıcılık düzeyi ve bu değişkenler arası ilişkiler incelenmiştir. Araştırma ilişkisel karşılaştırma türünde bir araştırmadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “İngilizce ile İlgili Özyeterlik İnancı Ölçeği”, “Özerklik Algı Ölçeği” ve “Yabancı Dil Öğrenme Kaygısı Ölçeği” olmak üzere üç farklı ölçek kullanılmıştır. Araştırmada örneklem belirlenirken kolay ulaşılabilirlik esası gözetildiği için “amaçlı örneklem yöntemi” benimsenmiş olup araştırmanın örneklemini toplam 645 lise 10. sınıf öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma bulguları, İngilizce özyeterlik inancı ile özerklik algısı, İngilizce özyeterlik inancı ile yabancı dil öğrenme kaygısı, özerklik algısı ile yabancı dil öğrenme kaygısı arasında ilişkiler olduğunu göstermektedir. Bu bağlamda araştırma sonuçları İngilizce özyeterlik algıları, kaygı düzeyleri ile özerklik algıları ile yapılan diğer araştırma sonuçları ile ilişkilendirilerek tartışılmıştır.
  • Yükleniyor...
    Küçük Resim
    Öğe
    Ortaokul Öğrencilerinin Okuma Kaygılarının Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi
    (Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, 2019-03) Çevik, Hüseyin; Orakcı, Şenol; Aktan, Osman; Toraman, Çetin
    Bu araştırmanın amacı Ankara ili, Keçiören ilçesinde öğrenim gören ortaokul öğrencilerinin okuma kaygılarının çeşitli değişkenler bağlamında incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama deseninde gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Ankara ili Keçiören ilçesinde bulunan okullarda öğrenim gören, veri toplaması kolay, gönüllülük ilkesiyle araştırmaya katılan 368 ortaokul öğrencisi araştırma grubunu oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak Melanlıoğlu (2014) tarafından geliştirilmiş olan “Okuma Kaygısı Ölçeği (OKÖ) kullanılmıştır. Verilerin analizinde IBM-SPSS 22 programı kullanılmıştır. Verilerin normal dağılım göstermemesi nedeniyle analizler Spearman Brown Sıra Farkları Korelasyon Katsayısı, Mann Whitney U Test, Kruskal Wallis Test gibi non-parametrik teknikler ile yapılmıştır. Araştırma bulguları incelendiğinde, katılımcıların okuma kaygısı ölçeği alt boyutları incelendiğinde katılımcıların okuma sürecini planlama ve okumayı destekleyen unsurlar alt boyutlarında düşük puanlara yığıldıkları okuduğunu anlama ve çözümleme boyutunda ise ortanın üzerinde puan aldıkları belirlenmiştir. Türkçe dersi akademik başarı düzeyi ile gerek okuma kaygısı ölçeğinin toplam puanı ve gerekse alt boyutlarının hiçbiri ile anlamlı bir ilişki olmadığı belirlenmiştir. Araştırma bulgularına dayalı olarak cinsiyete, aile gelir düzeyine ve öğrencilerin en son ne zaman kitap okuduğuna göre okuma kaygısının boyutlarında anlamlı farklılık olmadığı belirlenmiştir. Hem anne ve hem de baba eğitim durumuna göre göre okuma kaygısı ölçeğinin sadece “okuduğunu anlama ve çözümleme” alt boyutunda anlamlı farklılık tespit edilmiş olup, diğer boyutlarda anne ve baba eğitim düzeyine göre anlamlı farklılık belirlenmemiştir. Anne ve babanın evde kitap okuma durumuna göre okuma sürecini planlama, okuduğunu anlama ve çözümleme boyutlarında anlamlı bir farklılık belirlenmiş olup, okumayı destekleyen unsurlar alt boyutu ile okuma kaygısı toplam puanlarında anlamlı farklılık belirlenmemiştir. Araştırma bulgularına dayalı olarak okuma kaygısını azaltmaya yönelik eğitsel çalışmalar düzenlenmesi ve rehberlik yapılması önerilmiştir.
  • [ X ]
    Öğe
    Relationships between teachers' professional values, attitudes, and concerns about the profession in Turkey
    (Western Australian Inst Educational Research Inc, 2020) Aktan, Osman; Toraman, Cetin; Orakci, Senol
    This study utilised a relational screening model to explore the relationships between teachers' professional values, attitudes, and concerns towards the teaching profession, and whether or not teachers' professional values predict their attitudes towards the teaching profession when the level of concern is taken as a mediator variable. As data collection tools, the Professional Values Scale for Teaching Profession, Anxiety Scale for Teaching Profession, and Attitude Scale for Teaching Profession were administered to 712 teachers from Duzce province in Turkey. From the results we derive a strong recommendation about enabling undergraduates considering teaching as a career to better develop and strengthen their commitment to this profession. More policies should also be developed to improve the status and society's valuing of the teaching profession, as well as increasing the quality of pre-service training of teachers, and the continuing professional development of current teachers, in order to decrease their professional concerns.
  • [ X ]
    Öğe
    The relationship between Technostress levels and job satisfaction of Teachers within the COVID-19 period
    (Springer, 2022) Aktan, Osman; Toraman, Cetin
    This research aims to determine the technostress levels experienced by teachers in distance education during the COVID-19 period and examine the relationship between this technostress level and job satisfaction. The research was structured in relational comparison type. The attendees comprised 525 teachers working at different echelons of education, determined in accordance with the purposive sampling method. Technostress Scale, job satisfaction scale, and open-ended questions form were used as data collection tools during the research. The data were collected online through Google Forms due to COVID-19 conditions. Descriptive statistics, backward hierarchical multiple regression (BHMR), MANOVA analysis, and inductive content analysis were used for the data analysis. According to the research findings, it was figured out that teachers were exposed to intensive use of technology in distance education, this negatively affected their life and performance, their workload increased, and they had to put much more effort to adapt to modern technologies in the Covid-19 pandemic period. It was found that the teachers' job satisfaction levels were high in general, and the female teachers' job satisfaction levels were higher than those of male teachers. The job satisfaction levels of private school teachers were lower than those of public-school teachers. In the research, the gender of teachers and the institution type they work under, both being among the main factors affecting teachers' technostress level, were determined to make a significant difference. However, the distance education process, conducted during the COVID-19 period, was also noted to involve educational, psychological, and administrative challenges. Based on research results, it is recommended to improve teachers' online learning and technology literacy skills, and review present undergraduate programs in terms of preparation for distance education.
  • [ X ]
    Öğe
    THE RELATIONSHIP OF ACADEMICIANS WITH TECHNOSTRESS LEVELS AND JOB SATISFACTION IN THE COVID-19 PROCESS
    (2022) Toraman, Çetin; Aktan, Osman
    The aim of this research is to determine the technostress levels experienced by academicians who carry out distance education activities during the COVID- 19 process and to examine the relationship between this stress level and job satisfaction. The research is a relational comparison type of research. The participants of the research consisted of 1450 academicians working in different disciplines, determined according to the purposeful sampling method. Technostress scale, job satisfaction scale and open-ended question form were used as data collection tools in the research. Descriptive statistics, multiple linear regression, MANOVA and inductive content analysis were used in the analysis of the data. According to the research findings, it was determined that academicians were exposed to intense technology use in distance education during the COVID-19 process, their workload increased, and this situation negatively affected the private lives, work performance and job satisfaction of academicians. It has been determined that the job satisfaction of academics with higher seniority and title, working at public universities that provide distance education during the COVID-19 process, was higher. In the study, it was determined that gender, type of institution in which academicians work, title and seniority from the main effects, and their interaction made a significant difference on the level of technostres of academicians. According to the results of the research, it has been determined that distance education negatively affects private life in the COVID-19 period, however, it has some useful aspects with difficulties in practice. Based on the results of the research, it is recommended to improve the online learning and technology literacy skills of academicians, to run some of the courses in universities with distance education to be ready for online and emergency distance education, and to improve the employment conditions of academicians working in private universities.

| Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi | Kütüphane | Açık Erişim Politikası | Rehber | OAI-PMH |

Bu site Creative Commons Alıntı-Gayri Ticari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile korunmaktadır.


Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale, TÜRKİYE
İçerikte herhangi bir hata görürseniz lütfen bize bildirin

DSpace 7.6.1, Powered by İdeal DSpace

DSpace yazılımı telif hakkı © 2002-2025 LYRASIS

  • Çerez Ayarları
  • Gizlilik Politikası
  • Son Kullanıcı Sözleşmesi
  • Geri Bildirim