Yazar "Acar, Ebru Aktan" seçeneğine göre listele
Listeleniyor 1 - 5 / 5
Sayfa Başına Sonuç
Sıralama seçenekleri
Öğe 4-5 Yaş Grubu Çocuklarına Yönelik Çok Amaçlı Erken Müdahale Programı'nın Etkililiğinin Belirlenmesi(2014) Morkoç, Özlem Çelebioğlu; Acar, Ebru AktanBu araştırmada sosyoekonomik açıdan risk altında bulunan ailelerin 4-5 yaş grubu (48-60 ay) çocuklarına yönelik olarak hazırlanmış Çok Amaçlı Sınıf Erken Müdahale Programı’nın, programa katılan çocukların gelişim alanları üzerindeki etkisi incelenmiştir. Araştırmanın deseni, deneysel araştırma modellerinden biri olan ön test – son test kontrol gruplu deneme modelidir. Araştırmanın evrenini, 2010-2011 öğretim yılında Çanakkale ili Kepez Beldesi’nde oturan 2006 doğumlu çocuklar oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubu, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi ÇABA Çok Amaçlı Erken Çocukluk Eğitimi Sınıfı’nda öğrenim gören 14, Kepez Belediyesi Okul Öncesi Eğitim Sınıfı’nda öğrenim gören 14 olmak üzere, toplam 28 çocuktan oluşmaktadır. Gruplar, Çocuk ve Aile Tanıma Anketi, Raven Progresif Matrix Test, Denver II, 48-60 Aylık Çocuklar İçin Gelişim Değerlendirme Gözlem Formu ön test sonuçları dikkate alınarak eşitlenmiş ve verilerin çözümlenmesinde non-parametrik teknikler kullanılmıştır. Deney grubunda, birinci araştırmacı tarafından 13 hafta boyunca, haftada 4 yarım gün Çok Amaçlı Sınıf Erken Müdahale Programı; kontrol grubunda ise MEB Okul Öncesi Eğitim Programı, geleneksel yöntemlerle uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda Çok Amaçlı Sınıf Erken Müdahale Programı’nın çocukların genel gelişim düzeylerini, bilişsel ve psikomotor gelişimlerini, öz bakım becerilerini desteklemekte etkili, dil ve kişisel-sosyal gelişimlerini desteklemede ise kısmen etkili olduğu ortaya konmuştur. Hazırlanan Çok Amaçlı Sınıf Erken Müdahale Programı’nın geliştirilerek alt sosyoekonomik düzeydeki ailelerden gelen çocukların eğitiminde alternatif bir model olarak kullanılması ve yaygınlaştırılması önerilmektedirÖğe Analysis of the School Adaptation Process of Asylum Seekers and Turkish Children in Early Childhood Period(Hayrullah KAHYA, 2021) Türker-üçüncü, Şenay; Acar, Ebru AktanThe aim of this study was to determine the adaptation problems of asylum seekers and Turkish children who received preschool education during early childhood. The focus of this research was to study their adaptation to school, the effect of the children's language barrier and past emotional trauma. The case study was conducted as a Qualitative Research Model based on the observations of the children and parents, as well as the instructor's opinions.The study group consisted of asylum-seeking children and developmentally disadvantaged families of Turkish children who attended school for at least one term. The group consisted of 27 participants: 8 children, 8 parents, and 11 educators. Participants were determined using the sampling type which is defined as criterion sampling. The descriptive analysis method was used for data analysis. During the analysis process, content analysis was made with the opinions of the trainers and parents, and these analyzes were strengthened and presented with direct quotations. Observation results of children observed for 30 weeks were analyzed using the descriptive analysis(frequency) method. As a result of the research, it was seen that the most important factor affecting the adaptation of refugee children to school is the language problemÖğe Competencies and Practices of Preschool Teachers in Organizing Reading and Writing Preparation Activities(Mustafa KAHYAOĞLU, 2023) Karadağ, Melis; Acar, Ebru Aktan; Erbaş, Yahya HanThe purpose of this study is to determine the efficacy perceptions of pre-school teachers working in kindergartens in the Ministry of National Education as well as kindergartens within primary schools in the province of Çanakkale; Additionally, we examined pre-school teachers' existing knowledge of "early literacy" and activities to develop it in-class. A mixed methods research design was used in the study. With the quantitative data obtained, teachers' competencies in literacy studies were examined according to their age, professional seniority, and the type of school they graduated from. In the analysis of quantitative data, percentage, frequency, arithmetic mean, standard deviation, t-test, and ANOVA were applied. It was found that preschool teachers' perceptions of proficiency in literacy preparation differ significantly according to their gender, age, and type of school they graduated from. However, there was no significant difference between the pre-school teachers' professional seniority, the type of school they work, the age group they teach, the district they work in, and the mean scores of proficiency perceptions related to literacy preparation. A semi-structured interview form was used for qualitative data. This form consists of questions created according to the sub-factors used in the scale. The data obtained from the semi-structured interview form were analyzed by content analysis and described according to its sub-dimensions. Based on the data obtained, it appears that teachers have limited practice and need in-service training, as well as support to prepare for literacyÖğe Okul öncesi öğretmenlerinin Covid-19 pandemi sürecinde uzaktan eğitime ilişkin görüşlerinin incelenmesi(Anadolu Üniversitesi, 2021) Acar, Ebru Aktan; Erbaş, Yahya Han; Eryaman, Mustafa YunusBu araştırmanın amacı, Türkiye’nin farklı bölgelerinde görev yapan okul öncesi öğretmenlerinin Covid-19 pandemi sürecinde öğrenme ve öğretme süreçlerinde yaşamış oldukları deneyimlere dair karşılaştırmalı bir araştırma yapmaktır. Bu amaçlar doğrultusunda okul öncesi öğretmenlerinin, Covid-19 pandemi ilanından sonra uygulanan uzaktan eğitim hakkındaki genel görüşleri ve deneyimleri incelenmiştir. Bu araştırma durum çalışması ile desenlenmiş bir nitel araştırma olarak tasarlanmıştır. Katılımcılar aktif olarak okul öncesi öğretmeni olarak görev yapan, Türkiye’nin çeşitli bölgelerinden gönüllü olarak katılmayı kabul eden 253 okul öncesi öğretmenidir. Bu çalışma için geliştirilen anket formu ile veriler toplanmıştır. Bulgulara göre, okul öncesi öğretmenleri uzaktan eğitim hakkında çeşitli olumlu, olumsuz ve yansız ifadeler ortaya koymuşlardır. Farklı etkinliklerin kullanımına fırsat vermesi, teknoloji bilgisini artırması, veli-öğretmen işbirliği uzaktan eğitim hakkında olumlu ifadelerden bazılarıdır. Odaklanma problemi çıkarması, takipteki güçlük, motor becerilerin gelişimine katkı sunmaması, veli isteksizliği ve veli yetersizliği gibi ifadelerde uzaktan eğitim konusunda olumsuz ifadeler olarak çalışmada yer almaktadırÖğe The Phonological Awareness Scale of Early Childhood Period (PASECP) Development and Psychometric Features(Edam, 2013) Sari, Burcu; Acar, Ebru AktanThis study has two main aims. The first aim of the study is to develop a scale for determining early childhood period phonological awareness skills, and to put forward the validity-reliability of this scale. The second aim is to determine the norm values of this scale developed for the Marmara Region. For this reason, the research has been carried out with a general screening model. The validity and reliability of the items developed, consisting of seventy eight items, are tested with the study group which is comprised of 60-72 months old children. In the norm study of the research, the target population is composed of children at 60-72 months age range residing within the cities of Istanbul, Bursa, Balikesir, Kocaeli and Canakkale located in the Marmara Region, and receiving education in pre-school institutions in the school year from 2011 to 2012. In addition, 27 children who do not receive pre-school education are selected to determine the structural validity of the scale developed. Thus, the number of samples reaches 733. Factor loads of the seventy eight items containing within the 8 factors determined prior to the research in the sub-factor they take place are between the range of .30-.84. Test-retest coefficients of the scale vary between .975 and .433. Internal consistency coefficients of the total grades of the scale is between .9611 (Cronbach alpha) and .8474 (Guttman). As a result, it is accepted that the psychometric feature of the scale is sufficient. As a result of the norm analyses of the research, it is put forward that phonological awareness skill tends to correlate with the increasing socio-economic status of parents.