Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorSamar, Ezgi
dc.date.accessioned2024-10-24T12:33:43Z
dc.date.available2024-10-24T12:33:43Z
dc.date.issued2021en_US
dc.identifier.citationSamar, E. (2021). Metaphoric Perceptions of Nutrition and Dietetics Department Students on Sports. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 44-57.en_US
dc.identifier.issn2687-2080
dc.identifier.urihttps://dergipark.org.tr/tr/pub/comusbd/issue/67962/1048468
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/6636
dc.description.abstractAim: This study aimed to determine the metaphorical perceptions of the Nutrition and Dietetics Department students about sports. Method: A total of 132 volunteer students from Department of Nutrition and Dietetics of three different universities participated in the study (Artvin Çoruh, Avrasya, Gümüşhane). The data were obtained by completing the sentence "Sports is like ... because ..." and were analyzed with qualitative and quantitative research methods. Results:132 university students who participated in the study produced a total of 132 metaphors for the concept of "sport", and the most repeated metaphor was "life" (f=15). 16 different conceptual categories were created, and the categories with the highest number of metaphors were determined as the sport as an element of life (28 metaphors), a health-giving element (27 metaphors), feeling of peace and happiness providing element (13 metaphors), an element of determination (12 metaphors), an energizing element (11 metaphors). Conclusion: When the results of the study were evaluated, it was determined that the students had positive perceptions towards sports in the metaphors they produced regarding the concept of "sport".en_US
dc.description.abstractAmaç: Bu çalışmanın amacı Beslenme ve Diyetetik Bölümü öğrencilerinin spor hakkındaki metaforik algılarının belirlenmesidir. Yöntem: Çalışmaya üç farklı üniversitenin (Artvin Çoruh, Avrasya, Gümüşhane) Beslenme ve Diyetetik bölümünden toplam 132 gönüllü öğrenci katılmıştır. Veriler öğrencilerin ''Spor ... gibidir, çünkü ...'' cümlesini tamamlamalarıyla elde edilmiş olup, nitel ve nicel araştırma yöntemleriyle analiz edilmiştir. Bulgular: Çalışmaya katılan 132 üniversite öğrencisi “spor” kavramına ilişkin toplamda 132 metafor üretmiş olup en fazla tekrar edilen ''hayat'' (f=15) metaforu olmuştur. 16 farklı kavramsal kategori oluşturulmuş, en fazla metafor üretilen kategoriler ise sırasıyla; yaşamın bir unsuru (28 metafor), sağlık verici bir unsur (27 metafor), huzur-mutluluk-erinç verici bir unsur (13 metafor), kararlı olmaya ilişkin bir unsur (12 metafor), enerji verici bir unsur (11 metafor) olarak spor şeklinde belirlenmiştir. Sonuç: Çalışmanın bulguları değerlendirildiğinde öğrencilerin “spor” kavramına ilişkin ürettikleri metaforlarda spora karşı olumlu algılarının olduğu tespit edilmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectDepartment of nutrition and dieteticsen_US
dc.subjectSportsen_US
dc.subjectMetaphoren_US
dc.subjectBeslenme ve diyetetik bölümü öğrencilerien_US
dc.subjectSporen_US
dc.titleMetaphoric Perceptions of Nutrition and Dietetics Department Students on Sportsen_US
dc.title.alternativeBeslenme ve Diyetetik Bölümü Öğrencilerinin Spor Hakkındaki Metaforik Algısıen_US
dc.typearticleen_US
dc.relation.ispartofÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisien_US
dc.departmentSeçinizen_US
dc.identifier.volume4en_US
dc.identifier.issue3en_US
dc.identifier.startpage44en_US
dc.identifier.endpage57en_US
dc.relation.publicationcategoryMakale - Ulusal Hakemli Dergi - Başka Kurum Yazarıen_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record