Metaphoric Perceptions of Nutrition and Dietetics Department Students on Sports
Citation
Samar, E. (2021). Metaphoric Perceptions of Nutrition and Dietetics Department Students on Sports. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(3), 44-57.Abstract
Aim: This study aimed to determine the metaphorical perceptions of the Nutrition and Dietetics Department students about sports.
Method: A total of 132 volunteer students from Department of Nutrition and Dietetics of three different universities participated in the study (Artvin Çoruh, Avrasya, Gümüşhane). The data were obtained by completing the sentence "Sports is like ... because ..." and were analyzed with qualitative and quantitative research methods.
Results:132 university students who participated in the study produced a total of 132 metaphors for the concept of "sport", and the most repeated metaphor was "life" (f=15). 16 different conceptual categories were created, and the categories with the highest number of metaphors were determined as the sport as an element of life (28 metaphors), a health-giving element (27 metaphors), feeling of peace and happiness providing element (13 metaphors), an element of determination (12 metaphors), an energizing element (11 metaphors).
Conclusion: When the results of the study were evaluated, it was determined that the students had positive perceptions towards sports in the metaphors they produced regarding the concept of "sport". Amaç: Bu çalışmanın amacı Beslenme ve Diyetetik Bölümü öğrencilerinin spor hakkındaki
metaforik algılarının belirlenmesidir.
Yöntem: Çalışmaya üç farklı üniversitenin (Artvin Çoruh, Avrasya, Gümüşhane) Beslenme
ve Diyetetik bölümünden toplam 132 gönüllü öğrenci katılmıştır. Veriler öğrencilerin ''Spor ...
gibidir, çünkü ...'' cümlesini tamamlamalarıyla elde edilmiş olup, nitel ve nicel araştırma
yöntemleriyle analiz edilmiştir.
Bulgular: Çalışmaya katılan 132 üniversite öğrencisi “spor” kavramına ilişkin toplamda 132
metafor üretmiş olup en fazla tekrar edilen ''hayat'' (f=15) metaforu olmuştur. 16 farklı
kavramsal kategori oluşturulmuş, en fazla metafor üretilen kategoriler ise sırasıyla; yaşamın
bir unsuru (28 metafor), sağlık verici bir unsur (27 metafor), huzur-mutluluk-erinç verici bir
unsur (13 metafor), kararlı olmaya ilişkin bir unsur (12 metafor), enerji verici bir unsur (11
metafor) olarak spor şeklinde belirlenmiştir.
Sonuç: Çalışmanın bulguları değerlendirildiğinde öğrencilerin “spor” kavramına ilişkin
ürettikleri metaforlarda spora karşı olumlu algılarının olduğu tespit edilmiştir.