Sınıf öğretmenlerine yönelik gerçekleştirilen yıldırma eylemlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi (Çanakkale ili örneği)
Künye
Yetkin, N.G. (2022). Sınıf öğretmenlerine yönelik gerçekleştirilen yıldırma eylemlerinin farklı değişkenler açısından incelenmesi (Çanakkale ili örneği). Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Örgütlerde karşılaşılan yıldırma davranışları, örgütlerin ve işgörenlerin verimlilik ve etkililiğini düşürmektedir. Yapılan çalışmalar, bireylerin özelliklerine göre yıldırmaya maruz kalma düzeylerinin farklılaştığını göstermektedir. Bu araştırmada öğretmenlerin yıldırmaya maruz kalma durumlarının cinsiyet, medeni durum, öğrenim düzeyi, mesleki kıdem ve görev yapılan yer bakımından farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya koymak amaçlanmıştır. Bu araştırmada nicel araştırma yöntemi kullanılmıştır ve veriler Öğretmenlere Yönelik Yıldırma Ölçeği (ÖYYÖ) kullanılarak Çanakkale ili Merkez, Çan, Ezine, Bayramiç ve Biga ilçelerinde MEB'e bağlı resmi ilkokullarda görev yapan 279 sınıf öğretmeninden toplanmıştır. Toplanan verilerle SPSS 22 paket programı kullanılarak t-Testi ve ANOVA analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre öğretmenlere yönelik yıldırmanın beş boyutunda da medeni durum bakımından farklılık olduğu ve mesleki uygulamaların engellenmesi boyutunda görev yapılan yer bakımından farklılık olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Mobbing behaviors encountered in organizations reduce the efficiency and effectiveness of organizations and employees. Studies show that the levels of exposure to mobbing differ according to the characteristics of individuals. In this study, it was aimed to reveal whether the situations of teachers' exposure to mobbing differ in terms of gender, marital status, education level, professional seniority and place of work. Quantitative research method was used in this study and data were collected from 279 primary school teachers working in official primary schools affiliated to the Ministry of National Education in Çanakkale Province Center, Çan, Ezine, Bayramiç and Biga districts by using the Mobbing Scale for Teachers (ÖYYÖ). With the collected data, t-Test and ANOVA analysis were performed using SPSS 22 package program. According to the results of the research, it was concluded that there is a difference in terms of marital status in all five dimensions of mobbing against teachers, and there is a difference in terms of the place where they work in the dimension of preventing professional practices.