Turizm soylulaşmasının kent imajı ve kent kimliğine etkisi: Bozcaada örneği
Abstract
"Turizm soylulaşması", turizm için inşa edilen ya da iyileştirilen kentlerin yaşadığı ekonomik, fiziksel ve sosyo- kültürel değişim sürecini ifade eden yeni bir neolojizmdir. Soylulaştırma kuramlarında ampirik yaklaşımların tüketim odaklı olması ve Marksist yaklaşımların ise sermayeyi ön planda tutması, turizm kentlerinde ortaya çıkan değişim ve dönüşümü ortaya koymada önemli bir bağlantı sağlamaktadır. Bununla birlikte, kentsel mekânda meydana gelen değişimler bireylerin genel ve güncel psikolojik algıları üzerinde önemli bir belirleyicidir. Bu yüzden, turizm soylulaştırmasının kentsel imaj ve kimlik açısından incelenmesi oldukça önem taşımaktadır. Bu çalışmanın amacı, son yıllarda turizmde hızlı bir ivme kazanan Bozcaada'nın kentsel mekânında meydana gelen ekonomik, fiziksel ve sosyo-kültürel değişim süreçlerini turizm soylulaşması perspektifinden tartışmak ve bireylerin kent imajı ve kimliği algılarını belirlemektir. Bu çalışmanın evrenini Bozcaada'da yaşayan kişiler oluşturmaktadır. Evren birimlerine ulaşmak zor olduğu için kartopu örnekleme yöntemine başvurulmuştur. 30 katılımcıdan elde edilen verilerin analizinde, betimsel analiz tematik yöntem kullanılmıştır. Tematik yöntem kapsamında, bulgular dört farklı tema çerçevesinde değerlendirilmiştir. Araştırma sonuçları Bozcaada'da yaşanan turizm soylulaşmasının etkilerini ortaya koymuş olup, katılımcıların kent imajı ile kent kimliği algılarını göstermiştir. Bu çalışma, turizm soylulaşmasına yönelik yapılan çalışmalar ve turizm soylulaşmasının etkilerini psikolojik faktörler açısından irdeleyen çalışmaların sınırlı olması nedeniyle önemlidir. "Tourism gentrification" is a new neologism that describes the process of economic, physical, and socio-cultural change that occurs in cities built or improved for tourism. The fact that empiricist approaches in gentrification theories emphasize consumption while Marxist approaches emphasize capital provides an important link in revealing the change and transformation that occurs in tourism cities. In addition, changes in urban space are a significant determinant of individuals' general and current psychological perceptions. Therefore, it is critical to examine tourism gentrification in terms of urban image and identity. The aim of this study is to discuss the economic, physical, and socio-cultural change processes that have occurred in the urban space of Bozcaada, which has gained rapid momentum in tourism in recent years, from the perspective of tourism gentrification and to determine individual's perceptions of the city image and identity. This study's population is made up of people who live in Bozcaada. Because reaching the universe units is difficult, the snowball sampling method was used. The descriptive analysis thematic method was used to analyze the data collected from 30 participants. The findings were evaluated using the thematic method within the framework of four different themes. The study's findings revealed the effects of tourism gentrification in Bozcaada, as well as the participants' city image and urban identity perceptions. This study is significant because there have been few studies on both tourism gentrification and the effects of tourism gentrification on psychological factors.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=a0OMTmEd_3mfOBxT8SiBTN8oTXw37jctSXNHTG_agf6MjfgbTmW_MhdNIst3a5cMhttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5116