Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.advisorÖztürk, Yasemin Abalı
dc.contributor.authorPehlivan, Ercan
dc.date.accessioned2023-12-11T20:03:09Z
dc.date.available2023-12-11T20:03:09Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=kIrIdtdJ31bRgjb6fHvMUfjWDRV1E1qMgF0NwSrVZCj7n3XI8AiQJPXyTrBGtOEF
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/5079
dc.description.abstractBu araştırmanın temel amacı ilkokullarda yaşanan sorunların okul müdürlerinin görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesidir. Araştırmada, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim deseninden yararlanılmıştır. Araştırmada veri toplama aracı olarak uzman görüşlerine ve ilgili alanyazına başvurularak hazırlanan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Çanakkale ilinde yapılan çalışma için ilgili kurumlardan araştırma uygulama izinleri alınmış ve 22 ilkokul müdürü ile 2022-2023 eğitim öğretim yılında gönüllülük esasına dayalı olarak yüzyüze görüşmeler yapılmıştır. Katılımcıların izni dahilinde görüşmeler ses kaydı ile kayıt altına alınmış ve ses kayıtları tüm görüşmeler bitince birebir deşifre edilerek yazıya geçirilmiştir. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği kullanılarak analiz edilmiş ve her soru için uzman eşliğinde kategoriler ve alt kategoriler oluşturularak ortak kodlar elde edilmiştir. Verilerin modellemesinde Nvivo programı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda; ilkokul müdürlerinin görüşleri çerçevesinde ilkokullarda yaşanan sorunların veliler, öğretmenler, destek personeli, branş öğretmenleri, eğitim bölgesi, mevzuat ve bürokratik iletişim, dış paydaşlar ve maddi yetersizliklerle ilgili sorunlar olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Okulların destek personeli konusunda yetersiz olduğu, taşımalı eğitim sorununun devam ettiği ve sorunların çıkmasında velilerin medeni halinin, ekonomik ve akademik düzeylerinin etkili olduğu söylenebilir.en_US
dc.description.abstractThe main purpose of this research is to evaluate the problems experienced in primary schools within the framework of the opinions of school principals. In the study, phenomenology design was used from qualitative research methods. In the study, a semi-structured interview form prepared by referring to expert opinions and related literature was used as data collection tool. For the study conducted in Çanakkale, research and application permits were obtained from the relevant institutions and face-to-face interviews were conducted with 22 primary school principals on a voluntary basis in the 2022-2023 academic year. With the permission of the participants, the interviews were audio-recorded and the audio recordings were transcribed one-to-one after all the interviews were finished. The obtained data were analyzed using the content analysis technique and common codes were obtained by creating categories and subcategories for each question with expert guidance. Nvivo program was used in the modeling of the data. In line with the findings obtained from the research; within the framework of the opinions of primary school principals, it was concluded that the problems experienced in primary schools were problems related to parents, teachers, support staff, branch teachers, education district, legislation and bureaucratic communication, external stakeholders and financial inadequacies. It can be said that schools are inadequate in terms of support staff, that the problem of transportation education continues and that the marital status, economic and academic levels of families have the most impact on the emergence of problems.en_US
dc.language.isoturen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectEğitim ve Öğretimen_US
dc.subjectEducation and Trainingen_US
dc.titleİlkokullarda yaşanan sorunların okul müdürlerinin görüşleri çerçevesinde değerlendirilmesien_US
dc.title.alternativeEvaluation the problems experienced in primary school within the framework of the views of the opinions of school principalsen_US
dc.typemasterThesisen_US
dc.departmentÇOMÜ, Enstitüler, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Temel Eğitim Ana Bilim Dalıen_US
dc.identifier.startpage1en_US
dc.identifier.endpage97en_US
dc.institutionauthorPehlivan, Ercan
dc.relation.publicationcategoryTezen_US
dc.identifier.yoktezid776758en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record