Öğrencilerin müziksel kimliklerinin oluşmasında 2018 ortaokul müzik dersi öğretim programının hedef ve uygulama etkilerinin etkileri
Abstract
Bu araştırmada, müzik öğretmenlerinin 2018 ortaokul müzik dersi öğretim programı çerçevesinde, öğrencilerin müziksel kimliklerinin oluşmasındaki temel etkenleri incelenmiştir. Araştırma, nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomonoloji) deseniyle yapılmıştır. Bu araştırmada fenomen müziksel kimlik kavramıdır. Araştırmanın çalışma grubunu araştırmaya katılmayı kabul eden (n=26) ortaokul müzik öğretmenleri oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Görüşme formunda, demografik sorulardan sonra açık ve kapalı uçlu sorular, katılımcılara yöneltilmiştir. Elde edilen veriler, tematik analiz ve içerik analizi yöntemi ile çözümlenmiştir. Veriler, temalar ve bu temalara bağlı alt kategorilere ayrılarak şekillerle desteklenerek sunulmuştur. Araştırmada, ortaokullarda görev yapmakta olan müzik öğretmenlerinin müziksel kimlik kavramı üzerine görüşlerinin, 2018 müzik dersi öğretim programının içerdiği müziksel kimlik öğelerinin, öğretmenlerin müziksel kimlik öğelerini hangi yöntemlerle aktardıklarının belirlenmesi amaçlanmış; müziksel kimlik kavramı gelişimi üzerine önerilerde bulunulmuştur. Bulgulardan hareketle ortaokul müzik öğretmenleri, müziksel kimliği her şeyden öte içsel bir kavram olarak tanımladıkları görülmüştür. Çoğu öğretmen, müziksel kimliğin oluşumunu bireysellikten öte sosyokültürel etkenlerle açıklamıştır. Bu durum, müziksel kimlik kavramının tanımı ile oluşumuna etki eden faktörlerin birbirine benzemek zorunda olmadığı sonucunu doğurmuştur. Aynı zamanda öğretmenler, 2018 müzik dersi öğretim programının kazanımlarını, yeterli bulduklarını ifade etmişlerdir. In this research, the main factors of music teachers in the formation of students' musical identities were examined within the framework of the 2018 secondary school music curriculum. The research was carried out with the phenomenology pattern, which is one of the qualitative research methods. In this research, the phenomenon is the concept of musical identity. The study group of the research consists of secondary school music teachers who agreed to participate in the research (n=26). A semi-structured interview form was used as a data collection tool. After the demographic questions, open and closed-ended questions were asked to the participants in the interview form. The data obtained were analyzed by thematic analysis and content analysis methods. The data were presented by dividing the themes and sub-categories related to these themes and supporting them with figures. In the research, the opinions of music teachers working in secondary schools on the concept of musical identity, the musical identity elements included in the 2018 music lesson curriculum, it was aimed to determine the methods by which teachers convey musical identity elements and to determine; Suggestions were made on the development of the concept of musical identity. Based on the findings, it was seen that secondary school music teachers defined musical identity as an internal concept above all else. Most teachers explained the formation of musical identity with sociocultural factors rather than individuality. This situation has led to the conclusion that the definition of the concept of musical identity and the factors affecting its formation do not have to be similar to each other. At the same time, the teachers stated that they found the achievements of the 2018 music lesson curriculum to be sufficient.
URI
https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi/TezGoster?key=j_Fjwp4JS4mk97Puqti8rvnTX_UB4zKvXDlxzptZBJ1Ewmk6R-rOOZ7t5J4fkpP6https://hdl.handle.net/20.500.12428/4811