The evaluation of secondary school 5th grade science applications curriculum implemented in 2013 according to Metfessel-Michael curriculum evaluation model (Muğla sample)
Citation
Yakar, A. ve Saracaloğlu, A. S. (2016). The evaluation of secondary school 5th grade science applications curriculum implemented in 2013 according to Metfessel-Michael curriculum evaluation model (Muğla sample). Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (3), 769-799.Abstract
The purpose of this study is to evaluate secondary school 5th grade science applications curriculum implemented in 2013 according to Metfessel-Michael curriculum evaluation model. Mixed method design is applied in the research. The research sample consisted of 12 teachers who teach science applications course in Muğla province of Turkey, 12 administrators, 24 students and 24 parents. Course observation form and interview forms were used to collect qualitative data. Also the curriculum of science applications course was analyzed and evaluated as qualitative data. Learning outcome checklist for teachers was used to collect quantitative data. Descriptive analysis was carried out to analyze the qualitative data collected through observations in the science applications course and from the views of the teachers, administrators, students and parents. Students’ performance and project points were used as quantitative data to determine gaining levels of learning outcomes. Findings of the currents research show that whereas science applications course pay more attention to the goals, there are some deficiencies in terms of the content, teaching learning process and evaluation. In this sense, it is concluded that teachers need new and varied activity samples during teaching learning process in order to carry out a more efficient science applications course curriculum. Bu araştırmanın amacı, 2013 ortaokul 5. sınıf bilim uygulamaları dersi öğretim programının MetfesselMichael program değerlendirme modeline göre değerlendirilmesidir. Araştırmada karma yöntem kullanılmıştır. Araştırma, Muğla ilinde Bilim Uygulamaları dersini veren 12 öğretmen, 12 yönetici, 24 öğrenci ve 24 velinin katılımı ile gerçekleştirilmiştir. Nitel verilerin toplanması amacıyla ders gözlem formu ve görüşme formları hazırlanmış ve kullanılmıştır. Nitel veri olarak Bilim Uygulamaları dersinin öğretim programı da incelenmiştir. Nicel verilerin toplanması amacıyla öğretmen kazanım kontrol listesi kullanılmıştır. Bilim uygulamaları dersine katılarak yapılan gözlemlerden ve Bilim uygulamaları dersine ilişkin öğretmenlerin, yöneticilerin, öğrencilerin ve velilerin görüşlerinden elde edilen nitel veriler, betimsel analiz tekniği ile çözümlenmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgulara göre, Bilim uygulamaları dersinin hedef (kazanım) boyutuna ağırlık verildiği, içerik, öğrenme-öğretme süreci ve değerlendirme boyutlarında eksiklikler yaşandığı belirlenmiştir. Bu anlamda, Bilim uygulamaları dersi öğretim programının daha etkili gerçekleştirilebilmesi adına, öğretmenler tarafından, öğrenme-öğretme süreci için yeni ve farklı etkinlik örneklerine ihtiyaç duyulduğu sonucuna ulaşılmıştır.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000181490/5000164508https://hdl.handle.net/20.500.12428/1455
Collections
The following license files are associated with this item: