Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorYurdal, Mustafa Onur
dc.contributor.authorEvin Gencel, İlke
dc.date.accessioned2016-06-01T10:50:17Z
dc.date.available2016-06-01T10:50:17Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationYurdal, M. O. ve Evin Gencel, İ. (2016). The relationship between the attitudes of medical school students towards problem-based learning and their self-directed learning readiness. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (3), 695-706.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttp://eku.comu.edu.tr/article/view/5000181011/5000164505
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1451
dc.description.abstractThe aim of this study was to examine the relationship between the attitudes of the medical school students undergoing Problem-Based Learning (PBL) towards PBL and their levels of self-directed learning readiness. The comparison method of this study was based on relational survey model. The participants of the study was the Medical Faculty of Çanakkale Onsekiz Mart University in Turkey. There were 336 students in the first, second and third terms in the academic year of 2014-2015, and the practices related to PBL were performed with 33 groups of students. Each group was composed of approximately 10-12 students. Students were randomly assigned to each group. The study was conducted with 11 groups of students randomly selected, undergoing the exercises of PBL. The data of the study were collected by the Attitude towards ProblemBased Learning Scale developed by Kemahlı and Alper (2006) and the Self-Directed Learning Readiness Scale (SDLRS) developed by Fisher and et al. (2001) and adapted into Turkish by Şahin and Erden (2009). The study revealed a negative, insignificant relationship between the total scores of the students in regard to PBL and the scores in regard to SDLRS. Further, the study found that there was a significant relationship between the sub-scale of self-management of the scale of SDLR and the sub-scale of problem-solving and group work of the scale of PBL and that there were significant relationships between the sub-scale of eagerness to learn, problem-solving and group work of these scales.en_US
dc.description.abstractBu araştırmanın amacı, Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) yönteminin uygulandığı tıp fakültesi öğrencilerinin probleme dayalı öğrenmeye yönelik tutumları ile özyönetimli öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Katılımcıları Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin oluşturduğu çalışma, ilişkisel tarama modelindedir. 2014-2015 akademik yılında birinci, ikinci ve üçüncü dönem öğrenci sayısı 336 olup PDÖ etkinlikleri her bir grupta 10-12 öğrencinin olduğu 33 grup üzerinden yapılmıştır. Araştırma rastgele seçilen 11 adet PDÖ grubu öğrencileriyle sürdürülmüştür. Veriler, Şahin ve Erden (2009) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Özyönetimli Öğrenmeye Hazırbulunuşluk Ölçeği (ÖYÖHÖ) ile Kemahlı ve Alper (2006) tarafından geliştirilen Tıp Fakülteleri için PDÖ’ye Yönelik Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Katılımcıların PDÖ’ye yönelik toplam puanları ile ÖYÖHÖ toplam puanları arasında negatif yönde, anlamlı olmayan bir ilişki olduğu saptanmıştır. ÖYÖHÖ alt boyutları olan özyönetim ile PDÖ ölçeğinin alt boyutları problem çözme ve grup çalışması arasında, aynı ölçeklerin öğrenme istekliliği, problem çözme ve grup çalışması alt boyutları arasında, anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectPBLen_US
dc.subjectSelf-directed learningen_US
dc.subjectSelf-directed learning readinessen_US
dc.subjectMedical educationen_US
dc.subjectPDÖen_US
dc.subjectÖzyönetimli öğrenmeen_US
dc.subjectTıp eğitimien_US
dc.subjectKendi kendini yönlendirerek öğrenmeen_US
dc.titleThe relationship between the attitudes of medical school students towards problem-based learning and their self-directed learning readinessen_US
dc.title.alternativeTıp Fakültesi öğrencilerinin probleme dayalı öğrenmeye yönelik tutumları ile özyönetimli öğrenmeye ilişkin hazırbulunuşlukları arasındakı ilişkien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridyen_US
dc.authoridTR124523en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record