The relationship between the attitudes of medical school students towards problem-based learning and their self-directed learning readiness
Citation
Yurdal, M. O. ve Evin Gencel, İ. (2016). The relationship between the attitudes of medical school students towards problem-based learning and their self-directed learning readiness. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (3), 695-706.Abstract
The aim of this study was to examine the relationship between the attitudes of the medical school students undergoing Problem-Based Learning (PBL) towards PBL and their levels of self-directed learning readiness. The comparison method of this study was based on relational survey model. The participants of the study was the Medical Faculty of Çanakkale Onsekiz Mart University in Turkey. There were 336 students in the first, second and third terms in the academic year of 2014-2015, and the practices related to PBL were performed with 33 groups of students. Each group was composed of approximately 10-12 students. Students were randomly assigned to each group. The study was conducted with 11 groups of students randomly selected, undergoing the exercises of PBL. The data of the study were collected by the Attitude towards ProblemBased Learning Scale developed by Kemahlı and Alper (2006) and the Self-Directed Learning Readiness Scale (SDLRS) developed by Fisher and et al. (2001) and adapted into Turkish by Şahin and Erden (2009). The study revealed a negative, insignificant relationship between the total scores of the students in regard to PBL and the scores in regard to SDLRS. Further, the study found that there was a significant relationship between the sub-scale of self-management of the scale of SDLR and the sub-scale of problem-solving and group work of the scale of PBL and that there were significant relationships between the sub-scale of eagerness to learn, problem-solving and group work of these scales. Bu araştırmanın amacı, Probleme Dayalı Öğrenme (PDÖ) yönteminin uygulandığı tıp fakültesi öğrencilerinin probleme dayalı öğrenmeye yönelik tutumları ile özyönetimli öğrenmeye hazırbulunuşluk düzeyleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Katılımcıları Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Tıp Fakültesi öğrencilerinin oluşturduğu çalışma, ilişkisel tarama modelindedir. 2014-2015 akademik yılında birinci, ikinci ve üçüncü dönem öğrenci sayısı 336 olup PDÖ etkinlikleri her bir grupta 10-12 öğrencinin olduğu 33 grup üzerinden yapılmıştır. Araştırma rastgele seçilen 11 adet PDÖ grubu öğrencileriyle sürdürülmüştür. Veriler, Şahin ve Erden (2009) tarafından Türkçe’ye uyarlanan Özyönetimli Öğrenmeye Hazırbulunuşluk Ölçeği (ÖYÖHÖ) ile Kemahlı ve Alper (2006) tarafından geliştirilen Tıp Fakülteleri için PDÖ’ye Yönelik Tutum Ölçeği ile toplanmıştır. Katılımcıların PDÖ’ye yönelik toplam puanları ile ÖYÖHÖ toplam puanları arasında negatif yönde, anlamlı olmayan bir ilişki olduğu saptanmıştır. ÖYÖHÖ alt boyutları olan özyönetim ile PDÖ ölçeğinin alt boyutları problem çözme ve grup çalışması arasında, aynı ölçeklerin öğrenme istekliliği, problem çözme ve grup çalışması alt boyutları arasında, anlamlı ilişkiler olduğu belirlenmiştir.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000181011/5000164505https://hdl.handle.net/20.500.12428/1451
Collections
The following license files are associated with this item: