The impact of learning strategy based online activities on academic achievement and retention in science education
Citation
Ünlü, M. ve Karataş, S. (2016). The impact of learning strategy based online activities on academic achievement and retention in science education. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 12 (1), 158-177.Abstract
The purpose of this study is to define the impact of learning strategy based oline activities on academic achievement and retention in science education. This study was conducted by using quasi-experimental design (pre-post test control group). The study was carried out in 2014-2015 academic year with the participation of 57 students from 5th grade of an official Middle School in Ankara. Two classes were chosen randomly and pre-test was applied to the students in these classes. After pre-test, e-learning group and traditional group were constructed by taking the pre-test results into account. Students in both study groups were given 8 hours learning strategy awerness course in computer laboratory. In this course 6 activities were performed by the students. After awerness course, students in both group fulfilled 12 activities according to the study plan. While online activities were done by e-learning group on Moodle LMS, traditional group participants fulfilled classical assignmet type activities in printed material form. The result of the study revealed that there was a significant increase in academic achievements of the students in the e-learning group. On the other hand, no significant difference was found between retention test scores of study groups. Bu araştırmanın amacı, öğrenme stratejisi temelli çevrimiçi etkinliklerin fen öğretiminde öğrencilerin akademik başarılarına ve öğrenmenin kalıcılığına olan etkisini ortaya koymaktır. Çalışma, 2014-2015 eğitim- öğretim yılında, Keçiören/Ankara'daki bir ortaokulun 5. sınıfında okuyan 57 öğrenci ile yürütülmüştür. Araştırmada öntest-sontest kontrol gruplu yarı deneysel desen kullanılmıştır. Deneysel çalışmadan önce araştırmanın çalışma grubu olarak belirlenen Şubelerde öğrencilere öntest uygulanarak, ön bilgi düzeyleri belirlenmiştir. Deney ve kontrol grupları, öğrencilerin öntest puanları göz önüne alınarak, grup sayıları birbirine eşit olacak Şekilde yansız (rastgele) atama ile oluşturulmuştur. E-öğrenme ortamı (deney grubu) ve geleneksel ortam (kontrol grubu) öğrencilerine 8 ders saati süreyle öğrenme stratejileri farkındalık eğitimi verilmiştir. Bilgisayar laboratuvarında gerçekleştirilen farkındalık eğitiminde öğrenciler tarafından 6 etkinlik yapılmıştır. Araştırmada her iki etkinlik ortamında bulunan öğrenciler kendilerine ev ödevi olarak verilen 12 etkinliği araştırma planına göre tamamlamışlardır. Deney grubu öğrencileri çevrimiçi etkinlikleri, Moodle ÖYS üzerinde yapmışlardır. Kontrol grubu öğrencileri ise basılı ortamda dağıtılan etkinlikleri uygulamışlardır. Araştırma sonucunda; öğrencilerin akademik başarıları açısından, e-öğrenme ortamı lehine anlamlı bir farklılık bulunurken, öğrenmenin kalıcılığı puanları arasında her iki grup açısından anlamlı bir farklılık bulunmamıştır.
URI
http://eku.comu.edu.tr/article/view/5000119145/5000156168https://hdl.handle.net/20.500.12428/1423
Collections
The following license files are associated with this item: