The Effect of Mastery Learning Model Supported With Reflective Thinking Activities on Medical Students' Critical Thinking Skills
Citation
Elaldı, Ş. ve Semerci, Ç. (2015). The Effect of Mastery Learning Model Supported With Reflective Thinking Activities on Medical Students' Critical Thinking Skills. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (3), 1004-1020.Abstract
The effect of mastery learning model supported with reflective thinking activities on the fifth grade medical students' critical thinking skills was determined through comparing with traditional teacher-lecture method. Application was carried out on the subjects entitled “Staphylococcal Infections”, “Streptococcal Infections”, “Malaria”, “Pulmonary Tuberculosis”, “Crimean-Congo Hemorrhagic Fever” and “Influenza” in Infectious Diseases and Clinical Microbiology Course. Throughout a twelve week study period, differences in critical thinking skills of students were assessed. A pretest-posttest control group design with an experimental (32) and a control (32) group was used and the hypotheses were tested. In comparison of the measurements obtained from California Critical Thinking Disposition Inventory (CCTDI) , t-tests as well as Mann-Whitney U test were used. According to the findings, mastery learning model supported with reflective thinking activities did not demonstrate positive effects towards critical thinking skills. . Yansıtıcı düşünme etkinlikleriyle destekli tam öğrenme modelinin tıp fakültesi 5. sınıf öğrencilerinin eleştirel düşünme becerileri üzerindeki etkisi geleneksel yöntemle karşılaştırılarak belirlenmeye çalışılmıştır. Araştırma Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji dersi kapsamında Stafilokokal Enfeksiyonlar, Streptokokal Enfeksiyonlar, Sıtma, Ekstrapulmoner Tuberküloz, Kırım-Kongo Kanamalı Ateşi ve Influenza olmak üzere altı ders konusuyla yürütülmüştür. On-iki hafta boyunca yapılan uygulamayla öğrencilerin Enfeksiyon Hastalıkları ve Klinik Mikrobiyoloji dersine ilişkin eleştirel düşünme becerilerinde ne gibi farklılıklar oluştuğu belirlenmiştir. Nicel araştırmada bir deney (32) bir de kontrol (32) grubunun yer aldığı “öntest-sontest kontrol gruplu model” olan deneysel desen kullanılmış; araştırmanın denenceleri test edilmiştir. Öğrencilerin California Eleştirel Düşünme Eğilimi Ölçeği kullanılarak elde edilen eleştirel düşünme becerilerine yönelik ölçümlerinin karşılaştırılmasında t-testi ve nonparametrik testlerden Mann Whitney U testi kullanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre yansıtıcı düşünme etkinlikleriyle destekli tam öğrenme modelinin öğrencilerin eleştirel düşünme becerilerine yönelik olumlu etkisi olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.
Collections
The following license files are associated with this item: