Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorKaya, Fatih
dc.contributor.authorOgurlu, Üzeyir
dc.contributor.authorTaşdemir, Bilge
dc.contributor.authorToprak, Yasin
dc.date.accessioned2015-08-03T06:43:16Z
dc.date.available2015-08-03T06:43:16Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationKaya, F., Ogurlu, Ü., Taşdemir, B. ve Toprak, Y. (2015). Social Representations of Giftedness in Turkey. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (2), 742-765.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1025
dc.description.abstractSocial representations may have influence on individuals’ behaviors and attitudes. In this study, the aim was to investigate people’s social representations in the society. The method of social representation was used to unearth people’s free associations on the concept of giftedness. This study included 523 participants, conveniently sampled from different age groups and educational levels. In terms of gender, 46.9% was male and 53.1% was female. Among the participants, 107 have participated to a training program at least once about giftedness or gifted students. Other 416 have not participated to any training program. Participants were asked to write down five words in an order come to their mind when they heard the concept of gifted. The written words were analyzed by focusing on frequency and rank order. The analyses were conducted separately for all participants, the educated group, and the uneducated group. Central and peripheral elements were revealed for each group. The social representations of all participants were similar to those of the uneducated group, which were gifted, successful, hard-working, and ability. The social representations of the educated group were gifted, different, and creative. Results indicated that the social representation of the society on giftedness was highly positive. Suggestions were also provided based on the revealed central and peripheral elements on giftedness.en_US
dc.description.abstractSosyal temsiller, bireylerin davranışlarını ve tutumlarını etkileyebilmektedir. Bu araştırmanın amacı toplum içinde üstün zekâya ilişkin sosyal temsilleri analiz etmektir. Katılımcıların üstün zekâ kavramıyla ilgili çağrışımlarının ortaya çıkarılmasında sosyal temsiller metodu kullanılmıştır. Araştırmaya farklı yaş ve eğitim düzeylerinden toplam 523 kişi kolayda örnekleme yöntemi ile dâhil edilmiştir. Katılımcıların % 46,9’u erkek ve % 53,1’i kadındır. Katılımcıların yaşları 15 ile 79 arasında değişmekte ve yaş ortalaması 31,7 ± 12,2’dir. Katılımcılar arasında 107 kişi daha önce üstün zekâ ile ilgili en az bir defa eğitim almışken, geriye kalan 416 kişi hiç bir eğitim almamıştır. Katılımcılardan üstün zekâ denildiğinde akıllarına gelen ilk beş kelimeyi yazmaları istenmiştir. Belirtilen kelimeler hem tekrarlanma sıklıkları hem de yazılma sıraları dikkate alınarak puanlanmış ve prototipik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Analizler hem katılımcıların geneli, hem de eğitim alan ve almayan gruplar için tekrarlanmıştır. Her bir grup için üstün zekâ ile ilgili merkezi ve çevresel unsurlar ortaya çıkarılmıştır. Yapılan analizler sonucunda elde edilen bulgulara göre toplam örneklem ve üstün zekâya ilişkin herhangi bir eğitim almamış grubun sosyal temsilleri zeki, başarılı, çalışkan ve yetenek gibi kelimeleri içerdiği ve birbirine benzediği görülmüştür. Üstün zekâya ilişkin eğitim alan grubun sosyal temsilleri ise zeki, farklı ve yaratıcı gibi kelimelerden oluşmuştur. Ayrıca bulgular toplumda üstün zekâya bakış açısının genelde olumlu sosyal temsiller içerdiğini göstermiştir. Ortaya çıkan merkezi unsur kelimeleri ve diğer çevresel unsur kelimeleri değerlendirilerek bulgular üzerine öneriler sunulmuştur.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSocial representationsen_US
dc.subjectGiftednessen_US
dc.subjectPerceptionsen_US
dc.subjectFree associationen_US
dc.subjectSosyal temsilen_US
dc.subjectÜstün zekâen_US
dc.subjectAlgıen_US
dc.subjectÇağrışımen_US
dc.titleSocial Representations of Giftedness in Turkeyen_US
dc.title.alternativeTürkiye'de Üstün Zekaya İlişkin Sosyal Temsilleren_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR20084en_US
dc.authoridTR45514en_US
dc.authoridYen_US
dc.authoridYen_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record