School As If a Workplace: Exploring Burnout Among High School Students
Citation
Aypay, A. ve Sever, M. (2015). School As If a Workplace: Exploring Burnout Among High School Students. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (2), 460-472.Abstract
The current research examines whether school burnout, which may be seen in high school students, varies or not in relation to such variables as gender, grade point average, grade level and the students’ status of attending to private tutoring. The study is designed in survey research model and the study group consists of 728 students studying in 3 different types of high schools located in 4 different regions of Turkey. Findings show that the school burnout which students experience varies in relation to such variables as gender, grade point average, grade level and the students’ status of attending to private tutoring (dershane). Based on these findings, male students are a higher-risk group in terms of school burnout. Students with low grade point averages are a higher-risk group in terms of school burnout. The risk of school burnout increases as the grade level is higher. Attending to private tutoring causes school burnout in students in some respects while it also protects students against school burnout in other respects. According to these findings loss of interest in school, burnout due to doing homework and burnout due to studying grade averages are higher in the students who attend to private tutoring while burnout due to family and deficiencies in school and need for relaxation and entertainment grade averages are higher in the students who do not attend to private tutoring. Bu çalışma lise öğrencilerinin yaşayabileceği okul tükenmişliğinin cinsiyet, not ortalaması, sınıf düzeyi ve öğrencilerin dershaneye gidip gitmeme değişkenlerine bağlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemeyi amaçlamıştır. İlişkisel tarama modelinde bir araştırma olan bu çalışmada çalışma grubu, dört ildeki üç farklı lise türünden 14 okula devam eden 728 öğrenciden oluşmaktadır. Bulgular lise öğrencilerinin okul tükenmişliği alt boyut puanlarının cinsiyete, not ortalamasına, sınıf düzeyine ve dershaneye gidip gitmeme durumuna göre anlamlı biçimde farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur. Bu bulgulara göre, erkek öğrenciler okul tükenmişliğinde daha riskli bir gruptur. Düşük not ortalaması okul tükenmişliğini artırmaktadır. Sınıf düzeyi yükseldikçe öğrenciler tükenmeye daha yatkın hale getirmektedir. Dershaneye gitmek bazı boyutlarda tükenmeye yol açarken diğer bazı boyutlarda öğrencileri tükenmeye karşı güçlendirmektedir. Bu bulgulara göre okula ilgi kaybı, ödev yapmaktan tükenme ve ders çalışmaktan tükenme ortalama puanları dershaneye giden öğrencilerde daha yüksek iken; aileden kaynaklı tükenme, okulda yetersizlik ve dinlenme ve eğlenme gereksinimi ortalama puanları dershaneye gitmeyen öğrencilerde daha yüksektir.
Collections
The following license files are associated with this item: