Advanced Search

Show simple item record

dc.contributor.authorAypay, Ayşe
dc.contributor.authorSever, Mustafa
dc.date.accessioned2015-07-30T05:49:25Z
dc.date.available2015-07-30T05:49:25Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationAypay, A. ve Sever, M. (2015). School As If a Workplace: Exploring Burnout Among High School Students. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 11 (2), 460-472.en_US
dc.identifier.issn1304-9496
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12428/1012
dc.description.abstractThe current research examines whether school burnout, which may be seen in high school students, varies or not in relation to such variables as gender, grade point average, grade level and the students’ status of attending to private tutoring. The study is designed in survey research model and the study group consists of 728 students studying in 3 different types of high schools located in 4 different regions of Turkey. Findings show that the school burnout which students experience varies in relation to such variables as gender, grade point average, grade level and the students’ status of attending to private tutoring (dershane). Based on these findings, male students are a higher-risk group in terms of school burnout. Students with low grade point averages are a higher-risk group in terms of school burnout. The risk of school burnout increases as the grade level is higher. Attending to private tutoring causes school burnout in students in some respects while it also protects students against school burnout in other respects. According to these findings loss of interest in school, burnout due to doing homework and burnout due to studying grade averages are higher in the students who attend to private tutoring while burnout due to family and deficiencies in school and need for relaxation and entertainment grade averages are higher in the students who do not attend to private tutoring.en_US
dc.description.abstractBu çalışma lise öğrencilerinin yaşayabileceği okul tükenmişliğinin cinsiyet, not ortalaması, sınıf düzeyi ve öğrencilerin dershaneye gidip gitmeme değişkenlerine bağlı olarak farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemeyi amaçlamıştır. İlişkisel tarama modelinde bir araştırma olan bu çalışmada çalışma grubu, dört ildeki üç farklı lise türünden 14 okula devam eden 728 öğrenciden oluşmaktadır. Bulgular lise öğrencilerinin okul tükenmişliği alt boyut puanlarının cinsiyete, not ortalamasına, sınıf düzeyine ve dershaneye gidip gitmeme durumuna göre anlamlı biçimde farklılık gösterdiğini ortaya koymuştur. Bu bulgulara göre, erkek öğrenciler okul tükenmişliğinde daha riskli bir gruptur. Düşük not ortalaması okul tükenmişliğini artırmaktadır. Sınıf düzeyi yükseldikçe öğrenciler tükenmeye daha yatkın hale getirmektedir. Dershaneye gitmek bazı boyutlarda tükenmeye yol açarken diğer bazı boyutlarda öğrencileri tükenmeye karşı güçlendirmektedir. Bu bulgulara göre okula ilgi kaybı, ödev yapmaktan tükenme ve ders çalışmaktan tükenme ortalama puanları dershaneye giden öğrencilerde daha yüksek iken; aileden kaynaklı tükenme, okulda yetersizlik ve dinlenme ve eğlenme gereksinimi ortalama puanları dershaneye gitmeyen öğrencilerde daha yüksektir.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherÇanakkale Onsekiz Mart Üniversitesien_US
dc.rights.uriinfo:eu-repo/semantics/openAccessen_US
dc.subjectSchool burnouten_US
dc.subjecthigh schoolen_US
dc.subjectStudenten_US
dc.subjectOkul tükenmişliğien_US
dc.subjectLiseen_US
dc.subjectÖğrencien_US
dc.titleSchool As If a Workplace: Exploring Burnout Among High School Studentsen_US
dc.title.alternativeBir İş Yeri Gibi Okul: Lise Öğrencileri Arasında Tükenmişliğin Keşfien_US
dc.typearticleen_US
dc.authoridTR16302en_US
dc.authoridTR117262en_US
dc.relation.ispartofEğitimde Kuram ve Uygulamaen_US
dc.department[Belirlenecek]en_US
dc.institutionauthor. . .en_US
dc.relation.publicationcategory. . .en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record