Spor Lisesi Öğrencilerinin Okul Tükenmişlik Durumları (Sivas Örneği)
Künye
Çalı, O., Temel, A., & Yıldız, R. (2023). Spor Lisesi Öğrencilerinin Okul Tükenmişlik Durumları (Sivas Örneği). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(4), 85-95.Özet
Amaç: Araştırmada spor lisesinde eğitim gören öğrencilerin okul tükenmişlik durumlarının cinsiyet, sınıf düzeyi ve spor türü değişkenleri açısından incelemek amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırma modeli olarak betimsel tarama modeli tercih edilmiştir. Araştırmaya Sivas Ahmet Ayık Spor Lisesinde eğitim gören 57 (%17) kadın, 271 (%83) erkek olmak üzere toplam 328 öğrenci katılmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ve Seçer, Halmatov, Veyis ve Ateş (2013) tarafından dilimize uyarlaması yapılan, 9 maddeden ve 3 alt boyuttan oluşan “Okul Tükenmişlik Ölçeği” kullanıldı. Verilerin parametrik varsayımları sağladığı görüldüğünden, cinsiyet ve spor türü değişkenlerinin analizi için t-testi, sınıf değişkeni için ise anova testi kullanıldı.
Bulgular: Yapılan analizler sonucunda, spor lisesi öğrencilerinin, cinsiyet değişkeni ile spor türü değişkenlerine göre okul tükenmişliği durumları arasında, istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu, sınıf düzeyi değişkeni ile okul tükenmişliği durumları arasında ise anlamlı farklılık olmadığı görülmüştür. Cinsiyet değişkenine göre erkek öğrencilerin kadın öğrencilere göre daha fazla okul tükenmişliği yaşadığı, spor türü değişkenine göre ise bireysel sporlarla ilgilenen öğrencilerin, takım sporları ile ilgilenen öğrencilere göre daha fazla okul tükenmişliği yaşadığı görülmüştür.
Sonuç: Spor liselerinde öğrenim gören öğrencilerin okul tükenmişliği durumu göz önünde bulundurulduğunda, cinsiyet ve spor türünün bu durumu etkileyen önemli bir faktör olduğu, sınıf seviyesinin ise bu durumu etkilemediği belirlenmiştir. Purpose: The aim of the research is to examine the school burnout status of students studying
at a sports high school in terms of gender, grade level and sport type variables.
Method: Descriptive survey model was preferred as the research model. A total of 328
students, 57 (17%) females and 271 (83%) males, studying at Sivas Ahmet Ayık Sports High
School, participated in the research. As data collection tools, the "Personal Information Form"
prepared by the researcher and the "School Burnout Scale", consisting of 9 items and 3 subdimensions, adapted to our language by Seçer, Halmatov, Veyis and Ateş (2013), were used.
Since it was seen that the data met parametric assumptions, t-test was used to analyze gender
and sport type variables, and anova test was used for class variable.
Results: As a result of the analyses, it was seen that there was a statistically significant
difference between the school burnout status of sports high school students according to the
gender variable and sport type variables, and that there was no significant difference between
the grade level variable and school burnout status. According to the gender variable, male
students experienced more school burnout than female students, and according to the sport
type variable, students interested in individual sports experienced more school burnout than
students interested in team sports.
Conclusion: Considering the school burnout situation of students studying in sports high
schools, it has been determined that gender and sport type are important factors affecting this
situation, while grade level does not affect this situation.
Cilt
6Sayı
4Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/comusbd/issue/82413/1396435https://hdl.handle.net/20.500.12428/6689