Seyirci Merkezli Spor Takım İtibarının İncelenmesi
Künye
Yıldız, N. O., Özsoy, A., & Kaçay, Z. (2023). Seyirci Merkezli Spor Takım İtibarının İncelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 211-223.Özet
Amaç: Spor takım itibarı “Seyircilerin bağlı olduğu spor takımlarının; takım performansı,
takım geleneği, takımın sosyal sorumluluğu, seyirci odaklılık, yönetim kalitesi ve finansal
sağlamlık gibi var olan faaliyetlerine yönelik kalite algısı” olarak tanımlanmaktadır. Bu
minvalde takım itibarının en büyük paydaşlardan olan seyircilerin bağlılığının ve aidiyetinin
sağlanması takım itibarının korunması adına gün geçtikçe daha da önemli hâle gelmektedir.
Bu bağlamda söz konusu çalışma taraftarların spor takımlarının itibarlarına yönelik algılarını
ölçmeyi ve taraftarlardaki bu algının, taraftarlar arasında çeşitli demografik özelliklere göre
farklılıklarını tespit etmeyi amaçlamaktadır.
Yöntem: Çalışma ilişkisel tarama ve nedensel karşılaştırma yöntemlerine göre tasarlanmıştır.
Çalışmanın örneklemi 69 kadın (%32.1), 146 erkek (%67.9) toplam 215 katılımcıdan
oluşmaktadır. Ölçüm aracı olarak Jang, Ko, ve Chan-Olmsted (2015) tarafından geliştirilen
Seyirci Merkezli Spor Takımı İtibarı Ölçeği kullanılmıştır. Ölçüm aracına bu çalışma özelinde
doğrulayıcı faktör analizi uygulanmıştır. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik ve
normallik testi yapılmıştır. Elde edilen verilerin analizinde Tek Yönlü Çok Değişkenli
Varyans analizinden faydalanılmıştır.
Bulgular: Seyirci tabanlı spor takımı itibar ölçeğinin alt boyutlarından; takım performansı ve
finansal performans boyutlarında ve toplam puanında cinsiyet değişkeni açısından istatistiksel
olarak anlamlı bir farklılık tespit edilmiştir. (p<0,007). Taraftarların destekledikleri takımlara
yönelik spor takım itibar algılarında; ölçeğin toplamında ve takım performansı, takım
geleneği, yönetim kalitesi ve finansal performans boyutlarında anlamlı bir farklılık tespit
edilmiştir (p< 0,007).
Sonuç: Taraftarların, destekledikleri spor takımlarının itibarlarına yönelik algılarının yüksek
olduğu, cinsiyet ve taraftarı olunan takım değişkenleri açısından da farklılık gösterdiği ortaya
çıkmıştır. Purpose: Sports team reputation, which is defined as "the quality perception of the spectators
regarding the existing activities of the sports teams such as team performance, team tradition,
team social responsibility, audience orientation, management quality and financial
soundness", is becoming more and more important in order to ensure the loyalty and
belonging of the audience, which is one of the biggest stakeholders. In this context, this study
aims to measure the perceptions of the fans about the reputation of sports teams and to determine the differences of this perception among the fans according to various demographic
characteristics.
Method: The study was designed according to correlational research and causal-comparative
methods. The sample of the study comprised of 69 females (32.1%) and 146 males (67.9%)
total 215 participants. As a measurement tool, The Spectator-Based Sports Team Reputation
Scale developed by Jang, Ko, and Chan-Olmsted (2015) was used.
Confirmatory factor analysis was applied to the measurement tool in this study. Descriptive
statistics and normality tests were performed in the analysis of the data. In the analysis of the
obtained data, Multivariate Analysis of Variance analyzes were used.
Results: A statistically significant difference was determined in terms of gender variable and
in the total score in team performance and financial performance sub-dimensions, (p<0.007).
The sports team reputation perceptions of the fans towards the teams they support were found
to be significant in the total score of the scale and in the dimensions of team performance,
team tradition, management quality and financial soundness (p< 0.007).
Conclusion: As a result, it has been concluded that the perceptions of the fans about the
reputation of the sports teams they support are high and that they differ in terms of gender and
the team they support.