Serbest Zamanda Sıkılma Algısı ile Sapkın Boş Zaman Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi
Citation
Bedir, F. (2023). Serbest Zamanda Sıkılma Algısı ile Sapkın Boş Zaman Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 66-75.Abstract
Amaç: Suç ve ahlak dışı davranışla ilişkilendirilen sapkın boş zaman, boş zamanın masum olmayan yönü olarak dikkat çekicidir. Ancak boş zaman katılımcılarının sapkın davranışsal eğilimleri gözden kaçan bir konudur. Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin sapkın boş zaman eğilimleri ile boş zamanda sıkılma algısı arasındaki ilişkiyi incelemektir. Bu ilişkinin anlaşılması, üniversite öğrencilerinin sağlıklı boş zaman aktivitelerine yönelmelerini teşvik etmek ve olumsuz sonuçlara yol açabilecek sapkın davranışların önlenmesine yardımcı olmak için önemlidir.
Yöntem: Araştırmada, “Kişisel Bilgi Formu”, Kara ve ark., (2014) tarafından Türkçe ‘ye uyarlanan " Serbest Zamanda Sıkılma Algısı Ölçeği " ve Bedir ve ark., (2023) tarafından geliştirilen “Yetişkin Sapkın Boş Zaman Eğilimi Ölçeği” veri toplama aracı olarak kullanılmıştır. Verilerin analizi için betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA ve person- korelasyon testleri kullanılmıştır.
Bulgular: Elde edilen bulgular, boş zaman sıkılma algısı yüksek olan öğrencilerin sapkın boş zaman eğilimlerinin de yüksek olduğunu göstermiştir (r=508).
Sonuç: Bu sonuçlar, serbest zamanda sıkılma algısının üniversite öğrencileri üzerinde olumsuz etkilere sahip olabileceğini ve boş zamanda sıkılmanın sapkın davranışlara yönelimi artırabileceğini göstermektedir. Purpose: Deviant leisure, which is associated with crime and immoral behavior, is notable as
the non-innocent aspect of leisure. However, deviant behavioral tendencies of leisure
participants are an overlooked issue. The aim of this research is to examine the relationship
between university students' deviant leisure tendencies and the perception of boredom in
leisure. Understanding this relationship is important to encourage college students to engage
in healthy leisure activities and to help prevent deviant behaviors that can have negative
consequences.
Method: In the research, “Personal Information Form”, “Leisure Boredom Perception Scale”
adapted to Turkish by Kara et al., (2014) and “Adult Deviant Leisure Tendency Scale”
developed by Bedir et al., (2023) were used as data collection tools. Descriptive statistics, ttest, ANOVA and person-correlation tests were used for data analysis.
Results: The findings showed that students with high deviant leisure tendencies also have a
higher perception of boredom in leisure. The findings showed that students with a high
perception of leisure boredom also have high deviant leisure tendencies (r=508).
Conclusion: These results show that the perception of boredom in leisure may have negative
effects on university students and that being bored in leisure may increase the tendency to
deviant behaviors.