Kürek Sporcularının Psikolojik Beceri Düzeylerinin Ölçülmesi
Künye
Sarıtemur, B., & Sönmez, H. O. (2023). Kürek Sporcularının Psikolojik Beceri Düzeylerinin Ölçülmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 6(3), 1-13.Özet
Amaç: Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de bulunan kürek sporcularının psikolojik beceri düzeylerini
belirleyerek alanyazına katkıda bulunmaktır.
Yöntem: Sporcuların psikolojik beceri düzeylerini ölçmek için “Sporcuların Psikolojik Becerilerini
Değerlendirme Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçeklere verilen yanıtlar doğrultusunda veriler, SPSS
programında analiz edilip yorumlanmıştır. Cinsiyet, eğitim durumu, milli sporcu olma durumu ve spor
yapma yılı değişkenleri karşılaştırılmıştır.
Bulgular: Bulgulara göre; “Baskı Altında İyi Performans Gösterme” alt boyutunda erkekler lehine,
“Zorluklarla Baş Edebilme Yeteneği”, “Konsantrasyon”, “Güven ve Başarı Motivasyonu”, “Hedef
Belirleme ve Mental Hazırlık” alt boyutlarında ve toplam psikolojik beceri düzeyi puanlarında milli
sporcular lehine anlamlı farklılıklara rastlanılmıştır. Eğitim durumları ve spor yapma yılı
değişkenlerine göre ise anlamlı farklılıklara rastlanılmamıştır.
Sonuç: Kürek sporcularının genel olarak psikolojik beceri düzeylerinin orta düzeyde olduğu ve milli
sporcuların, milli sporcu olmayanlara göre daha iyi bir psikolojik beceriye sahip olduğu görülmüştür. Purpose: The aim of this study is to contribute to the literature by determining the psychological skill
levels of rowing athletes in Turkey.
Method: “Athletes' Psychological Skills Evaluation Scale” was used to measure the psychological
skill levels of the athletes. In line with the answers given to the scales, the data were analyzed and
interpreted in the SPSS program. The variables of gender, education level, being a national athlete and
years of doing sports were compared.
Results: According to the findings; significant differences were determined in terms of “Peaking
Under Pressure” sub- dimension in favor of men and in terms of “Coping With Adversity”,
“Concentration” “Confidence and Achievement Motivation”, “Goal Setting and Mental Preparation”
sub-dimensions in favor of national athletes in total psychological skill level scores. No significant
differences were determined according to the variables of education status and years of doing sports.
Conclusion: Rowing athletes generally have a moderate level of psychological skills and national
athletes have better psychological skills than non-national athletes.
Cilt
6Sayı
3Bağlantı
https://dergipark.org.tr/tr/pub/comusbd/issue/80378/1277167https://hdl.handle.net/20.500.12428/6665