Genre-based instruction and genre-focused feedback: A multiperspective study on writing performance and the psychology of writing
Künye
Uzun, K. (2019) Genre-based instruction and genre-focused feedback: A multiperspective study on writing performance and the psychology of writing. Yayımlanmamış doktora tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
Bu çalışma Tür Temelli Öğretim ve tür temelli dönüt'ün bir tür olarak edebi analiz kompozisyonu hakimiyeti, yazma performansı ve yazma psikolojisi üzerindeki olası etkilerini ortaya koymayı amaçlamaktadır. İkinci olarak, çalışma 'Elinden Tutma' ve 'Köprüleme' olmak üzere iki farklı tipte tür temelli dönütün belirtilen değişkenler üzerindeki olası etkilerini incelemektedir. Çalışmanın son amacı ise katılımcıların ve çalışma kapsamında ders veren öğretim elemanının Tür Temelli Öğretim ve Tür Temelli Dönüte ilişkin algılarını ortaya çıkarmaktır. Araştırma deseni olarak çalışmanın amaçlarına uygunluğu bakımından gömülü karma desen kullanılmıştır. Veri toplama araçları Tür Temelli Edebi Analiz Kompozisyonu Puanlama Rubriği, bağlama uyarlanmış ölçekler, yansıtma yazıları, yüz yüze mülakatlar, öğretim elemanının günlük girdileri ve bilgisayımsal olarak belirlenen metinsel değişkenlerdir. Çalışmanın katılımcıları Türkiye'de bir devlet üniversitesinde İngilizce Öğretmenliği bölümü ikinci sınıfta öğrenim görmekte olan 78 lisans öğrencisidir. Katılımcılar Tür Temelli Öğretim ve Tür Temelli Dönüt içerikli 12 haftalık bir öğretim uygulamasına tabi tutulmuş ve bu süreçte kendilerinden, ders planındaki haftaya denk gelen eser hakkında, 5 adet edebi analiz kompozisyonu yazmaları istenmiştir. Her bir kompozisyon için 'Elinden Tutma' ya da 'Köprüleme' şeklinde Tür Temelli Dönüt araştırmacı tarafından verilmiş ve katılımcılara verilen dönüt ışığında değişiklik ya da düzeltme yapmaları için süre tanınmıştır. Ön Test ölçümleri birinci kompozisyonun, Ara Test ölçümleri üçüncü kompozisyonun, Son Test ölçümleri ise beşinci kompozisyonun yazıldığı haftalarda gerçekleştirilmiştir. Uygulama sonunda katılımcıların bir bölümü ile yüz yüze mülakat yapılmış, bu sayede yapılan uygulamayla ilgili geriye dönük algılarının anlaşılması amaçlanmıştır. Toplanan veri betimsel ve çıkarımsal yöntemlerle incelenmiştir. Kompozisyon puanları, yazma performansı ve yazma psikolojisi verisi Ön Test, Ara Test ve Son Test ölçümlerinde fark olup olmadığının belirlenmesi amacıyla istatistiksel olarak karşılaştırılmıştır. Mülakat verisi, yansıtma ve öğretim elemanı günlüğü verileri de kompozisyon puanları, yazma performansı ve yazma psikolojisi ile ilgili elde edilen nicel sonuçlara katkı sağlaması ve uygulamayla ilgili katılımcılar tarafından algılanan olumlu ve olumsuz durumların ortaya konması amacıyla nitel yöntemle analiz edilmiştir. Çalışmanın bulguları Tür Temelli Öğretim ve tür temelli dönütün bir tür olarak edebi analiz kompozisyonu hakimiyeti, yazma performansı ve yazma psikolojisi üzerinde olumlu etkiye sahip olduğunu, ancak sözcüksel karmaşıklık bakımından herhangi bir etkisi olmadığını göstermektedir. Bunun yanında, tür temelli dönütün 'Elinden Tutma' ya da 'Köprüleme' biçiminde sağlanmasının belirtilen değişkenler bakımından herhangi bir fark yaratmadığı saptanmıştır. Son olarak, öğretim uygulamasının başından sonuna hem katılımcılar hem de öğretim elemanı bakımından olumlu yönde algı değişiklikleri saptanmıştır. Çalışma Tür Temelli Öğretim ve tür temelli dönütün olumlu etkilerini göstermiş, Tür Temelli Dönüt'ün açıklık düzeyinin ise öğrenme bakımından farka neden olmadığını tespit etmiştir. This study aimed to find out if Genre-Based Instruction and genre-focused feedback improved the mastery of the literary analysis essay as a genre, writing performance and the psychology of writing. Secondarily, the study aimed to discover if Genre-Focused Feedback, received as 'Hand-Holding' and 'Bridging', resulted in varying learning outcomes. The final aim of the study was to reveal learner and teacher perceptions regarding Genre-Based Instruction and Genre-Focused Feedback. An embedded mixed method design was utilized. Data were collected by means of a Genre-Based Literary Analysis Essay Scoring Rubric, context-adapted rating scales, guided reflection papers, face-to-face interviews, teacher diary entries and computational measurements of textual variables. The participants were 78 2nd year undergraduate students of English Language Teaching in a public university in Turkey. The participants were given a 12-Week intervention consisting of Genre-Based Instruction and Genre-Focused Feedback and during which they were asked to write 5 literary analysis essays. Each participant received Genre-Focused Feedback, in the form of 'Hand-Holding' or 'Bridging' and was asked to make revisions following the feedback. The measurements were taken upon the submission of the first essay as the Pretest, the third essay as the Midtest and the fifth essay as the Posttest. At the end of the intervention, 20 participants were interviewed to reveal their retrospective perceptions. Descriptive and inferential analyses were performed in the study. Essay scores, writing performance and writing psychology data were statistically compared to find out if there were differences among the Pretest, Midtest and Posttest measurements. The interview data, reflection papers and teacher diaries were analyzed qualitatively to contribute to the quantitative data. The findings showed that Genre-Based Instruction and genre-focused feedback contributed positively to the mastery of the literary analysis essay as a genre, writing performance and writing psychology except that the lexical complexity levels of the participants remained unchanged throughout in the intervention. However, it was found out that receiving Genre-Focused Feedback as 'Hand-Holding' or 'Bridging' did not make any difference in the level of development among the participants. Lastly, both the participants' and the teacher's perceptions were found to have changed towards the positive from the beginning of the intervention to its end. The study was concluded by confirming the positive effects of Genre-Based Instruction and genre-focused feedback, also acknowledging that the degree of explicitness in genre-focused feedback did not result in different rates of learning.