21. yüzyıl becerilerinin çocuk edebiyatı eserlerine yansıması: Miyase Sertbarut örneği
Künye
Bayraktar, P. (2023) 21. yüzyıl becerilerinin çocuk edebiyatı eserlerine yansıması: Miyase Sertbarut örneği. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Çanakkale.Özet
21. yüzyılda yaşanan gelişmeler beraberinde bireylerin sahip olması gereken becerileri de ortaya çıkarmıştır. Günümüzde insanların, iş yaşamlarından sosyal yaşamlarına kadar her alanda bu becerilere ihtiyaç duyduğu görülmektedir. Çocukların yaşamında büyük rol oynayan ve onların eğitiminde dolaylı bir etkiye sahip olan çocuk edebiyatı eserleri de bu becerileri desteklemede etkin bir rol oynayacaktır. Okumanın çocuğa sağlayacağı beceriler düşünüldüğünde bunların büyük oranda 21. yüzyıl becerileri ile örtüştüğü görülmektedir. Çocukların kendi yaş gruplarına ve ilgi alanlarına göre kitaplarla karşılaşmalarında öğretmen ve ebeveynlere büyük sorumluluklar düşmektedir. Bu çalışmanın öğretmenlere ve ebeveynlere de yol gösterici nitelikte olacağı düşünülmektedir. Bu araştırmada Miyase Sertbarut'un eserlerinin 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman inceleme yöntemi kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen veriler betimsel analiz yöntemiyle değerlendirilmiştir. İncelenen eserlerde sıklıkla işlenen 21. yüzyıl becerilerinin eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcılık, medya okuryazarlığı, teknoloji okuryazarlığı, bilgi okuryazarlığı ve iş birliği olduğu tespit edilmiştir. Girişimcilik, iletişim, sorumluluk, öz yönetim becerilerine ise daha az sıklıkla yer verildiği görülmüştür. Esneklik, uyum, sosyal beceriler, verimlilik, hesap verebilirlik becerileri ise karakterler ve olaylar aracılığı ile örtük olarak işlenen becerilerdir. Araştırma kapsamında incelenen eserlerin çocuklarda 21. yüzyıl becerilerinin gelişimini destekleyebilecek zengin bir içeriğe sahip olduğu tespit edilmiştir. The developments in the 21st century have also revealed the skills that individuals must have. Nowadays, it seems that people need these skills in every field, from their business lives to their social lives. Works of children's literature, which play a major role in children's lives and have an indirect impact on their education, will also play an active role in supporting these skills. Considering the skills that reading will provide to the child, it can be seen that these largely overlap with 21st century skills. Teachers and parents have great responsibilities in ensuring that children encounter books according to their age groups and interests. It is thought that this study will also provide guidance to teachers and parents. In this research, it is aimed to examine Miyase Sertbarut's works in terms of 21st century skills. Document review method, one of the qualitative research methods, was used in the research. The data obtained in the research were evaluated using the descriptive analysis method. It was determined that the 21st century skills frequently discussed in the works examined were critical thinking, problem solving, creativity, media literacy, technology literacy, information literacy and collaboration. It has been observed that entrepreneurship, communication, responsibility and self-management skills are included less frequently. Flexibility, adaptation, social skills, efficiency and accountability skills are skills that are implicitly processed through characters and events. It has been determined that the works examined within the scope of the research have rich content that can support the development of 21st century skills in children.